بازدید 11430
خلف وعده صمتی‌های سابق و چشم انتظاری ۳۴ هزار ایرانی!

ورود لاک‌پشتی خودرو‌های خارجی؛ چند سال صبر کنیم تا ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود؟

قرار بود تا پایان سه ماهه امسال، ۲۰۰ هزار خودروی خارجی وارد کشور شود؛ اما آنچه در واقعیت محقق شده است فقط ۲۳۶ دستگاه خودروی سواری است. این  در حالی است که حدودا ۱۸ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات می‌گذرد و آیین‌نامه مربوطه نیز در اوایل شهریور پارسال ابلاغ شده بود.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ 22 July 2023

ورود لاک‌پشتی خودرو‌های خارجی به کشور؛ چند سال صبر کنیم تا ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مسیر پر پیچ و خم واردات خودرو، یکی از چالش‌هایی است که در سال گذشته، محور اصلی برنامه‌های وزارت صمت بود و وزیر سابق نیز مدام در برنامه و جلسات مختلف، از ورود خودرو‌های خارجی تا چند هفته دیگر خبر می‌داد. حتی در این میان، سخنگوی سابق این وزارتخانه تاکید داشت در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱، صد هزار خودرو و در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نیز صد هزار خودروی دیگر وارد کشور خواهد شد تا در مجموع ۲۰۰ هزار خودروی خارجی به بازار تزریق شود و نتیجه آن تعدیل قیمت‌ها باشد. وعده وعیدی جذاب برای متقاضیان خودرو که امیدوار بودند که در سال جدید نظاره گر ریزش قیمت‌ها باشند.  

این در حالی بود که اگر مروری بر تصمیمات خودرویی دو سال گذشته داشته باشیم می‌توان به طور خلاصه به موارد  زیر اشاره داشت:

در اسفندماه سال ۱۴۰۰ فرمان آزادسازی واردات خودرو از سوی رئیس جمهور صادر شد

در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با لغو ممنوعیت واردات خودرو موافقت کرد

در خردادماه سال ۱۴۰۱  قانون ساماندهی صنعت خودرو خردادماه امسال توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ و سپس از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزیر صمت ابلاغ شد. در ماده ۴ این قانون بیان شده بود که "واردات خودرو برابر آیین نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود با رعایت شرایطی پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، مجاز است. " 

خرداد تا مرداد ۱۴۰۱، وزارت صمت و هیات دولت با چکش کاری بر آیین نامه واردات خودرو، در نهایت در شهریورماه، به اعلام و ابلاغ آن چراغ سبز نشان دادند.

شهریورماه ۱۴۰۱؛ فاطمی امین وزیر وقت صمت اعلام کرد: مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی که با بانک مرکزی انجام شده عملا می‌توانند از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.

مهرماه ۱۴۰۱؛ فاطمی امین وزیر وقت صمت وعده واردات خودروی اقتصادی داد: در سبد محصولات خودروسازان داخلی، خودروی اقتصادی با کیفیت نداریم. یکی از شروط واردات خودرو را به لزوم واردات خودروی اقتصادی اختصاص داده ایم تا فقط خودروی لوکس وارد کشور نشود و همه مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

مهرماه ۱۴۰۱؛ قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور، ایرادات سه‌گانه مصوبه دولت درخصوص واردات خودرو را ابلاغ کرد. مدتی بعد در آبان ماه، ایرادات رئیس مجلس به مصوبه خودرویی رفع شد.

دی ماه ۱۴۰۱؛ اولین محموله خودرو‌های وارداتی جدید به کشور، کلید خورد.

اسفندماه ۱۴۰۱؛ پیش فروش خودرو‌های خارجی با شرط مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی متقاضیان برای ورود به مرحله ثبت نام آغاز شد و در نهایت با گذشت چند هفته، از حدود ۱۲۰ هزار نفر متقاضی، حدود ۳۴ هزار نفر تایید شدند و ده‌ها هزار نفر با کمال تعجب از گردونه شانس برنده شدن در قرعه کشی نوبت دهی برای خودرو‌های وارداتی محروم شدند. هرچند وزارت صمت مقصر این ماجرا را به بانک‌ها و نحوه ثبت نام مردم مرتبط دانست.

شش ماه از وعده مسئولان وقت صمت گذشت

با رسیدن به پایان فصل بهار و پایان بازه زمانی مورد نظر وزیر وقت صمت برای ورود ۲۰۰ هزار خودروی خارجی که قرار بود بسیاری از آن‌ها اقتصادی نیز باشند، حالا آمار رسمی منتشر شده توسط گمرک نشان از ورود قطره چکانی این خودرو‌ها دارد.

به گونه‌ای که بر اساس گزارش گمرک، در بهار امسال ۲۴۱ دستگاه خودرو سواری و به ارزش ۵.۶ میلیون دلار به کشور وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۱۷.۹۵ در صدی در تعداد و ۴۵۲.۰۳ در صدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین در بهار امسال ۲۴۱ دستگاه خودرو سواری و به ارزش ۵.۶ میلیون دلار به کشور وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۱۷.۹۵ در صدی در تعداد و ۴۵۲.۰۳ در صدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین  عمده خودرو‌های وارداتی شامل «آمبولانس» و خودرو‌های سواری با برند «ZOTYE»، «چانگان» و «بنز» بوده است.

ورود لاک‌پشتی خودرو‌های خارجی به کشور؛ چند سال صبر کنیم تا ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود؟

از سویی دیگر آمار منتشر شده تاکید دارد که از اول بهمن ماه سال گذشته تا پایان خردادماه امسال، در مجموع ۲۴۶ عدد خودرو توسط واردکنندگان خودروی سواری به صورت قطعی وارد کشور شده است. همچنین از این تعداد خودروی وارداتی، تعداد ۱۰ آمبولانس بوده است. در نتیجه باید در نظر داشت که از بهمن سال گذشته (زمانی که زمزمه واردات خودرو‌ها جدی‌تر شده بود) تا پایان بهار امسال (زمان تحقق وعده ورود ۲۰۰ هزار خودرو به کشور) فقط ۲۳۶ خودروی سواری به صورت قطعی وارد کشورمان شده است. آماری که در مقابل ۳۴ هزار متقاضی تایید صلاحیت شده در سامانه ثبت نام خودروی وارداتی، بسیار ناچیز و تقریبا هیچ است!

ورود لاک‌پشتی خودرو‌های خارجی به کشور؛ چند سال صبر کنیم تا ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود؟


البته باید یادآور شد که طبق اعلام وزارت اقتصاد، ۷۶۸ خودرو سواری نیز در حال حاضر در جریان تشریفات ترخیص هستند که یک آمبولانس نیز در بین آن‌ها دیده می‌شود؛ بنابراین در مجموع تعداد کل خودرو‌هایی که پس از لغو ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت سال گذشته توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تا پایان خرداد به کشور آمده‌اند (مجموع خودرو‌های موجود در گمرک و ترخیص‌شده‌ها) هزار و ۳ دستگاه خودروست. هرچند در میان این خودروها، ورود خودروهای خاص بدون رعایت سقف مجاز ارزی برای واردات نیز دیده می شود. به عنوان نمونه دو نفر از بازیکنان تیم ملی فوتبال، خودروهای ۱۱۵ و ۸۱ هزار دلاری را در سبد خرید خود دارند و منتظرند تا خودروهای خاص و لوکس آن ها ترخیص شود! البته ناگفته نمایند که مطابق با جدول زیر، عدم رعایت سقف قیمتی در مورد برخی از شرکت‌های واردکننده همچون ماموت خودرو و کوشا خودرو نیز صدق می‌کند ضرورت دارد تا نظارت گمرک به این مساله ورود کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

ورود لاک‌پشتی خودرو‌های خارجی به کشور؛ چند سال صبر کنیم تا ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود؟


مسلما با این سرعت بسیار کند در واردات خودرو به کشور، چشم انداز رسیدن به ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی به کشور، چندین سال خواهد بود. این در حالی است که به نظر می‌رسد موانعی در مسیر این خودرو‌ها وجود دارد.

موانعی که در گذشته با کلیدواژه "سخت گیری استاندارد"، توسط وزیر سابق صمت بر سر زبان‌ها بود و فاطمی امین تاکید داشت که سازمان استاندارد نسبت به مواردی همچون کمربند ایمنی خودرو‌های وارداتی، ایراد گرفته است و در نتیجه فرآیند ورود و ترخصیص را کند کرده است. حال به تازگی رئیس سازمان استاندارد گفته است: «بر اساس بسته بهار خدمت که فروردین ماه امسال نهایی شد اکنون شرایط برای واردات خودرو به نحوی رقم خورده است که میلیون‌ها خودرو می‌تواند فوراً وارد کشور شود و این موضوع در واقع تسهیل‌گری واردات است.» به بیان دیگر، طبق گفته این مقام مسئول؛ امکان ورود خودرو‌های خارجی با راحت‌ترین شکل ممکن فراهم است و سدی در برابر واردات این محصول به کشور وجود ندارد.

اما مشکل اصلی در واردات و ترخیص خودرو کجاست؟

برخی فعالان حوزه واردات خودرو، از مانع ارزی خبر می‌دهند و معتقدند در این شرایط، مساله تامین ارز توسط بانک مرکزی به عنوان بازارساز ارزی، چالش اصلی در مسیر ورود خودرو به کشور است. گروهی نیز به خودروسازان داخلی به عنوان مانع در این مسیر اشاره می‌کنند و معتقدند: "خودروسازان بیم آن را دارند که با واردات خودرو‌های نو و کارکرده به کشور، بازارشان تحت‌تاثیر قرار بگیرد و توقعات کمی و کیفی از آن‌ها بالا برود، از همین رو پشت‌پرده به سیاستگذار از خطر واردات می‌گویند تا شاید ترمز واردات خودرو کشیده شوند".

وارداتی که به صورت قطره چکانی است و در این وضعیت مبهم، باید منتظر رونمایی از آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده به کشور نیز باشیم. موضوعی پرچالش برای سیاست گذار ارزی کشور که به اجرای دقیق سیاست تثبیت اقتصادی در کشور تاکید دارد و در این میان، چهارچرخ‌های وارداتی، می‌تواند برایش دردسرساز شود!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۸
بورس تا این لحظه منفی ۲۱۰۰۰
استاد فرزین تا میتوانید با اعداد دلار از چهارشنبه تا الان بازی کنید انشالله بورس منفجر شود و شما بروید سر یک کار دیگر
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
اون از حسن روحانی اینم از ابراهیم رئیسی تیشه برداشتن و دارن ریشه اعتماد سرمایه گذار رو قطع میکنن
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
این دولت این دوره کارش تمام است با دروغی که به مردم در خصوص بورس گفت و معاون اول با مدیریت شرکت های ستاد اجرایی بزرگترین نوسان گیر بورس است عمرا اگر مردم و 40 میلیون سهامدار به او و دولتش رای بدهند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
به کوری چشم دشمنان با تمام وجود رای خواهیم داد
habib
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
؟؟؟؟؟اقتصاد منفجر شده و با بالا و پایین کردن دلار و........مردمو سرگرم کردن.
سالی ۲۵۰ اگر وارد شد حدود ۸۰۰ سال وقت نیاز داریم برای واردات ۲۰۰ هزار دستگاه ، ضمنا دولت باید از هر نفری ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه کند بمدت ۱۵۰ سال در سامانه نوبت دهی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
عشق منی تو
واردات خودرو اونهم تو کشوری که امثال میر سلیم وجود دارن دروغی بیش نیست این تعداد ماشین هم برای پولدارها وارد شده چون ماشین هاشون قدیمی شده و قصد خرید ماشین نو دارند ماشین وارد شد
پاسخ ها
habib
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
دقیقا
فقط یک شو و مسخره بازی و خیمه شب بازی است. حتی اگر بر فرض محال هر 200 هزار خودرو وارد شود که نمیشود و نمی گذارند که بشود، بازهم بر مبنای شاخصهای اقتصادی و اصل عرضه و تقاضا تاثیر ملموسی بر قیمتها نخواهد داشت. از سوی دیگر مافیای اصلی خودرو( آشغال سازهای ایران خودرو و سایپا و اذنابشون) هرگز و هرگز و تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد که با واردات خودرو حاشیه سودهای باد آورده و کلان آنها ذره ای دچار خدشه شود. در هیچ جای کره زمین مشتری برای این فرغونهای آشغال با 5برابر قیمت پیدا نمیشود به جز بازار کاملا انحصاری این مملکت و این امت همیشه در صحنه. خودروسازی خط قرمز و حیاط خلوت همه دولتها در ایران بوده، هست و خواهد بود و هرگز اجازه نخواهند داد با واردات منافع خودشون رو به آتش بکشند.
چرا توی این مملکت هیچ صدایی از مسئولین در باره علت سقوط عمدی بورس و ضرر به به سهامدارن خرد بلند نمی شود . مطمئنا اینگونه بی تفاوتی مسئولین در سال انتخابات اثر نامطلوبی دارد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
بخصوص که یه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره ی گذشته الان در هیات دولت عضویت داره که مدعی بود سه سوته بی تدبیری دولت روحانی در بحران بورس رو حل میکنه و جلو دوربین حلش کرد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
حرف بی ربط نزن
مگه کسی به زور گفته پولت رو ببر توی بورس ؟
پولت رو میبردی توی ملک یا کسب و کار دیگری
هیچ کسی تعهدی نداده توی بورس پولت ۲ برابر بشه
یعنی تو نمیدونستی بورس ایران خیلی شخمیه ؟
پولمون کجا بود که خودرو وارد کنیم؟! اگر پول داریم بریم برای نمردن ملت روغن و گندم و گوشت وارد کنیم!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
دشمن با تمام توان رسانه ای خودش اینقدر شبهه و تخریب میکنند موفقیت‌ها رو نمیگذارن که مردم متوجه بشن و ضعفها رو در بوق و کرنا میکنند تا مردم امیدشون رو از دست بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
محمد|Iran (Islamic Republic of)|۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱

ممد جون خودت یه دکتر نشون بده
همه مون سر کاریم از دم !!!!!
واردات خودرو بصورت انبوه انجام نخواهد شد ولی واردات خودرو را آزاد کردند تا رانت خواران برای خودشان و خانواده هایشان خودرو با کیفیت وارد کنند در این میان تعدادی فوتبالیست هم از فرصت استفاده کرده خودرو لوکس وارد کردند.
تا انحصار ایران خودرو وسایپا هست وماشینهای بی کیفیت به مردم مظلوم میدهند ودولت هم حمایتشون می کند همینه
تا دولت .مجلس .قوه قضائیه. از این شرکت دوارابه های مرگ حمایت کند صد سال سیاه که مردم بتواند یک ماشین خوب سوار شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
مطمئن باشید بسیار بیشتر از این امار وارد شده ولی گزارش نشده و دراختیار افراد خاص جهت کسب سود بسیار قرار گرفته است
واردات خودرو نیاز به خروج ارز ندارد. هر بازرگانی یا شرکتی که هر کالایی صادر می کند، می تواند به جای آن خودرو وارد کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
آی کیو اگر هر بازرگانی آزاد باشه و بره با ارزش خودرو وارد کنه اونوقت ارز برای خرید بقیه مایحتاجمونو از کجا تامین کنیم؟ ملت فقط خودرو میخوان؟ نکنه روی هدیه خارجیها حساب باز کردی
صمصام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
آی کیو ناشناس 13:30 تامین مایحتاج عمومی چه ارزی و چه کالایی که بعهده بازرگان یا شرکت نیست. از محل بودجه عمومی و بعهده دولت است. مگر دولت اعلام نکرده که در فروش نفت رکورد زده پس نگرانی شما بابت چیست؟؟
habib
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
مگر دیوانس که اینکارو کنه؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
برادر ناشناس 13:30 خیلی ها توی مملکت ما توی رویاها و خیالاتشان سیر میکنند اقتصاد دان هم هستند تراز ارزی مملکت را هم میدانند که میگویند دولت هر چیز به جز خودرو را تامین ارز کند بگزار خوش باشند من و شما که میدانیم هیچ ارزی برای واردات کالاهای مصرفی وجود ندارد و چیزی هم وارد نخواهد شد شما خونت را سر این نوع بحث های بیهوده کثیف نکن
ببینید زور مافیای خودرو در این مملکت چقدر زیاده. رئیس جمهور مملکت 18 ماه پیش "دستور" داده که باید واردات خودرو آزاد شود و هنوز اندرخم یه کوچه اند...
جملاتی مثل: واردات خودرو ارز داخلی نمیخواد ... خارجیها و ایرانیان مقیم خارج با پول خودشون خودرو وارد کنن...بازرگانان به جای پول کالاهای صادراتی خودرو وارد کنن و ... خیلی ابلهانه و ساده انگارانه فرض کردن مسئله س! فقط خواهشا یکم فکر کنین.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
اگر توی این مملکت کسی فکر میکرد حال و روزمون این نبود ایرانی مقیم خارج خودرو وارد کنه و دلارش را تبدیل به ریال کنه بعدش چی؟کسی به اینجاش فکر نمیکنه ولی بعدش اصل دلار و سودش را مجدد از طریق بازار ازاد روانه خارج میکنه 100 تا اورده و 150 تا خارج میکنه
"ورود لاک‌پشتی خودرو‌های خارجی؛ چند سال صبر کنیم تا ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود؟" ....تا ظهور حضرت که انشاله با حضورشان همه چی ارزان می شود و فراوانی نعمت...منجمله خودرو خارجی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
فقط میشه بگی این جمعه ظهور میکنه یا جمعه بعد ؟ چون اماکن داره مییلون ها سال طول بکشه و تو و من نباشیم
اقاتواین ۵سال اخیرحدودیک ملیون خودرو چینی مونتاژ شده یا وارد شده یعنی حدود دویست هزار خودرودر سال خودرو وارد شده ولی بی کیفیت چینیواز اون طرف ایرانخودرو وسایپا هم خیلی از قطعاتشون رو از چین وارد میکنن و همه اینها ارز میخاد کشور برادر چین که ماچ نمیگیره حالا نمیدونم چرا برای چینی دلار دارن ولی برای هیونداوکیاوبقیه شرکتای معتبردلار ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
چین این ماشینها رو در ازای نفت میده نه دلار.
بابا لامصب.....میخوان وارد کنن...طرف چینی حاظر نمیشه...۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار چینیها کشیدن بالا در مقابل قطره ای خودرو میدن...در کنارش میخ..چکش....سنگ قبر..و دسته بیل بنجل میدن....
دولت علیل
خبر درمالی
این وعده ها همه اش مردمو سرکار گذاشتن
کشور دست مافیاهای دولتی ودلالان درقدرت است.مردم رو به بازی دادن.هرسال وضع مردم بدتر خواهد شد
دولت علیل و کمرشکن قشر کارمند، کارگر و بازنشسته خدا از سر تقصیرات این دولت و وزیران بی کفایتش هم در این دنیا و هم در سرای عقبی نگذره. آمین یا رب العالمین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار