بازدید 8723

کاهش ظرفیت رشته‌های پزشکی برخلاف مصوبه قانونی/ وزارت بهداشت: این‌ها گمانه‌زنی است و تأیید نمی‌شود!

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگو با رسانه ملی تاکید کرده که ظرفیت در نظر گرفته شده برای پزشک عمومی در کنکور امسال، ۱۰ هزار و ۲ نفر است؛ همان میزانِ پذیرش شده در سال ۱۴۰۱، در حالی که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌بایست این ظرفیت در سال جاری به ۱۱۵۲۰ تن افزایش بیابد و یا حتی با احتساب پذیرفته شدگان سال قبل، ظرفیت بایستی به ۱۲ هزار تن در سال جاری برسد!
کد خبر: ۱۱۸۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ 06 August 2023

کاهش ظرفیت رشته‌های پزشکی برخلاف مصوبه قانونی/ وزارت بهداشت: اینها گمانه‌زنی‌ است و غیرقابل تأییدبه رغم تصویب طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور، شواهد و قرائن حکایت از پشت کردن وزارت بهداشت به این موضوع دارد.

به گزارش «تابناک»، کنکور سراسری امسال در حالی برگزار می‌شد که شمار زیادی از داوطلبان امید بیشتری به موفقیت در آن و دستیابی به بهترین نتیجه ممکن داشتند چراکه می‌دانستند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به رغم برخی مخالفت ها، به ویژه در جامعه پزشکی، با دستور رئیس جمهور ابلاغ شده و بر اساس آن می‌بایست ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها به نسبت سال قبل ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

خبری مسرت بخش برای گروه بزرگی از داوطلبان کنکور سراسری که سال‌های طولانی‌ست بزرگترین رقابت در آن در گروه علوم تجربی شکل می‌گیرد و بر اساس آمارها، امسال ۶۶ درصد شرکت کنندگان در این آزمون در این گروه با یکدیگر رقابت کردند. رقابتی که قله آن رشته‌های گروه پزشکی است که با مصوبه یاد شده، شانس دستیابی به آن افزایش چشمگیری داشته است.

البته امسال دومین سالی است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی می‌شود؛ مصوبه‌ای که در اصلی‌ترین رکن، افزایش سرانه پزشک عمومی در کشور را نشانه رفته که به نسبت آمار‌های جهانی بسیار پایین‌تر است و با توجه به روند جمعیتی کشور، می‌بایست تغییر کرده و بهبود بیابد. ایده‌ای که قرار است با افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت این رشته‌ها در بازه ۴ ساله رقم بخورد.

بر اساس این مصوبه، می‌بایست ظرفیت در سال نخست اجرا یعنی سال ۱۴۰۱ از حدود ۸۰۰۰ تن به ۹۶۰۰ نفر می‌رسید، در سال بعد یعنی امسال بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن شود و به همین تناسبِ تصاعدی، سال آینده به پذیرش حدود ۱۴ هزار تن و در سال آخر (۱۴۰۴) به پذیرش بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن ختم شود. هدف گذاری‌ای که هرگونه تخطی از آن، تاثیر مشهودی در نتیجه نهایی به دنبال خواهد داشت.

کاهش ظرفیت رشته‌های پزشکی برخلاف مصوبه قانونی/ وزارت بهداشت: اینها گمانه‌زنی‌ است و غیرقابل تأیید

اتفاقی که تا حدودی رخ داده است چراکه در سال گذشته به شکلی ابهام آفرین، کمی بیش از ظرفیت در نظر گرفته شده، پذیرش صورت گرفته، اما امسال خبر می‌رسد که برخلاف مصوبه قانونی و ابلاغ شده، افزایشی در کار نیست. خبری که تلویحا توسط مقامات ذی صلاح مورد تایید قرار گرفته و در نتیجه، نگرانی بسیاری از داوطلبان را در پی داشته است.

از جمله این مقامات، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور است که در گفت‌وگو با رسانه ملی تاکید کرده که ظرفیت در نظر گرفته شده برای پزشک عمومی در کنکور امسال، ۱۰ هزار و ۲ نفر است؛ همان میزانِ پذیرش شده در سال ۱۴۰۱، در حالی که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌بایست این ظرفیت در سال جاری به ۱۱۵۲۰ تن افزایش بیابد و یا حتی با احتساب پذیرفته شدگان سال قبل (۱۰۰۰۲ نفر) و تاکید قانون بر افزایش ۲۰ درصدی در هر سال، به ۱۲ هزار تن در سال جاری برسد!

رجبعلی برزویی، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مقام ذی صلاح دیگری است که در این باره گفته: «بر اساس مصوبه می‌بایست هر ساله ۲۰ درصد به ظرفیت اضافه شود. سال گذشته ۱۶۰۰ نفر به ظرفیت اضافه می‌شد و امسال هم علاوه بر آن می‌بایست ۱۹۲۰ نفر به ظرفیت افزوده شود، اما الان ۱۳۸۱ نفر لحاظ شده که نشان می‌دهد بیش از ۲ هزار نفر در رشته پزشکی افزایش صورت نگرفته و [در قیاس با مصوبه] کاهش رقم خورده است.»

این اظهارات واکنش ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت را به دنبال داشت که در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که «جمع پذیرش دانشجویان پزشکی در سال ۱۴۰۱ معادل ۹ هزار و ۶۰۰ نفر بود، اما تعداد پذیرفته‌شدگان به مرز ۱۰ هزار و ۲۶۲ نفر رسید.» رویدادی که وی علتش را محدودیت‌های سازمان سنجش خواند که «نمی‌تواند افرادی که دارای نمره یکسان هستند را از یکدیگر جدا کند»!

وی در ادامه تعداد پذیرفته‌شدگان رشته دندان‌پزشکی در سال گذشته را ۲۲۵۹ تن اعلام کرد و متذکر شد که این تعداد بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌بایست امسال ۲۲۱۹ نفر باشد، تا این چنین نتیجه گیری کند که وزارت بهداشت از مصوبه هم جلوتر است. اظهاراتی که در ادامه آن، اخبار منتشر شده درباره کاهش ظرفیت در سال جاری مهر تایید خورد!

«ما در وزارت بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده‌ایم که فصل‌الخطاب پذیرش دانشجو در دو رشته پزشکی و دندان‌پزشکی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بر این اساس، ۱۱ هزار ۵۲۰ نفر به طور حتم در سال جاری در رشته پزشکی پذیرفته می‌شوند. اما پذیرش دانشجوی پزشکی بیشتر از تعداد اعلام شده از توان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خارج است.»

کاهش ظرفیت رشته‌های پزشکی برخلاف مصوبه قانونی/ وزارت بهداشت: اینها گمانه‌زنی‌ است و غیرقابل تأیید

بدین ترتیب مشخص شد که میزان افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی در سال جاری، تنها کمی بیش از ۱۲ درصد خواهد بود؛ افزایش شمار پذیرفته شدگان از ۱۰۲۶۲ تن در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۵۲۰ تن در سال جاری که معنایش افزایش ۱۲۵۸ نفری است، در حالی که در جدول پیوست شده به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این افزایش در سال جاری می‌بایست معادل ۱۹۲۰ نفر باشد.

اتفاقی که رقم خوردن آن، به نوعی بی توجهی نشان دادن به قانون است؛ موضوعی که وزارت بهداشت را بار دیگر به واکنش واداشته و موجب شده که یک روز پس از اظهارات معاون وزیر، خبری به نقل از سخنگوی این وزارت خانه روی خروجی پرتال رسمی وبدا برود که در آن تاکید شده: «هنوز فهرست نهایی و رسمی ظرفیت‌های پذیرش رشته‌های پزشکی کنکور ۱۴۰۲ به سازمان سنجش اعلام نشده و آمار‌های ارائه شده مبنی بر تعداد پذیرفته شدگان رشته پزشکی در کنکور، گمانه زنی و غیر قابل استناد است.»

اظهاراتی که در ادامه آن یادآوری شده که «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت، سندی است که در این موضوع، وزارت بهداشت آن را در حکم قانون دانسته و عینا اجرا خواهد کرد» تا این سوال به وجود آید که تکلیف اظهارنظر رئیس سازمان سنجش یا عضو عالی رتبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که تعداد را اعلام کرده‌اند، چیست؟ آیا وزارت بهداشت تغییر موضع را در دستور کار قرار داده و قرار است افزایشی متفاوت با آنچه روز گذشته معاون آموزشی این وزارت خانه گفت، رقم بخورد و نهایی شود؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۵
یک ده آباد به از صد تا شهر خراب است.
تولید فله ای پزشکان بی سواد سهمیه ای فقط تیشه یه ریشه سلامت این مملکت زده است.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
نه عزیزم دکان دونبش پزشکی باید مخصوص خواص باشد تا دست زیاد نشود که دکانشان گرم بماند!!!
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
کنکور یه دروغ و نمایش بزرگه و از فبل صندلی ها بین سهمیه ای ها,... توزیع شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
به لطف پزشکان بی سواد سهمیه ای برای درمان یک بیماری ساده باید به چند پزشک مراجعه کرد. دست آخر درمان هم نمی شوید. اوضاع به قدری وخیم است که درصد بالایی از متخصصان تنها به فیلد خودشان آشنایی داشته و دانش کمی نسبت به بیماری های غیر مرتبط به رشته خودشان دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
همانطور که اوضاع اقتصاد، محیط زیست، صنعت، سیاست خارجی،...... را به ورطه فلاکت و نابودی رهنمون کرده اند، حوزه دانش و آموزش را هم در مسیر نزول به دره ژرف بی سوادی قرار داده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
مجلسی ها فقط بلدند نامه در خواست اعدام معترضان را امضا کنند برای سلامت مردم ساکتند
mohammad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
سلام پسرم از اول ابتدایی تاسوم دبیرستان نمره 19ونیم کم میشه از درسهایش پیدا کنیم حتی موبایل هم تا کنکور از خود نداشت روحیه بالا نمیخوام تعریف کنم و همچنین دیگران که دیدیم 1401کنکور داد شد12هزار نه اینکه خودش هنگ بود ما هم همینطور گفتیم یک سال دوباره بخونه البته خودش خواست ازادش گزاشتیم انتخاب با خودش باشه تو این یک سال اعجایب دیدیم دیگه امیدی خودم ندارم دانشجوی با معدل 16والبته با سهمیه و35هزاررفت دندان پزشکی این فردا چی میشود دکتر؟؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
مسولان که اکثرا خودشان پروفسور سمیعی و کلینیک

او را در هانوفر آلمان و امثال انرا در داخل و خارج دارند

و مردم هم که زیاد مهم نبوده و نیستند !!!!!؟؟؟

ولی ایکاش دیگر جان و تندرست و بهداشت مردم

فلکزده ایران را گرفتار سهم خواهی های جناحی و

سیاسی نمی کردید که در هیچ کجای جهان چنین کاری

را نکرده و نمیکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
یواش یواش کاری می کنند که مردم خود درمانی کنند و به پزشک مراجعه نکنند.
هر کسی خودش مطالب پزشکی را یاد بگیرد و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
کمبود پزشک متخصص در شهرهای کوچک جدی است
1000 نفر با حقه بازی و تقلب در کنکور پارسال وارد دانشگاهها شده و هم اکنون در حال تحصیل در رشته های پزشکی هستند و کسی هم با آنها کار ندارد.
خدایا خودت شاهد باش
مردم چابهار و بسیاری از شهرهای دیگر برای انجام یک سونوگرافی ساده باید یک هفته در صف انتظار در کوچه و خیابان باشند. ان وقت پول بیت المال مملکت را صرف تبلیغات و....... می کنند.
کشور ایران متعلق به تمام ۸۵ میلیون نفر از جمعیت کشور است و یک ملک مشاع است
و یک گروه اقلیت غیر منتخب و غیر پاسخگو نباید و نمیتواند حق و حقوق مردم را نادیده بگیرد
و هر انچه خود و خانواده و جناحشان میخواهد را بر سرنوشت کشور و مردم حاکم کند
کما اینکه عملکرد بسیار بسیار بد و شکست خورده در تمام زمینه های مختلف اقتصادی اجتماعی فرهنگی سیاسی و مدیریتی و نظامی و امنیتی ووو حاکم از ناکار امدی و بی کفایتی و فساد افسار گسیخته سازمان یافته سیستماتیک و حتی خیانتکاری در بین این جماعت بوده و هست
و در نتیجه گسترش فقر مطلق و فلاکت و بدبختی گرسنگی و رنج و عذاب زندگی اکثریت بیش از ۸۰ درصد مردم
و خرابی محیط زیست در اشکال و ابعاد مختلف و دشمن تراشی اکثریت کشورهای منطقه و جهان و طمع ورزی همسایگان و دشمنان تاریخی این سرزمین شریف میباشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
هر چی میکشیم از اقتدار طلبی (شما بخوانید قدرت طلبی) است
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
احسنت
مد ها است که ریشه آموزش عالی در این مملکت با تبر قطع شده است.
آن قدر دوا و درمان را گران کرده اید، که بسیاری از مردم حتی دیگر به دکتر مراجعه نکرده و روی به خود درمانی آورده اند.
یک قطره ساده اشک چشم، تا بهار پارسال 2،500 تومان بود. تابستان پارسال 5،500 تومان شد. اکنون 20،000 تومان شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
الان ۳۰۰۰۰تومنه عزیزم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
من خودم ناچارم استفاده کنم هریک قطره چقدر قیمت دارد مگر مواد اولیه ان چیست
مجلس و وزارت بهداشت کجا هستند
یک عصب کشی و روکش دندان 6 (آسیای بزرگ) حداقل 9 میلیون تومان برای مردم آب می خورد. آن وقت شما به فکر تولید بیشتر پزشک هستید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
بله ، کشور به پژشکان بیشتری احتیاج دارد که می تواند از افزایش اقسار گسیخته خدمات پزشکی جلوگیری کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
گرانی دندانپزشکی به خاطر مواد و تجهیزات است. آنانی که یک شبه قیمت ارز را از 4200 به 28000 هزار تومان افزایش دادند و تحریم ها را نعمت می دانند مقصر همه گرانی ها از جمله خدمات دندانپزشکی هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
ناشناس 17:34
چرا به افراد بیشتری اجازه شرکت در فرایند تصمیم گیری در کشور داده نمی شود؟
چرا به افراد بیشتری اجازه وارد کردن کالا داده نمی شود؟
چرا یک سیکل بسته مدیریتی 200 نفره چند دهه است که مملکت را می چرخاند؟
باوجود متقلبين كنكور و سهميه بسيجيان در رشته پزشكي باز هم كم است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
بسیجیان سهمیه ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
بسیج سهمیه دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
سهمیه یعنی آپارتاید، تبعیض و دوپینگ.
مسابقه دو ماراتنی را تصور کنید به طول 42 کیلومتر که دونده سهمیه ای از کیلومتر 30 وارد آن می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
بسیجیان از تمام ارفاقات در همه زمینه ها برخوردار هستند.
بسیاری ازپزشکان دنبال پول هستند. و به این منظور کارهای زیر را انجام می دهند:

پزشکان عمومی و گاها" متخصص در مناطق محروم از نا آگاهی مردم سو استفاده کرده و بر روی تابلوی مطبشان چندین حوزه پزشکی را درج می کنند. مانند: داخلی - اطفال - پوست - روماتیسم و اینجور القا می کنند که آچار فرانسه هستند!

بعضی از پزشکان عمومی بر روی تا بلوی مطب خود فقط یک حوزه را درج می کنند و اینجور وانمود می کنند که متخصص آن رشته هستند. مانند: پوست یا داخلی

بسیاری از پزشکان بر روی سر برگ نسخه خود عنوان می کنند که عضو انجمن تخصصی در آمریکا و اروپا هستند و به این صورت القا می نمایند که از سطح دانش بالایی برخوردار هستند. مانند : عضو انجمن رادیولوژیستهای آمریکا
در حالیکه برای عضو شدن در این انجمنها باید فقط سالانه چند صد دلار حق عضویت دهند. تازه اگر هم به دروغ ادعا کنند، کسی هم نمی تواند درستی آن را ثابت کند.

بعضی از پزشکان از طریق آگهی دادن در روزنامه ها و مجلات و آگهی نامه های منطقه ای در محلات تهران به تبلیغ خود می پردازند.

زیر میزی و پاسکاری به همکار و آزمایشگاه دوست و ...... که دیگر جای خود را دارد.

دانش، مهارت ، انصاف ، وجدان، برخورد مهربانانه بهترین تبلیغ برای یک پزشک است.

پزشکی شغلی مقدس است. پزشک محرم انسان است. پزشک با آرایشگر، مکانیک، نقاش، مشاور املاک و... فرق دارد. اگر تبلیغات یک پزشک طوری باشد که باعث به اشتباه انداختن افراد گردد، این امر به عدم صداقت آن پزشک بر می گردد.
و این در شان یک پزشک نبوده و پذیرفته نیست.

کلیه موارد بالا نکوهیده و با شان یک فرد تحصیکرده به نام پزشک هیچ سنخیتی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
صرفا جهت اطلاع ، یک پزشک عمومی در تمام مواردی که برای درمان فرمودید آموزشهای لازم رو دیده و باید هم از همه چیز سر
در بیاورد و تنها درصورتی که موفق نشد شما را به یک پزشک متخصص ارجاع می دهد و در همه جای دنیا به این روش می گویند نظام ارجاع و حتی برای تشخیص اینکه به کدام پزشک متخصص باید مراجعه کنید هم نباید سرخود عمل بشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
پاسخ به 18:58
طبق مقررات نظام پزشکی، پزشکان عمومی موظف به نوشتن تنها 2 حوزه پزشکی بر روی تابلو و سربرگ نسخه خود هستند. مانند: داخلی، اطفال.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
دوست عزیز 18:58
چرا اکثر پزشکان عمومی بر روی تابلوی خود نمی نویسند «پزشک عمومی» ؟!
شما به پزشکی که می بیند فردی از بیماری شدیدا" رنج می کشد و اطرافیانش هم در اضطراب هستند و بضاعت مالی کافی هم ندارد، اما برای درمانش زیر میزی و یا دستمزد بالا درخواست می کند، چه نامی می دهید؟

شما به پزشکی که علت بیماری را نمی تواند تشخیص دهد و شهامت آن را ندارد که بگوید "نمی دانم" چه نامی می دهید؟

شما به پزشکی که با سهمیه پزشک شده و با سهمیه وارد دوره تخصصی می شده و به علت دانش و مهارت پایین باعث مرگ مریض و داغدار شدن خانواده ای می شود چه نامی می دهید؟

شما به پزشکی که در حین عمل به علت تخلف قوانین نظام پزشکی بیمارش را در اتاق عمل رها کرده و از بیمارستان در می رود، چه نامی می دهید؟

شما به پزشکی که به برای گوش کردن به صحبت بیمار و بررسی مورد او بجای گذاشتن وقت کافی با چند سوال و پرسش مختصر و در یکی دو دقیقه نسخه ای برای او می نویسد ،چه نامی می دهید؟

شما به پزشکی که با افاده تمام و از روی تکبر و غرور از نگاه بالا به مریض نظر می اندازد و حتی این برخورد را با پرستاران و دیگر پرسنل بیمارستان دارد، چه نامی می دهید؟

شما به پزشکی که تمام فکرش به پول درآوردن و نگاهی مادی به حرفه اش است تا نگاهی انسانی به حرفه اش، چه نامی می دهید؟


آن پزشک خود روزی بیمار و یا دچار سانحه ای خواهد شد که حیاتش در خطر خواهد افتاد. آن روز چه زود و چه دیر اتفاق خواهد افتاد. مطمئن باشید که در آن روز به دردی که برای دیگران سالها دامن می زد، خودش گرفتار خواهد شد.
افزایش ظرفیت یعنی کاهش کیفیت آموزش و به تبع آن به خطر افتادن سلامت مردم، میخاین کل مردم ایران رو پزشک کنید تا راحت بشید؟ آخه مهم کمیت نیست بلکه کیفیت هست و اینکه در آخر کسی که پزشک میشه فوقش دوسال منطقه روستایی بره تا آخر عمرش که توی روستا نمیتونه بمونه، مسئولین فک میکنن اگه پزشک زیاد بشه مشکل مناطق محروم حل میشه درحالیکه یه پزشک اینهمه سال درس میخونه و زحمت میکشه انتظارش از کیفیت زندگی بالا هست و نمیاد همه عمرش توی روستا بمونه
افزایش ظرفیت پزشکی با کدام زیر ساخت ؟!!! .. مگر دانشجوی پزشکی، دانشجوی علوم انسانی است که فقط نظری درس بخواند؟ .. چرا نمی فهمید؟ .. همه چیز را به گند کشیده اید دست از سر آموزش پزشکی بردارید!
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
کسی منکر ایجاد زیر ساخت های لازم نیست.
شرم کنید از این مردم.
آره گمانه زني هست ! . سرمايه هاي فكري جامعه هر روز دارند هجرت مي كنند و شماها نشستيد سرميز گمانه زني ها
طبق نوشته روز نامه اعتماد ..یش از ۵۰درصد صندلی‌های مختص دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی؛ از پوست و قلب گرفته یا روانپزشکی و جراحی مغز و اعصاب، به پزشکان عمومی‌ای رسیده که از سهمیه استفاده کردند و حالا می‌دانیم که بیش از ۵۰درصد پزشکان متخصص سهمیه‌ای هستند؛ به عنوان مثال ، از ۱۵۵ پذیرفته‌شده رشته ارتوپدی دوره ۴۶، تنها ۵۹ نفر سهمیه ندارند یا اینکه در رشته قلب و عروق از ۲۲۹ نفر پذیرفته‌شده تنها ۸۹ نفر بدون سهمیه قبول شدند.
با این واصاف حساب کنید اخیرا هم تقلب و استفساریه و...برگشت از حارج اقازادها و....ِبه جمع امار اضافه کنید دیگر ظرفیتی برای افراد عادی باقی نمی مانند اینست بهشت برین
پزشک های نامرد فقط مریض را به شکل پول می بیند.
ریشه بسیاری از بیماریها طب غیراسلامی غربی است در چهل سال دوم انقلاب باید ریشه های نفوذ غربی مورد هدف قرار گیرد و طب غیر اسلامی و غربی بساطش از مملکت اسلامی جمع شود ما طب اسلامی را داریم و نیازی به طب کفار نداریم در طب اسلامی هیچ نیازی به دستگاهها و داروها و دانش غیر اسلامی نداریم و دانشگاههای مروج طب غربی هم باید تعطیل شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
جهل و نادانی تا کجا کدام تحقیق علمی چنین می گوید شما هروقت بیمار شدی از طب اسلامی استفاده کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
ریشه تمام بدبختی های ما هم این است که عده ای فکر می کنند که بار همه امورات مردم باید بر دوش دین باشد و با اشتباه گرفتن طب سنتی و آوردن پسوند اسلامی نوعی تقدس برای آن درست می کنند . حتی پیشوای بزرگ دینی ما حضرت محمد هم برای درمان خودش به پیرزنان بادیه که در عربستان کار طبابت انجام می دادند مراجعه می کرد و بر بالین حضرت علی هم طبیب یهودی حاظر کردند در حالی که هم خود حضرت حضور داشت و هم حسنین علیهم السلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
شما هر جوری دوست داری خودت رو درمان کن اما اجازه نداری برای همه مردم تصمیم بگیری
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
نه بابا پس چرا مراجع عظام برای درمان به اروپا می روند.
متاسفانه کسی زورش به مافیای وکالت وپزشکی ودفاتراسناد رسمی نمیرسه باید مجلس برا قانون شکنان ضمانت اجرا ومجازات سنگین تصویب بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
خود مجلس این قانون را نوشته و خودش یک پای

سهمیه ها هستند و چقدر ما مردم دلمان خوش است!؟
بسیاری از اساتید حوزه در حال آگاهی بخشی و آموزش طب اسلامی هستند مخالفت با طب اسلامی که ریشه در جریانهای سکولار و بی بی سی دارد باید در گام دوم انقلاب از وزارت بهداشت کنار گذاشته شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
چرا دروغ می گویی رسما آیت الله جوادی آملی و مکارم گفته اند طب اسلامی نداریم
در مملکت اسلامی بودجه طب اسلامی با طب غیر اسلامی قابل مقایسه نیست و این یک غفلت بزرگ است
بیش از ۵۰ درصد پزشکان متخصص، سهمیه‌ای هستند?

از ۱۵۵ پذیرفته‌شده رشته ارتوپدی دوره ۴۶، تنها ۵۹ نفر سهمیه ندارند.

در رشته قلب و عروق از ۲۲۹ نفر پذیرفته‌شده تنها ۸۹ نفر بدون سهمیه قبول شدند. ۶۲ درصد قبول‌شدگان تخصص قلب کشور پزشکان سهمیه‌ای هستند
افزایش ظرفیت وقتی زیرساخت ها آماده نیست فقط باعث افزایش پزشکان بی سواد میشه...ودرنتیجه درماندگی مردم رو در پی خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
اینها همه منافع دارند
جایی هست که به گند نکشیده باشید
آی نمایندگان مجلس که تمام هم غم خود را روی قانون حجاب گذاشته اید و جرات تصویب علنی آنرا ندارید چرا به مسایل اساسی ورود نمی کنید دارو و درمان کشور در شرف مرگ است می فهمید از یک طرف پزشگان و پرستاران مهاجرت می کنند از طرف دیگر تمام ظرفیت پزشکی شده سهمیه این چه عدالتی است
در هر زمینه ای تا زمانی که رقابت نباشد کیفیت افزایش نمی یابد. همانطور که مافیای خودرو با انحصار، بی کیفیت ترین محصولات را با بالاترین قیمت به مردم بی نوا غالب می کنند مافیای پزشکی هم باعث خدمات نازل پزشکی می شود. پزشکی که بعلت نداشتن رقیب در یک شهر با انبوه بیماران روبروست چطور می تواند وقت کافی برای هریک از آنها بگذارد؟ قضیه زیرمیزی و ... هم که جای خود دارد‌. کاش شرایط کشور طوری بود که هر کس از روی علاقه به سمت پزشکی می رفت نه به سودای ثروت.
حالا مگه
تعداد پزشک کمه و ظرفیت هم باید زیاد بشه

حالا یه عده پزشک اومدن میگن زیرساخت نیست و فلان
این عده به فکر درامد خودشون هستند وگرنه تو شهرستان ها اصلا متخصص وجود ندارع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
نه این طور نیست. من استاد علوم پایه پزشکی هستم و خودم هم پزشک نیستم که تضاد منافع داشته باشم ولی همین الان هم امکانات حداقلی برای آموزش پزشکی فراهم نیست به ویژه در بخش مهارتهای بالینی.
اگر جایی مشکل کمبود پزشک هست به دلیل نبود شرایط مناسب برای کار و زندگی پزشکان است.
در حال حاضر حدود 20 هزار پزشک عمومی در کار طبابت نیستند.اگر مسیولان به فکر حل مشکل هستند باید شرایط مناسب برای برگشت آنها به کار طبابت را فراهم کنند. افزایش ظرفیت فقط باعث تحمیل هزینه های کمرشکن به سیستم دولتی بهداشت و درمان می شود که همین الان هم تقریبا ورشکسته است و نتیجه آن هم افزایش تعداد پزشکان کم سوادی خواهد شد که طبابت هم نخواهند کرد.
همین الان هم ظرفیت بسیاری از تخصصها خالی است و متقاضی ندارد چون علیرغم ظاهر فریبنده بیرونی، از درون هیچ جذابیتی هم ندارد.
درهای دانشگاه پزشکي می بایستی برای عموم علاقه‌مندان به خدمت رسانی در حوزه درمان باز باشد اما نباید به راحتی امکان خروج فارغ التحصیلان بی سواد و تنپرور دنبال پول را از دانشگاهها داد. این وظیفه وزارت بهداشت است که با آ زمونه ای استاندارد در مراحل مختلف دانشجویی بر سطح دانش دانشجویان خود نظارت کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
کاملا درسته ظرفیت ورودی باید ۱۰ برابر بشه تا همه اونهایی که اظهار علاقه میکنن وارد بشن اماسختگیری موقع تحصیل باید اونقدر باشه که خروجی فقط برای آدمهای مستعد و علاقه مندان واقعی باشه .البته به شرطی که توی دانشگاه هم روابط و سهمیه در نمره گرفتن دخیل نباشه
با توجه به وورود رتبه 175 هزار به پزشکی وانتقال از رشته حسابداری به پزشکی وهمچتین ورود متقلبین گسترده دیگر دفاع از رقابت وارزش علمی این رشته نوعی گزافه گوی است وانحصار باعث این معضلات شده است افزای ظرفیت بتدریج موجب می گردد که کمتر کسی بدنبال تقلب وفساد برود درنتیجه افراد علاقه من وارد این رشته خواهتد ششد
یه زمانی قبول شدن دردانشگاه یک آرزوی بزرگ بود ونوع رشته خیلی مهم نبود فقط دانشگاه قبول شدن هدف بود بخاطر محدودیت پذیرش بسيار از جوانان بخاطر قبول نشدن خود کشی یا افسرده می شدند بعدا دانشگاه آزاد تاسیس شد وبه مقدار زیاذ اینحس کاهش یافت باورود دانشگاهها هایدیگر بطور کلی نگراني رفع شد هر شخصی می‌تواند لیسانس بگیرد خیلی از رشته ها دیگر متقاضی ندارد وتنهاافرادی وارد انهامی گزدند که واقعا علاقه مند باشند اتفاقا موفق هم هستتد وضعیت پزشکی همدقیقا همینطوراست بعلت کمبود ظرفیت نوعی رقابت درورود ایجاد شده و باعث فشار برفر ندان شده است عدم قبولی یعنی شکست سرخوردگی درصورتیکه ظرفیت اضافه گردد اینهم عادطمی شو وفقط افراد علاقه مند دنبالاین رشاهخواهن رفت اتفاقا موفق هم خواهتد بود
به جای اینکه هر روز بر طبل افزایش ظرفیت وبیکاران ناشی از اون بپردازید ایکاش یک فکری به حال این مسلئه میکردید که ۷۰ درصد ورودی پزشکی سهمیه ای هستند و این سهمیه ها حذف میشد
تا افراد شایسته بتونن وارد این رشته ها بشن نه افرادی که رانت و سهمیه دارند
در اینکه ‌کشور به پزشک نیاز دارد اصلا شکی نیست و همینطور در اینکه رفتار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی متاثر از دیدگاه صنفی در مورد تعداد پذیرش دانشجوست هم اصلا شکی نیست . پزشک کمتر رونق کسب و کار بیشتر و بهتر
البته ناگفته نماند که در دوره های تخصصی تنگ نظری بسیار شدیدی در مورد ظرفیت پذیرش موجود است و دانشجویان این مقطع به عنوان رقبای تصمیم سازان در بازار کار هستند .
بهتر است مانند سایر رشته ها آموزش توسط وزارت علوم باشد .اصلا مشکل اصلی مملکت همین نگرش است . درمسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تصمیم سازان به جناح خاصی تعلق دارند و گذر از فیلترشان شرایط خود را دارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی