تناسبی شدن انتخابات مجلس فعلا متوقف شد / مخالفت مجمع با طرح بهارستان

بر اساس آنچه در مجلس یازدهم به تصویب رسید، در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، هر داوطلب تعیین صلاحیت شده می‌تواند، منفرد یا به عنوان عضوی از یک لیست انتخاباتی نامزد انتخابات شود. دستورالعمل نحوه شکل گیری، زمان‌بندی آغاز فعالیت، انحلال و جابجایی نامزدها بین فهرست‌ها و انصراف آنها از فهرست در هر دوره از انتخابات حداقل یک ماه قبل از زمان آزادی تبلیغات ...
کد خبر: ۱۱۸۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴ 26 June 2023

تابناک _ اصلاح قانون انتخابات مجلس که بیشتر جنبه تناسبی شدن آن در رسانه‌ها مطرح می‌شود، در مجلس دهم و یازدهم جدی‌تر دنبال شد؛ اما سرانجام پس از گذشت پنج سال، تناسبی شدن انتخابات در تهران در مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ طرحی که با موافقت شورای نگهبان نیز رو به رو شد، ولی در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را مخالف سیاست‌های کلی نظام دانست.

پیشتر نیز در اردیبهشت ۹۹ علی لاریجانی در پاسخ به این که چرا انتخابات تناسبی تایید نشده است، شورای نگهبان را مقصر این موضوع اعلام کرد و گفت: «جلسه‌ای با حضور آقای کدخدایی، کمیسیون مربوطه و مرکز پژوهش‌های مجلس گذاشتیم و هدف را بیان کردیم و مطالعات وسیعی روی مجالس مختلف دنیا انجام دادیم؛ در نهایت به مدل انتخابات تناسبی رسیدیم؛ به این معنا که نقش افراد هم در یک شهر کوچک و هم در کل استان لحاظ شود؛ بر این اساس، قانون انتخابات بسیار تغییر کرد و دو سال کار برد و بعد در مجلس تصویب شد، اما یکباره دیدیم شورای نگهبان اصل تناسبی و استانی بودن را برهم زده و شفافیت مالی خواست که اینجا مجلس حق داشت ناراحت شود. البته موضوع شفافیت مالی را با اصرار شورای نگهبان تصویب کردیم و نمی‌دانیم گره آن کجاست، اما درباره قسمت‌های دیگر، مجلس روی نظر خود ماند و نظر شورا به کمیسیون رفت و از آن تبعیت شد و اصل تناسبی را برداشت و در مجلس به تصویب رسید، اما باز هم شورا آن را قبول نکرد.» 

 همان گونه که پیشتر گفته شد از ماه‌های گذشته طرح تناسبی شدن انتخابات مجلس در مجلس یازدهم دوباره به راه افتاد که این بار به جای شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت آن را تایید نکرد.

تناسبی شدن انتخابات مجلس چگونه است؟

در طرح تناسبی بر اساس آنچه در مجلس یازدهم به تصویب رسید، در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هر داوطلب تعیین صلاحیت شده می‌تواند، منفرد یا به عنوان عضوی از یک لیست انتخاباتی نامزد انتخابات شود. دستورالعمل نحوه شکل گیری، زمان‌بندی آغاز فعالیت، انحلال و جابجایی نامزد‌ها بین فهرست‌ها و انصراف آن‌ها از فهرست در هر دوره از انتخابات حداقل یک ماه قبل از زمان آزادی تبلیغات توسط هیأت اجرایی مرکزی انتخابات تهیه، به روز شده و پس از تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود. در صورت عضویت هر نامزد در بیش از یک فهرست، آرای ایشان در تعیین سهم فهرست‌های دارای عضویت محاسبه نمی‌شود و آرایی که یکجا به فهرست‌های ایشان داده شده، به آرای این نامزد اضافه نمی‌شود و با ایشان شبیه به یک نامزد منفرد برخورد می‌شود. همچنین رأی دهندگان حوزه انتخابیه می‌توانند گزینه‌های مدنظر خود را با ترکیب‌های مختلف از بین نامزد‌های منفرد و فهرستی تا سقف کرسی‌های حوزه انتخابیه انتخاب کنند.

منتخبین منفرد و فهرستی در حوزه انتخابیه به ترتیب زیر انتخاب می‌شوند.

۱- پس از شمارش آرای کل نامزد‌ها به ترتیب بیشترین آرا، رتبه‌بندی می‌شوند.

۲- سقف سهم کرسی‌های افراد منفرد از کل کرسی‌های حوزه از طریق تقسیم مجموع آرای صحیح مأخوذه افراد منفرد بر کل آرای صحیح مأخوذه به دست می‌آید.

۳- نامزد‌های منفرد غیرفهرستی که رتبه‌ای کمتر یا مساوی با تعداد کرسی‌های حوزه دارد تا سقف سهم تعداد کرسی‌های افراد منفرد به عنوان منتخب حوزه معرفی می‌شوند.

۴- پس از کسر کرسی‌های اختصاص داده شده به منتخبین منفرد غیرفهرستی، کرسی‌های باقی مانده به منتخبین غیرفهرستی اختصاص داده می‌شود.

۵- تعداد منتخبین هر فهرست بر اساس نسبت، درصدی از آرای صحیح مأخوذه آن فهرست به کل آراء صحیح مأخوذه همه فهرست‌ها ضرب در تعداد کرسی‌های اختصاص داده شده به فهرست‌ها به عنوان سهم آن فهرست تعیین می‌شود.

۶- منتخبین هر فهرست از بین نامزد‌های آن فهرست به ترتیب بیشترین رأی در آن فهرست انتخاب می‌شوند.

تبصره ۱- در صورتی که سهم یک فهرست از کرسی‌ها بیش از تعداد اعضای آن فهرست باشد، فقط به اندازه تعداد اعضا به آن فهرست کرسی تعلق می‌گیرد. در این حالت سهم سایر فهرست‌ها از تعداد کرسی‌های باقی مانده مجدداً محاسبه می‌شود.

تبصره ۲- در صورتی که سهم فهرست‌ها اعشاری باشد، در ابتدا سهم در فهرست از کرسی‌ها برابر با ارقام صحیح آن فهرست لحاظ می‌شود و کرسی‌های باقی مانده به ترتیب به فهرست‌های با سهم بالاترین اعشار، بدون در نظر گرفتن رقم صحیح اختصاص می‌یابد. در صورت برابری هم ارقام و اعشار دو یا چند فهرست، در جلسه مشترک هیأت‌های اجرایی و نظارت حوزه انتخابیه با انجام قرعه منتخب و یا منتخبین باقی مانده به فهرست یا فهرست‌های برنده قرعه اختصاص داده می‌شود. نامزد‌های ذینفع عضو فهرست‌ها و یا نمایندگان آن‌ها می‌توانند در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته باشند.

تبصره ۳- در صورت فوت، استعفا و یا به هر دلیل دیگری اگر تعداد نمایندگان خارج شده از مجلس در طول دوره در حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس کمتر از پنج نفر باشند، انتخابات میان دوره‌ای در این حوزه مانند سایر حوزه‌ها برگزار، در غیر این صورت انتخابات در این حوزه به روش انتخابات ابتدای دوره برگزار می‌شود.

نواقص نظام انتخاباتی اکثریتی

نظام فعلی انتخابات مجلس، اکثریتی است. در این نظام پیروزی مطلق اکثریت ملاک است و اقلیت‌های سیاسی در هر دوره حذف می‌شوند؛ به همین دلیل برخی از طرفدارانِ اقلیت‌های سیاسی که شانسی برای جریان سیاسی خود در انتخابات نمی‌بینند از حضور پای صندوق‌های رای صرف نظر می‌کنند. در این نوع نظام انتخاباتی عدالت سیاسی کمتر رعایت می‌شود، تحزب به معنی واقعی کلمه شکل نمی‌گیرد و اقلیت‌ها از بین رفته و بعضا جامعه دو قطبی می‌شود و انتخابات سمت و سوی فردی به خود می‌گیرد. اگر هم لیستی ارائه می‌شود نقش پدرسالاران جناحی در انتخاب لیست‌های انتخاباتی پررنگ است، احزاب براساس توانمندی‌ها و شایستگی‌ها اقدام به پالایش کاندید‌ها نمی‌کنند و رقابت خاصی شکل نمی‌گیرد. اما در شهر‌های کوچک به علت کوچک بودن حوزه های انتخاباتی، افراد با یکدیگر رقابت شدیدتری می‌کنند که همین امر منجر به شکل گیری قالب هایی از جنس تبلیغات محلی می‌شود. بعضا با وعده ‌های ناچیزی مثل شام دادن یا جشن­ گرفتن­ بدون در نظر گرفتن شایستگی­‌های لازم وارد مجلس می‌شوند. در این سازوکاری اولویت پیروزی با کسانی ا‌ست که پول بیشتری خرج تبلیغات می‌کنند.

شورای نگهبان مخالفت نکرد

با وجود این که برخی کارشناسان تصور می‌کردند، ممکن است شورای نگهبان مصوبه تناسبی شدن انتخابات مجلس را به دلیل مغایرت احتمالی با برخی اصول قانون اساسی (انتخاب بر اساس رای مستقیم مردم) به مجلس بازگرداند،  چنین نشد. به گفته طحان نظیف، این شورا موافق انتخابات تناسبی است و البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرحله قبل ایراداتی نسبت به این موضوع داشت، اما در این مرحله تاکنون نظری از مجمع دریافت نشده است. پس از تایید و موافقت شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات با شیوه تناسبی، از وزارت کشور به عنوان متولی بخش اجرایی انتخابات نیز خبر رسید که با این شیوه شمارش آرا موافق است.

مغایرت با سیاست‌های کلی نظام

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ماده ۹۶ الحاقی درباره «تناسبی شدن انتخابات در تهران» اعضای هیأت عالی نظارت با وجود تغییرات اعمال شده توسط مجلس، در این ماده، مغایرت‌های این ماده با سیاست‌های کلی و ابهام موجود آن را رفع نشده قلمداد کردند و به باقی ماندن مغایرت‌ها و ابهام در تناسبی شدن انتخابات در تهران با برخی از سیاست‌های کلی انتخابات و سیاست‌های کلی قانونگذاری رأی دادند و نتیجه بررسی‌ها و مصوبات هیأت عالی نظارت در خصوص «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» برای اقدام مقتضی به شورای نگهبان اعلام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۹
باهمه زحمات ودقتی که آیت الله جنتی در دورقبل انتخابات کشید باز چند ناباب مثل پزشکیان ورشیدی کوچی و...تونستند برن مجلس. امیدواریم اینبار جنتی با دقتی مضاعف نذاره همین چندنفرهم بتونن نماینده بشن ومجلس صددرصدانقلابی شکل بگیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
لطفاً دقیقاً بنویسید که کدام نماینده ها از نظر شما خوب نیستن و در دوره بعدی بهشون رای ندیم و با این کار دیگه مطمعن میشیم که مجلس بعدی بحمدالله والمنه با همت آقای جنتی و تلاش شما صد در صد انقلابی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
فرزند جنتی که 30 سال کوچکتر از پدرش است، 2 سال قبل بازنشسته شد!
ناشناس
| France |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
منفی ها متوجه کنایه این نشدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
مجلس هیچ کاره فاقد خاصیت شده محلی برای شلوغ بازی در مورد موضوعات مورد توجه مردم نظیر غنی سازی اورانیوم، آتش زدن برجام، حجاب اجباری، طرح صیانت اینترنت.... . کیست که نداند تصمیمات جای دیگر گرفته می شود؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
این عدالت نیست که یک نفر با رأی بیشتر نتواند وارد مجلس بشود با این قانون اگر فردی جزو 20 نفر اول بود، می‌تواند وارد مجلس شود، اما اگر آن فرد جزو 10 نفر آخر لیست بود و حتی از نفرات لیست دوم سهم بیشتری را به خود اختصاص داده بود، نمی‌تواند وارد مجلس شود.اگر کسی در لیست ها شرکت نکند شانس کمتری برای پیروزی دارد.
فرقی نداره، ما که نیستیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
قبل از برگزاری رفراندوم

رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
یه عمر از انتخابات حزبی دفاع کردن الان دارین میزنین زیرش؟ تو این روش درواقع به حزب و فهرست رای میدین نه به افراد
شورای نگهبان میگه ما صالحان را ازناصالحان جدا میکنیم مردم ازمیان صالحان برن اصلح ها راانتخاب کنند. بدیهی است که گزینش اصلح ازمیان صالحان بسیارسختتر از گزینش صالحان ازناصالحان است وطبیعتا مردمی که کار آسانتر رانمیتوانند کار سختتر راهم نخواهند توانست.انتخابات 1400 ریاستجمهوری که نتیجه اش ازقبل کاملا معلوم بود طبق گفته خودشون 800 میلیارد هزینه برداشت البته با پول 2 سال پیش. حالا برای صرفه جویی درهزینه هاهم که شده بهتره که شورای نگهبان خود قبول زحمت کرده واز میان صالحان انتخابی اش 290 اصلح را انتخاب وبه مجلس بفرستد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
همین هم هست... فکر کردی نظر شما رو لازم دارن؟
شورای نگهبان میگه ما صالحان را ازناصالحان جدا میکنیم مردم ازمیان صالحان برن اصلح ها راانتخاب کنند. بدیهی است که گزینش اصلح ازمیان صالحان بسیارسختتر از گزینش صالحان ازناصالحان است وطبیعتا مردمی که کار آسانتر رانمیتوانند کار سختتر راهم نخواهند توانست.انتخابات 1400 ریاستجمهوری که نتیجه اش ازقبل کاملا معلوم بود طبق گفته خودشون 800 میلیارد هزینه برداشت البته با پول 2 سال پیش.
با لیست بی لیست رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
اشتباهی منفی دادم
با وجود تشکیلات جلسات سران 3 قوه چه نیازی به مجلس است؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
درقانون اساسی فقط شورای عالی امنیت ملی داریم .بقیه شوراهای عالی برای دور زدن نهادهای قانونی بخصوص مجلس هست. حتی مجلسی که نمایندگانشو خودشون گلچین کرده اند
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
مجمع تشخیص هم با عبور آشکار ازحدومرز تعیین شده درقانون اساسی به شورای نگهبان دوم درامر نظارت برقانونگذاری مجلس تبدیل شده.
بود و نبود مجلس چه فرقی برای این مملکت دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
ساختمان زیبای مجلس ایران در دنیا بینظیره .مثل ساختمان بانک مرکزی. چطورمیگی فرقی نداره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
خیلی فرق داره... بنظرم نبودش بهتره... اونم این مجلس که فقط شاسی بلند میگیرن و سیسمونی از ترکیه میارن
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
نبودش ارزانتر در میاید
مجلس تنها یک دکور است برای نشان دادن به دنیا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
دکوری که ویترینش سالهاست خاک گرفته و هیچ رهگذری به آن نگاه هم نمی کند
مجلسی که نماینده هایش بر خلاف علایق و خواست مردم تصمیم گیری می کند، نامش مجلس نیست. چیز دیگری است.
حرف راست را میرسلیم به عنوان نماینده مجلس زد: نظرات مردم برایم مهم نیست!
اتعیین مجلس «شاسی بلند» نیاز به انتخابات ندارد.
نه رای داده ام و نه رای خواهم داد.
نماینده ای که بعد از عبور صافی شورای نگهبان با دادن چلوکباب رای اخذ کرده و با کسب حداقل آرا وارد مجلس شده و در آنجا هم فکر و ذکرش دنبال کسب منافع مادی چون شاسی بلند و دنا پلاس و دریافت وام بدون عوض و...... است، نماینده مردم نیست.
من نمی دانم این قانونی که نوشته اند را خود نمایندگان متوجه شده اند و چقدر در پیشرفت کشور تاثیر دارد؟
از الان شروع شد دیگه نمایندگان موضوع مهم کشور را کنار و فقط هدف آنها دو چیز خواهد بود
۱- تصویب قوانینی که بتوانند خودشان بیشترین رای را کسب کنند
۲- ایجاد قوانین و حذف قوانینی که بیشتر از آن نفع ببرند و منفعت خودشان بیشتر تامین شود (مردم کیلویی چند هستند)
مردم فقط در شعار و هنگام رای دادن مهم می شوند اما در عمل کسی برای آنها ارزشی قائل نیست و گرنه معیشت آنها به این روز نمی افتاد و پول کشور هر روز توی سرش نمی خورد

حاضرند که پول کشور صرف محبوبیت و منافع خودشان شود حالا اگر تولید نقدینگی و بی ارزش کردن پول ملی شد بدرک مهم محبوبیت و منفعت من است

بعضی وقتها کار نکردن ارزشش بیشتر از کار نکردن است
کاری که از روی دانش نباشد و کاری که منفعت داشته باشد اما منفعت مهمتر و بالاتر را به خطر بیندازد همان بهتر که انجام نشود

غالبا مسئولین ما به فکر منفعت پایینی هستند و زیاد به منفعت ملی و بالایی اهمیت نمی دهند
فضای سالم مهمتر از نماینده و مسئول سالم است
فضا اگر ناسالم بود حتی نماینده و مسئول سالم هم فاسد می شود
اما اگر فضا سالم بود نماینده و مسئول ناسالم هم مجبور است درست عمل کند
اما فضای سالم چگونه سالم می شود
پاسخ به این سئوال راحت نیست و زمانبر است

فضا وقتی سالم می شود که دروغ گویی جرم تلقی شود وقتی که همه چیز شفاف شود و برای آن بهانه آورده نشود
وقتی که حرف افراد متخصص و دلسوز شنیده شود و افکار یک نفر و دو نفر که سر رشته ای هم در آن کار ندارند مبنا قرار نگیرد
وقتی که عقل و استدلال بر احساسات و باورهای غلط غلبه کند
وقتی که اصول گزینش افراد در مسئولیت ها دقیق و کارشناسی و بر اساس اصول روانشانسی شود و درستکاری و از خود عبور کردن و تخصص و راستگویی و امانت داری و خوب فهمیدن مد نظر قرار گیرد

فضا وقتی سالم می شود که به مطالبات مردم اهمیت داده شود و مردم بتوانند حرف خودشان را بزنند و رسانه ها در اختیار یک گروه با تفکر خاص نباشد و همه گروه ها قادر به بیان مطلب برای همه باشند
فضا وقتی سالم می شود که همه پایبند به استانداردهای شناخته شده باشند و مسائل بصورت یلخی و من درآوردی نباشد
فضا وقتی سالم می شود که طرز صحیح استفاده از منابع را همه یاد بگیرند و بفهمند که منفعت ملی به مراتب سودبخش تر از منافع گروهی و حزبی و منطقه ای است
وقتی فضا سالم می شود که مردم بفهمند که اگر ارزش پول ملی درست شود امیدواری به درست شدن اقتصاد شدنی است اما اگر پول ملی درست نشود امید به اقتصاد شدنی نیست
فضا وقتی سالم می شود که در ارتباطات خارجی به جای احساسات و ضد ارزش های ارزش نما منطق و استدلال و مشورت حاکم شود
یعنی مردم اولویت ها را بتوانند تشخیص و مطالبه کنند و دلشان به منافع زودگذر و ناچیز و بعضا غلط و زیانبخش خوش نباشد

در تعقل و مشورت پشیمانی وجود ندارد
جمع کنید بابا این مسخره بازی هاتون رو... انتخابات؟! خودتون رفقاتون رو بذارید سر کار و دست از سر ما بردارید
اگر پشت گوشتان را دیدید رای من را هم خواهید دید رای بی رای
اقلیت‌های سیاسی همین افرادی هستند که کاندید می‌شوند و با حداقل رای به مجلس می‌روند واکثریت آنان هستند که با تیغ شورای نگهبان از صحنه سیاسی کشور حذف شده اند حالا اقلیت‌ها برای اقلیت ترها دارن قانون می نویسند
ابتدا عرض کنم مشکل انتخابات مجالس در شهرهای بزرگ با چندین کاندید را من بیش ازبیست سال پیش با یکی ازسایت ها مطرح کردم۔لذا با مشکل اشنا وطرفدار رفع ان هستم ۔مشکل هم بسیار جدی است وباید رفع اشکال شود۔اتهام تقلب در انتخابات بیشتر بعلت روش اجرائی غلط انتخابات است۔ مشکل صلاحیت مشکل دیگری است۔چرا تهرانی سی نفر را میتواند انتخاب کند وشهرستانی یک نفر را۔۔۔طرحی به ذهن من رسید که فکر میکنم هم ساده وهم بدون اشکال قابل اجرا و هم رفع عیوبات نحوه انتخاب فعلی را میکند۔در انتخابات هر نفر میتواند یک انتخاب داشته باشد۔نوشتن نام سی نفر در انتخابات در شهر تهران در واقع نام هر نفر در برگه رای سی نفره ان ارزش یک سی ام رای دارد۔ حال اینگونه میتوانیم مشکل را بسادگی حل کنیم۔هر رای دهنده اجازه دارد اسم یک کاندید را چند بار بنویسد۔من اسم اقای الف را سی بار مینویسم۔یعنی رای من اقای الف بطور کامل است ولا غیر یا ده بار( الف) ده بار( ب) ده بار(ج) هرکدام میشود یک دهم ۔یا سی نفر مختلف هرکدام میشود یک سی ام ۔ پس از شمارش ارا تعداد رای را به عدد سی تقسیم میکنیم۔این میشود تعداد رای هرنفرکامل۔ اگر شخصی تعداد کمتری نوشت خودش از حق خودش صرفنظر کرده است۔البته بهتر است که نام سی نفر را بنویسد۔چون میتواند مشابه بنویسد۔ منتخب کسی است که بر طبق قانون درصدی از ارا مقبول را داشته باشد۔انتخاب باقیمانده در مرحله دوم است۔در مرحله دوم هم همینطور هر کس به تعداد افراد باقیمانده نفر مشابه یا غیر مشابه مینویسد۔
یکی از روش های بسیار ساده تر ان است که هر نفر به یک نفر رای دهد۔کاندیداها میتوانند فعالیت انتخاباتی خود را در محدودهای بیشتر انجام دهند۔مطمئنا از روش فعلی بهتر است۔لیست از کار می افتد۔من روش قبلی گفته شده را بهتر می پسندم۔دموکراتیک تر است۔۔ روش یک نفر هم روش ساده وخوبی است۔
این کامنت مربوط به تغییر دوباره ساعات کاری توسط سران قواست که اونجا نظرات مردم را بستید !!!!!
نخبه ها در خانه و خارج و پخمه و ...ا بر راس کار !!!!
و مردم بیچاره موش آزمایشگاهی و محل آزمون و خطای این بی سوادان
با تغییر رووزهای تعطیل اخر هفته شدیدا مخالفم وپیشنهاد واگذاری ان را به دستگاههای اجرائی در کامنتی دادم۔مجلس می تواند ساعت کار هفتگی مشخص کند۔برنامه کار با کارفرما ونیروی کار است۔ضمن انکه مشکل تماس دستگاههای دولتی در رابطه باخارج کشور تنها در روز های تعطیل اخر هفته نبست۔وزارت اموزس وپرورش مشکلی ندارد ویا۔۔۔ مشکل برخی دیگر در تعطیل اخر هفته تنا نیست۔در ساعت کار روزانه هم هست۔ساعت ژاپن شش ساعت جلوتر از ما است و امریکا هشت ساعت بعد ما۔لذا مناسب هر وزارتخانه با توجه به ساعات کار خود برنامه کار تعیین کند۔همانطور که پزشکان وپرستاران وشیفت کاران وپلیس وغیره برنامه خود را با توجه به ساعت کار هفتگی دارند۔
مجلس را ببندید خیال همه را راحت کنید چکار میکنند این 290 نفر
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی