بازدید 4189
انتقاد قابل تامل یک بازرگان به وزارت بهداشت و دولت

به روغن و شکر که دشمن سلامتی هستند «یارانه» می‌دهند؛ اما به «شیر» نه!

نکته جالب توجه، ظرفیت بالای کشورمان در تولید شیر است، به گونه‌ای که ایران یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان این محصول در منطقه و حتی قاره آسیا محسوب می‌شود؛ تولیدی که بر اساس گزاره‌های بازار، مازاد بر مصرف تلقی می‌شود، اما کیست که نداند واقعیتی تلخ در پس آن نهفته است؛ اینکه مصرف این کالای حیاتی به دلایل متعدد در کشور رو به کاهش است و در نتیجه، امکان صادرات آن به وجود آمده است.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳ 20 July 2023

به روغن و شکر که دشمن سلامتی هستند «یارانه» می‌دهند، اما به «شیر» نه!«من به وزارت بهداشت هشدار می‌دهم و تعجب می‌کنم چگونه متوجه این موضوع نیستند که چه آسیب‌هایی در پیش است؟ آسیب‌هایی که دود همه شان در چشم وزارت بهداشت می‌رود!»

به گزارش «تابناک»؛ از جمله شاخص‌های ارزیابی و اندازه گیری شده در کشورمان که عدد نامطلوبی را نشان می‌دهد، سرانه مصرف شیر است که بر اساس آمار‌های سازمان خوار و بار جهانی (فائو)، میانگین آن در جهان ۱۱۳ کیلوگرم در سال است، اما مدت هاست در کشورمان روند نزولی را طی می‌کند و بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده به کمتر از ۷۰ کیلوگرم در سال رسیده است.

این در حالی است که توصیه سازمان بهداشت جهانی در این خصوص، مصرف سرانه ۱۵۰ کیلوگرم شیر در سال است و بر اساس سند چشم انداز ایران در افق ۱۴۰۴، سرانه مصرف شیر در کشورمان باید به ۱۲۰ کیلوگرم در سال به ازای هر نفر برسد. اعداد و ارقامی که نشان می‌دهند در این موضوع خاص، هم از بسیاری از کشور‌های جهان عقب مانده ایم و خیلی کمتر از میانگین جهان، شیر مصرف می‌کنیم و هم ثابت می‌کند که قادر به تحقق اهداف تعیین شده در این خصوص نباشیم.

موضوعی که اطلاع از عقوبت‌های شوم آن موجب شده که افزایش مصرف سرانه شیر در اسناد بالادستی دیده شده و بنابراین، شاهد اجرای طرح‌هایی از جمله توزیع رایگان شیر در مدارس کشور بودیم؛ طرحی که از سال ۱۳۷۹ در دستور کار قرار گرفته و هرچند کند، در نهایت فراگیر در کشور به اجرا درآمد، ولی در ادامه به دلایلی روند معکوس را پیمود و در نهایت متوقف شد.

رهاورد این ماجرا هم مطابق انتظار، کاهش سرانه مصرف شیر در کشور بود، به گونه ای که در سال ۱۴۰۰ اعلام شد به کمتر از ۸۰ کیلوگرم در سال رسیده و اکنون آخرین گزارشی که در این خصوص در دسترس همگان قرار گرفته، اطلاعیه اخیر انجمن صنایع لبنی کشور است که تاکید دارد، سرانه مصرف شیر در ایران به کمتر از ۷۰ کیلوگرم در سال رسیده و در زمره پایین‌ترین رتبه‌های جهانی از منظر فائو محسوب می‌شود.

به روغن و شکر که دشمن سلامتی هستند «یارانه» می‌دهند، اما به «شیر» نه!

نکته قابل تامل در این میان، ظرفیت بالای کشورمان در تولید شیر است، به گونه‌ای که ایران یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان این محصول در منطقه و حتی قاره آسیا محسوب می‌شود؛ تولیدی که بر اساس گزاره‌های بازار، مازاد بر مصرف تلقی می‌شود، اما کیست که نداند واقعیتی تلخ در پس آن نهفته است؛ اینکه مصرف این کالای حیاتی به دلایل متعدد در کشور رو به کاهش است و در نتیجه، امکان صادرات آن به وجود آمده است.

البته صادرات شیر کار چندان ساده‌ای نیست و در نتیجه، بخشی از آن در قالب فرآورده‌های مختلف صادر می‌شود و بخشی دیگر با تبدیل شدن به شیر خشک، مسیر صادرات را می‌پیماید؛ همان شیر خشکی که البته انواع دیگری از آن به کشور وارد می‌شود تا در چرخه صنعت و مصارف دیگر مورد استفاده قرار گیرد و نشان دهد که از این منظر، چه اوضاع پیچیده و عجیبی بر کشورمان حاکم است و چه آینده‌ای انتظارمان را می‌کشد.

دورنمای این وضعیت هم البته چندان روشن نیست تا جایی که پیش بینی‌ها حکایت از تغییری چشمگیر در آینده نه چندان دور دارد که کشورمان را از جایگاه صادرکننده این محصول، به وارد کننده آن تبدیل خواهد کرد. این را ارزیابی‌های خارجی و داخلی نشان می‌دهد و فعالان این حوزه در کشورمان هم بر آن مهر تایید می‌زنند تا مشخص شود که یکی از نتایج شوم کاهش سرانه مصرف شیر، وارد آمدن آسیب‌های جدی به روند تولید آن در کشور خواهد بود.

با این یادآوری عجیب نیست، اگر بشنویم موضوع محوری بیشتر سخنرانی‌ها در همایشی که در این هفته با موضوع لبنیات برگزار شد، کاهش سرانه مصرف و ضرورت تغییر آن بود. تدبیری که یکی از راه‌های جدی برای اتخاذ و اجرایش، اختصاص یارانه به این حوزه است؛ همان یارانه‌ای که شامل امثال شکر و روغن، با انبوه زیان‌هایی که مصرفشان به دنبال دارد می‌شود، حال آن که شیر و لبنیات به رغم آنکه در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته اند، از شمولش محروم هستند.

به روغن و شکر که دشمن سلامتی هستند «یارانه» می‌دهند، اما به «شیر» نه!

این انتقادی است که محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران با طرح آن در همایش مذکور گفت: تا سال ۱۳۸۹ با شیر مدارس و شیر یارانه‌ای که به سه دهک پایین جامعه تخصیص می‌یافت، توانستیم سرانۀ مصرف لبنیات را به حدود ۱٠٠کیلوگرم برسانیم، اما بعد با قطع این شیر یارانه‌ای، ضربه بزرگی به سلامت مردم وارد شد؛ به روغن و شکر که کاملا دشمن سلامتی مردم هستند یارانه می‌دهند، ولی هیچ یارانه‌ای به شیر قشر ضعیف داده نمی‌شود و صدای وزیر بهداشت هم درنمی‌آید.

من به وزیر بهداشت هشدار می‌دهم، چون ایشان متوجه نیست قطع شیر برای قشر ضعیف جامعه، چه آسیب‌هایی به این طبقه وارد خواهد کرد و چگونه در رشد مغزی و فیزیولوژیکی اقشار مختلف تأثیر منفی بزرگی خواهد گذاشت. حجم بالایی از پوکی استخوانی که این‌سال‌ها شاهد آن هستیم، حاصل همین بی‌توجهی‌ها و سیاست‌گذاری‌های نادرست است. چطور است به روغن و شکر که ضد سلامت هستند یارانه می‌دهیم، اما برای لبنیات که این‌همه در سلامت و پویایی تن و روان یکایک افراد جامعه نقش ایفا می‌کند، یارانه نمی‌دهیم و حتی همان شیر مدارس را هم قطع می‌کنیم!

نقطه اوج انتقاد این بازرگان، عقوبت‌هایی است که کمبود مصرف شیر به دنبال دارد و هزینه‌های زیادی به کشور وارد خواهد کرد. هزینه درمان بیماری‌ها و عوارض ناشی از مصرف ناکافی شیر که بیش از همه متوجه متولی بهداشت و درمان در کشور، یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود و با سرمایه گذاری به مراتب کمتر در حوزه پیشگیری، می‌توان مانع از بروز و ظهور این آسیب‌ها شد.

وزارت‌خانه‌ای که ظاهرا این ماجرا و عقوبتی که به دنبال خواهد داشت، برایش اهمیت چندانی ندارد که اگر داشت، تمام تلاشش را برای بهبود اوضاع و گام برداشتن به سمت تحقق اهداف سند چشم انتظار به کار می‌بست و در یک کلام، پرچم دار مقابله با کمبود‌های فعلی می‌شد، نه اینکه آنچنان سکوت در پیش بگیرد که بازرگانان و فعالان اقتصادی پیش قدم شوند و ضمن ترسیم آینده تاریکی که کاهش مصرف شیر به دنبال دارد، به وزارت بهداشت و شخص وزیر در این بازه تذکر و زنهار دهند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۷
سال قبل با جراحی اقتصادی دلار 4200 تومانی همان یارانه کالاهای اساسی و دارو حذف شد و قیمت ها چند برابر شد بعد از یک سال دلار 28000 تومانی برای برخی کالاهای اساسی شده دلار یارانه ای یکی از پیشرفت های اقتصادی دولت محرومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
چه ساده خواهد بود آمریکا اگر صرفا به تحریم اکتفا کند و از کار کردن روی نفوذی غافل شود . اگر از این مطلب و هزاران مطلب شبیه این ، بوی توطئه های سازمان یافته به مشامتان نرسد ، متاسفانه باید بگویم که به عقلتان شک کنید لطفا .
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
مگر روغن هنوز یارانه ای هست؟ سید محرومان قیمت روغن مایع 800 سی سی رو از 13 تومن کرد 65 تومن! دقیقا قیمت روغن 5 برابر شد. هنوز هم یارانه ای حساب میشه؟
احساس میکنم اصلا هیچ کس به فکر مردم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
تازه داری احساس می کنی !! یه نفر آقا رو بیدار کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
ملت فقط قلک دولت برای تامین مخارج خود می باشد و بس.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
خیلی وقته دازیم این احساس میکنیم خوشبحالت که تازه احساس میکنی
البته باید در نظر داشت یارانه روغن و شکر واجب تر از یارانه شیر است زیرا روغن و شکر در زندگی روزمره به ویژه در پخت و پز ها بسیار پر مصرف است و هزینه آن نیز بالاتر از قیمت شیر است پس همان به که یارانه به روغن و شکر اختصاص یابد البته مردم از مصرف شیر دور نشوند که شیر هزار و یک خاصیت دارد، شیر تنها منبع کلسیم نیست بلکه آهن و پروتئن و ... نیز دارد که در سلامتی بدن بسیار مفید است پس بخور شیر تا نشینی پیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
مطمئنی شیرینی فروش یاقنادنیستی که اینهمه پرت وپلا میگوئی درکشورهای پیشرفته هرخوراکی که برای سلامتی انسان واجب است سوبسیدیایارانه میگیرد مثل نان وموادپروتئینی ولی قند وشکر وسیرینی حات ابداًکمک دولتی نمیگیرند حرف شما مثل این است که بگوئی چون سیگاری زیادهستند وبرای بعضی کشیدن سیگارازنان شب واجب تراست باید مالیات سیگارقطع گردد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
ناشناس ۹:۵۷
اگر یارانه روغن قطع شود قیمت روغن که مصرف زیادی در پخت و پزها دارد چندین برابر می شود، شاید هم گیاه خوار هستی و یا همه چیز را آب پز می خوری، یارانه روغن با یارانه سیگار که هزار و یک مرض منجمله پوکی استخوان می آورد فرق دارد، پس مسائل را با هم قاطی نکن، یارانه نان، روغن و شکر و ... چون مصرف زیادی دارند و اگر حذف شوند باعث افزایش قیمت آنها می شود لحاظ شده است و واجب تر از یارانه شیر است.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
عزیز یارانه که سهل است باید مصرف روغن و شکر را هم ممنوع کنند چون بزرگترین دشمن سلامتی هستند خانواده من اصلا شکر و قند و شکر مصرف نمیکنند مصرف روغن ما هم بسیار کم است چایی را هم تلخ میخوریم چون اصلا شکر دوست نداریم و ار ان متنفریم تابحال هم نمرده ایم حالا سری بزن به بیماران تصلب شراین و قندی فاجعه بارند بعضی وقت ها چوب تر جواب می دهد شما فردا قانون کن هر کس جرم رانندگی خطرناک انجام بدهد خودرو اش را توقیف و معدوم می کنیم دیگر هیچکس خلاف نمی کند
یعنی یه طرحی تو کشور انجام نشد که باعث رضایت و گره گشایی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
واقعا
بعضی پزشکان طب سنتی می گویندشیرفایده ای نداردوتاثیری درپوکی استخوان ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
طب سنتی اگه تونست از یک راهی، علمی یا تحقیقاتی یا ... ثات کنه حرفش رو قبول میکنیم. ولی طب ستنی در خیلی موارد بدون اینکه مورد جدیدی باشه که بگیم فرصت مطالعه نداشته، داره فقط حرف میزنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
طب سنتی ایرانی اسلامی اصلا نداریم یک عده برای خودشان دکان ساخته اند مردم خودشان باید هوشیار باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
چیزی ب اسم طب اسلامی نداریم. امامان هر زمان بیمار میشدن به پزشک فوق تخصص مراجعه میکردن
اصلا کجا به روغن و شکر یارانه دادند ؟!!! قیمتش یک شبه چهار برابر شد !!! کلا یارانه تعطیله اون یارانه سوخت را هم از ترس اینکه دوباره وقایع سال 98 تکرار نشه میدهند
کم شدن مصرف شیر میتواند منجر به پوکی استخوان زودرس شود
هزینه آم برای کشور و وزارت بهداشت فوق تصور است
ندام کاری تا چه حد؟
به بنزین و شکر و روغن و.... یارانه بدهید و به شیر نه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
ای بابا تا بخواد پوکی استخوان و امراض اثر کنه، این دولت 8 سالش تموم شده و رفته و دولت بعد کی به کیه!!
بارانه بمنظورحفظ سلامتی نیست چون خودیارانه باعث تنبلی وتن پروری میشود که خود بدترین امراض است بخصوص برای افرادیکه نیازمادی ندارندویارانه رابرای مسافرت وگردش وتفریح میخواهند وخودرابه فقرزده اند ویاکارنمیکنند وبایارانه ونق زدن روزگار میگذرانند یارانه بیشتربمنظورآنستکه ماشین های جاپ اسکناس زنگ نزند ودائم فعال باشدپس آقای نجفی عرب هرچقدراستدلال شما علمی ومنطقی باشدکه هست بارخوردی نخواهدداشت
به شکر هیچ یارانه ای تعلق نمی‌گیره و مدتی است که از ارز ترجیحی حذف شده
اگر بحث سلامت مردم مطرح بود فکری برای آب و هوای کشور می کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
فقط حجاب
میدونی چرا؟
چون نه تدبیر لازم داره نه تاثیری در زندگی مردم داره
چیزهایی که در این چند سال اخیر در مورد آلودگی شیرها شنیده ایم دل و دماغ خوردن شیر را هم از ما گرفته.از آلودگی به سم آفلاتوکسین که سرطانزاست تا ریختن وایتکس داخل شیر برای جلوگیری از فاسد شدنش در فاصله زمانی بین دوشیدن و گرم کردن در کارخانه، تا قاطی کردن روغن پالم به شیرهای پرچرب وتا آلودگیهای میکروبی . بطوریکه بعضی از کارشناسان در شبکه ها حتی نخوردن شیر را توصیه کردند.و همینطوراثر نونهای خشک کپک زده که بعضا به گاوها خورانده میشودواثر افراط در دادن انتی بیوتیک به گاوها و نیزاستفاده از شیرهای خشک چینی در کارخانه های شیر پاستوریزه ، همگی شبهۀ آلودگی شیرگاو را تقویت می کند.شخصا برای خرید شیر از جای بدون شائبه تلاش کردم ولی موفق نشدم .حتی مستقیما از شخصی که بطور سنتی چند تا گاو داشت شیر می خریدم بعد متوجه شدم که از از آنتی بیوتیک و قرصهای افزایش دهنده شیر و گاها از نون خردهای مانده، برای تغذیه دام استفاده می کند از آن هم نا امید شدم. بنظر من حتی آن یونجه هایی که از زیر درختان میوه چیده میشوند و به عنوان علوفه دام استفاده میشوند احتمالا شیر را آلوده می کنند چون علاوه بر سمپاشی خود یونجه ، چندبار درختان میوه با سم های مختلف سمپاشی میشوند و بالطبع علف زیرش هم آلوده به سم میشود.فکر می کنم جای اجرای درست و بدون اهمال و بدون فساد استانداردهای سخت گیرانه و اطمینان بخش بهداشتی برای تولید شیردر کشور شاید هنوز خالیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
خیلی حساسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
همین کشور را که اینهمه توصیف کردی میخواند دست به دست کنن به امام زمان برسانند ولی تا جای که شما فرمودید این راه به ترکستان ختم میشه
من دیابت دارم . به نظرم شکر رو ده برابرم بفروشن به نفع جامعه هست. خریته واقعا اگر شکر و روغن مارگارین می خورین. در هر حال از این خبرا که ابی گرم نمی شه و قیمت شکر و روغن کششی برای بیشتر شدن نداره ولی برندارین با هر میوه ای مربا درست کنین و تناول کنین . دیابت داره تو کشور جولون می ده و مریضی بدیه. سوا از مشکل دارو بهترین داروها هم مصرف کنی دیابت بدترین بیماریه.شکر و روغن شیرینی (که بدترین نوع روغنه) سمه. اینکه تو همه مراسما و ... شیرینی پخش می کنین و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
دوستان به این نکته بدون توجه به مباحث اقتصادی وسیاسی و .... توجه کنین. اکثر مردم ایران چاقی شکمی دارند که به خاطر مصرف زیاد کربوهیدرات ساده (شکر جزو بدتریناشه) هست. نخورید حتی به قیمت مفت نخورید. شکر کاملا ماده مضریه.سلامت دندان و .. رو بذارین کنار این ماده بدنو داغون می کنه و نمی تونین با اثرات سوئش روی بدن مقابله کنین مگر اینکه هم سه وعده مسواک بزنین، هم ورزشکار باشین و کلی انرژی مصرف کنین (که عموم انسان ها اینجور نیستن) ، هم به اندازه مصرف کنید (همه چی پر شکره نمی تونین به اندازه مصرف کنین) و .... اگر دارید این پیامو می خونین به عنوان یک ایرانی می گم نخورین
شکر .روغن از جمله جزوچند قلم کالای اساس کشور است.
در همه جای دنیا اگر قیمت کالای اساسی افزایش یابد،دولت ها باید به نوعی جبران کنند یا از طریق افزایش حقوق یا پرداخت همین یارانه ها.
متاسفانه آنچه که در این کشوراتفاق می افتد هماناافزایش قیمت این کالاهای اساسی است،وتناسبی با میران حقوق ویارانه نداردوکسی هم جوابگو نیست.
شیرکه همش شیرنیست آب ووایتکس داره همه اینومیگن
چون مافیای شکر و روغن داریم ولی مافیای شیر نه
به نوشابه جمهوری اسلامی ایران یارانه می دهد
به نوشابه ای که به ایران می آید ایالات متحده آمریکا معافیت از تحریم داده است
به نظر شما نکته ای ناگفته می ماند؟!
با یک سرچ ساده اینترنتی ، شیر عمده گاوداری گالنی ۳ دلار و پنجاه سنت است و شرکت ها پس از بسته بندی، ۴ بسته یک لیتری را چهار دلار و ۶۷ سنت می فروشند. اما در ایران!!
چهار لیتر شیر عمده را یک دلار ده سنت از دامدار می خرند اما پس از بسته بندی چهار بسته یک لیتری را ۳ دلار می فروشند. این دندانگردی تان را چگونه توجیه می کنید؟ حاشیه سودتان با خرج ریالی، دو برابر شرکت های غربی است که مخارج شان به دلار است!!!
از نظر بهداشت،اب،برق ،گاز ، تغذیه، تولید وووووشرایط بسیار نامطلوبی داریم خدا را شکر که حداقل موشک داریم.
اگر گاوهای دستکاری ژنتیکی شده با شیردهی بالا را جایگزین گاوهای بومی نکرده بودید، اگر کود شیمیایی ببرای رشد و نگه داری علوفه گاو نمی زدید اگر لای علوفه گاو اوره نمی ریختید که شیرش زیاد شود اگر گاو را بلافاصله بعد از زایمان دوباره حامله نمی کردید تا مبادا از نظر اقتصادی ضرر کنید، اگر شیر گاو حامله را نمی دوشیدید که به خلق الله بدهید اگر به گاو شیرده هورمون نمی دادید، اگر نان خشک کپک زده به گاو شیرده نمی دادید اگر جان و خامه شیر را نمی گرفتید تا بعد روغن نباتی بجای چربی شیر به آن تزریق کنید، اگر وایتکس نمی ریختید تا شیر هنگام حمل و نقل ترش نشود. بله آنوقت ارزش داشت که شیر را یارانه بدهید تا مردم استفاده کنند ولی با کاری که کردید قبل از انکه به پوکی استخوان برسند مردم از سرطان و آسم و بیماریهای خود ایمنی دیگر می میرند.
چه عجب بالاخره یه حرف حساب خوب زدید. لطفا چای رو هم اضافه کنید .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست