بازدید 12513
دوازده راهکار عجیب برای حل دوازده مساله کشور

از تغییر در شیوه اداره شهر‌ها و سپردن امور به روحانیون تا واگذاری زمین رایگان به مستاجرها، تفویض پیشگیری از بیماری به حوزه علمیه و غیره!

چیزی به نام طب اسلامی نداریم. همان گونه که فیزیک اسلامی، ریاضی اسلامی نداریم. دلیل قاطعی هم دارد: علم یعنی آزمون و خطا، حال آنکه اگر با یک روشی که اسمش دینی است، انسانی آسیب ببیند یا جان خود را از دست بدهد، بستگان آن شخص همه چیز را به پای دین می‌نویسند و این دین را آسیب‌پذیر می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱ 14 July 2023

از تغییر در شیوه اداره شهر‌ها و سپردن امور به روحانیون تا واگذاری زمین رایگان به مستاجرها، تفویض پیشگیری از بیماری به حوزه علمیه و غیره!«متأسفانه سواد پیشگیری از بیماری در وزارت بهداشت وجود ندارد، وظیفه حوزه علمیه است که آن را احیا کند و این با احداث بیمارستان‌ها و نام‌گذاری آن‌ها به نام اهل‌بیت (ع) قابل‌حل نیست.»

تذکر مهم:
«شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی» و همچنین دبیر آن، «علی کشوری» که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته‌اند، هیچ ارتباطی با «مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت» که پیرو ابلاغ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط رهبر انقلاب تشکیل شده ندارند و اساسا مشخص نیست این شورا وابسته به کجاست و ارکانش کدامند!

به گزارش «تابناک»؛ آنچه خواندید، بریده‌ای کوتاه از اظهارات حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نشستی است که اخیرا برگزار شده و در آن «اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه» تا حدودی ارائه شده است. بسته‌ای که کشوری تاکید دارد «یک نمونه از راه‌حل‌های فقهی مطرح در حوزه علمیه است» و به کمک آن می‌توان به ۱۲ مساله مهم و اساسی کشور پاسخ داد.

اظهاراتی که بازتاب چشمگیری در فضای مجازی به دنبال داشت و حتی واکنش‌هایی را برانگیخت که به دیده شدن بیشتر این راهکار‌ها منجر شد و بر تعجب شمار بیشتری افزود؛ راهکار‌هایی که به تاکید دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، باید جایگزین راهکار‌های موجود شوند که نتیجه «کارشناسی توسعه غربی» هستند و قادر به حفظ «آرمان‌های انقلاب اسلامی و رفاه جامعه اسلامی» نیستند.

اما کدام راهکارها؟ بیایید در ادامه نگاهی به فهرست دوازده راهکار یاد شده بیندازیم که به تاکید کشوری، «حوزه علمیه مقصر است که آن‌ها را در قالب راه‌حل مشکلات کشور به دولت ارائه نداده و در نتیجه، حکومت در نبود راه‌حل‌های اسلامی، به راه‌ها و روش‌های غربی استناد کرده است.»

* نخستین راه حل برای حل مسائل کشور، در حوزه مدیریت شهری است، زیرا شهرداری‌ها در همه شهر‌های ایران ذیل نظریه آمریکایی نو شهر گرایی شکل گرفته است. پیشنهاد الگوی پیشرفت مدیریت شهر محله محور است، چون اگر شهر به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم شود، میزان رسیدگی به مردم بیشتر می‌شود.
وقتی محله ساختید، مرکز مدیریتان می‌شود مسجد، در هر مسجد باید ۲۰ روحانی مستقر باشند تا به اعضای محله خدمات ارائه دهد. تمدن اسلامی از تغییر تقسیمات شهری آغاز می‌شود. ما موظفیم مفاهیمی به اسم خانواده و محله را در راستای احیای ارتباط با مردم احیا کنیم.

* دومین راه حل اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه، ساخت خانه‌های حیاط دار به منظور جایگزین کردن خانه‌های آپارتمانی است؛ مدیریت بازی کودکان، احیای پدیده تفریح خانگی، ترویج اقتصاد مقاومتی و کاهش تولید زباله از جمله فواید زندگی در خانه‌های حیاط دار است که هر کدام نیاز به شرح دارد. پیشنهاد حوزه عملیه به دولت در این خصوص، واگذاری یک میلیون قطعه زمین رایگان به مستاجرین است؛ اگر این پیشنهاد اجرایی شود ظرف ۲ سال آینده تعداد مستاجران از ۳۵ به ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

* سومین اولویت تمدنی الگوی پیشرفت اسلامی، پیشگیری از بیماری و متعاقب آن جلوگیری از ساخت بیمارستان‌های جدید و مصرف بیش از اندازه داروست. متأسفانه سواد پیشگیری از بیماری در وزارت بهداشت وجود ندارد و وظیفه حوزه علمیه است که آن را احیا کند. اگر وزارت بهداشت فقر دانشی و تخصصی پیدا کرد ما در حوزه علمیه متکفل آن می‌شویم و روایات سلامت را تبلیغ می‌کنیم.

* چهارمین اولویت تمدنی، تغییر کتب درسی است؛ تبدیل کتاب اطلاعات لانه جاسوسی و دشمن‌شناسی به کتب درسی، یکی از تغییرات مهم است.

* پنجمین اولویت تمدنی، تغییر تجارت اغنیا به تجارت عمومی است. توزیع کالا در شهر را اگر ده تن بر عهده دارند، نشان از عقب‌افتادگی آن شهر دارد، چون توزیع سود فراوانی دارد و ما می‌گوییم همه تجارت کنند تا سود ناشی از توزیع در جیب همه برود. راه حل این کار ساخت بازار موقت است. ویژگی‌های این بازار این است که جای آن ثابت است؛ مسجد مرکز آن است، قاضی سیار دارد و رایگان در اختیار افراد مستضعف قرار می‌گیرد.

* ششمین اولویت تمدنی، تولید روایت عبرت آفرین از میراث فرهنگی است. تکنولوژی ایجاد عبرت، روایت گذشته است که یکی از کار‌های انبیا ایجاد عبرت در مردم بود. متأسفانه روایت میراث فرهنگی ایران را سازمان یونسکو بر عهده دارد و آن‌ها با روایات‌  اشتباهی از گذشته مردم را گمراه کرده‌اند.

* هفتمین تا دوازدهمین اولویت‌های تمدنی عبارتند از: محرومیت‌زدایی بر اساس نظریه تعرف، سیاست خارجی به محوریت کشور‌های جغرافیایی ظهور، توزیع بودجه به محوریت تقویت خانواده‌ها، حفظ امنیت کشور بر مبنای خود کنترلی، پیشنهاد روش‌های جدید برای حفظ و نگهبانی از نظام و تصویب قانون در همه موارد.

از تغییر در شیوه اداره شهر‌ها و سپردن امور به روحانیون تا واگذاری زمین رایگان به مستاجرها، تفویض پیشگیری از بیماری به حوزه علمیه و غیره!

راهکار‌هایی که با بازتاب در فضای مجازی، واکنش‌هایی به دنبال داشت که از جمله آن‌ها اظهارنظر دکتر حسین کرمانپور، عوض سازمان نظام پزشکی کشور و مدیرکل سابق روابط عمومی این سازمان است که تاکید کرده «در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، جامعه پزشکی فقر دانشی دارد، باید بگوییم ما قطعاً فقر دانشی داریم و این فقر را احساس می‌کنیم و اگر این فقر را احساس نکنیم، از مسیر پیشرفت جا می‌مانیم. جامعه پزشکی نه از امسال یا پارسال بلکه از همان روز اول احساس فقر کرده و همین فقر دانشی باعث پیشرفت آن شده است.

اگر روزی جامعه پزشکی به این نتیجه برسد که فقر دانشی ندارند، آن روز باید فاتحه پزشکی، درمان و سلامت کشور را خواند و آن وقت است که باید به روش‌هایی که عده‌ای می‌گویند معجره آساست روی آورد؛ آن وقت باید خودمان را تسلیم کسانی کنیم که می‌گویند از فرق سر تا نوک پا با یک انجیر یا ذکر درمان می‌شوید.»

اظهاراتی که پیشتر هم نمونه آن را شاهد بوده ایم؛ زمانی که در همه گیری کرونا، گروهی از روحانیون به مخالفت با سیاست‌های کشور در حوزه بهداشت و درمان پرداختند و با واکنش تند رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران مواجه شد که تاکید داشت: «همه مراجع و رهبری خود را تابع قوانین پزشکی می‌دانند، آن وقت چهار تا طلبه می‌گویند ما واکسن نمی‌زنیم و اگر بزنیم احساسات جنسیتی انسان عوض می‌شود. متاسفانه آبروی حوزه و علما از سوی برخی طلاب جوان با حرف‌های ناپخته آسیب می‌بیند. کار ما طب‌الادیان است نه طب الابدان. چگونه می‌توان با خبر واحد بی‌سند که حجیت ندارد، به درمان مردم بپردازیم؟!»

رویکردی که به تاکید کرمانپور، می‌تواند عواقب نامطلوبی  داشته باشد، به ویژه وقتی می‌دانیم و علما هم تاکید دارند «چیزی به نام طب اسلامی نداریم. همان گونه که فیزیک اسلامی، ریاضی اسلامی نداریم. دلیل قاطعی هم دارد: علم یعنی آزمون و خطا، حال آنکه اگر با یک روشی که اسمش دینی است انسانی آسیب ببیند یا جان خود را از دست بدهد، بستگان آن شخص همه چیز را به پای دین می‌نویسند؛ و این دین را آسیب‌پذیر می‌کند. اگر به خاطر خلأهایی که در علم است، بخواهیم دین را وارد علم کنیم، هر اتفاقی که بیفتد به پای دین نوشته می‌شود.»

انتقادی بجا و قابل تامل که می‌شود به سایر موارد مطرح از سوی کشوری هم تعمیمش داد و به عنوان مثال پرسید آیا اگر دولت توان تامین یک میلیون قطعه زمین و واگذاری آن به صورت رایگان به مستاجرین را داشته باشد، منجر به ساخت خانه‌های حیاط دار خواهد شد و بساط آپارتمان نشینی را برخواهد چید؟ اگر این گونه نشود، می‌شود گفت دین و حوزه علمیه قادر به حل این معضل نبوده اند یا باید اشکال را در جای دیگری جست و جو کرد و نتیجه گرفت؛ بنابراین، امثال این راهکارها، درست و اصولی نیستند؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۰
در انتظار بررسی: ۱۴۴
انتشار یافته: ۶۱
عکس تبلیغ درمان زانو درد خیلی چندشه
اگر کسی دلش برای دین سوخته لطفاً جلو اینها را بگیرد
چطور مالیات ستانی غربی بسیار عالی و اسلامی است؟ اما اداره شهرها و شهرسازی و واکسن و دارو و پزشکی و اینترنت و تجارت و ... غربی بد هستند؟ مسافرت و زندگی و تحصیل فرزندان و ....... در غرب برای شما خوب است اما برای مردم بد
یعنی سواد اجتماعی کا فی دارید بسم....
ما دچار بحران مضاعفیم و روز به روز بیشتر داریم غرق میشیم...
اگر درس خوانده جمع کنه بره... برای اینکه اعصابش راحت باشه. مهم نیست اونجا چیکاره بشه، فقط بره که دیگه بعضی چهره ها نبینه و بعضی حرفها را نشنوه...
تمام عرصه های کشور تحت کنترل روحانیان و نظامیان قرار دارد.
همین تفکرات و اقدامات است که مملکت را به چنین وضعیتی انداخته است.
فقط حرف
روحانیان در مساجد باید به موعظه بپردازند.
الله اکبر!!!! آخه برادر من ....
در صدر اسلام نه بانک و چک و بورس بوده نه آزمایشکاه و ام ار آی و سو نوگرافی.
مگر همین الان امور مملکت بدست روحانیت نیست؟
نمی شود درآمدهای ملی داشت اما موقع خرج کردن، آنها را صرف امور ایدئولوژیک کرد.
متاسفانه برخی از این مجموعه ها مورد استفاده جناحی قرار می گیرند . مثلا همین آقا در زمان دولت قبل به رسانه ملی دعوت شده بود و افکار عمومی را نسبت به واردات روغن از تولیدات تراریخته بر می انگیخت . ولی دولت که تغییر کرد دیگر مشکلی نبود .
کرونا ضعف و ناتوانی طب سنتی را نشان داد.
طب نوین بر پایه علوم سلولی و بیوشیمیایی است.
طب سنتی بر پایه آزمون و خطا و رویت چهره بیمار است!
تا کی باید این وضعیت ادامه پیدا کند؟ چند سال دیگر مردم باید منتظر بمانند تا وعده ها و آرزوهای مسئولان جامه عمل بپوشند؟
علوم پزشکی، اقتصاد، سیاسی و مهندسی جایگاهی در مذاهب ندارند.
نتیجه این همه ادعاهای عجیب و بی ارزش، خالی شدن مملکت از متخصصان، فرهیخنه گان، هنرمندان و سزمایه داران بوده است. فرار مغزها کشور را فلج کرده است.
شما نویسنده محترم خیلی سخت نگیر ،اگر با حرف مشکلات مردم حل میشد،خیلی خوب بود،اما می بینیم که وعده و عمل اکثریت مسیولین ،مانند حرف های ایشان ،بی فایده بوده و هست.بهتر است سری به امار تورم ،طلاق،مسکن و بیکاری و اعتیاد بزنید .ان چه هویداست،اسیب روزافزون مردم است.البته اگر بخواهیم منصفانه بیندیشیم ایران در زمینه پزشکی ،موفقیت های خوبی داشته ،این حاج اقا باید بیشتر در این زمینه مطالعه کند و بی گدار سخن نکند.
مملکت شده گوشت قربونی، هر کس یک دکانی باز کرده و کاسبی خودش را میکنه. جالب اینکه همه اینها بودجه هم میگیرن
هر چقدر سعی میکنم دهنم بسته بشه نمیتونم
خنده داره
مگه الان همه کارها دست روحانیت نیست؟
حوزه فقط باید در حوزه بماند .
نه یه کلمه بیشتر نه یه کلمه کمتر .
یه یه وجب اینورتر نه یه وجب اونورتر
اوضاع کنونی حال حاضر نیز ثمره سپردن اوضاع به دست روحانیون است
اداره کشور نیاز به سواد و تخصص دارد
بیشتر اوضاع آشفته کشور از سپردن مسئولیت به غیرمتخصص ها هستش
اصلی ترین وظیفه روحانیون تدوین و اشاعه دین بوده که فکر نکنم خیلی توش موفق بودن. وگرنه با ابن همه اعتبار و سازمان و بودجه و حمایت نظام و دولتی ، هنوز که هنوز کم کاری و بی دانشی خودشون در توجیه و ارشاد کردن مردم رو، کردن غرب و اینترنت … نمی انداختن.
ظاهرا آز این وظیفه شون که تخصص اصلی شون بوده با موفقیت فارق شدند که حالا تصمیم کرفتند در اموری که توش هیچ تخصصی هم ندارند ورود کنند
اوضاع کنونی کشور نتیجه حضود پر رنگ روحانیت در همه ارکان مملکت است
تو را به خدا
جالب بود.
اجرا کنید.
خدا این همه هوش و زکاوت را به ما هم عنایت کنه، از این همه وسعت دید و بصیرت!!!
چه جالب برای شما هم عجیب بود
همیشه همینطور بوده فقط الان علنی شده
چه بگویم؟
در اینکه نگاه سطحی به حل مسائل شده است و همه راه حل ها از یک عینک است
اما برعکس بقیه دوستان می خواهم از منظر دیگری به قضیه نگاه کنم
اول که روحانیت و حوزه آنقدر در این مملکت مورد احترام هستند و قدرت دارند که اگر این راه کارها عملی و بود و جواب می داد روحانیون تراز بالا تا کنون اقدام عملی انجام داده بودند.
دوم از اینکه بخشی از جامعه در تکاپو است تا شرایط کشور را بهبود بخشد و دغدغه مند به قضایا نگاه می کنند نیز جای تقدیر دارد، اما اگر دروس حوزوی به سمتی می رفت که این طلاب جوان بیشتر با علوم روز اقتصاد و مدیریت آشنا می شدند و پژوهشی و کاربردی مسائل را مطرح می کردند و راه حل تولید می کردند حتما از این انرژی می شد استفاده کاملی داشت....
وقتی ایرانیان درجنگ برابر اعراب شکست خوردند از بزرگمهر علت را جویا شدند پاسخ داد چون هیچ کس سرجای خودش نبود به این آقای روحانی بگوید بروید سر جای خود در علم خود که شاید تخصص داشته باشید نظر بدهید جای شما را و فکر شما در در مدارس دیده ایم
رئیسی یک روحانی است که که امور به او سپرده شده .

مرغ کیلویی ۱۰۰ هزار
برنج ۱۲۰ هزار
پراید ۳۵۰ میلیون
سکه ۳۰ میلیون
دلار ۵۰ تومن
پنیر لیقوان ۳۰۰ هزار
پسته ۱ میلیون
تورم ۱۲۰ درصد

رئیسی لطفا به حوزه باز گردد
تابناک برخی از رویکردهای که این گروه گفتن قابل تامل... از عبارت راهکار عجیب.. تابناک... عجیب متعجب شدم
البته در این ۴۳ سال گذشته مدیریت کشور چندان فاصله ای از این افاضات مطرح شده نداشته و در دوره هایی هم که کشور در حال فاصله گرفتن از این مسیر بوده دولت های به قول آقایان واداده و غربگرا مسوولیت داشتند.
وقتی شیخ سالاری در کشور رواج پیدا کند یعنی شیوخ در همه کارها دخالت می کنند.
موضوع این است که آقای کشوری شما شهر سازی خواندید ، یا اقتصاد ، یا پزشکی و خلاصه همه چیز ، طب سنتی هم که راستی دکتر دارید . بچسب به کار خودت
خواستم بگم کم سوادی دیدم بی سوادی بهتر حق مطلب رو ادا میکنه!
دژکام، امام جمعه شیراز: ایراد گرفتن بیش از حد در امور نباید رسم باشد!!!!
آقا قبول . همه چیو بدید دست روحانیت که البته تا حالا هم همینطور بوده ولی حداقل بعد از این دیگه برای مشکلات بهانه نخواهید داشت چون علنی خودتون کارو دست گرفتید
وزارت بهداشت فقر دانشی پیدا کرد شما کمک میکنید؟ تو حوزه های علمیه عمل قلب باز هم انجام میدید ؟ اگه قیمت مناسبه بیام
خدایا
صبرت رو شکر ،،،،به امید فقط خودت
تقسیم صفات و کارها به اسلامی و غیر اسلامی از اساس اشتباه و خطا است.
شورای راهبردی !!!!!!!

این کلمه «راهبردی» که برای تاکید به اهمیت موضوع استفاده می شود، من رو کشته!!!!
متاسفم،
بودجه مملکت به جای این که صرف آموزش، بهداشت، محیط زیست و کارهای مهم در کشور شود، در اختیار چنین افرادی گذاشته می شود !
خدایا خودت ظهور کن!!!!
اینکه یه زمین ۱۰۰متری غیر قابل فروش محدود بدن به مستاجرهای واقعی نه خوش نشین ها .با یه وام کم بهره برا ساخت خیلی خوبه کلی هم کار ساخت وساز ایجاد میشه.
سلام به خدا نخواستیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هیچ امیدی به آینده کشور نیست معلوم نیست پشت این داستانها چیست .
زودتر همه چیز را به روحانیون بسپارید تا قضیه زودتر حل بشه
مسامحه بزرگان دین با چنین اظهار نظرهایی که بدون شک هزینه های زیادی به اصل دین و دینداری وارد می کند از برای چیست؟!! یعنی واقعا آسیبی که دین و دینداری از محل چنین اطهار نظرات نسنجیده می بیند کمتر از مقوله شل حجابی در اجتماع است!؟
افردای که برای نماز خواندن پول میگیرند را نباید در هیچ پستی قرار داد
خودم که هیچ!
صفحه گوشیم هم که نورافشان شد هیچ!
یهو متوجه شدم گوشی قراضه تو دستم شده آیفون ١٤ نمی دونم چی!
کاش خواب بود و کابوس با بیدار شدن تمام می شد!
از تغییر در شیوه اداره شهر‌ها و سپردن امور به روحانیون تا واگذاری زمین رایگان به مستاجرها
فعلا که زمین رایگان فقط به آخوند ها تعلق می‌گیرد
ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا بس کن لطفا دیگه. تا کی آخه
برادر گرامی
اینقدر با دین بعنوان ابزار برخورد نکنید، دین رو با پزشکی - شورای شهر و .... قاطی نکنید، واقعا به صلاح نیست
دوازده راهکار عجیب.

فقط میشه گفت مردم ایران به بد مخمصه ای افتاده اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اتفاقا راه حل تمام این مشکلات ورود حوزه های علمیه به این امور نیست بلکه خروج آن از کلیه امور است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست