بازدید 3954

برگزاری جشن مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر

سخنگوی جشن میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر، از برگزاری رویداد عظیم جشن مذهبی در ۲۴ استان و بیش از ۸۰ شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱ 07 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، برنامه گفتگوی ویژه دیشب به موضوع جشن مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر اختصاص داشت که با حضور سخنگوی جشن مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر و ارتباط تصویری معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی و رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت بررسی شد.

سؤال: درخصوص جشن امسال بفرمایید به هر حال جشن جشن مردمی است سال‌ها است همه به این اشراف دارند بفرمایید کدام نهاد‌های مردمی و دولتی عضو ستاد برگزاری این جشن ۱۰ کیلومتری غدیر هستند و اینکه این فعالیت‌ها فقط مربوط به تهران است یا سایر استان‌ها را هم دربر می‌گیرد در استان‌ها و شهرستان‌ها و شهر‌ها فردا چه خبر است؟

زارع سخنگوی جشن مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری یک نقشه راهی را ارائه دادند ناظر به مرور گذشته و توصیف حال و ترسیم آینده انقلاب. یک پیش شرطی برای تحقق اهداف انقلاب گذاشتند و آن شرط نقش آفرینی گسترده مردم در گام دوم انقلاب در همه عرصه‌ها بود. شاید اگر بخواهم مثال بزنم این مردمی بودن یعنی چه، قشنگ‌ترین مثال آن این رویداد عظیم اربعین است که در عراق ما مشاهده می‌کنیم. شما وقتی که وارد این مسیر به یاد ماندنی نجف کربلا می‌شوید می‌بینید آنجا دولت و حاکمیت ناظر به بضاعت اش صرفاً بستر را ایجاد می‌کند و آنجا هم افرادی که خدمت و فایده می‌رسانند اصطلاحاً افاده گران خود مردم هستند و هم زواری که به عشق آقا امام حسین(ع) این مسیر را طی می‌کنند و میزبان فی الواقع این مواکب مردمی هستند خود مردم هستند. یعنی اینجا حاکمیت و دولت بسترساز است کنش گر و نقش آفرین مردم هستند استفاده کننده و بهره بردار هم مردم هستند. یک اتفاقی در سال‌های گذشته افتاد مخصوصاً بعد از دهه اول انقلاب که در این رویداد‌های عظیم کم کم مردم صرفاً مخاطب شدند. یعنی نهاد‌ها و دستگاه‌های فرهنگی این‌ها بانی می‌شدند متولی می‌شدند خالق اثر می‌شدند برنامه ریزی می‌کردند و مردم را صرفاً مخاطب و منفعل می‌دیدند. ما جشن می‌گیریم، ما رویداد برگزار می‌کنیم، ما منبر تشکیل می‌دهیم و شما مردم بیایید و استفاده کنید. ناظر به اقتضای گام دوم انقلاب و آن تأکید حضرت آقا که اگر این حضور مردم نباشد اهداف محقق نمی‌شود یا آنگونه که باید محقق نمی‌شود. یک تعدادی از این مواکب مردمی آمدند الهام گرفتند از حرکت اربعین که آیا ما چنین رویدادی ناظر به ظرفیت نام بزرگ آقا امیرالمؤمنین(ع) و عشق مسلمانان، خاصه مردم ایران نسبت به این بزرگ مرد تاریخ، می‌توانیم چنین رویدادی را در شادی خلق کنیم یا نه. واقعیت روز اول هم خیلی با ابهام به این مسئله نگاه می‌شد که اول آیا زیرساخت آن فراهم می‌شود یا استقبالی از سمت مردم انجام می‌گیرد یا نه، یک بررسی اولیه شد یک نظرسنجی اولیه شد سال گذشته حدوداً ۶۰۰ مجموعه مردمی محور شدند که پای کار بیایند و خالق این رویداد بزرگ شوند در کشور که فکر می‌کنم سال گذشته بزرگ‌ترین جشن غدیر تاریخ برگزار شد و یک عده از این دوستانی که هم بالاخره شأن دولتی و حاکمیتی داشتند و هم از طرفی خودشان متولی جشن‌ها و مراسمات مذهبی بودند، شروع کردند هماهنگی با دستگاه‌ها و ارگان ها. حالا با توجه به این جریان فکری انقلاب هم که امروز بالاخره در کشور جاری است مخصوصاً با این دولت دولت مردمی انقلابی همه دستگاه‌ها هم فکر می‌کنم حداقل در این یکی دو دهه‌ای که ما درگیر فعالیت فرهنگی بوده ایم، اولین بار بود که بی نام و نشان به میدان آمدند.

سؤال:  امسال قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

امسال هم این زیرساخت فراهم شده است توسط تمام دستگاه ها. مثلاً شما شهرداری تهران را می‌بینید که تمام قد در غالب یک قرارگاه جهادی فکر می‌کنم که یکماه است که درگیر است. یا سازمان تبلیغات اسلامی یا بسیج مستضعفین یا وزارت ارشاد یا دستگاه‌های خدمت رسان و امدادی که اگر بخواهم نام ببرم فکر می‌کنم اسم تمام دستگاه‌ها را باید نام ببرم، چون همه واقعاً وسط میدان هستند و دارند این زیرساخت را فراهم می‌کنند.

سؤال: در استان‌ها چطور؟

در استان‌ها هم من آنجوری که این حرکت در تهران از اربعین الهام گرفت در استان‌ها هم از این حرکت الهام گرفته شد و فکر می‌کنم ۲۴ استان درگیر برگزاری جشن کیلومتری هستند. آخرین آماری را که من امروز می‌دیدم، چون اطلاعات جمع آوری می‌شود در یک سامانه متمرکز، بیش از ۸۰ شهرستان هم درگیر هستند. برای اولین بار یک رویداد عظیم جشن مذهبی با حضور تمام مردم ایران در کشور برگزار شود.

سؤال: نکته این است که جشن جشن مردمی است من می‌گویم بیش از این ۸۰ شهرستان به هر حال در شهر‌ها و روستا‌های مختلف در جریان خیلی از مردم خودشان دارند همدیگر را دعوت می‌کنند به حضور در این جشن به تبع می‌تواند آمار از این بسیار بالاتر باشد. آقای آسوده امسال همزمان با جشن عید سعید غدیر خم قرار است چه اتفاقی بیفتد و طرح اکرام ایتام قرار است با چه سازوکاری اجرا شود؟

آسوده معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی: پویش به عشق علی که در واقع این ایام به نام بزرگ مرد تاریخ مولای مان امیرالمؤمنین است از عید قربان شروع شد الحمدلله مثل ماه رمضان که انصافاً مردم خوب درخشیدند. هر وقت فرصت به مردم داده شده است حضور مردم و مشارکت مردم، مردم واقعاً خوب به میدان آمده اند که در ماه رمضان هم با کمک مجموعه رسانه ملی و شما بزرگواران آنجا هم حماسه خوبی را آفریدند در اینجا تا امروز که من گزارش گرفتم بیش از ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت نام عزیزان نسبت به طرح اکرام و محسنین رشد داشته ایم که البته ما همه این تلاش‌ها را در این هفته منتظر امشب و روز عید غدیر هستیم که هم در مراسم مهمانی غدیر در استان‌های کشور و خاصه در تهران که همزمان مهمانی غدیر مردم عزیز می‌آیند، ایتام و محسنین را هم به مهمانی قبول می‌کنند اینجا دو تا مهمانی است یعنی هم یک جورایی می‌آیند و مهمان غدیر می‌شوند و یک جورایی میزبان ایتام و رهرو کسی می‌شوند که الله الله فی الایتام جزء کلام گهربار و ماندگار مولای مان امیرالمؤمنین بوده است.

سؤال: ساز وکار در استان‌ها الان به چه صورت است؟

آسوده: در استان‌ها و در تهران هم پایگاه‌های طرح اکرام در محل برگزاری مراسم‌هایی که اشاره شد مستقر هستند همکاران من در پایگاه‌ها حضور دارند از مردم  که می‌خواهند حامی شوند و یک یتیم و یا چند فرزند را به فرزندی معنوی قبول کنند ثبت نام می‌کنند و همچنین از طریق سامانه ۳۰۰۰۳۳۳۳ هم می‌توانند عدد ۱ را ارسال کنند که همکاران در اسرع وقت ظرف فردا و پس فردا تماس می‌گیرند تا نسبت به ثبت نام شان اقدام شود. اما برجسته‌ترین حضور را ما در پایتخت داریم که در مسیر این مهمانی ۱۰ کیلومتری از میدان امام حسین تا میدان آزادی ۵ پایگاه اصلی و حدود ۱۰۰ پایگاه فرعی با چتر‌های نمادینی که مربوط به طرح اکرام و کمیته امداد است همکاران ما مستقر هستند.

سؤال: مراسم امسال به لحاظ کیفیت و کمییت نسبت به پارسال چه تفاوت‌هایی دارد؟

آسوده: اقدامی که انجام شده است سوای اینکه واقعاً بحث رسانه‌ای را رسانه ملی عنایت کرده اند و تلاش کرده اند در راستای فرهنگ سازی خیر و احسان در کشور، حضور مردم و ارتباط مردم و معنویت مردم در این ایام و نسبت بحث طرح اکرام ایتام تبیین و آن رصدی که نسبت به موضوع ایتام و محرومین دارند با توجه به شرایط اقتصادی، قطعاً اثرگذار بوده است، امسال با توجه به شرایطی که وجود داشت شاید پیش بینی مان غیر از این بود با توجه به شرایط اقتصادی، اما بیش از ۷۰ درصد قریب به ۱۲ هزار نفر تا الان ثبت نام کرده اند. پیش بینی ما این بود که تا پایان مراسم فردا، بتوانیم به ۲۰ هزار نفر حامی برسیم که فکر می‌کنم با حماسه‌ای که مردم در حمایت از ایتام فرزندان این سرزمین انجام خواهند داد، به بیش از ۲۰ هزار نفر خواهیم رسید و هم پایگاه هایمان در محل مراسم و هم مراکز نیکوکاری در سطح کشور در محلاتی بیش از ۸ هزار مرکز نیکوکاری، مسجد محور آنها هم در این مراسم ارزشمند مهمانی و اطعام حضور دارند و آنها هم شرکت جدی دارند هم با نشاط هم با همبستگی جدی و هم امیدآفرین هم در حوزه ایتام و هم در حوزه اکرام اقدام می‌کنند.

سؤال: آقای محمودی، از اقدامات و جلسات ستاد بالاخره خروجی جلسات ستاد امسال چه بوده است قرار است چه اتفاقی بیفتد و چه تفاوتی با سال‌های گذشته دارد و خروجی این برنامه رو در حوزه وحدت آفرینی توضیح دهید.

حجت الاسلام محمودی رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت: ستاد دهه امامت و ولایت از ماه‌ها پیش تشکیل شده است و تمامی دستگاه‌های ذیربط، نهاد‌های مردمی و فعالان حوزه مهدویت با حضور در جلسات ستاد به تبادل نظر پرداخته اند و در این حوزه تصمیمات خوبی اتخاذ کرده اند که درکنار تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، هم افزایی صورت بگیرد و شاهد تلاش‌های بیشتری در حوزه غدیر خم و عید ولایت و امامت باشیم، چون بحث غدیر با مهدویت پیوند دارد و به نوعی هم کسانی که در حوزه مهدویت کار می‌کنند و هم کسانی که در حوزه غدیر کار می‌کنند، باید در بحث دهه امامت و ولایت ورود پیدا کنند و بسیار تأثیرگذار بوده است فعالیت‌هایی که بحمدلله ما در سراسر کشور شاهد هستیم به شکل‌های مختلف درحال اجرا است و اجرا خواهد شد. همانطور که اشاره فرمودید جشن ۱۰ کیلومتری در تهران یکی از شاخص‌ترین برنامه‌هایی است که انجام می‌شود و خیلی از دستگاه‌ها و مردم عزیزمان به میدان آمده اند و به زیبایی این مراسم را برگزار خواهند کرد. در شهر مقدس قم از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا جمکران فردا این جشن ۷کیلومتری برگزار خواهد شد و آنجا هم با هزاران غرفه بیش از ۲ هزار غرفه فرهنگی و تبلیغی از زائران و مهمانان غدیر پذیرایی خواهد شد در حوزه‌های فرهنگی و تبلیغی. بحث خدمات اجتماعی در حوزه‌های مختلف و کسانی که تحت عنوان من غدیری ام آمده اند و خدمات درمانی، خدمات اقتصادی و اجتماعی را برای کمک به خانواده‌های بی بضاعت و مؤمنین و سایر اقشار تدارک دیده اند و حال و هوای بهتری خواهد داشت. نورافشانی که در امشب در سراسر کشور توسط همه مجموعه‌های تأثیرگذار  صورت گرفت و علاقمندان به غدیر خم و عید ولایت و امامت با نورافشانی فضای مفرحی را ایجاد کرده اند. گروه‌های سرود و برنامه‌های فرهنگی که در پارک ها، در مساجد، در اماکن مختلف الان در بسیاری از مناطق تهران بزرگ ما مراسم را شاهد هستیم در محلات مختلف، مناطق مختلف، به شکل‌های مختلف، واقعاً امسال حال و هوای دیگری را در غدیر ما شاهد هستیم. ورزشکاران در برپایی برنامه‌های ورزشی خصوصاً برنامه ورزش زورخانه‌ای که یک نوع پیوندی با نام مبارک امیرالمؤمنین دارد در سطح کشور اجرا می‌شود اجرای خطبه غدیر که واقعاً یکی از رسالت‌های ما پرداختن به این خطبه است و مسابقات فرهنگی که در سراسر کشور در این حوزه درحال انجام است، در حوزه خدمات اجتماعی، اهدای جهیزیه به زوج‌های بی بضاعت که درحال انجام است. بعضی از جا‌ها آزادی زندانیان توسط خیرین دارد دنبال می‌شود به نام امیرالمؤمنین. مجموعه پیش بینی‌هایی که صورت می‌گرفت جهت ورود همه تشکل‌های مردمی و فعالان فرهنگی در کنار دستگاه‌های حاکمیتی یک اتفاق مبارکی را رقم زده است که یقیناً امسال عید غدیر ما یک شکوه بیشتری را دارد و قطعاً مردم عزیز ما با مشارکت بیشترشان از این فرصت معنوی نهایت استفاده را خواهند کرد.

سؤال: یک خبر خوبی که داشتید روی وحدت مذاهب در عید سعید غدیر خم بود. در این خصوص توضیح دهید.

حجت الاسلام محمودی: یکی از اهدافی که باید دنبال شود عید غدیر، عید اسلامی است و همه پیروان مذاهب مختلف در جهان اسلام باید در این حوزه ورود پیدا کنند. مجموعه تقریب مذاهب و در حوزه بین الملل در کشور‌های دیگر مجموعه‌های مربوط به وزارت خارجه که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کار می‌کنند در این موضوع ورود پیدا کرده اند و امیدواریم که یک سنگ بنای خوبی گذاشته شود و در سال‌های آینده روز به روز قوی‌تر شود و ما غدیر را بعنوان یک محور وحدت در جهان اسلام و نه تنها جهان اسلام، غدیر را بعنوان یک پیام جهانی برای گام دوم انقلاب و ظهور حضرت بقیه الله الاعظم که جهان بشریت منتظر ظهور است و در واقع غدیر و خطبه غدیر پیام ظهور را دارد بتوانیم قدم‌های مؤثرتری را برداریم.

سؤال: به هر حال برگزاری همچنین جشن بزرگی نیاز به تمهیدات و برنامه ریزی و اقدامات خاص از سوی دستگاه‌های بسترساز در این جشن دارد. آقای زارع، در رابطه با اهمیت عید غدیر و برگزاری جشن در این روز توضیح دادید بحث هماهنگی سایر دستگاه‌ها هم اشاره کردید. توضیح دهد در این روز بزرگ درکنار موضوع غدیر شما چه برنامه‌های دیگری دارید به چه مسائل دیگری اهمیت می‌دهید و این هماهنگی دستگاه‌ها چطور خواهد بود؟

زارع: درکنار بزرگداشت خود روز غدیر با توجه به اینکه میزبان مجموعه‌های مردمی هستند انواع و اقسام خدمات هم ارائه می‌شود. بیش از ۴ موکب موکب‌های فرهنگی است. یک سامانه متمرکزی داریم ‏،‏ فقط ۴۰۰ گروه سرود از کودکان تهران و نوجوانان تهران سرود می‌خواندند. گروه سرود را مثلاً میانگین ۱۰ نفر لحاظ کنیم ببینید چه حجمی خواهد شد. در کنار این فعالیت‌ها که هر کس بنا به سلیقه خودش و بنا به دغدغه خودش این فعالیت‌ها را ارائه می‌دهد چه در حوزه فرهنگی چه در حوزه اطعام و پذیرایی با توجه به تأکیدات اش در روایات که چقدر ثواب دارد و بخش زیادی هم از مواکب درگیر این پذیرایی خواهند بود. چند برنامه متمرکز هم لحاظ شده است که خود این برنامه‌ها هم باز دعوت به کنش گری است. یک پویشی را در فضای رسانه‌ای دوستان تبلیغ کرده اند به نام لقمه میلیونی. ما یک روایتی از امام صادق(ع) داریم که می‌فرمایند اطعام یک مؤمن در روز غدیر ثواب اش برابری می‌کند با اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق و شهید در خانه خدا. یعنی یک لقمه می‌تواند اینقدر ثواب داشته باشد.حجم زیادی از این لقمه‌ها این چند روزه هماهنگ شده است که تا صبح جشن غدیر به صورت کاملاً بهداشتی جمع آوری می‌شود و در این مراسم توسط مواکب توزیع می‌شود. یک پویش دیگر پویش هدیه اسباب بازی بود که سال گذشته تصاویر عجیبی را خلق کرد از یک کودکی که به انتخاب خودش یک اسباب بازی اش را انتخاب کرده است و می‌آورد در این پویش تقدیم می‌کند به بچه‌های مناطق محروم. سال گذشته ۲۰هزار اسباب بازی جمع شد یعنی بچه‌های تهران ۲۰ هزار دل را شاد کرده اند که اینها دسته بندی می‌شود و به دست مخاطبین خواهد رسید. ۴ سکوی اجرای رسانه‌ای یا استیج مرکزی هم وجود دارد در میدان امام حسین، میدان فردوسی، میدان انقلاب و میدان آزادی؛ که آنجا هم خدمات ویژه‌ای ارائه خواهد شد با حضور ویژه صداوسیما.

سؤال: آقای آسوده روز روز امیرالمؤمنین است با توجه به این موضوع قدری درخصوص آن منش و سیره امیرالمؤمنین در اکرام ایتام برای بینندگان بفرمایید و اینکه در طرحی که اجرا خواهد شد خیرین و نیکوکاران چه سهمی دارند؟

آسوده: پویش به عشق علی مبتنی بر طرح اکرام واقعاً سه ویژگی برجسته دارد که با مصداق توضیح می دهم، اول اینکه امیدآفرین است و آینده آفرین است. واقعاً وقتی نیکوکاران می‌آیند هم برای خود نیکوکاران دلگرم کننده و آرامش بخش است و هم برای فرزندانی که زیر ۱۸سال هستند آینده این نظام هستند آینده کشورمان هستند کشورمان دست این جوانان عزیز هستند اینهایی که ما داریم به آن‌ها خدمت می‌دهیم اینها از شرایط اقتصادی رنج می برند، استعداد‌های خوبی دارند توانایی خوبی دارند مهارت‌های خوبی دارند فرصت وقتی می‌بینند اثرگذار است تعدادی از اینها پزشک هستند تعدادی از این‌ها مهندس هستند تعدادی اساتید دانشگاه هستند تعدادی از اینها در مسیر فرآیند کمیته امداد و آن نهاد انقلابی کمک شده است الان به جا‌های خوبی رسیده اند؛ لذا این امید و آینده آفرینی برای این دوستان است. از این طرف نشاط آفرین است این نشاط واقعاً به جامعه داده می‌شود همه دوست دارند در این شرایط ضمن اینکه آن توجهی که کردند لبیک گفته اند به آن منش امیرالمؤمنین که بحث کمک به ایتام، کمک به زنان سرپرست خانواده، کمک به محرومین، جزء سیره جدی ائمه اطهار بوده است و شب نوزدهم موقعی که آن شرایط پیش می‌آید الله الله فی الایتام جزء آن تکان دهنده‌ترین شعار‌های معنوی است که مولا امیرالمؤمنین توجه جامعه را می‌خواهد به این قشر ارزشمند بدهد و این موضوع مهمی است. انسجام اجتماعی وقتی که مردم کنار هم قرار می‌گیرند محرومین و اغنیا همه کنار هم قرار می‌گیرند دست همدیگر را می‌گیرند به همدیگر کمک می‌کنند، این ضمن اینکه انسجام اجتماعی را دارد رضایت اجتماعی را و ما در کشوری که واقعاً احسان و خیر همین مهمانی ۱۰ کیلومتری هم بخشی از این ایثارگری معنوی است خیر و احسان ساری و جاری است واقعاً خودش کمک می‌کند به جامعه.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی