بازدید 5631
۳
بسته ویدیویی «تابناک»

اعلام رادیویی کودتای 28 مرداد 1332 / فروپاشی شوروی از زاویه دید یک خودی / لین دیواکیو و فرشته مرگ؛ خبرچین قاتل مافیا / فلسطین ۱۹۲۰، روزگار بدون صهیونیسم

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۸۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴ 19 August 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


اعلام رادیویی کودتای 28 مرداد 1332

همزمان با کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت مصدق با محوریت اردشیر زاهدی و هدایت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا، سید مهدی میراشرافی افسر ارتش، نماینده مجلس شورای ملی و کارخانه دار در دوران پهلوی و مدیر روزنامه دست راستی تندرو «آتش» با حضور را رادیو با لحنی تند و آمیخته با دروغ، کودتا را رسماً اعلام کرد. صوت این ویدیو را در تابناک می‌شنوید. 

 

 

فروپاشی شوروی از زاویه دید یک خودی

«مستند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی؛ زاویه دید یک خودی به کرملین» به رویداد‌هایی می‌پردازد که سرانجام منجر به فروپاشی شوروی شد. در این مستند، بند‌های مخفی پیمان مولوتوف-ریبنتروپ و نقش کشور‌های حوزه دریای بالتیک در هل دادن شوروی به سمت فروپاشی، مشخص می‌شود و همچنین این که چگونه نمایندگان استونی در کنگره اتحاد شوروی با پیگیری استقلال مالی و اقتصادی، این امپراتوری کمونیستی را به مرز فروپاشی رساندند. این مستند را برای نخستین بار با ترجمه فارسی در «تابناک» می‌بینید. 

 

 

لین دیواکیو و فرشته مرگ؛ خبرچین قاتل مافیا

مبارزه با جرایم سازمان یافته به خصوص مافیا از این جهت کار سختی است که افراد کلیدی خودشان به صورت مستقیم در جرایم دخیل نیستند و اعضای گروه نیز علیه آن‌ها شهادت نمی‌دهند. این ویژگی باعث می‌شود که خبرچین‌ها نقشی کلیدی و حیاتی در مبارزه با مافیا ایفا کنند. خبرچین‌هایی که خود بخشی از جرایمی هستند که در مورد آن به ماموران قانون اطلاعات می‌دهند. لین دیواکیو مامور اف‌بی‌آیی بود که در دوران اوج مافیا علیه آن فعالیت می‌کرد و برای این کار با گرگوری اسکارپا معروف به فرشته مرگ که عضو رسمی مافیا بود همکاری می‌کرد. بعد از اتمام این همکاری اف‌بی‌آی به ماهیت این ارتباط شک کرد و او را تحت پیگرد قرار دارد. دادستان ناحیه‌ای بروکلین او را متهم به قتل کرد و برای او پرونده درست کرد. این گزارش که بخشی از برنامه 60 دقیقه است به جزئيات این رابطه می‌پردازد. با ترجمه فارسی در تابناک می‌بینید. 

 

 

فلسطین ۱۹۲۰، روزگار بدون صهیونیسم

بر خلاف ادعا‌های صهیونیست‌ها، مبنی بر خالی بودن فلسطین و عدم توسعه آن، فلسطین حتی در دهه ۱۹۲۰ میلادی، کشوری در حال توسعه اقتصادی و فرهنگی بود که بنادرش کانون تجاری بوده‌ و مراکز فرهنگی، خط راه‌آهن، مدارس مدرن و جامعه رو به رشدی داشت که نهایتا با اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی برای اسکان مهاجران متجاوز یهودی استفاده شد. فلسطین در ۱۹۲۰ را برای نخستین بار با ترجمه فارسی در تابناک می‌بینید. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
اول - سال هاست واژه اشتباهی در باره رویداد 28 مرداد 1332 بکار برده می شود و آن هم کلمه کودتاست! کودتا یعنی نیروی نظامی، دولت مستقر را به زور کنار زده و یک حکومت جدید با ریاست خود، به پا کند. بیایید بدون حب و بغض و صرف نظر از شخص پهلوی دوم به موضوع نگاه کنیم. مطابق قانون اساسی آن زمان، پادشاه حق دارد رئیس دولت خود را معرفی کند. ابتدا این حکم به مصدق داده می شود. طی حوادثی مصدق مجلس را منحل می کند. اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست. مردم از شخص اول کشور انتظار دارند که در جهت بهبود اوضاع اقتصادی، سیاسی کشور کاری کند. پادشاه با همان قدرت ناشی از قانون اساسی، رئیس دولت خود را تغییر می دهد. مصدق نمی پذیرد! ارتش اور ا تفهیم می کند که باید تابع قانون باشد! پادشاهی طبق قانون اساسی، رئیس دولت خود را تغییر داده، این یعنی کودتا؟!!
دوم - می توان با پهلوی دوم مخالف بود اما واژه ها را تغییر ندید. ضمنا بسیاری از انقلابیون حتی با مصدق ملی گرا هم مخالف بودند (و هستند) و صرفا برای کوبیدن پادشاه وقت این رویداد را هر سال زنده می کنند!
سوم- نگارش مطالب فوق به معنای گرایش به فرد یا نظام خاصی نیست (همه آنها از دنیا رفته اند و سیستم قبلی هم که از بین رفته)، صرفا جهت تاریخی ذکر شد
اعلام رادیویی کودتای 28 مرداد 1332
تبریک عرض می کنم !!!!!!!!!!
نابودی اسراییل غاصب چ منافعی برا ایران داره؟ایا فلسطین در حنگ ایران عراق از صدام حمایت نکرد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست