بازدید 3305

چشم‌انداز بازار نفت/ ذخایر نفت جهان رو به کاهش است!

قیمت نفت امروز با قیمت 84 دلار در هر بشکه وارد بازار شد. تازه‌ترین بررسی‌ها از کاهش ذخایر نفت در برخی مناطق جهان خبر می‌دهد. گزارشی که در  تعیین روند صعودی قیمت نفت در آینده حمایت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳ 31 July 2023

به گزارش تابناک اقتصادی، طلای سیاه برای پنجمین هفته متوالی مسیر صعودی خود را طی کرد و امروز با قیمت 84 دلار در هر بشکه وارد بازار شد. بروز ناترازی در میزان عرضه و تقاضا منجر به شکل‌گیری مسیر صعودی برای نفت شد.

مولفه‌ای که به گفته تحلیلگران گلدمن‌ساکس گویا ادامه‌دار خواهد بود. چراکه روند کاهش تولید و صادرات عربستان تشدید شده، روسیه نیز سیاست کاهش عرضه 500 هزار بشکه‌ای را همچنان دنبال می‌کند و تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا نیز روز به روز کمتر می‌شود.

تازه‌ترین بررسی‌ها نیز نشان حاکی از آن است که ذخایر نفت در برخی مناطق جهان روبه کاهش کرده است. خبری که در  تقویت قیمت جهانی نفت حمایت می‌کند.
 
تحلیلگران جی پی مورگان در ماه جاری گفتند که ذخایر نفت که شامل نفت خام و فرآورده های سوختی می‌شود اکنون نقش بیشتری در تعیین قیمت نفت نسبت به دلار آمریکا ایفا می‌کند زیرا تحریم‌های غرب بر روسیه تجارت نفت با ارزهای دیگر را تسریع کرده است.

افزایش تقاضا ادامه دارد

همزمان با کاهش عرضه میزان تقاضا روبه افزایش است. مولفه‌هایی نظیر بهبود وضعیت اقتصادی در چین و افزایش ترددها از جمله مصادیق در این امر به حساب می‌آید.

بلومبرگ در گزارشی نوشت که 13 اداره دولتی در 18 ژوئیه برنامه‌ای را برای افزایش هزینه‌های خانوار برای همه‌چیز، از لوازم برقی گرفته تا مبلمان، ارائه کردند. مقامات محلی تشویق می‌شوند تا به ساکنان کمک کنند تا خانه‌های خود را بازسازی کنند و مردم باید با توجه به اقدامات اعلام شده به اعتبار لازم برای خرید محصولات خانگی دسترسی بهتری داشته باشند.

از طرفی برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد مسافران پروازهای منطقه آسیا اقیانوسیه در ماه ژوئن ۸.۳۹ درصد افزایش یافته و به ۲۳.۱۸ میلیون نفر رسیده است. این تعداد مسافر ۷۲.۵ درصد تعداد کل مسافران این منطقه تا قبل از پاندمی کرونا به حساب می‌آید. 

تعداد مسافران تا پایان ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ در قیاس با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۵۹.۳ درصدی داشته است. در شش ماهه اول سال جاری ۱۲۰ میلیون نفر توسط خطوط هوایی آسیایی جابجا شده‌اند که علت آن برطرف شدن بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده و گشایش اقتصادی و سفرهای تفریحی بعد از پاندمی بوده است.
 
با این حساب شواهد حاکی از آن است که قیمت نفت صعودی باقی می‌ماند و حتی برخی تحلیلگران رقم 96 دلار در هر بشکه را برای ارزش‌گذاری این محصول در آینده پیش‌بینی می‌کنند.
 
با این حال همچنان یک مولفه وجود دارد که به نظر می‌رسد مانع از تحقق ادامه روند صعودی بازار نفت شود که آن هم افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا است. گمانه‌زنی‌ها از افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا حکایت دارند. پس باید منتظر ماند چه سرنوشتی در انتظار بازار طلای سیاه خواهد بود؟
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم