بازدید 4268
۹

انبوه خانه‌های خالی بدون مستاجر در پایتخت!

حجم قابل توجهی از بازار اجاره شهر تهران را آپارتمان‌های بیش از ۱۰۰ متر مربع تشکیل داده در حالی که بازار این نوع واحدها با دو معضل نبود مستاجر و هشدار دریافت مالیات از واحدهای بدون سکنه مواجه شده است.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴ 12 July 2023

به گزارش ایسنا، انبوهی از فایل‌هایی نامتناسب با تقاضای واقعی در بازار مسکن شهر تهران وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هر دو بخش فروش و اجاره تعداد قابل توجهی واحدهای بزرگ متراژ در نیمه شمالی تهران عرضه شده است که با توجه به قیمت نامتعارف برخی از این واحدها تقاضای چندانی برای آنها نیست.

دولت قصد دارد از نیمه شهریور امسال، دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه را به صورت جدی دنبال کند. البته هم‌اکنون نیز سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که در کل کشور ۶۰ هزار واحد خالی را شناسایی و برگه مالیاتی برای آنها صادر کرده است.

در استان تهران طبق آخرین آماری که هفت سال قبل ارایه شد حدود ۵۰۰ هزار واحد خالی از سکنه وجود دارد که از عدم تناسب عرضه و تقاضا در دو بخش خرید و فروش و اجاره ناشی از پایین بودن توان تقاضای مصرفی حکایت دارد. در حال حاضر برآوردها گویای آن است که حدود ۷۰ درصد آپارتمان‌های عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران بیش از ۱۰۰ متر مربع و حدود ۸۰ درصد واحدها بیش از ۹۰ متر مربع مساحت دارند؛ در حالی که با تقاضای واقعی بر روی واحدهای کمتر از ۸۰ متر مربع متمرکز شده است.

به دلیل پایین‌تر بودن توان مالی جامعه هدف واحدهای کوچک، ظرفیت رشد اجاره این نوع واحدها نیز چندان بالا نیست. این در حالی است که با نرخ‌های بعضا نامتعارف قیمت اجاره آپارتمان‌های لوکس و نیمه لوکس مواجیهم که همین مساله باعث شده این آپارتمان‌ها مدت‌ها خالی بماند. انتظار می‌رود قیمت اجاره آپارتمان‌های بزرگ و لوکس در شمال تهران مقداری تعدیل شود.

مقایسه نرخ‌های پیشنهادی در بازار اجاره شهر تهران نسبت به اواخر سال گذشته از تغییر حدود ۱۵ درصدی قیمت‌ها حکایت دارد. طی یک سال گذشته نیز نرخ رشد قیمت‌ها در بازار اجاره دچار افت شده است. اواخر پارسال میزان افزایش سالیانه اجاره بها در تهران ۴۶ درصد بود. برآورد می‌شود که این رقم در حال حاضر به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده باشد.

همزمان با سه اقدام دولت برای کنترل بازار اجاره، مجلس نیز طرحی را تحت عنوان «طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» به تصویب رساند که چهار مورد آن برای کمک به اقشار اجاره نشین تنظیم شده است. این طرح هم‌اکنون با ایرادات جزئی از سوی شورای نگهبان مواجه و برای بررسی بیشتر به مجلس ارجاع داده شده است.

رفع تعارض منافع ‌مشاوران املاک، افزایش تسهیلات اجاره‌بها، افزایش عرضه ملک استیجاری از طریق تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و تغییر ساز وکار مالیات بر درآمد اجاره برای حمایت از مستأجران پیش‌بینی شده است.

از طرف دیگر دولت سیزدهم سه برنامه شامل تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران به میزان ۲۵ درصد و سایر شهرها ۲۰ درصد، پرداخت وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و ثبت قرارداد توسط مالکان و مستاجران و دریافت کد رهگیری رایگان اجاره را پیگیری می‌کند که هر سه برنامه به مرحله اجرا رسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۹
قانون اجاره مشکل اساسی داره چون مسئولان خودشان به خاطر اینکه خیلی شیفته خدمت!!!! به مردم هستند منافع زیادی برده اند و حتی آبدارچی رییس قوه قضاییه یا ابدارچی رییسی چندین دستگاه آپارتمان شیک و مجهز دارند بنابراین کمترین درکی از وضعیت مردم ندارند و نمی خواهند قانون اجاره را تغییر دهند .
این تغییرات باید در اجاره و خانه های خالی پیش بیایید:
۱- اجاره باید دو ساله تنظیم شود.
۲- پول پیش مستاجر باید به نرخ روز محاسبه و بازپرداخت شود نه قرض الحسنه که تماما سود برای مالک و بی ارزش شدن دارایی مستاجر است.
۳- مالیات بر اجاره باید بصورت تصاعدی و سنگین دریافت شود و مالیات از بخش های تولید و صنایع غذایی کم شود.
۴- خانه های خالی وابسته به بانک ها و ارگان ها و نهادها هم باید شامل مالیات دهی شوند نه اینکه ۵۰۰ هزار خانه شناسایی کنند بعد ببینند اکثر مربوط به خودشان و دوستانشان است آنها را معاف کنند و ادعا کنند ۶۳ هزار واحد خالی وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
خیلی دلت پره، بعد ملک طرف باد هواست. مستاجر بشینه داغون کنه بعد نتونی حکم تخلیه هم براش بگیری... ماتلیات بدیم خیلی بهتره تا مستاجر بیاریم یه ماه کرایه بده یازده ماه دادگاه بدویم دنبال تخلیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
مشهد منطقه الهیه از هر یک واحد ساختمان 2 واحد آن خالی است ..... دولت قوانین بازدارنده ندارد .... حرف درمانی باید تمام شود !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
شما خودتان با این شرایط خانه اجاره می دادید؟ قرار نیست دولت هر روز مالیات ها و قیمت ها را افزایش دهد اما مردم نه !!!اگر برای بخش خصوصی سود نداشته باشد به سرعت از این بازار خارج می شوند و خود دولت باید از بودجه خانه بسازد و اجاره بدهد البته دولت مانند خودرو چند برابر قیمت خانه های بی کیفیت اجاره می دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
مورد 2 که فرمودید در اینصورت هیچ مالکی راضی به پول پیش نمیشه و مستاجر باید کلا اجاره بده که این خودش معضل بزرگی میشه
عادل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
اینجوری یا 50 درصدش حله یا کلا 60 در 60 میشه
99درصد خانه های خالی برای مسولان ووابستگانشان هست نه مردم عادی
بدون مستاجرنیستند. صاحبان اینها برای اینکه پولشون از ارش نیافته تبدیل به خانه کردند. مثل اوناییکه سکه ودلار میخرن. فرض کنید کسی 5 سال پیش 10 میلیارد داشت اگ توبانک بود فوقش شده بود 25 میلیارد. درحالیکه با تبدیل اون به چندملک درتهران الان حداقل 200 میلیارد داره.
خدا لعنت کنه دلالهای مسکن و بانکها رو
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی