بازدید 3802
۲

خطر ۱۱۰ سال زندان بیخ گوش رقیب انتخاباتی اردوغان

رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوی اخیر بدلیل طرح برخی شکایت‌ها با خطر ۱۱۰ سال زندان احتمالی و ممنوعیت فعالیت سیاسی روبرو است.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶ 23 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر و براساس گزارش روزنامه جمهوریت ترکیه، حداقل ۲۸ پرونده قضائی علیه «کمال قلیچدار اوغلو»، رقیب سابق انتخاباتی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده است که پیگیری قضائی برخی از آنها توسط دفتر رئیس جمهور ترکیه آغاز شده است.

بر اساس گزارشی که روز گذشته در روزنامه جمهوریت منتشر شد، «کمال قلیچداراوغلو»، رهبر اپوزیسیون ترکیه و رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در انتخابات ماه گذشته، با ۱۱۰ سال زندان و همچنین ممنوعیت فعالیت‌های سیاسی مواجه است.

پیش از این، به دلیل برخورداری کمال قلیچداراوغلو از مصونیت پارلمانی، تعدادی از دعاوی به حالت تعلیق درآمده بود و اکنون آنها دوباره مورد بررسی قرار خواهند گرفت، زیرا او دیگر عضو پارلمان جدید ترکیه نیست.

به نوشته این روزنامه، نمایندگان حزب حاکم «عدالت و توسعه» علیه قلیچدار اوغلو به اتهام توهین به رئیس جمهور پرونده جنایی تشکیل داده‌اند. این شکایت‌ها مربوط به اظهارات عمومی قیلیچدار اوغلو در جریان مبارزات انتخاباتی است که در آن اردوغان را با رهبران سیاسی بدنام گذشته مانند صدام، معمر قذافی و نیکولای چائوشسکو مقایسه کرده بود.

برای اکثر دعاوی، مجازات تا چهار سال است و در مجموع، نامزد سابق ریاست جمهوری که ۴۸ درصد آرا را به دست آورد، ممکن است با ۱۱۰ سال زندان مواجه شود.

همچنین در صورت تحقق این ادعاها، قلیچداراوغلو از شرکت در انتخابات و فعالیت سیاسی منع می‌شود. او اکنون ریاست حزب مخالف جمهوری خواه خلق را بر عهده دارد.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه با پیروزی قطعی رجب طیب اردوغان به پایان رسید تا کاخ «بش تپه» یکبار دیگر برای پنج سال آینده میزبان این سیاستمدار شکست ناپذیر آنکارا شود.

انتخابات این دوره از ریاست جمهوری ترکیه غیر قابل پیش بینی ترین و پر تنش ترین انتخابات در طول حیات جمهوری این کشور بوده است، زیرا در این دور از رقابت‌ها عملاً شاهد شکاف عمیق در جامعه مردمی و سیاسی ترکیه و تقابل دو گفتمان متفاوت سیاسی یعنی اسلام گرایی و لائیکی بوده‌ایم. اما با همه اینها فرض شکست خوردن اردوغان این سیاستمدار کهنه کار ترک کمی دور از ذهن بود. دلیل به این بر می‌گردد که با همه بحران‌های اقتصادی و مشقت‌های دوران پسا زلزله ترکیه، اما رئیس جمهور این کشور همچنان چهره سیاسی مورد قبول در ترکیه محسوب می‌شود.

بیست روز پیش نیز، کمیسیون عالی انتخابات ترکیه نتیجه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را رسماً تأیید کرد. کمیسیون عالی انتخابات ترکیه ضمن تأیید نهایی نتیجه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، پیروزی «رجب طیب اردوغان» را در این انتخابات به صورت رسمی اعلام کرد.

طبق بیانیه این کمیسیون و بر اساس نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرا بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شد. «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوریت خلق نیز توانست ۴۷.۸۲ درصد آرا را کسب کند.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز هفتم خرداد ماه در این کشور برگزار شد و رجب طیب اردوغان توانست با شکست رقیب خود کمال قلیچدار اوغلو که ائتلاف شش حزب مخالف اردوغان را رهبری می‌کرد، مجدداً به عنوان رئیس‌جمهور به فعالیت خود ادامه دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
جنگ بوقلمون ها.
اردوغان چهره قابلولی نیست در ترکیه، مردم بخاطر اسلام بهش رای میدن
حالا چوب اردوعان را که خوردند بعدا می فهممن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست