چرا شورای نگهبان تناسبی‌شدن را تایید و مجمع رد کرد؟

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس توضیحاتی درباره ایرادات هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تناسبی شدن انتخابات تهران داد.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱ 30 June 2023

به گزارش «تابناک»، محمدصالح جوکار در گفتگو با مهر، با اشاره به اصرار مجدد مجلس بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، اظهار داشت: ما معتقدیم که زیرساخت‌های برگزاری انتخابات تناسبی در تهران فراهم است.

وی با اشاره به مهم‌ترین ایراداتی که هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه برگزاری انتخابات تناسبی در تهران گرفته است، گفت: آنان می‌گویند این مصوبه باعث ایجاد تبعیض می‌شود، چرا که بر اساس آن صرفاً انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران با نظام انتخاباتی تناسبی برگزار می‌شود و در سایر نقاط کشور الگوی نظام انتخاباتی حداکثری است و باید نظام انتخاباتی در کل کشور یکسان باشد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: همچنین گفته می‌شود که بر اساس مدل تناسبی انتخابات، شایسته‌گزینی محقق نمی‌شود. نظر آنان این است که فردی که بیشترین رأی را می‌آورد، باید به مجلس راه یابد اما در مدل تناسبی ممکن است فردی آرای خوبی هم کسب نکند اما چون لیست وی درصدی از آرا را آورده، به مجلس راه یابد.

جوکار بیان کرد: هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باور است که بر اساس مدل تناسبی انتخابات ممکن است یک لیست ۲۰ درصد آرای مأخوذه را بیاورد و لیست دیگری ۷۰ درصد آرای مأخوذه را کسب کند و هر دو به مجلس راه یابند در حالی که تفاوت آرای مأخوذه آنان بسیار زیاد است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پاسخ ما به آنان این است که نه تنها برگزاری انتخابات تناسبی در تهران باعث تبعیض نمی‌شود، بلکه برای برقراری و تحقق عدالت باید انتخابات در حوزه‌هایی مانند تهران که نمایندگان زیادی دارد، به صورت تناسبی برگزار شود. ادله ما در این زمینه آن است که همیشه یک لیست یکدست تهران به مجلس راه می‌یابند و دیگر لیست‌ها هم باید بر اساس درصد آرایی که کسب کردند، در مجلس کرسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: نحوه برگزاری انتخابات مجلس در تهران به صورت تناسبی هم کار دشواری نیست و به این صورت است که هر لیست، فهرست و هر شخص منفردی که در انتخابات حضور می‌یابد، نسبت به آرای کل یک رأیی دارد و به همان نسبت تعداد نمایندگان مجلس در تهران مشخص می‌شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا علی رغم تأیید شورای نگهبان، هیئت نظارت این ایرادات را به طرح مجلس گرفته است، گفت: شورای نگهبان از نظر قانون اساسی و احکام شرع مصوبات مجلس را مورد بررسی قرار می‌دهد و این مصوبه را هم تأیید کرد، اما هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به سیاست‌های کلی مصوبات مجلس را ارزیابی می‌کند که برخی از مفاد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس و بحث برگزاری انتخابات تناسبی در تهران را تأیید نکرده است.

جوکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اصرار مجلس و ارجاع موضوع تناسبی شدن انتخابات تهران، کی قرار است مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را بررسی و تعیین تکلیف کند، گفت: هنوز به ما اعلام نکردند که چه زمانی قرار است در این مورد تشکیل جلسه دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست