بازدید 2219
۵

۴۰ درصد از کل بیکاران تحصیلات دانشگاهی دارند

مطابق آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران در بهار ۱۴۰۲, بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۱)، ۱.۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۱۸۴۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ 24 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، در بهار ۱۴۰۲، به میزان ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۱) ۰.۳ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۳۰۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۲۸ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۲، بخش خدمات با ۵۱.۳ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ۳۳.۱ درصد و کشاورزی با ۱۵.۵ درصد قرار دارند.

در بهار ۱۴۰۲ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۸ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۱ درصد افزایش داشته است.

 در بهار ۱۴۰۲ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاخص ۲۶.۵ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

 به گزارش تسنیم، بحث اشتغال فارغ التحصیلان یکی از مصوبات هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال است که مطابق مصوبات آخرین جلسه شورای عالی اشتغال رفع بیکاری فارغ التحصیلان با محوریت شرکت‌های دانش بنیان از طریق کاریابی تخصصی و به کارگیری مشوق‌های بیمه‌ای یارانه دستمزد و کارورزی در دستور کار قرار گرفت.

ایجاد سازوکاری برای فارغ التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی

در مصوبه دوم شورای عالی اشتغال با توجه به ضرورت رفع بیکاری فارغ التحصیلان بخصوص دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی، معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری موظف شد با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی نسبت به ایجاد سازوکار شناسایی و هدایت اشتغال فارغ التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد زیر ۴۰ سال با محوریت شرکت‌های دانش بنیان از طریق فعالیت کاریابی تخصصی و به کارگیری مشوق‌های بیمه‌ای یارانه دستمزد و یارانه کارورزی به انجام رساند.

همچنین مقرر شد تعداد افراد مشمول این مصوبه و میزان بار مالی آن در قالب جدول ضمیمه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص و منابع مالی آن بر اساس قانون مشخص شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
دانشگاه ازاد اسلامی را تعطیل کنید که دیپلم بیکار را به لیسانس بیکار به فوق لیسانس بیکار و دکتر معترض بی مهارت بیکار تبدیل میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
آزاد لا اقل یه کلاس به ظاهر برگزار می‌کنند برو ببین،غیر انتفاعی و علمی. کاربردی و پیام نور چه خبره
تحصیل کردگان مدرک دار ولی بیسواد و بی مهارت و بی تخصص !
دانشگاه یعنی اتلاف عمر و پول و فرصت ها برای پر کردن جیب دکانداران علم و دانش !
در کشوری که همه چیز را از چین وارد میکند و از کارخانجات و صنعت تولید خود حمایت نمیکند تحصیل کردگان بیکار می مانند و دلالان و افراد بدون تخصص خاص، جمعیت شاغل آنرا تشکیل میدهد. همه دنیا صنعت تولید خود را تقویت میکنند چون دلیل اصلی رشد اقتصاد یک کشور صنعت آنست ولی در کشور ما روز به روز صنعت را تضعیف میکنند چه با گرفتن مالیات های کلان چه با ندادن وام های سود پایین و ... چون آقازاده ها از طریق واردات روزگار خود را میگردانند و نفع آنها زمین گیر شدن صنعت کشور هست.
وقتی دانشگاه ۵ تا لوله ی آزمایش شکسته و یک کارگاه درست و حسابی ندارد، از درونش پرفسور و متخصص که بیرون نمی آید. مدرک داری بیرون می آید که کاری بلد نیست. این بزرگترین خیانت دانشگاه ها به آینده ی کشور است(به دلیل نداشتن کیفیت آموزشی کافی که البته بخش بزرگی از آن به دلیل امکانات کم برای آموزش مهارت است)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست