بازدید 4654

نرخ مواد اولیه تولید خودرو باید در قیمت گذاری شورای رقابت لحاظ شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تناسب قیمت گذاری از ابتدا تا انتها زنجیره خودروسازی اظهار داشت: با توجه به اینکه خودروسازان مواد اولیه موردنیاز خود را از بورس و با قیمت آزاد خریداری می کنند لازم است در قیمت گذاری شورای رقابت نرخ مواد اولیه نیز در قیمت تمام شده خودرو لحاظ شود.
کد خبر: ۱۱۸۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸ 06 August 2023

حجت الله فیروزی با اشاره به اینکه مدافع قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو نیستیم عنوان کرد:  صورت های مالی حسابرسی شده خودروسازان حاکی از این است که قیمت فروش خودرو برای آنها زیان ده بوده و از طرفی با توجه به ناترازی عرضه و تقاضا در بازار خودرو شورای رقابت متولی قیمت گذاری خودرو شده است. 
وی ادامه داد: بر این اساس با دو نظریه در بحث قیمت گذاری خودرو مواجه هستیم. برخی بر این باور هستند که با توجه به محدودیت عرضه خودرو شورای رقابت باید در تعیین قیمت ها ورود کرده و از افزایش قیمت ها جلوگیری کند و بعضی دیگر معتقدند که با توجه به اینکه کارخانه های متعدد تولیدکننده خودرو در داخل در حال رقابت با یکدیگر هستند خودرو کالا رقابتی بوده و شورای رقابت نباید در قیمت گذاری خوددرو مداخله کند.  
نماینده مردم فسا تاکید کرد: در شرایط فعلی که با عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو مواجه هستیم و از طرفی صورت های مالی خودروسازان بیانگر زیاندهی در صنعت خودرو است بهترین روش برای قیمت گذاری خودرو محاسبه قیمت بر اساس قیمت تمام شده تولید به علاوه سود منطقی توسط شورای رقابت است.  
فیروزی با اشاره به لزوم تناسب قیمت گذاری از ابتدا تا انتها زنجیره خودروسازی یادآور شد: با توجه به اینکه خودروسازان مواد اولیه موردنیاز خود را از بورس و با قیمت آزاد خریداری می کنند و یارانه و سوبسیدی برای خرید مواد اولیه از سوی خودروساز تعریف نشده لازم است در قیمت گذاری شورای رقابت نرخ مواد اولیه نیز در قیمت تمام شده خودرو لحاظ شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه همواره بر کاهش هزینه های تولید خودرو به نفع مصرف کننده تاکید داریم در تعیین قیمت خودرو باید به منافع تولیدکننده نیز توجه داشته باشیم در غیر این صورت تیراژ تولید از سوی خودروساز کاهش یافته و ناترازی عرضه و تقاضا فراتر از این خواهد رفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی