بازدید 4593

افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت در آخرین روز کاری بازار جهانی به 76.61 دلار افزایش یافت و افزایش 3.4 درصدی را طی هفته گذشته به ثبت رساند.
کد خبر: ۱۱۷۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰ 17 June 2023

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، با توجه به افزایش تقاضا و کاهش تولید اوپک پلاس و با وجود چشم‌انداز ضعیف اقتصادی جهان و چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی افزایش یافت و یک هفته افزایشی را ثبت کرد.

هر بشکه نفت برنت با 94 سنت افزایش 76.61 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 16 سنت افزایش 71.78 دلار معامله شد.

نفت برنت طی هفته گذشته 2.4 درصد و نفت خام آمریکا 2.3 درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.

قیمت نفت با امید به بهبود تقاضا در چین در هفته گذشته افزایش یافت. ظرفیت پالایشگاه‌های چین در ماه می افزایش یافت و مدیرعامل شرکت ملی نفت کویت انتظار دارد، تقاضای چین در نیمه دوم به روند صعودی خود ادامه دهد.

کاهش تولید اوپک پلاس و کاهش تولید داوطلبانه عربستان در ماه جولای از عواملی بودند که قیمت نفت را افزایشی کردند.

رسانه‌های روسی به نقل از نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه نوشتند، رسیدن قیمت نفت به حدود 80 دلار در هر بشکه «واقع بینانه» است.

شولگینوف همچنین گفت، انتظار می‌رود تولید نفت و میعانات گازی روسیه در سال جاری حدود 20 میلیون تن (400 هزار بشکه در روز) کاهش یابد.

در عین حال، ایگور سچین، مدیرعامل شرکت نفتی روس‌نفت روسیه، در حاشیه مجمع اقتصادی سن پترزبورگ گفت، به علت کمبود عرضه نفت در بازار که ناشی از عدم سرمایه‌گذاری کافی در پروژه‌های نفتی است، افزایش قیمت این حامل انرژی در جهان اجتناب‌ناپذیر است.

بر اساس آمار موسسات مشورتی، آمارهای کشتیرانی و منابع آگاه نوشت، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه می به 1.93 میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، میزان صادرات نفت ایران در حال حاضر به بالاترین میزان از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در سال 2018 یعنی 5 سال گذشته رسیده است.

موسسه مشورتی SVB International برآورد کرده است، تولید نفت خام ایران در ماه می به 3.04 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که از 2.66 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه بیشتر است. همچنین صادرات نفت و میعانات گازی این کشور در ماه می به 1.93 میلیون بشکه در روز رسیده است.

در عین حال، بر اساس گزارش بیکر هیوز، بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان، تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا 4 دکل کاهش یافته و به 552 دکل رسیده است که کمترین میزان از آوریل 2022 به شمار می‌رود؛ تعداد دکل‌های گازی نیز 5 دکل کاهش یافته و به 130 دکل رسیده که کمترین تعداد از مارس 2022 است.

از عواملی که مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت شد، احتمال افزایش نرخ بهره بود که می‌تواند رشد اقتصادی را محدود کند.

قرار است بانک مرکزی انگلیس، هفته آینده، نرخ بهره را 0.25 درصد دیگر افزایش دهد. بانک مرکزی اروپا، روز پنج‌شنبه نرخ بهره را به بالاترین رقم 22 سال گذشته افزایش داد؛ بانک مرکزی آمریکا نیز نرخ بهره را فعلا تغییری نداد اما اعلام کرد که افزایش حداقل نیم درصدی تا پایان سال در نظر دارد.

به نوشته این گزارش، سرمایه‌گذاران به دقت اخبار مربوط به نرخ بهره و اظهارات اعضای فدرال رزرو را دنبال می‌کنند.

فیل فلاین، تحلیلگر پرایس فیوچرز گروپ گفت، ما اظهارات یک به یک اعضای فدرال رزرو را دنبال می‌کنیم و آمارها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر زیر نظر داریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست