بازدید 2425

ملاک‌های آزادی بیان باید در سازمان ملل تعیین شود

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به هتک حرمت‌های اخیر قرآن در سوئد و دانمارک، ضمن مسئول دانستن دولت‌های این دو کشور، گفت: گرچه از موضع دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به نامه آیت‌الله سیستانی استقبال می‌کنیم، اما مهم است سازمان ملل با گذراندن قطعنامه ای ملاک‌های آزادی بیان را مشخص سازد، به طوری که کسی نتواند تحت عنوان آزادی بیان به عقاید مذهبی دین‌باوران از جمله ۲ میلیارد مسلمان جهان اهانت کند.
کد خبر: ۱۱۸۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶ 31 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سید کمال خرازی، در دیدار جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق گفت: اخیرا کلیپی را مشاهده کرده است که پلیس دانمارک در کمک به شخصی که قصد قرآن‌سوزی داشته است با خانمی که تلاش می‌کند قرآن را از صحنه قرآن سوزی دور سازد، حمله می‌کند و قرآن را از دست آن خانم می‌رباید تا فرد قرآن سوز بتواند اقدام شنیع خود را انجام دهد. آیا این حمایت پلیس و دولت دانمارک از فرد هتاک به قرآن و قرآن‌سوزی نیست؟ 

وی با اشاره به اینکه چنین اقداماتی موجب خشم کشورهای اسلامی شده و به ویژه در عراق، واکنش‌های شدید مردمی را برانگیخته است، تصریح کرد: ضرورت رسیدن به قطعنامه‌ای در سازمان ملل در این قضیه روشن است، ضمن اینکه نباید مسئولیت دولت‌ها را در این مورد فراموش کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین در این ملاقات از مداخله آمریکا در امور عراق، به ویژه تلاش واشنگتن برای مانع‌تراشی بر سر روابط اقتصادی ایران و عراق از طریق تحریم‌ها، به عنوان یکی از اقدامات زیانبار آمریکا برای امنیت و ثبات عراق یاد کرد و گفت: فشارهای آمریکا بر دولت عراق در جلوگیری از پرداخت بدهی این کشور به ایران، نتیجه‌ای جز افزایش رنج و فشار بر مردم عراق و نارضایتی آنها از دولت عراق نخواهد داشت.

خرازی همچنین بر ضرورت خروج هر چه سریع‌تر نیروهای نظامی بیگانه از عراق تاکید و تصریح کرد: با توجه به قانون مصوب مجلس عراق مبنی بر خروج همه نیروهای بیگانه از این کشور، ضروری است به خواست و اراده عراقی‌ها احترام گذاشته شود. مردم عراق با توجه به سابقه تمدنی دیرپایی که دارند، طبیعی است که سیاست‌های دیکته‌شده بیگانگان را نپذیرند. زیرا آن‌ها قادر به اداره مستقل و تامین امنیت کشور خود هستند.

خرازی همچنین با اشاره به گزارش سازمان ملل در خصوص اقدامات دفاعی ایران علیه پایگاه‌های گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خاک عراق، بر ضرورت واقع‌گرایی در تدوین این گزارش‌ها تاکید و تصریح کرد: ایران در راستای حق دفاع مشروع خود و در پاسخ به تحرکات گروه‌های تروریستی مجبور به اقدام شده است.

خانم جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق نیز با اشاره به توافق امنیتی بین ایران و عراق و تاکید طرفین بر اجرای کامل آن اظهار امیدواری کرد که این امر از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کند.

وی در این ملاقات همچنین با اظهار رضایت از سفرش به ایران، از ایفای نقش مثبت ایران در کمک به عراق قدردانی و ابراز امیدواری کرد بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به پیشبرد برنامه‌های دولت عراق در جهت ثبات سیاسی و امنیتی و رفاه این کشور کمک کنند.

وی همچنین بر آمادگی سازمان ملل برای همکاری با ایران در جهت برگزاری نشست‌های تخصصی از جمله موضوع توفان گردوغبار و مسائل اقلیمی تاکید کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست