بازدید 9175
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

کسری بودجه بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومانی ناشی از رانت خوراک ارزان برای تولید متانول/ سود رانتی، نتیجه اعطای بی قید و شرط یارانه انرژی است!

تمرکز بر تغییر مسیر منابع و ترویج توسعه زنجیره‌های ارزش می‌تواند به ایران کمک کند تا پتانسیل اقتصادی خود را به حداکثر برساند و اتکا به یارانه‌های ارزان انرژی را در بلندمدت کاهش دهد.
کد خبر: ۱۱۸۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷ 15 August 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حوزه سیاست هوشمند، یکی از محور‌های کلیدی برای تکمیل زنجیره ارزش در کشور‌های توسعه یافته، تخصیص مستقیم منابع به اهداف مشخص در بازه زمانی محدود است. دولت‌ها اغلب از ابزار‌های مختلفی برای حمایت از صنایع و ارتقای رشد اقتصادی استفاده می‌کنند. یکی از این ابزار‌ها اعطای انرژی کم هزینه به شرط توسعه زنجیره ارزش است. با این حال، در مورد بخش صنعتی ایران، اعطای بی قید و شرط یارانه ارزان انرژی، به ویژه در صنعت پتروشیمی متانول، چالش‌های مهمی را در پی داشته است.

گرفتاری کشور در تله انرژی مجازی و همچنین خام‌فروشی گسترده صنعتی که متانول تنها یک مورد آن است؛ موجب شده است که سیاست‌گذاران حوزه انرژی پیشنهاد‌های جدیدی مبتنی بر اعطای مشروط یارانه انرژی اعمال کنند که در آن حالت، تمرکز اصلی روی هدایت منابع حاصل از اعطای یارانه انرژی ارزان صنایع به سمت تحقیق و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش است و در غیر این صورت، یارانه ارزان انرژی برای صنایع حذف خواهد شد و معادل قیمت صادراتی گاز یا برق با آن‌ها محاسبه خواهد شد.

فرشاد جامع کارشناس انرژی در این باره در گفتگو با تابناک اقتصادی، در زمینه وابستگی شدید متانولی‌ها به رانت خوراک ارزان گفت: در ایران، صنعت پتروشیمی متانول به شدت متکی به رانت خوراک گاز ارزان است و بخش قابل توجهی از متانول تولید شده به صورت خام بدون استفاده در داخل صادر می‌شود.

این رویکرد منجر به زیان قابل توجهی برای ایران شده است، زیرا نه تنها از فروش متانول خام سود نمی‌برد، بلکه به دلیل تامین گاز با قیمت ارزان، با کسری بودجه مواجه می‌شود. اعطای بی قید و شرط یارانه ارزان انرژی در ایران یک اشتباه بزرگ بوده است. گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ایران حاکی از آن است که کسری بودجه ناشی از تامین رانت خوراک ارزان گاز متانول سازان در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۱.۵ هزار میلیارد تومان بوده است. این امر ناپایداری سیستم فعلی یارانه را نشان می‌دهد و نیاز به اصلاحات را برجسته می‌کند.

وی ادامه داد: دولت ایران با درک مشکلات ناشی از یارانه ارزان انرژی، اخیراً تصمیم گرفته است تا نرخ خوراک را به منظور هدفمندسازی موثر سیستم یارانه انرژی اصلاح کند. در این طرح نرخ خوراک گاز با ۲ هزار تومان افزایش به ۶۵ درصد قیمت گاز صادراتی طبق قانون تعیین شده است. این تعدیل‌ها با هدف کاهش وابستگی به یارانه‌های ارزان انرژی و ترویج بازار انرژی پایدارتر و کارآمدتر انجام می‌شود.

تأثیر کمتر از ۲ درصدی کاهش حاشیه سود صنایع از محل افزایش نرخ سوخت و گاز صنایع

جامع با اشاره به محاسبات نهایی انجام شده ناشی از افزایش ۲ هزار تومانی نرخ خوراک سوخت و گاز و تاثیر آن بر حاشیه سود صنایع افزود: افزایش ۲ هزار تومانی نرخ خوراک سوخت و گاز و بر سودآوری صنایع ایران تاثیرگذار خواهد بود. با بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، مشخص می‌شود که حاشیه سود صنایع تقریباً ۲ درصد کاهش می‌یابد. با این حال، دو صنعت، یعنی متانول و اوره، کاهش قابل توجهی در حاشیه سود را در مقایسه با سایر بخش‌ها تجربه خواهند کرد.

وی در رابطه با وضعیت دو صنعت اوره و متانول به عنوان دو صنعت اصلی دریافت‌کننده خوراک گاز افزود: صنعت اوره نقش حیاتی در امنیت غذایی ایفا می‌کند، زیرا جزء اصلی در تولید کود‌های شیمیایی است. علیرغم اهمیت حیاتی آن، صنعت اوره حاشیه سودی در حدود ۶۳ درصد دارد. با اعمال افزایش قیمت به ۷ هزار تومان، حاشیه سود تقریباً به ۵۱ درصد کاهش می‌یابد. این کاهش در مقایسه با سایر صنایع در بازار سهام قابل توجه است. با این وجود، به دلیل اهمیت آن برای تولید مواد غذایی، صنعت اوره همچنان به جذب تقاضا و سرمایه گذاری قابل توجهی در بازار سرمایه ادامه می‌دهد. از سوی دیگر متانول شناخته شده‌ترین زنجیره صنعتی در ایران است که عمدتاً بر روی خام فروشی متمرکز است. پیش بینی می‌شود با قیمت خوراک پیشنهادی ۷ هزار تومان، حاشیه سود صنعت متانول از ۳۳ درصد به ۱۲ درصد کاهش یابد. این کاهش با توجه به وابستگی شدید صنعت به دریافت رانت ارزان خوراک قابل درک است.

وی در پایان گفت: مورد یارانه ارزان انرژی در ایران، اهمیت سیاست‌های هوشمند را در تکمیل زنجیره ارزش در کشور‌های توسعه یافته نشان می‌دهد. اعطای بی قید و شرط این یارانه‌ها چالش‌های مهمی را برای اقتصاد ایران به ویژه در صنعت پتروشیمی متانول ایجاد کرده است که به خام‌فروشی گسترده و کسب سود رانتی منجر شده است. با این حال، اقدامات اخیر دولت برای اصلاح نرخ خوراک و هدف‌گذاری سیستم یارانه انرژی نشان‌دهنده در برنامه هفتم توسعه گامی در جهت اعطای مشروط و مدت‌دار یارانه انرژی به صنعت در زمینه تحقق تکمیل زنجیره ارزش است.

در حالی که تعدیل‌ها ممکن است بر سودآوری صنایع تأثیر بگذارد و منجر به کاهش حاشیه سود شود، اصلاحات برای ایجاد بازار انرژی پایدارتر و کارآمدتر ضروری است. تمرکز بر تغییر مسیر منابع و ترویج توسعه زنجیره‌های ارزش می‌تواند به ایران کمک کند تا پتانسیل اقتصادی خود را به حداکثر برساند و اتکا به یارانه‌های ارزان انرژی را در بلندمدت کاهش دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۱
اینها همه نتیجه سیاست های اشتباه در حمایت از بورس است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
مملکت گل و بلبل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
بورس که نابود شد رفت چه حمایتی چه کشکی
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
کدام حمایت؟!
اینها همان نظامیانی هستند که برای دریافت خوراک ارزان قیمت، بورس را هم گروگان گرفته‌اند و برای فشار بر دولت و مردم، بصورت دستوری بازار را منفی میکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
بورس باید از راه خودش حمایت شود نه باج دادن به شرکت های پتروشیمی .....
ای وای از بی عدالتی .
ما مصرف متانول در ایران نداریم، همش باید صاد یشه. حضرات گاز ارزان می‌گیرند متانول را با نرخ صادراتی میفروشند. به این میگن سوپر رانت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
اولا ارزان نیست. دوم اینکه صادرات می شود ارز وارد کشور می شود و متانول سازها که به زودی تعطیل شد ارزی وارد کشور نشود دلار بالا می رود.
سلام خدمت کارشناس بیمه محترم. اینجانب با ۳۱ سال سابقه بازنشسته شده ام. ولی یک فکری اعصاب مرا خرد کرده و چون ادم کمالگرایی هستم میخواهم که ۳۵ سال سابقه را بدست بیاورم و طبق قانون بیمه حداکثر سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه است و شخصیکه بیمه خویش فرما میدهد تقریبا ماهی ۱ میلیون تومان میدهد ولی من برای اینکه حداکثر سابقه بیمه یعنی ۳۵روز حقوق را بدست بیاورم حاضرم ۱۲ برابر کسی که بیمه در ماه میپردازد بدهم انهم بصورت نقدی تا ۳۵ روز حقوق در ماه را بدست بیاورم یعنی ماهی ۱۲ میلیون تومان و در سال میشود ۱۴۴ میلیون تومان و چون ۳۱ سال سابقه دارم برای رسیدن به سابقه ۳۵ سال ۱۴۴ میلیون تومان ضربدر ۴ شود مساوی ۵۷۶ میلیون تومان میشود و حاضرم از زمان پرداخت این مبلغ ۴ سال هم انتظار بکشم و بعد از ۴ سال سابقه ام ۳۵ سال شود و برای هر شخص بازنشسته این امکان بوجود بیاید که حداکثر ۵ سال سابقه را بعد از بازنشستگی به مبلغی که عرض کردم بصورت نقدی یا ماهیانه و بعد از طی شدن مدت خریداری شده و برای فقط یک مرتبه برای هر فرد بازنشسته بصورت اختیاری فراهم شود چون خیلی از بازنشسته ها مثل اینجانب میباشند و شخصیت کمالگرا دارند همچنین وقتی شخص بازنشسته میشود دیگر واقعا امکان کار مجدد که بتواند بیمه رد کند وجود ندارد چون اگر شخص بخواهد در جایی کار کند توانایی و روحیه قبل را ندارد ایا شما میتوانید این پیشنهاد را به تامین اجتماعی بدهید
در بورس ایران سالانه بالای ۳۰۰ همت سود توزیع می شود دولت می تواند با بالابردن مالیات و افزایش نرخ گاز و برق و عوارض مالکانه این ۳۰۰ همت را به بودجه دولت منتقل کند و دولت محرومان‌با کسری بودجه صفر به وعده های خود به محرومان عمل کند صاحبان سهم در بورس هم خدا را شکر کنند که اموال انها مصادره نشده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
ببخشید تحلیل های آبکی. همین اظهارنظرها باعث می شود تولید در کشور تعطیل شود و همه بروند دنبال دلال بازی. وگرنه طرف 10 سال پولش را خوابانده و سرمایه گذاری کرده الان یکی می گوید دولت مصادره اش کند. رسما بگویید تولید تعطیل کنید و بروید دلال بازی.
اینها همه درست من هم حامی این سیاست هستم که خوراک ارزان ترسه به پتروشیمی ها
اما
چرا همزمان با این سیاست درست نظارتی بر خرج کرد پتروشیمی هایی که با سهام من سهامدار رو پا هستن نمیشه؟ خرج هایی میکنن که آدم از تعجب شاخ درمیاره از حقوق دادن به کارمند هایی که اصلا نمیدونن پتروشیمی کجاست تا حقوق همبالای پزشک به نوحه خون و قرآن خون اونم از جیب من سهامدار
و نکته دوم بگروگان گرفتن سهام سهامدار هست
الان پالایش یکم آن ای وی یا ارزش واقعی سهم بالای ۱۷ هزار تومنه اما سهم تو سیزده هزارتومن دست و پا میزنه،چرا؟ چون باید دولت تحت فشار قرار بگیره خوراک مفت بده پالایشگاه
نمونه بعدی عدم عرضه خودرو گران به مردم تو بورس بود که بازم کل بورس رو با خاک یکسان کردن بخاطرش
تنها هدف دولت برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها بی پولی هست. دولت بی پول راحت دست تو جیب سهامدان بورسی کرد.
بورس و سرمایه گزاری بر اساس اعتماد است اگر امروز دولت این بلا را سر سهامدارهای متانولی بیاورد فردا هم ممکن است مرکز پژوهشها یک گزارشی بدهد و جیب شرکتهای الفینی را بزند و سرمایه آنها را باطل کند و دولت شبیه تاجری در بازار می شود که اعتبار و اعتماد بقیه از او سلب شده است دود این بی اعتباری به جیب مردم می رود چون بورس ضربه گیر قیمت دلار بود دولت وقتی این ضربه گیر را از بین ببرد در موجهای بعدی باید منتظر ابرتورم و قحطی های بزرگ باشیم مثل دولت ونزویلا که سیستم انرژی کشور دچار فروپاشی شده است و مردم در نبود برق به زندگی شبیه قرون وسطی برگشته اند
اکثر شرکتهای بزرگ ایرانی بر پایه استفاده از رانت انرژی و ارز بزرگ شده اند نه بر پایه رشد پارامترهای اقتصادی ،اجتماعی و سیاستهای توسعه ای علم محور! حتی در صادرات ! سود حاصله این شرکت ها ناشی از یارانه انرژِی مصرفی در تولید محصول و همچنین تفاوت نرخ ارز دریافتی از دولت و فروش ارز حاصل از صادرات با نرخ بالاتر است! نه ارزش افزوده کالای صادراتی!
از اینظرف پتروشیمی از کمکهای دولتی استفاده میکنه از اونطرف ارزش به مملکت بر نمیگرده ما که سر در نمیاریم اصلا ولش کن بچسبیم به مراسم خودمان...
اونهایی که تو بورس هستن خوب درک میکنن دولت چه حمایتی از بورس میکنه !!!
اگر تو این چند ساله دچار ابر تورم نشدید و اقتصاد دچار فروپاشی نشد همه رو مدیون ما بورسی ها هستید
هنوز ضرری که دولت در سال 99 به ما زده جبران نشده
بورس با اختلاف زیاد ازبازارهای طلا دلار مسکن خودرو و ... عقبه
بورس تنها جاییه که اگر نقدینگی سمت اون بره نه تنها دچار تورم نمیشیم بلکه تورم کمتر هم میشه
متاسفانه دست دولت یکسره در جیب شرکتهای بورسی هست
کاش دولت دست از سر بورس و سرکوب اون بر میداشت
بترسید از روزی که بورس هم مثل ریال بی ارزش بشه پیش مردم که اون روز دیر هم نیست اون موقع ضررهای جبران نا پذیری خواهید کردو سیل نقدینگی خارج شده از بورس یک روز بازار طلا یک روز خودرو و یک روز مسکن رو ویران خواهد کرد
دستهایی در کاره تا صنایع ایران رو به بهانه واقعی کردن قیمت سوخت به نابودی بکشن
تا کی میخواهید با ادامه سیاست غلط قیمت گداری دستوری مملکت رو از جیب سرمایه گذار اداره کنید و صنایع رو به نابودی بکشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
لااقل اگر قیمت خوراک پتروشیمی رو افزایش میدید باید اجازه بدید قیمت محصول پتروشیمی هم بالا بره. این چه دستوری هست که باعث زیان ۴۰ میلیون نفر در بورس میشه؟!
نرخ خوراک پتروشیمی ها را بکنید 20 هزار تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
عده ای دنبال تعطیل کردن صنعت کشور هستند. وقتی نصرفه تعطیل و کارگران اخراج و بیکار می شوند. تولید را زمین می زنید با این تفکرات
ایران الگوی جهان اسلام است
چرا نظر من رو منشر نکردین؟!
کجای اون مطلب قابل منتشر شدن نبود؟!!!!!
برای کسری بودجه 31 هزار میلیارد تومان ، 650 هزار میلیارد تومان به سهامداران بورس ضرر نمیزنند ، راه حل عاقلانه تری نبود ؟
میزان سرمایه سهامداران حقیقی در بورس حدود ۷۰ ملیارد دلار هست اینها به دولت اعتماد کردند و پولشان را در بورس گذاشتند دولت اگر این اعتماد را از بین ببرد در آینده باید ۷۰ ملیارد دلار طلا و ارز تهیه کند تا مردم پول اضافه اشان را به صورت دلار در خانه نگهدارند صاحبان صنایع خصوصی هم که بخشی از کارخانه اشان را در بورس عرضه کردند تا نقدینگی برای توسعه کارشان به دست آورند از این فرصت محروم می شوند اصلا اگر بورس سود اور نباشد همان صاحبان صنایع هم مغز خر نخورده اند که در صنعت سرمایه گزاری کنند بعد عده ای با وضع عوارض و قوانین مختلف جیب آنها را بزنند
بالابردن قیمت گاز و قیمت گزاری و ... که بلای جان بورسیها شده است و سرمایه آنها را نابود می کند تنها یک دلیل دارد و آن هم رکود اقتصادی است طبق قانون اقتصادی کشوری که دچار رکود اقتصادی می شود سرمایه ها و نیروی کار از آن کشور فرار می کند و دولت که درامدش کمتر شده است روی صنایع باقیمانده عوارض بیشتری وضع می کند تا کمبود درامدش را جبران کند و این چرخه فرار سرمایه و افزایش عوارض همچنان ادامه می یابد و صاحبان سرمایه هم که محیط را نامناسب می بینند به فکر فرار می افتند و آنها که مانند روز به روز باید مالیات بیشتری بدهند
وقتی پتروشیمی مجبوره به خاطر تحريم محصولاتش رو ارزون بفروشه دولت روش رو اون ور میکنه اما موقع محاسبه قیمت خوراک گاز رو با قیمت جهانی محاسبه میکنه. از اون ور اوره سازها رو مجبور میکنه که به شرکتهای واسطه اوره تقريبا مجانی بدن اما مابه تفاوت رو که طبق قانون بايد به پتروشیمی بده با تاخیر چند سال میده که با این تورم ارزشش از نصف هم کمتر میشه. خودروسازها هم ده سال پیش ضررده نبودن. کم کم به این روز افتادن. همون بلا سر پتروشیمی ها میاد
نویسنده مطلب بی سواده یا خودشو زده به بی سوادی؟
65 درصد نرخ صادراتی میشه 7000؟؟؟
دلار داخلی 28500 تومنه شما داری 24.5 سنت گاز رو میفروشی به شرکت های خودت ... از طرفی نرخ فوب خلیج فارس و امریکای شمالی 10 سنته حدودا ...
احتمالا سودت توی نوشتن همچین مطلب بی اساسی هست
سود پتروشیمی ها دقیقه ای محاسبه می شود واز بستگان بالایی ها در هیات مدیره انها حضور دارند وبقیه ماجرا...
تحلیل های اشتباه. ما از قیمت جهانی گران تر می فروشیم و بعد می گوییم ارزان فروشی. متانول کاوه که تعطیل شد و فناوران هم تعطیل می شود. بعد اینها که تعطیل شدند دیگر صادرات کاهش و ارز به کشور وارد نمی شود و دلار گران می شود و دیگر افراد هم به جای سرمایه گذاری در تولید می روند در سفته بازی و مسکن و طلا سرمایه گذاری می کنند.
ایت تفکرات غلط و اشتباه تولید را در این کشور به زمین می زند و دلال بازی را تقویت می کند.
خوراک ارزان کجا بوده؟
از تمام کشورهای خلیج فارس و امریکا و کانادا که تولیدکنندگان اصلی محصولات پتروشیمی هستن دولت داره نرخ گاز را بالاتر حساب میکنه
تازه اونا تحریم نیستن و با تخفیف نباید بفروشن
دولت یه طوری نرخ گاز را بالا برده انگار خودش عرضه داره صادر کنه
اگه همین متانولی ها نبودن همین مقدار گاز هم صادر نمیشد.

کارشناس های آبکی میارید و تیتر الکی میزنید.
رانت برای هر کسی باشه انشالله گیر کنه در گلویش...............
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی