بازدید 9228

یک اقتصاددان: جامعه ایران فقیر و دوقطبی شده است

یک اقتصاددان با اشاره به شرایط تورمی در کشور، می‌گوید: زندگی در یک جامعه‌ی تورمی خلق و خوی مردم ایران را تغییر داده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶ 30 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، سیامک قاسمی با اشاره به اینکه تورم مهمترین بحران است و باید تمامی سیاست‌ها در راستای مهار تورم باشد، گفت: امسال احتمالا ششمین سالی خواهد بود که روند فزاینده تورم را داریم. ما الان با چیزی روبه‌رو هستیم که من به آن «ترس از دست دادن» می‌گویم.

«ترس از دست دادن» به عنوان یک رفتار عمومی در جامعه ایران تبدیل شده است. این نتیجه زندگی تورمی است که دائما شما نگران هستید که نکند عقب بیفتید. از منظر موقعیت اجتماعی، نکند جا بمانید و ارزش دارایی‌هایتان کمتر شود.

من یک‌بار مثالی زده بودم و گفته بودم زندگی در یک جامعه تورمی مثل راه رفتن روی تردمیل می‌ماند. واقعا همین هم هست. هر چه دور تردمیل بیشتر می‌شود، شما بیشتر باید بدوید، بیشتر حرص بزنید و بیشتر بترسید. چون اگر بایستید، تردمیل شما را به بیرون پرت می‌کند. این اتفاق در جامعه هم افتاده است.

امروز خدایی نکرده با یک بیماری سهمگین و هزینه درمان بالا، طبقه اجتماعی افراد تغییر می‌کند. یعنی از یک دهک، به دهک دیگری منتقل می‌شوید. برای همین هم جامعه ایران، جامعه آرامی نیست. «ترس از دست دادن» وجود دارد که زیست تورمی، آن را ایجاد کرده است. واقعا مهم‌ترین شاخص اقتصادی ایران که خلق و خوی فرهنگی، رفتاری و... را تحت‌تاثیر قرار داده، تورم‌های بسیار بالاست.

وی معتقد است: واقعیت این است که ما طبقه متوسط شهری به آن معنا و تعریفی نداریم که میلتون فریدمن در کتاب آزادی و دموکراسی داشت. یعنی طبقه متوسطی که سالانه بتواند دو سفر جدی برود و نیازهای آموزشی و زیستی را تامین کند.

در حال حاضر جامعه ایران دوقطبی شده است. یک گروهی توانستند روی موج تورم سوار شوند و بالا روند و بخشی قابل توجهی از هرم جمعیتی هم عملا از تورم جا مانده‌اند. ما دور و بر خودمان می‌بینیم که الگوی مصرف مردم خیلی تغییر کرده است و نسبت به ۳، ۴ سال گذشته جور دیگری زندگی می‌کنند.

به نظر من جامعه ایران، یک جامعه فقیر و دوقطبی شده که یک گروهی توانستند روی تورم سوار شوند و بالا روند و یک هرم قابل توجهی هم درگیر فقر هستند.

آمارهایی هم که اعلام می‌کنند، نگران‌کننده است. یک زمانی آقایان اعلام کردند که حداقل ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ایران نیاز به دریافت یارانه دارند. این، آمار بسیار خطرناکی از جامعه است. خودشان امروز اعلام می‌کنند که حداقل ۵۵ درصد جمعیت ایران، حتی یک خودرو سواری هم ندارند.

قاسمی در پاسخ به این سئوال که در شرایط تورمی، دولت از تورم ناراضی است، تولیدکننده ناراضی است و مردم نیز به شدت از تورم گلایه دارند. به نظر شما منتفعان این تورم چه کسانی هستند؟ چه کسانی از تورم نفع می‌برند؟

او در جواب تاکید کرد: واقعیت این است که بخش زیادی از همین کسانی که شما نام می‌برید، از تورم راضی هستند. شما فرض کنید همین امروز در ایران دولت بخواهد سیاست پولی انقباضی در پیش بگیرد.

مثالی می‌زنم. هم‌اکنون نرخ سود سپرده یک‌ساله ۲۳ درصد است. فرض کنید بانک مرکزی فردا بگوید من این نرخ را ۴۰ درصد می‌کنم. در این‌جا کل بازار بورس ایران فریاد خواهند زد که ما بیچاره می‌شویم، بازار می‌ریزد، همه پول‌هایمان از دست می‌رود و بانک مرکزی نباید سیاست انقباضی در پیش بگیرد؛ در صورتی که این سیاست برای کنترل تورم لازم است. حالا نه به این اندازه، ولی سیاست انقباضی لازم است.

وی در جواب این سوال که آینده تورم در ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: باید سناریوسازی کنیم. من بارها گفته‌ام مستقل از سناریوهای سیاسی نمی‌توانید به پیش‌بینی برسید.

اقتصاد سیاسی و روند چشم‌انداز مذاکرات برجام، خوش‌بینی‌هایی که در رفع تحریم‌ها وجود دارد، می‌تواند تاثیرگذار باشد. اتفاقی که دارد می‌افتد، این است که سال ۲۰۲۴ دوباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اتفاق می‌افتد و روز از نو و روزی از نو.

اثرات این انتخابات از اواخر امسال شروع می‌شود، یعنی این‌که از اواخر امسال عملا زمزمه‌های انتخابات آمریکا شروع می‌شود. الان در آمریکا در این خصوص صحبت می‌کنند که احتمالا دوره ریاست‌جمهوری بایدن هم مشابه ترامپ، تک مرحله‌ای باشد و دوباره ریاست‌جمهوری به سمت جمهوری‌خواهان بازگردد. متاسفانه این یعنی آغاز راند جدیدی از انتظارات تورمی در ایران.

او در جواب به سوال کلیشه‌ای  "علم بهتر است یا ثروت؟" گفت: اصلا تردیدی نکنید که ثروت بهتر است. با ما کلا شوخی کردند.

در جامعه ایران خیلی ریشه‌ها و تفکرات غیرسرمایه‌داری به ویژه در دهه ۶۰ و ۷۰ جریان داشته و به دلیل این‌که جامعه غیرسرمایه‌داری بوده، برای همین تلاش می‌کرده که ایده‌های غیرسرمایه‌داری در ذهن ما جا بیندازد.

شاخص‌های جهانی هم نشان می‌دهد که هر چه ثروت بالاتر باشد، هر چه درآمد سرانه بالاتر باشد، احساس شادی و احساس خوشبختی در جوامع بیشتر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۲
متاسفانه سیاست ها و تصمیمات اقتصادی دولت محرومان فقط محرومان را محروم تر و بسیاری را هم به محرومان اضافه کرد
تحلیل واقع بینانه و خوبی بود
اما اقتصاد ایران اقتصادی ورشکسته و کاملا دستوریست
اقتصادی کاملا سرمایه داری با ایدولوژی اسلامی
حالا بدتر هم میشه.
ای شیطون ، باز داری آتیش میسوزونی نرخ دلار رو بکشی بالا ! نکن آقا ، نکن برادر من . این ملت گناه دارن بخدا . الان میبایست بگویید ؛ همه چی آرومه و همگی خوشبختیم .
واقعا زنگی سخت شده مردم افسرده عصبی هست تتوروخدا برید توجامعه ببینید چخبره هیشکی نمیخنده زندگیا متلاشی شده توروخدا بفکرباشید
فشارزندگی انقدبالاهست که هیچ امیدی به زندگی نیست انگار به اجبارزندگی میکنیم جوانها افسرده شدن خانوادها بخاطر درامدکم ازهم پاشیدن فساد بیشترشده توروخدا یفکری کنید
جالبه با وجود قبول این نکته جناب قاسمی توسط دولت که با کمترین مشکل دهک فرد تنزل میابد ولی در مورد یارانه ها دهک‌های تغییری نمیکند! در ضمن خود یارانه از عوامل ایجاد فقر توسط دولت است و اینکه اقتصاد ایران از زمان احمدی نژاد ،بر مبنای دیکته روس‌ها برنامه ریزی شده ،یعنی ایجاد فقر برای جامعه تا یک عده خاص به ثروت‌های بادآورده برسند.
وضع مان دربرمی گذشته بعترازاین بوداگرگرانی رخ میدادبرخوردمیشدامرورعلاوه بزرگانی دولت تماشاگران خودش گران می کند
آقای سیامک قاسمی اقتصاددان نیستند این رو خودشان هم می‌دانند شما هم کافی بود تحقیق کنید قبل از انتشار خبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
تیم اقتصادی دولت محرومان اقتصاددان هستند و عملکرد درخشانشون در زندگی مردم کاملا مشخصه
چرابایداماراتی که روزگاری حصرت به جامعه ایرانی میخورد الان بایدما که ثروتمندترین کشورخاورمیانه هستیم حصرت به حال اونا بخوریم
علم که یک جراح مغزاعصاب دارد بیشتر از یک کارمند شهرداری
تهران است اما سرمایه کارمند خیلی خیلی بیشتر از جراح است
استرس وزحمت وقت کاری جراح بیشتر اما کارمند
نتیجه ثروت بهتر است و اشتباه کردم
خداوند پدر شمارا بیمرزد و به شما خیر دهد
مهندس اشتباه میکنی جامعه ایران تک قطبی است آنهم طبقه تمامیت خواه و وصل به عالم بالا است بقیه کارگر آنها هستند و اصلا طبقه بندی نمیشوند.
دقیقا درست می فرمایید ولی کو گوش شنوا...این مطالب را فقط ما می خوانیم و بس ...آن کسانی که باید دردشان بگیرد نمیبینند که درک کنند.
راست میگه دیگه !
با اصرار معاون اول رئیسی که گفت مردم دلار و طلا نخرند ما هم پانصد میلیون تومان پس انداز ده ساله برای خرید خانه را در بانک گذاشته بودیم که ناگهان پائیز پارسال دلار حدود دو برابر افزایش پیدا کرد در نتیجه پولی که با اعتماد به معاون در بانک گذاشته بودیم ارزشش نصف شد !!!
از این اقتصاد دادن های درپیت کم نداریم.مثل این یارو که تو اینترنت جستجو کنید در میبابید
نطرکارشناس درست است.جامعه روز به روز فقیرتر بی اعتقادتر به مسائل دینی می شود. ونفرت ملت افزایش می یابد. بااین نوع کشوردا ی نه دینی می ماند نه کشوری.
خدا وکیلی درست میکه.
من فوق لیسانس حسابداری و علوم مالی دارم. مدیر حسابرسی ام.
وای بر من و ‌مردم.
جالب در اینست که روی کوهی از طلا و معادن و نفت خابیده ایم......
چهار عامل باعث فقیرتر شدن بیش از 80% مردم ایران گردیده است 1_تحریم های خارجی 2_افزایش قیمت روز به روز تولید کنندگان محترم و کارخانه داران بابت تولیدات خود! 3_دلالان و فروشندگان فروشگاه‌ها که قیمت اجناس خود را روز به روز بیشتر می کنند و کسی هم بر اعمال آنها کنترلی ندارد! 4_دولت محترم که آشکارا و پنهانی قیمت ها را بالا می برد! و باعث گرانی در کشور می گردد!
اصلا این طور نیست خیلی هم شرایط خوب است
م
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی