بازدید 8711
با آغاز به کار تحقیق و تفحص مجلس

احتمال رشد چشمگیر گردش مالی در بازار نجومی فیلترشکن در ایران!

مگر ابعاد بازار فیلترشکن در کشورمان چقدر است؟ این سوالی است که پاسخ دقیقی برایش در دست نیست و چه بسا طراحان تحقیق و تفحص در مجلس هم یکی از فاز‌های این طرح را یافتن پاسخ این سوال تعریف کرده باشند. سوالی که فعلا برای پاسخ دادن به آن ناگزیر از تکیه بر برخی احتمال‌ها هستیم که در وضعیت حداقلی هم، بازاری پر رونق را به تصویر می‌کشند.
کد خبر: ۱۱۸۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 31 July 2023

احتمال رشد چشمگیر گردش مالی در بازار نجومی فیلترشکن در ایران!بازاری که روز به روز بر شمار منتفعانش افزوده می‌شود، حالا قرار است زیر ذره‌بین قرار گیرد؛ اتفاقی که می‌تواند به رشد چشمگیر این بازار منجر شود!

به گزارش «تابناک»، با گذشت قریب به یکسال از اعمال محدودیت‌های شدید اینترنتی در کشورمان، بازار فروش فیلترشکن آنقدر داغ شده که توجه نهاد‌های نظارتی را هم به خود جلب کرده و منجر به شکل گیری طرحی شده که در مجلس شورای اسلامی به جریان افتاده است؛ طرح تحقیق و تفحص در ماجرای فیلترشکن‌های پولی!

اینکه چرا پسوند «پولی» به انتهای عنوان این تحقیق و تفحص چسبیده، حکایت عجیبی است که می‌توان به تفصیل درباره اش نوشت و ابراز تعجب کرد که چرا استفاده از انواع غیرپولی و رایگان این ابزار‌ها توجه مجلس را به خود جلب نکرده و اساسا چرا مجلس و دیگران به دنبال دلیل رواج شدید استفاده از فیلترشکن در ایران و رفع بنیادی این ماجرا نیستند؟

سوالاتی که صرف نظر از آنها، طرح تحقیق و تفحص پیرامون فیلترشکن‌های پولی طراحی شده و به تاکید یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، قرار است به زودی در کمیسیون مربوطه مطرح شده و با تصویب در آنجا، به صحن مجلس برود. تحقیقی که قصد دارد پاسخ سوالاتی را جست‌وجو کند که متنوع و مختلف هستند، از جمله اینکه: «چه کسی و چه کسانی از فروش این فیلترشکن‌ها سود می‌برند؟»

اما مگر ابعاد بازار فیلترشکن در کشورمان چقدر است؟ این سوالی است که پاسخ دقیقی برایش در دست نیست و چه بسا طراحان تحقیق و تفحص در مجلس هم یکی از فاز‌های این طرح را یافتن پاسخ این سوال تعریف کرده باشند. سوالی که فعلا برای پاسخ دادن به آن ناگزیر از تکیه بر برخی احتمال‌ها و محاسبات نادقیق هستیم.

با این رویکرد، ابتدا بایستی به شمار کاربران اینترنت در ایران بپردازیم که بر اساس آخرین گزارش‌ها قریب به ۷۰ میلیون است. جمعیتی که حدود ۴۸ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی (از جمله شبکه‌های اجتماعی فیلترشده) رهاورد آن است.

احتمال رشد چشمگیر گردش مالی در بازار نجومی فیلترشکن در ایران!

اما چه تعداد از این کاربران به دلیل فیلترشدن پلتفرم‌هایی که استفاده می‌کردند و هنوز هم تمایل به استفاده از آن‌ها را دارند، به استفاده از فیلترشکن روی آورده اند؟ بیایید فرض کنیم یک پنجم این کاربران ترجیح داده اند که فیلتر شکن نصب کنند و نیمی از ایشان به این نتیجه رسیده باشند که نه با هر فیلترشکنی، که تنها با آن دسته که خریداری می‌شود، اتصال با ثبات‌تر در اختیار کاربر قرار می‌دهد و حتی امن‌تر است، این کار را انجام بدهند.

با این پیش فرض ها، با جامعه‌ای قریب به ۵ میلیون نفر مواجهیم که ماهیانه بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای خرید و تمدید اکانت فیلترشکن هزینه می‌کنند؛ هزینه‌ای که اگر میانگین ۱۰۰ هزار تومان در ماه باشد، ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان و سالانه ۶ هزار میلیارد تومان می‌شود! عددی به غایت قابل توجه که با محاسبات حداقلی به دست آمده و احتمالا کسری از واقعیت را نشان می‌دهد، نه همه آن را.

البته همین اعداد سر دستی هم کافی‌ست تا پی به چرایی توجه مجلس به ماجرا ببریم و اهمیت ماجرا برایمان روشن شود، اما اینکه این بررسی چه نتایجی به دنبال خواهد داشت، سوالی نیست که بشود به سادگی به آن پاسخ گفت، به ویژه اگر بدانیم گردش مالی فیلترشکن فروشی در ایران تنه به درآمد عملیاتی شرکت مخابرات ایران می‌زند، از درآمد شمار زیادی از شرکت‌های فعال در عرصه ارتباطات در کشور بیشتر است و از آن مهم تر، در حومه آن هم کسب و کار‌هایی به سود‌های جالب توجه رسیده اند.

از جمله کسب و کار‌هایی که با رواج شدید فیلترشکن رونق گرفته، اینترنت فروشی است؛ اینکه با استفاده از فیلترشکن، بسته‌های اینترنت زودتر تمام می‌شوند و می‌بایست خریداری و جایگزین شوند چراکه بر اساس مقررات جاری، ترافیک بین الملل دوبرابر ترافیک داخلی محاسبه می‌شود و فیلترشکن‌ها همه ترافیک کاربران را به بین المللی تبدیل می‌کنند و به زیان کاربران هستند.

سوای این، انجام تراکنش‌های پرتکرار برای خرید وی پی ان و شارژ آنها، به سود درگاه‌های پرداخت و بانک‌ها هم منجر شده که آن هم عدد قابل توجهی است. مثلا اگر فرض کنیم که شمار کاربران فیلترشکن همان عدد حداقلی یعنی ۵ میلیون نفر باشد و نیمی از ایشان به شیوه کارت به کارت هزینه این خرید را بپردازند، با احتساب کارمزد تراکنش ۷۲۰ تومانی، سود قریب به ۲۲ میلیارد تومانی در سال نصیب بانک‌ها می‌شود.

همه این‌ها در حالی است که در نتیجه اقدامات مسئولان در مسیر تشدید محدودیت‌های اینترنتی، روز به روز بر هزینه‌های دایرکردن سیستم‌های ضدفیلترینگ (از جمله خرید سرور، خرید ترافیک خارجی، و...) افزوده می‌شود و در نتیجه سهم پرداختی کاربران فیلترشکن‌ها رو به افزایش است. وضعیتی که هرچه بیشتر این بازار زیر ذره بین قرار گیرد، تشدید خواهد شد چراکه فشار‌ها برای ایجاد محدودیت زیادتر می‌شود که معنایش افزایش هزینه هاست.

دورنمای وضعیتی که تحقیق و تفحص مجلس می‌تواند به دنبال داشته باشد و به نجومی‌تر شدن بازار فیلترشکن فروشی در کشور منجر شود؛ بازاری که قبل از تشدید محدودیت‌ها در نیمه دوم سال قبل هم وجود داشت، اما ابعادش بسیار بسیار کوچک‌تر بود و حالا به قدری وسعت یافته که مجلس هم دنبال یافتن ابعاد آن و شناسایی افراد منتفع از آن است. بازاری که رونقش را مدیون تشدید محدودیت هاست و در نتیجه هر تلاشی برای افزایش محدودیت ها، منجر به رونق گرفتن بیشتر این بازار می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۹
خوشبحال بچه خزعلی
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
این خبر شرم آور رو بزارین بغل خبرهای خوب دیگر کشورها!!
شرم بر دولت رئیسی
دستاوردهای دولت رئیسی رشد محدودیت شبکه های اجتماعی و نابودی کسب و کارها
گسترش هزینه های مربوط بحجاب و نابودی اقتصاد
رشد درآمد و اشتغال روحانیون و خودی ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
وقتی امور مملکت به دست افراد غیرمتخصص و کم سواد بیوفته دقیقا وضع میشه چیزی ک الان هست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
فقط فیلتر شکن نیست!
واردات و فروش تجهیزات ماهواره شامل دیش، رسیور، ال ان بی، سوئیچر.... سالهای سال است که جیب جماعتی را پر می کنند.
این جماعت ابتدا فروش قانونی کالایی را ممنوع می کنند تا قیمت آن در بازار افزایش نجومی پیدا کند، سپس اقدام به عرضه کالا مثلاً غیر قانونی می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
چرا مردم فیلترشکن می خرند، وقتی چندین و چند فیلترشکن مطمئن و رایگان در گوگل استور ، گوگل پلی، مایکروسافت استور وجود دارند؟؟؟
طاها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
قضاوت نابجا- --- سایت انتخاب یاور بی بیسی و غرب---- دشمن شاد کن----- بابا بزارین مجلس تحقیقش بکنه. هر کس یه حکمی می ده!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
طاها ساندیست بخور بعد قندت اکی شد کامنت بزار. سایت انتخاب؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
ناشناس|۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
برای اینکه این فیلترشکن ها را شما معرفی نمیکنی
این خبر چقدر شرم آور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
اشکال نداره حالا اینا چند ماه دیگه از مردم رای میخوان

جالا هم ک یه سری سایبری رو راه انداختن تا ملت رو تهدید به قطع یارانه کنن در صورت رای ندادن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
یارانه ای که باهاش نیم‌کیلو‌گوشت برای یک وعده نمیشه خرید برا خودشون اینقدر هم منت نزارن
قطع به یقین فیلتر راهی برای درامد دولت شده
وگرنه تا الان باید خیلی از برنامه ها رفع فیلتر می شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
دولت از هر راهی برای کسب معاشش از جیب مردم استفاده
می کند سال قبل رفتم یک تلفن از جایی به مکان دیگری منتقل کردم و هزینه آن را پرداخت کردم و گفتم هزینه بنام دیگری زدن چقدر است گفتند سی هزارتومان. دیروز رفتم بنام زدیم 124 هزار تومان گرفتند. یعنی بیش از چهار برابر.
پس از شناسایی افرادی که از این فیلتر شکن ها نفع میبرند دو حالت بوجود می آید 1_ یا خودی هستند و نمیشود نامشان را برملا کرد که هیچ بروند به کارشان برسند فقط حق الحساب را بدهند . 2 یا خودی نیستند که باز هم مشکلی نیست و اینها هم باید حق الحساب را پرداخت کنند و بروند در آرامش ادامه کار بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
هر دو گزینه
فرزندان خزعلی ها و ...
کسانی ک از دیوار سفارت بالا میرن ولی فرزندانشون از کشور همان سفارت با پول مردم ایران ارتزاق میکنن
لازم نیست تحقیق و تفحص کنی اقازاده هایی مثل پسر انسیه رو به حرف بیاری بهت میگن چه خبره.
تنها دیوانه ها هستند که تو سرشون می زنند بعد پشت سرش فریاد می زنند : آخ سرم ! آخ سرم !
شبکه های اجتماعی و پیام رسانهای خارجی را فیلتر کرده اید ؛ حالا به خود می پیچید که چرا فیلترشکن ها درآمدشون زیاد شده ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
فساد بصورت زنجیر وار به هم پیوسته است ولی در خصوص فیلتر شکن بر اساس اظهارات خود افراد و سوابق ثبتی
1- پسر ........... و شاید رانت پشت سر ایشان
2- اقای ............ نماینده تهران که عضو چند شرکت با موضوع مخابرات و داده های دیجیتال هستند و پسر ایشان که مدیرعامل یکی از شرکتهای مخابراتی است و تعداد دیگری که خودشان باعث لو دادنشان میشوند
رییس جمهور به وعده ای خود مثل عدم فیلتر ینگ..گشت ارشاد مدیران.سالی دو میلیون مسکن..رفع بیکاری .. و دها وعده خوبان که نتوانست عمل کند ..حداقل اینجوری یک قسمت از بازار مملکت را رونق داده..حالا هی بیایید از ایشان ایراد بگیرید..قدر نشناسها....حالا اینکه این فیلتر شکن فروشها هم از ژنهای خوب هستند و اقا زاده زیاد مهم نیست..
پس خبر ندارید!!!!!!!! 150 هزار تومان کف هزینه ماهیانه فیلترشکن در ایران است .
تا سال گذشنه سه ماهه 60 هزار تومان می شد فیلترشکن خرید اما از پارسال ورق برگشت ....
خوب نیست آدم بخیل باشد حالا یک آقازاده یا خانم زاده داره یه پولی میبرد شما چرا حسودی میکنید قانون باید اجرا بشود اجرای هر قانونی هم همیشه به ضرر عده ای و نفع عده دیگری میشود حسودی نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
خخخخخخخخخخخ
فکرشو بکنید !!!!!!!!!! با همین آمار ابتدائی و از بین بردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد چقدر حس انزجار در عموم مردم نسبت به تفکراتی که این گونه تصمیم گیری های رو انجام میدن بالا میرود
سئوال اینکه که کی می فهمند و درس میگیرند با تکنولوژی و علم نمیشه مقابله کرد؟؟؟
تنها راه بدون بستن راه های ارتباطی با دنیا فرهنگ سازی و معادل سازی است و باید تصمیم گیری را بعهده خود مردم گذاشت
پاسخ ها
والی
| Japan |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
بنده خدا این افراد نه نظر مردم براشون مهم نه نتیجه کار هدف درامدزایی برای خودشون و اغازاده هاشونه
بیاییم به این سوال پاسخ دهیم که آیا فیلتر کنندگان اینترنت به اهداف خود رسیده اند ؟آیا کاربران ، شبکه های فیلتر شده را کنار گذاشته‌اند ؟ پاسخ منفی است، پس علت تداوم فیلترینگ چیست؟ فقط و فقط و فقط چرخش مالی آنست که از طرفی با مصرف بیشتر اینترنت دولت به نون و نوایی میرسد و از طرفی دستهای پشت پرده با فروش انواع فیلتر شکن درآمد بالایی نصیب شان میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
اصلا قرار نیست با فیلتر شکن کسی کنار گذاشته بشه قرار است مردم تحت نظارت بیشتر قرار بگیرند و فعالیت های در سایت های ممنوعه بهتر مورد بررسی قرار بگیره و دوم پول درآوردن است که به دوتاش رسیدن
تحقیق و تفحص مجلس در خصوص کمبود مرغ بجایی نمی رسد تا برسد به مافیای اینترنت.
هموطنان حتما شما هم به این نتیجه رسیده باشید که گویا مافیا از زادگاه اصلی خود ایتالیا به ایران نقل مکان کرده است.
گوگول پلی که مرجع به روز رسانی اندروید هست فیلتر هست....چون یه اقازاده رانتی مایکت رو راه انداخته تا مثلا جایگزین گوگول پلی بشه....چقدر ما خوشحالیم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
خب الان هم دعوا سر همین است یک عده امثال همین مایکت چون دارند ضرر می کنند شده اند مدعی که چرا برخی دیگر فیلترشکن می فروشند . بیچاره مردم بدبخت!!!!!!!!!
تابی جان در مورد کمبود مرغ تو بازار بنویس. بابا خسته شدیم از بس صبر کردیم. سه ماهه دنبال مرغ سالم می گردم تو بازار نیست فقط ران وسینه بسته بندی که خوب هزینه ش زیاده و منتوانایی پرداختشو ندارم. مرغ سالم اصلا تو بازار پیدا نمیشه. خسته شدم
یه چاهی میکنن ملت رو میدازن توش. طبیعتا ملت میرن سراغ طناب و پول میدن به طناب فروش.
بعد اینا میرن تحقیق و تفحص از طناب فروش رو شروع میکنن. حالا اینکه طناب فروش کی و با خودشون ارتباط داره
یا نه بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
پچاه کن و طناب فروشی یکی هستند
فساد فساد فساد
جالبه فکر میکنن مردم نمیفهمن چیه قضیه
تو نوک بینی بینی و دست کوتاه مرم از نخیل ان پول برد و برد تا تو وجب کنی نادان اندیشه ات را . اری اگر مجلس حتی جهنم را در این طرح پیدا کنند این طرح شکسته نمیشه . اخر عاقبت ش.اجتماعی را هم و توانمندیهایش نیز ملاحظه شد !.
تفحص لازم نیست. آدرس مدیریتهای این فیلتر شکن ها مشخص است.
اگر سران مملکت را می شناسید برای پیدا کردن سرچشمه مدیریت فیلترشکن ها آدرس فرزندان مدیران ارشد مملکت را پیدا کنید.
خود مسوولین و بچه هاشون که از این راه درآمد دارند میدونن که ماهواره هم ممنوع بود هدف کشب درآمده
سهمشون رو میخوان
چرا دارایی به درامدها ی نجومی فیلتر شکنها ورود پیدا نمی کنه شاید هم جرات ورود ندارد . زور دارایی و بانکها به ملت بیچاره می رسه
مجوز فروش فیلتر شکن مثله اینه که بری پول بدی به پلیس که تو لاین مخالف رانندگی کنی ! فیلتر شکن میشه گفت مسخره ترین واژه مصطلح فارسی !!!!!
بهترن کار ساده زیستی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
الان که مردم در حال گدا زیستی را تجربه می کنند
مسئولین فیلتر میکنن
فرزندان مسئولین فیلتر شکن رو میفروشن
ملت بدبخت هم هزینه های کار های مسئولین و خرید فیلتر شکن رو میدن
مسئولین و فرزندانشون در غرب از ملت میخوان که با غرب دشمن باشن

کدوم تجارت از این بهتره؟؟؟

تقریبا تو همه زمینه ها همینه... خودشون مشکل درست میکنن و بعد خودشون راه حلش رو با 100 برابر قیمت میدن به مردم بیچاره ... به همین زیبایی
در این فقره تحقیق و تفحص مثل این می مونه که زیر نور آفتاب وایستی دنبال خورشید بگردی
یک بار چند هفته قبل به تابناک پیشنهاد دادم یه گزارش تحقیقی از همه ی تحقیق و تفحص های انجام شده در ادوار گذشته ی مجلس شورای اسلامی و مجلس فعلی کار کنن تا چندتاشون منتج به نتیجه ی مفیدی برای مردم شده است. حدس می‌زنم جواب نزدیک به صفر باشه، اینم به سرنوشت لیست تحقیق و تفحص های قبلی اضاف میشه فقط یه عده به اسم کارشناس از قبل این تحقیق و تفحص ها نشونشون تو روغنه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
سهمشون رو میخوان. برا من و تو که تفحص نمیکنن
حالا دستور نياد : كششش نديد!
با اضطراب ناشی از بی پولی با دق ناشی از فیلتر شکن با ماشینهای بی کیفیت با دکترهای بیسواد با دق خوردن براثر خرابی لوازم خانگی و الان هم با گوشی ایرانی که شاید هر لحظه کنار گوشمان منفجر بشه دارند زودتر ما رو به خدا می‌رسانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
قطعی مکرر برق و قطعی آب
اشامیدنی یادت رف
اینستاگرام فیلتر نشد، پولی شد
از طبرى و حاميان گردن كلفتش چه خبر؟
خیلی جالب است از بک طرف فیلترینگ انجام میشه و طرف دیگر فیلتر شکن فروخته میشه
پیدا کنید پرتقال فروش را
نرودمیخ آهنین برسنگ ،درهرجای دنیاکه باشیم قاتون هست مهم وحیاتی آن است که قانون گذاربه قانون احترام بگذارداین فیلترشکن فروشی هم یکی ازهزاران معضلی است که توسط کاسبکاران تحریم ها ورانتخواران وابسته انجام میشود.
به اعتقاد من هدف فیلتر شکن ها جلوگیری مردم از سایت های غیر ممنوعه نیست
فیلترشکن در ایران یک واسط بین مردم و سایت های خارجی است
به عبارتی تلگرام و اینستگرام عمدا از فیلتر شکن ها عبور می کنند تا تحت نظارت باشند نه اینکه فیلتر شوند

فیلتر شکن ها همانند یک پروکسی عمل می کنند که کاربران استفاده کننده از آنها بمراتب تحت نظر امنیتی بیشتر از مثلا شبکه های اجتماعی داخل باشند
با این ترفتد همه کسانی که از شبکه های خارجی استفاده می کنند کاملا قابل ردیابی و تحت نظر هستند و مطالبی را که در گروه ها رد و بدل می کنند از طریق دیگر تحت نظر هستند

ملت هم ساده فکر می کنند که با فیلتر شکن هر کاری دلشان خواست می توانند در تلگرام و اینستگرام انجام دهند
فیلتر شکن = کسب درآمد بیشتر + نظارت امنیتی بیشتر
بالاخره هزینه های غیر رسمی بغضیا باید از یکجا درآمدش دربیاد !
علی برکت اله
به لطف فیلتر شکنها، امروز حجم اینترنت اپراتورها مانند همراه اول به قبل از فیلترینگ رسیده است!
درآمد ناشی از فروش فیلترشکن از فروش اینترنت بیشتر است.
به احتمال زیاد همراه اول و ایرانسل هم منتفع هستند وگرنه صدای آنها نیز بلند میشد و اعتراض می‌کردند.
این بازار حدود 5000 تا 10000 میلیارد تومان در ماه است . با دلار 50000 تومانی حدود 100 تا 200 میلیون دلار ناقابل از مدم دریافت میشود و به کیسه مجو داران فروش vpn واریز میشود . شاید حدود 10% آن هزینه این فعالیت است و الباقی 90% احتمالا بین خدمات دهندگان و و سایر افراد ( قانون گذار و فیلتر کننده ها و .....) به نحو توافقی تقسیم میگردد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست