بازدید 8047
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

ورود بخش خصوصی به تجارت نفت ایران/ از هدایت نقدینگی سرگردان تا شفافیت فروش نفت با عرضه گواهی سپرده کالایی نفت

گواهی سپرده کالایی نفتی مزیت‌های زیادی دارد؛ مهم‌ترین مزیتش این است که فرآیند دسترسی به منابع حاصل از فروش نفت در چرخه سرمایه در گردش دولت، وزارت نفت و شرکت نفت را تسریع می‌کند و بخش خصوصی به بازار و تجارت نفت کشور وارد خواهد شد و از طرف دیگر فروش نفت نیز شفاف خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸ 04 June 2023

محمد امیر زاده کمند؛ به گزارش تابناک اقتصادی؛ طی سال‌های گذشته، موضوع ورود نفت به معاملات بورسی کشور مطرح بوده و تا کنون چندین بار این موضوع پیگیری شده؛ اما به نتیجه مطلوب نرسیده است. به همین دلیل، تلاش شده که در گواهی سپرده نفت خام، نواقص طرح‌های قبلی پوشش داده و برطرف شود.

عرضه نفت در بورس در کشور‌های گوناگون تجربه شده و کارآیی خود را نشان داده است. این اقدام می‌تواند تحرک خوبی در اقتصاد کشور ایجاد کند و به ویژه در بحث فروش نفت کمک کننده باشد. یکی از مشکلات کنونی کشور این است که در فروش نفت مشکل و محدودیت‌هایی داریم و دولت با مسائلی روبه روست.

وارد کردن نفت به فضای بورسی کشورمان و اینکه اجازه دهیم، بخش خصوصی در این حوزه فعالیت داشته باشد و به خرید و فروش نفت و فرآورده‌های نفتی بپردازد، می‌تواند پویایی خوبی را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

عرضه گواهی سپرده کالایی می‌تواند گشایشی در زمینه فروش نفت در کشورمان باشد. فعالان بخش خصوصی، شرکت ها، فعالان اقتصادی حقوقی، نهاد‌های مالی و صندوق‌های سرمایه گذاری امکان مشارکت در این طرح را دارند. کسانی که امکان صادرات نفت را دارند، می‌توانند به خرید و فروش این ماده بپردازند و در این حوزه فعال شوند. آن‌ها می‌توانند به صادرات نفت کمک کنند و از این نظر گواهی سپرده کالایی نفتی می‌تواند ابزار خوبی باشد.

پیشتر وزیر نفت نیز با بیان اینکه گواهی سپرده نفت‌خام می‌تواند به‌عنوان وثیقه و ضمانت بانکی استفاده شود، گفته بود: این گواهی ابزاری برای شفافیت و ایجاد تنوع در صادرات نفت است.

در ادامه نظریات فردین آقابزرگی را به عنوان یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزیت‌های طرح گواهی سپرده نفت خام می‌خوانید.

آقا بزرگی درباره مزیت‌های گواهی سپرده کالایی نفت خام در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طرح مورد بحث این است که به شفاف شدن قیمت‌ها می‌انجامد و معاملات نفتی را بیش از پیش از شفافیت برخودار می‌کند. به طور کلی، بورس خاصیت شفافیت بخشی دارد و هر کالایی که در این بستر عرضه شود، کشف قیمتش روشن و مشخص خواهد بود.

وی در ادامه گفت: بورس بازاری است که در آن عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان متعدد وجود دارند، به همین دلیل از مزیت‌های بالایی برخوردار است. بازاری که انحصاری است و یک نفر فروشنده و چندین خریدار وجود دارند، خاصیت‌های واقعی بازار را ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از آنجایی که بورس یک فضای رقابتی دارد، بازاری واقعی به شمار می‌رود. بهترین اقدام برای شفافیت بخشی به معاملات این است که کالا‌ها به این بستر منتقل شوند. ما تجربه‌های موفقی در زمینه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیایی، محصولات فولادی و حتی سیمان در ارتباط با ورود این کالا‌ها به بورس داریم و گره قیمت گذاری دستوری آن‌ها به واسطه عرضه در بورس حل شد.

وی در خصوص این که در گواهی سپرده کالایی نفتی، ما به ازای فیزیکی کالا در انبار موجود است و به آینده فروشی نمی‌پردازیم، تصریح کرد: این موضوع یک مزیت برای طرح فعلی محسوب می‌شود. در تمامی بازار‌های مالی و کالایی، اعم از مشتقات یا فیزیک کالا، لازم است که تعهدات در پروتکل شروع فعالیت به صورت شفاف و روشن جزو قرارداد لاینفک دو طرفه مشخص شود.

وی ادامه داد: قبلاً طرح‌هایی در خصوص عرضه نفت در بورس انرژی داشتیم، اما این طرح‌ها به دلیل موانعی که اصلاً برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده نشده بود و یا به دلیل تغییر در تصمیمات دولت در مورد این طرح‌ها اجرایی نشدند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر در طرح گواهی سپرده کالایی نفت خام به تمامی جزئیات فکر شده باشد و تمامی مختصات طرح به صورت شفاف به اطلاع عموم برسد، سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری به طرح ورود می‌کنند.

آقابزرگی گفت: متاسفانه در گذشته طرح‌های عرضه نفت در بورس انرژی به صورت دستوری تحت کنترل در آمد. الان این شبهه وجود دارد که اگر مثلاً قیمت فرآورده‌های نفتی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد، آیا ذینفع نهایی و سرمایه گذار کلیه این منافع را تحصیل خواهد کرد یا خیر. شفاف کردن این موضوعات می‌تواند به موفقیت طرح بیش از پیش کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: گواهی سپرده کالایی نفتی باید در کمال شفافیت انجام و همه جوانب طرح مشخص شود و به هیچ عنوان تصمیمات دستوری و از بالا در طول اجرای این طرح نداشته باشیم. این طور است که موفقیت طرح تضمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گواهی سپرده کالایی نفتی مزیت‌های زیادی دارد. مهم‌ترین مزیتش این است که فرآیند دسترسی به منابع حاصل از فروش نفت در چرخه سرمایه در گردش دولت، وزارت نفت و شرکت نفت را تسریع می‌کند و بخش خصوصی به بازار و تجارت نفت کشور وارد خواهد شد و از طرف دیگر، فروش نفت نیز شفاف و از انحصار دولت خارج خواهد شد. همچنین بخشی از نقدینگی سرگردان به خرید این اوراق در بورس منجر می شود که امکان هدایت نقدینگی را نیز برای دولت فراهم می‌کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
هر کاری میکنید تجربه ی دادن نفت به بابک زنجانی رو لحاظ کنید لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
با اینکه احتمال غرب زده ای و خائن اما حرف حق زدی لایکت کردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
تیتر میزنن مامان بخش خصوصی یعنی بکنن تو پاچه مردم
خدا به داد برسه.... بخش خصوصی در صنعت نفت یعنی نفت در دست آقازاده ها... و پولدار ها پولدار تر و فقرا فقیرتر می شوند.... رانت و رانت بازی در صنعت جدید....
سنگ بزرگ علامت نزدنه. وقتی فروش نفت تحریمه و فعلا هم با ساز و کارهای مخصوص و زیر قیمت و به سختی معامله سر میگیره و حدود ۵۰ ملیون بشکه هم نفت در کشتی ها ذخیره شده و نتوانسته ایم بفروشیم. بخش خصوصی چکار میتونه بکنه. ارائه آن در بورس هم با خرابکاری اخیر بورس هیچ اوم عاقلی طرف بورس نمیره.
اقایان محترم تنها راه نجات اقتصاد رفع تحریم‌ها است و بس .حالا هی داستان علمی تخیلی بنویسید.
مگر نفت ملی نیست؟؟؟
از اولش هم فروشش دست دولت نبود یا حداقل عوایدش بیشتر به آقازاده ها می‌رسید حالا دیگه کلا وجه قانونی بهش دادن
بخش خصوصی مد نظر،همان بابک زنجانی،ضرابها،دوستان و رفقا میباشند.چرا دس به تعامل سازنده ک متضمن منافع ملی باشد،با دنیا نمیزنید.تجربه نیم قرن کافی نیست؟؟؟؟
کدام بخش خصوصی؛ باور اینکه هر شخصی عادی هرچند پولدار می تواند نفت صادر کند خواب و رویاست! نمایندگان و مسؤلان وطنی از ماه‌ها قبل برای اشتغال خاندان طرح ریزی کرده اند. حداقل به فرزندانتان بیاموزید بعد از آرامش در جزایر ایتالیا برای آبادی ایران دعا کنند
هر کاری میکنید تجربه ی دادن نفت به بابک زنجانی رو لحاظ کنید لطفا
نگران نباش بابک زنجانی های فعلی آقازاده ها هستند
فروش نفت نیاز به بخش خصوصی ندارد اگر من وزیر نفت بودم میدانستم که نفت را چطور بفروشم
در همه جای دنیا برای فروش نفت بازاریاب و واسطه و دلال وجود دارد که دولتها را برای فروش نفت کمک میکنند تا زمانیکه این شرکتهای بازاریاب وجود نداشته باشد تولید نفت با ضرر بزرگ همراه است وقتی یک شرکت تولید لوازم خانگی اینهمه بازاریاب و فروشنده و نمایندگی دارد ما میخواهیم نفت را به این سادگی بفروشیم؟؟؟
چرا تحریم را برنمیدارند تا نفت را مفت نفروشیم خوب این نفت مال کل مردم است نه برای یکسری آقازاده و پولدار . خدا به داد مردم برسد ،
از غربگدا کثیف تر میدونید کیه؟ دقیقا درست حدس زدید هیچ کس
بخش خصوصی به به چه خصوصی .
خصوصی خصوصی .
یعنی خود خودمان .
بابک زنجانی هم بخش خصوصی بود آنقدر خصوصی که به اعدام محکوم شد و معلوم نشد که چه شد از بس خصوصی بود .
هنر مدیران جمهوری اسلامی فقط در شوخی های قشنگی است که به عنوان تصمیم می گیرند و بعد هم یک مشت کارشناس و استاد دانشگاه پیدا می کنند که این شوخی ها را جدی نشان بدهند. کدام بخش خصوصی واقعی می تواند این همه منابع مالی داشته باشد؟ کدام بخش خصوصی واقعی می تواند این حد از ریسک توقیف کالا یا مصادره اموال را قبول کند؟ اصلا سایز بخش خصوصی واقعی در اقتصاد ایران چقدر است؟ دوباره مثل خصوصی سازی های قبلی که از دل آن هپکو و هفت تپه و ... بیرون زد یا یک عده خصولتی این وظیفه خطیر را به عهده می گیرند یا یک مشت مفسد اقتصادی! اثر این تصمیمات چند سال دیگر بیرون می زند!
مگر نفت ملی نیست؟؟؟
بله ملی ولی فقط برای خودی ها و آغا زاده ها
نفت رو ملی کرده بودن، الان به دوران قبل بر میگردیم،سهم ما از نفت و طلا و معادن این کشور چیه؟ چه کسایی به پول رسیدن؟
کدام بخش خصوصی؟ بخش خصوصی که دکان خود در بازار را هم نمی تواند اداره کند، وارد فروش نفت می شود؟! این حرف یعنی پسرخاله ها و پسرعموهای نفتی های دولتی و مافیا وارد صحنه می شوند تا به اسم دور زدن خارجی ها در عمل ملت ایران را دور بزنند …!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار