بازدید 2111

قیمت نفت کاهش پیدا کرد/ طلای سیاه به دوران اوج باز می‌گردد؟

قیمت نفت برنت امروز (4 مرداد 1402) تحت تاثیر دو عامل روند کاهشی پیدا کرد و با قیمت 82.44 دلار در هر بشکه معامله شد. حال باید دید علت این کاهش قیمت چیست و آیا این روند تداوم دارد خیر؟
کد خبر: ۱۱۸۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶ 26 July 2023
کاهش 3 درصدی قیمت نفت در هفته گذشته - حیات
به گزارش تابناک، قیمت نفت برنت امروز (4 مرداد 1402) تحت تاثیر دو مولفه انتظار افزایش نرخ بهره آمریکا و ارائه آمار آمریکن پترولیوم کاهش پیدا کرد و با نرخ  82.44 دلار وارد بازار شد. کاهش عرضه جهانی و امید به محرک‌های اقتصادی چین برای افزایش تقاضا، از افت شدیدتر ارزش طلای سیاه جلوگیری کرد.
 
بر اساس گزارش موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 21 جولای حدود 1.32 میلیون بشکه افزایش یافت. این در حالی است که تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند ذخایر نفت آمریکا حدود 2.3 میلیون بشکه  کاهش پیدا کند. بنابراین با محقق نشدن پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر کاهش ذخایر نفت آمریکا قیمت طلای سیاه وارد کانال نزولی شد.
 
همچنین جلسه سیاست گذاری فدرال رزرو آمریکا دیروز آغاز شد و اکثر فعالان بازار انتظار دارند که بانک مرکزی آمریکا ۲۵ واحد نرخ بهره را افزایش دهد. اتفاقی که منجر به کاهش هرچه بیشتر قیمت نفت خواهد شد. چراکه با افزایش نرخ بهره فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها تمایل بیشتری پیدا می‌کنند. بنابراین تقاضا برای محصولاتی همچون نفت در بازارهای جهانی کاهشی می‌شود.
 
در این میان فقط یک عامل می‌تواند مانع از کاهش قیمت نفت شود که آن‌هم بهبود وضعیت اقتصادی چین است. چرا که تقاضا افزایش پیدا می‌کند و با کاهش عرضه‌ای که از سوی کشورهای عضو اوپک و روسیه صورت گرفته است بازار دچار ناترازی عرضه و تقاضا می‌شود (تقاضا بیش از عرضه). بنابراین قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند.
 

قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند؟

 
بر اساس گزارش نشریه آرگوس کاهش جزئی عرضه نفت خام در شش ماهه دوم سال جاری میلادی به دلیل کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید عربستان سعودی در ماه‌های جولای و آگوست محسوس‌تر خواهد بود. 
 
با این حال همچنان نمی‌توان نسبت به افزایش تقاضا از سوی چین اطمینان داشت. پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی برای نفت خام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ۱.۸۴ میلیون بشکه درروز افزایش یابد که ۹۰۰ هزار بشکه در روز از این افزایش تقاضا از سوی چین خواهد بود.
 
البته جوزف مک‌مونیگل، دبیر کل مجمع بین‌المللی انرژی بر این باور است که تقاضای نفت هرچه سریع‌تر به سطح قبل از بحران کرونا بازمی‌گردد و چین و هند در نیمه دوم سال جاری ۲ میلیون بشکه در روز افزایش تقاضا خواهند داشت.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نفت می تواند دوباره به 100 دلار در هر بشکه برسد، گفت که قیمت نفت در حال حاضر به 80 دلار در هر بشکه رسیده است و احتمالاً می‌تواند رشد بیشتری کند.
 
بانک گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی کرد که قیمت طلای سیاه تا پایان سال جاری میلادی به ۸۶ دلار در هر بشکه می‌رسد. دان استرویون، دبیر بخش تحقیقات بازار نفت گلدمن ساکس، طی مصاحبه‌ای گفت: ما انتظار کمبود شدید عرضه نفت به بازار جهانی در نیمه دوم سال جاری را داریم.
 
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود، در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ بازار با کمبود روزانه ۲ میلیون بشکه نفت مواجه شود، چرا که تقاضا به بالاترین سطح خود در تاریخ بازار نفت خواهد رسید. بنابراین قیمت نفت برنت به ۸۶ دلار در هر بشکه می‌رسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم