بازدید 40250
طی پنج روز و پس از «تفریق» مانی حقیقی رخ داد؛

قاچاق «بی‌رویا» هومن سیدی و «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» کاهانی / درخواست خوش خیالانه سازندگان فیلم + ویدیو

قاچاق سه فیلم در پنج روز یک رکورد در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. نکته قابل تامل اینکه هیچ اقدامی از سوی متولیان امر برای مسدودسازی کانال‌های تلگرامی که اقدام به انتشار این فیلم‌ها می‌کنند، نبوده‌ایم و دست کم تا آنجا که اطلاع رسانی شده، شاهد بی‌عملی در این زمینه از سوی متولیان سینمای ایران هستیم.
کد خبر: ۱۱۸۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳ 19 August 2023

قاچاق «بی‌رویا» هومن سیدی، پس از «تفریق» مانی حقیقی / درخواست خوش خیالانه سازندگان فیلم

در فاصله کمتر از یک هفته از قاچاق و انتشار فیلم سینمایی «تفریق» اثر مانی حقیقی، فیلم سینمایی «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری و تهیه کنندگی هومن سیدی و سعید سعدی قاچاق شد که شانس فروش یکی دیگر از فیلم‌هایی که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده بود، به حداقل کاهش یابد. ساعتی پس از این اتفاق، فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز قاچاق شد و در تلگرام منتشر شد تا رکورد قاچاق سه فیلم در یک پنج روز ثبت شود.

به گزارش «تابناک»؛ بیست و چهارم مرداد بود که همزمان با ادامه اکران جهانی فیلم «تفریق»، آخرین ساخته مانی حقیقی با بازی نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی، نسخه‌ای باکیفیت از این فیلم در کانال‌های تلگرامی منتشر شد. برخی مسئولین از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به قاچاق این فیلم، تاکید کردند که نسخه این فیلم در اختیارشان نبوده و نقشی در قاچاق فیلم نداشتند. با گذشت کمتر از یک هفته از این حادثه، فیلم دیگری قاچاق شد و در کانال‌های تلگرامی منتشر شد.

فیلم «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری و تهیه کنندگی هومن سیدی و سعید سعدی که در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفته بود و در بخش جنبی جشنواره ونیز نیز نمایش داده شده بود، قاچاق شده و از ساعاتی پیش در کانال‌های تلگرامی منتشر شده است. این فیلم هنوز اکران گسترده بین المللی نیز نشده و قرار بود پس از اکران بین المللی، در ایران نیز اکران عمومی شود و سپس در پلتفرم‌های وی او دی عرضه شود.

فیلم بی رؤیا داستان زوج جوانی است به نام رؤیا و بابک که قصد مهاجرت از ایران را دارند. دو هفته پیش از مهاجرت رؤیا با دختری بی‌نام و نشان مواجه می‌شود. حضور دختر در زندگی آنها به اتفاقاتی عجیب منجر شده و به تدریج هویت رؤیا دچار دگرگونی می‌شود. معمای هویت رؤیا با حضور بیشتر دختر در بطن زندگی او و بابک، کامل و کامل‌تر می‌شود. طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، رضا داوودنژاد، مائده طهماسبی، مجتبی فلاحی، نهال دشتی و... در این فیلم مقابل دوربین علیرضا برازنده بازی کرده بودند.

پیش از این دو فیلم، فیلم‌های «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی وضعیت مشابهی یافته بودند. با توجه کیفیت فیلم‌ها و عدم درج لوگو بر روی این آثار و همچنین واحد نبودن عوامل تولید این اثر به نظر می‌رسد منشاء انتشار این فیلم‌ها در حوزه بین المللی باشد. نکته قابل تامل اینکه هیچ اقدامی از سوی متولیان امر برای مسدودسازی کانال‌های تلگرامی که اقدام به انتشار این فیلم‌ها می‌کنند، نبوده‌ایم و دست کم تا آنجا که اطلاع رسانی شده، شاهد بی‌عملی در این زمینه از سوی متولیان سینمای ایران هستیم.

در این اوضاع سازندگان فیلم درخواستی خوش خیالانه را مطرح کرده‌اند و سعید سعدی تهیه کننده فیلم از مخاطبان خواست که نسخه قانونی فیلم را بزودی در پلتفرم‌های داخلی ببینند تا حقوق مادی و معنوی دست‌اندرکاران فیلم رعایت شود؛ مسئله‌ای که پیشتر درباره جنگ جهانی سوم نیز مطرح شد اما در نهایت کار نکرد و با توجه به فروش اندک آن فیلم، به نظر می‌آید اغلب مردم فیلم را در شبکه‌های اجتماعی تماشا کردند.

تهیه‌کننده فیلم «بی‌رویا» در عین حال نکته معنادار را مطرح کرده و گفته است: «این فیلم مشکلی برای اکران عمومی نداشت و از دو ماه قبل قبل قرارداد اکران آنلاین آن با پلتفرم فیلیمو بسته شده و نمی‌دانم چرا این قرارداد معطل مانده است؟!» پرسشی که مسئولان سازمان سینمایی باید پاسخگویی قانع کننده برای آن داشته باشند.

 
تعداد بازدید : 7649
 
 
ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا هم قاچاق شد
 
به فاصله چند ساعت از قاچاق و انتشار نسخه باکیفیت فیلم «بی‌رویا»، فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی در ایران با تهیه کنندگی عبدالرضا کاهانی و سعید خانی که جزو فیلم‌های توقیفی محسوب می‌شد نیز سر از شبکه قاچاق درآورد و در کانال‌های تلگرامی منتشر شد تا بدین تریب رکورد قاچاق سه فیلم در پنج روز در تاریخ سینمای ایران ثبت شود.
 
داستان فیلم درباره سه دختر مجرد با خاستگاه‌های فکری متفاوت است که به دل خیابان می‌زنند و با حضور در مهمانی‌ها و گعده‌ها، از مردان عیاش انتقام می‌گیرند. مهناز افشار در نقش تینا، طناز طباطبایی در نقش بهاره، آیدا ماهیانی در نقش نازنین، مهران غفوریان در نقش بهروز، سحر دولتشاهی در نقش مهسا در این فیلم مقابل دوربین معین‌رضا مطلبی بازی کردند.
 
این فیلم که در دی 1394 ساخته شد، از سوی شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی در دوره حجت الله ایوبی توقیف شد و برخی رسانه‌ها که جزئیات فیلم را از سوی برخی اعضای شورای پروانه نمایش دریافت کرده بودند، حملات وسیعی را کارگردان این فیلم و مدیران وقت سازمان سینمایی کردند. پس از این بود که کاهانی به کانادا مهاجرت کرد و مواضعی همراستا با اپوزیسیون گرفت.
 
 
تعداد بازدید : 7520
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست