بازدید 5359
۹

پشت پرده ریزش‌های پی در پی بازار سهام چیست؟

بورس تهران باز هم سقوط کرد؛ اتفاقی که وحشت‌زدگی سهامداران را در پی داشته است.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱ 17 July 2023

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، شاخص بورس تهران امروز با ریزش ۶۴ هزار واحدی، به زیر کانال دو میلیون واحد سقوط کرد و در جایگاه یک میلیون و ۹۵۶ واحد ایستاد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص بورس تهران طی یک هفته گذشته در حدود ۲۰۱ هزار و ۸۹۹ واحد و در طول یک ماه گذشته ۲۲۶ هزار و ۱۷۷ واحد سقوط کرده است. این یعنی فقط در یک هفته بازار سرمایه ۹.۳ درصد و در یک ماه ۱۰.۳ درصد ریزش داشته است.

ریزش بازار سرمایه تقریبا از نیمه اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده و این در حالی بود که ۱۵ اردیبهشت‌ماه رکورد زده و در جایگاه ۲ میلیون و ۵۳۵ واحد ایستاده بود. از آن زمان تاکنون تقریبا بازار سهام در مسیر نزولی حرکت کرده و روزهای قرمز بیشتر از روزهای سبز شاخص بوده است.

آخرین باری که شاخص در محدوده یک میلیون و ۹۵۰ واحد قرار داشت، ۲۷ اسفندماه سال گذشته و در حدود ۴ ماه قبل بود. ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱ شاخص بورس عدد یک میلیون و ۹۶۰ واحد را ثبت کرده بود.

حال در این شرایط، وضعیت در بورس تهران عجیب شده است؛ چراکه گسترده شدن ترس و وحشت در میان سرمایه‌گذاران، منجر به سقوط پی در پس شاخص‌ها شده است. این اتفاق در شرایطی است که تصمیمات متغیر و زیگزاگی، بر بی‌اعتمادی‌ها و شرایط مبهم بازار افزوده است. بر همین اساس، این روزها تنها اتفاقی که به طور متوالی رخ می‌دهد، خروج پول حقیقی‌ها از بازار است. این نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت، انتظار رشد بازار خیلی منطقی نیست.

 

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به دلایل سقوط بورس و وضعیت مبهم بازار، می‌گوید: واقعیت این است که اتفاقاتی که این‌روزها در بازار سرمایه شاهد هستیم، حاصل سیاست‌گذاری‌های اشتباه و غیرکارشناسی است که در بدنه دولت اتفاق می‌افتد.

وی توضیح می‌دهد: این مساله باعث شده که نگرانی‌ها و ناامیدی‌ها بیش از گذشته باشد و تقریبا اکثر فعالان بازار، امیدواری خود را نسبت به بورس از دست داده‌اند و چه بسا نگرانی نسبت به آینده داشته باشند. در واقع این‌که قرار باشد تغییرات با اهمیتی اتفاق بیفتد و در جهت بهبود اوضاع گام برداشته شود، وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: بازار سرمایه در حال حاضر وحشت‌زده است و با توجه به اتفاقات اخیر و از جمله نامه‌ای که منتشر شد و نرخ خوراک صنایع و... همه نشان‌دهنده این بود که دولت یک‌جانبه تصمیم‌گیری می‌کند و نگاهی به بخش سرمایه‌گذاری و تبعات تصمیم‌گیری‌ها در صنایع ندارد.

میرمعینی تصریح می‌کند: این سیستم باعث شده که نگرانی نسبت به آینده خیلی افزایش پیدا کند و ما شاهد وحشت‌زدگی در بازار سرمایه باشیم.

وی متذکر می‌شود: متاسفانه واکنش‌هایی هم که از طرف مسوولان سازمان بورس و نهادهای متولی و بازیگران بزرگ دیده می‌شود، مناسب و متناسب نبوده و عملا باعث شده که بازار نسبت به آینده ناامید شود و شاهد خروج پول حقیقی از بورس باشیم.

 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش حجم معاملات و افت قیمت‌ها، می‌گوید: البته این امکان وجود دارد که در روزهای آینده با توجه به اعتراضات و مشکلاتی که در حال حاضر پیش آمده، تغییراتی اتفاق بیفتد، ولی امیدواری نسبت به رشد در آینده، وجود ندارد و رشد قابل اهمیتی که باعث شود جریان نقدینگی دوباره به سمت بازار سرمایه بیاید، دیده نمی‌شود.

میرمعینی عنوان می‌کند: محرک خاصی هم بازار ندارد. برای مثال، ابلاغیه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ملغی شود، اتفاق نیفتاده است و تا زمانی که چنین محرک‌هایی وجود نداشته باشد، فعالان بازار به این نتیجه رسیده‌اند که امکان بهبود اوضاع وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۹
بعلت سقوط بورس باعث بد بختی خاندوزی شود .سهامدار بورس
بی کفایتی دولتمردان است؟؟!1
بورس امروز هم بیش از ۶۴ هزار واحد فروریخت و بعد از ماهها کانال دو میلیون واحدی را هم از دست داد و دوباره به کانال یک میلیون واحدی بازگشت
روزنامه های اقتصادی همچنان تیتر اول خود را به موضوع دیگری اختصاص میدهند !
دولت با نابود کردن سرمایه مردم در بورس میخواد اعلام کنه همه چی داره پایین میاد ....مسکن پایین نیومده بلکه آندسته از مالکین که پول نیاز دارد ی کم قیمت ملکشونو پایین آوردن تا فروش بره ،خودرو هم به همین شکل ....چرا دلار پایین نمیاد ؟؟؟؟؟؟ چرا بانکها در پرداخت وامها ممنوع شدن و......نقدینگی در جامعه کم شده ودولت اداعا داره که نرخ تورم کم شده در صورتی که اکثر کسب ها متوقف شده ومردم کاسبی ندارند .........فکر کنم یواش یواش میخوان بنزین و گرون کنند.
بازار سهام را داغون کردید مگه میشود همه سهامها به یکباره دچار ریزش شود ..........................فقط دستور میخواهد.
مگه ارزش کل بازار بورس ابران چقدره که دولتها هر وفت کم میارن میان سراغ این بازار و جیب ملت را خالی میکنند. ملت هم که زود فراموش میکنه و دوباره گول میخوره
بورس بهشت سرمایه‌گذاری هست، به شرطی که با دانش وارد بشیم و برای خودمون سیستم داشته باشیم.
سقوط و صعود سهام همش دست سازمان بورسه شاخص رو تا 2500 برده بالا تاببینم تا کجا قرار بیاره پایین. عین سال 99
محرمانه زندگیمو در جلوی چشمم آب شد خدا ازتون نگذره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست