بازدید 4931
۹

ساخت مسکن حداقل متری ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان برای انبوه‌سازان بیش از ۱۲ میلیون تومان و در نهضت ملی مسکن متری هشت میلیون تومان است.
کد خبر: ۱۱۸۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰ 05 August 2023

به گزارش تابناک، علی کریمی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در حاشیه برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان، گفت: براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه هزینه ساخت متر مربع ساختمان با احتساب تعدیلات ۵ تا ۷ میلیون تومان است. البته این ارقام واقعی نیست و هزینه ساخت بیشتر است.

وی گفت: براساس استعلام از انجمن انبوه‌سازان، حداقل هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان ۱۲ میلیون تومان است. باید به این نکته توجه کرد که هزینه‌های اعلام شده از سوی این انجمن جزو ساخت و ساز‌های لوکس نیست. البته این عدد برای ساخت ساختمان نهضت ملی مسکن حدود ۸ میلیون تومان است. 

کریمی درباره مرجع اعلام هزینه خدمات مهندسی تصریح کرد: هزینه خدمات مهندسی برمبنای تعدیلات سنواتی از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود و سازمان نظام مهندسی در این باره تصمیمی نمی‌گیرد. سالانه براساس خدمات فنی و مهندسی هزینه‌ها ساخت و ساز افزایش می‌یابد.

علی کریمی درباره افزایش ۶۰ درصدی تعرفه خدمات مهندسی ساختمان‌سازی، بیان کرد: شیوه نرخ‌گذاری خدمات مهندسی بر اساس هزینه ساخت در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ بوده که آن سال‌ها هزینه ساخت هر متر حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بوده است.

وی درباره همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: سازمان نظام مهندسی دست تولیدکنندگان مصالح با کیفیت دارای استاندارد و به روز از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان را برای افزایش کیفیت و به‌روزرسانی ساخت و ساز در کشور می‌فشارد. این سازمان آمادگی دارد تا در قالب انجمن‌ها و تشکل‌ها از این شرکت‌ها دعوت کند مصالح خود را عرضه کنند و سازمان نظام مهندسی هم نسبت به معرفی آن‌ها اقدام خواهد کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره عدم صرفه‌جویی در موضوع ساختمان‌سازی گفت: این موضوع در کشور ما هنوز با ورود صنعت ساختمان به حوزه فناوری و استفاده از فناور‌های روز دنیا اجرایی نشده است. بسیاری از فرآیند‌های ساختمان‌سازی در کشور ما به روش سنتی در حال انجام است.

کریمی با بیان اینکه در ایران ۱۰۰ میلیارد دلار هدر رفت انرژی در صنعت حمل و نقل و ساختمان داریم. بخشی از این هدررفت انرژی به حوزه مهندسان، سازندگان و طراحان مربوط می‌شود. برگزاری کارگاه‌ها و استفاده از تکنولوژی روز خود زمینه ساز صرفه‌جویی در مصرف انرژی در حوزه ساختمان می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: رویکرد اجرایی سازمان نظام‌مهندسی تدوین اطلاعیه و برق و مکانیک است. مبحث ۲۲ هم در حال پیگیری است. در حال حاضر صدور پایان‌کار ساختمان، منوط به شناسنامه فنی و ملکی است. البته تعداد زیادی از شهرستان‌ها این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که مالک ساختمان پروانه مجری ذی‌صلاح دفترچه را با توجه به پیشرفت تکمیل می‌کند و ساختمان دارای دفترچه اطلاعات می‌شود که باید توسط سازنده تکمیل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۹
پس چرا تعرفه نظارت اینقدر پایین هست
نتیجه این میشود که انگیزه هم نیست که مهندسین نظارت صحیح داشته باشند و با فروش سهمیه به شرکت ها خود عملا نظارت رها میشود
مسئولیت نظارت مهم هست و هم خطیر بنابراین باید تعرفه ها هم زمان با نظارت بر عملکرد مهندسین افزایش پیدا کند و از همه مهم تر دست واسطه گران بخصوص واسطه ها در شهرداری که تقریبا تمامی بند (دال) را منوپل خود کردن را حذف کنید
جناب مسکن و خانه و زندگی در ایران دیگر رویا است.....
مرسی روشن شدیم.
یکی از عوامل اصلی بالابودن قیمت-پایین بودن کیفیت -ایمن نبودن ومصرف انرژی بالای ساختمانها سازمان ناکارآمد و بی دانش نظام مهندسی و معاونت فنی شهرداریهاست که اگرنبودندخیلی بهتربود بیشتردنبال کاسبی حرامند
با استفاده از خانه های پیش ساخته ویلایی با هزینه بسیار کم میتوان مشکل مسکن را حل کرد این راه حل در بسیاری از کشورها انجام شده بخصوص در مناطق روستایی بهتر جواب میدهد حتی با این روش میتوان خانه 160 متری ویلایی سه خوابه ساخت
قرار بود كه مسكن ملي را به قيمت متري ٢/٥ ميليون به متقاضيان تحويل بدهند . و الان اعلام مي كنند كه شده ١٢ ميليون
قطعاً اينقدر كش و قوس مي دهند كه مسكن ملي مي رسد به متري ٢٠٠ ميليون تومان . و كل متقاضي ها ناچار به انصراف مي شوند و سبس مسكن ملي را به واجدان شرايط ( متمول و آقازاده و ... ) تحويل خواهند داد
میشه ارزونتر بشه دولت مصالح با قیمت یارانه ای تمام پروان ساخت همه چیز رایگان بدن فقط بماند پول کارگرد بنا...
جناب نیکزاد متری 6 میلیون می سازن، به ایشان مراجعه کنید تا قیمتها رو بزاره کف دستتون...
متری 12 تموم میشه میفروشن متری 50 !!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست