بازدید 2922

مراقبت‌ها و خودمراقبتی‌های مهم در برابر گرمازدگی

کد خبر: ۱۱۸۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳ 01 August 2023

بنا به تعریف کارشناسان «انجمن اورژانس و کمک‌های اولیه سنت جان امبیولنس» در انگلیس، گرمازدگی هنگامی رخ می‌دهد که دمای بدن فرد تا میزانی خطرناک بالا می‌رود.

به گزارش ایسنا، اگر فرد از گرما بی‌رمق شود ممکن است به گرمازدگی دچار شود.

وقتی کسی مدت زیادی زیر آفتاب یا در دمای بالا بماند، بدنش آب زیادی از دست می دهد. در این وضعیت، تعریق متوقف می‌شود و این یعنی بدن دیگر نمی‌تواند خود را خنک کند. این حالت می‌تواند به بروز گرمازدگی منجر شود.

چنانچه در وب‌سایت خدمات ملی سلامت انگلیس آمده است اگر کسی که از گرما بی‌رمق شده است بتواند خودش را ظرف ۳۰ دقیقه خنک کند، سلامتش در معرض خطر جدی قرار نمی‌گیرد اما اگر دچار گرمازدگی شد، باید با اورژانس تماس گرفت.

گرمازدگی چه علایمی دارد؟

علایم بی‌رمق شدن ناشی از گرما که خدمات ملی سلامت انگلیس برشمرده است، عبارت‌ از سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، تعریق زیاد، دل‌پیچه، افزایش ضربان قلب، دمای بدن ۳۸ درجه یا بالاتر و عطش شدید.

کودکان و بزرگسالانی که دچار بی‌رمقی از گرما می‌شوند علایمی مشابه دارند اما کودکان ممکن است خواب‌آلود هم به نظر برسند.

اگر کسی که این نشانه‌ها در او بروز کرده ظرف ۳۰ دقیقه بهبود پیدا نکند، ممکن است این عارضه در ادامه به گرمازدگی منتهی شود.

علایم گرمازدگی نیز عبارت‌ از نبودِ تعریق به‌رغم احساس گرمای شدید، دمای بدن ۴۰ درجه یا بالاتر، تنگی نفس، گیجی، احساس سکته، بیهوشی و بی‌واکنشی است.

چطور به فرد گرمازده کمک کنیم؟

خدمات ملی سلامت انگلیس توصیه می‌کند اگر متوجه شدید کسی از گرما بی‌رمق شده است، باید به محلی خنک برده شود.

هر کاری می‌توانید بکنید تا دمای بدنش پایین بیاید از جمله اینکه مطمئن شوید مقادیر زیادی آب بنوشد، با اسپری یا اسفنج پوستش را خنک کنید و او را در حالتی بخوابانید که پاهایش اندکی بالاتر از بدنش باشد.

اگر وضعیت فرد ظرف ۳۰ دقیقه بهبود پیدا نکرد و اطمینان دارید که دچار گرمازدگی شده است با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند در مدتی که منتظرید آمبولانس برسد، سعی کنید با اسفنج خیس یا پیچیدن فرد لای ملحفه‌های خیس خنک، دمای بدنش را پایین بیاورید. 

اگر به نظر رسید که دمای بدن فرد عادی شده است، آن‌وقت ملحفه‌های خیس را با خشک عوض کنید.

همچنین در مدتی که منتظر هستید کادر اورژانس از راه برسد، مدام تنفس، نبض و سطح هشیاری و واکنش فرد را بررسی کنید. اگر هر زمان سطح هشیاری و واکنش فرد پایین آمد، باید نفس‌هایش را چک کنید و مطمئن شوید راه تنفسش باز است.

برای آگاهی بیشتر در مورد نحوه مراقبت از فردی که سطح هشیاری و واکنشش پایین آمده است، باید از قبل از روش‌های مراقبت‌های اولیه مطلع شوید.

چگونه می‌شود از گرمازدگی پیشگیری کرد؟

به توصیه کارشناسان با برخی اقدام‌ها می‌شود از بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی در دمای بالا پیشگیری کرد. 

این اقدام‌ها عبارت‌ از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌های خنک، دوش آب سرد، پوشیدن لباس‌های گشاد و رنگ روشن و اجتناب از قرار گرفتن در آفتاب در ساعت‌های اوج تابش است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، خدمات ملی سلامت انگلیس همچنین توصیه می‌کند مراقب کسانی باشیم که بیشتر در معرض بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی قرار دارند که کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند بیشتر از این نظر آسیب‌پذیرند.

نوشیدن آب، راهکار کلیدی برای نجات از عوارض گرمای شدید

این روزها موج گرمای شدید و رکوردهای دمایی جدید منجر به بروز عوارض جدی برای سلامت جسمی و روانی در بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان شده است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در این شرایط رعایت برخی نکات تغذیه‌ای می‌تواند به کاهش عوارض نامطلوب گرما کمک کند.

- وقتی بیش از حد گرم می‌شویم، چگونه بدن‌مان خنک می‌ماند؟

عرق می کنیم. این تبخیر آب ناشی از تعریق است که به خنک شدن ما کمک می کند. بر اساس یک بررسی جالب در مورد عرق که در یک مجله علمی به نام Temperature انجام شده است، وقتی بدن از مایعات برای کمک به ادامه فعالیت غدد عرق استفاده می‌کند، ممکن است ما دچار کم آبی شویم.

گرمازدگی - وضعیتی که بر اثر گرم شدن بیش از حد بدن ایجاد می شود – خطرناک است. کمبود شدید مایعات حتی می‌تواند باعث از کار افتادن اندام‌های اصلی بدن هم شود.

طبق گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، حدود ۶۰ درصد وزن بدن ما آب است. علاوه بر عرق، آب اساسا شامل تمام مایعات بدن ما از جمله بزاق، خون، ادرار و مایعی است که از مفاصل ما محافظت می کند.

به طور متوسط، زنان به حدود ۹ فنجان مایعات در روز و مردان به ۱۳ فنجان مایعات نیاز دارند.

همچنین به یاد داشته باشید که مایعات شامل آب، قهوه، چای، شیر، آب میوه و سبزیجات و سایر نوشیدنی ها است. بهتر است از نوشیدنی های مملو از شکر نیز خودداری کنید.

متخصصان اظهار کرده‌اند: ادرار خود را بررسی کنید. اگر تیره است، مصرف مایعات خود را افزایش دهید. همچنین از دیگر نشانه های کم آبی بدن می توان به خستگی، سرگیجه و گیجی اشاره کرد.

هنگامی که ما به شدت عرق می‌کنیم، بدن ما بیشتر آب و نمک (سدیم و کلرید) و همچنین مقدار کمی پتاسیم، کلسیم، آهن و سایر مواد مغذی را از دست می‌دهد.

بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، مهم‌ترین راه برای پیشگیری از گرمازدگی، نوشیدن مایعات کافی است. منتظر نمانید تا تشنه شوید. تشنگی به تنهایی نشانگر کاهش سطح مایعات در بدن است.

هنگام کار در گرما نیز توصیه می‌شود که هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک فنجان آب بنوشیم. همچنین سعی کنید آب را در فواصل زمانی مختلف بنوشید و از مصرف یکباره مقادیر زیادی آب بپرهیزید.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، آب اضافی اگر غلظت نمک در خون را رقیق کند که می تواند باعث متورم شدن سلول های مغز شود، کشنده است.

هشدار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت درباره ساعات اوج گرما

«تدروس ادهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حساب کاربری خود در توییتر، هشدارهایی را درباره ضرورت ماندن در خانه و مراقبت‌های مهم در ساعات اوج گرما منتشر کرد.

به گزارش «اِی‌نیوز»، وی از مردم خواست تا در ساعات اوج گرما تا حد امکان از بیرون رفتن از منزل و قرار گرفتن در فضای باز خودداری کنند و توصیه کرد که لباس‌های رنگ روشن بپوشند و با نوشیدن آب زیاد،‌ بدن خود را هیدراته نگه دارند.

وی تاکید کرد: فعالیت های خارج از منزل را در ساعات گرمای شدید محدود کنید، از فعالیت های شدید خودداری نمایید و از عزیزان آسیب‌پذیر خود به ویژه سالمندان و نوزادان بیشتر مراقبت کنید.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین نسبت به رها کردن کودکان و حیوانات خانگی در داخل خودرو هشدار داد و بر اهمیت توجه به علائم مربوط به دمای بالا تاکید کرد.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را در گرمایش زمین ایفا می‌کند. در همین حال عامل مهم دیگر بازگشت پیش بینی شده پدیده آب و هوایی «ال نینو» است. سازمان جهانی هواشناسی (WMO) می‌گوید این ترکیب قرار است دمای جهانی را به رکورد جدیدی در پنج سال آینده برساند در حالی که کارشناسان آب و هوایی اظهار کرده‌اند که این اتفاق می‌تواند در سال جاری میلادی یا سال آینده میلادی (۲۰۲۴) رخ دهد.

دمای بسیار بالا کار یا ورزش ایمن در بیرون از منزل را غیرممکن می کند، بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کرده و آلودگی هوا را بدتر می کند. با این حال هنگامی که گرما با رطوبت ترکیب شود به مراتب کشنده‌تر می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی