بازدید 3768

نگاهی به تیم اقتصادی دولت جدید ترکیه

-«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه شب گذشته ترکیب دولت جدید این کشور را پس از پایان مراسم تحلیف اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۷۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹ 04 June 2023


به گزارش تابناک به نقل از العربی الجدید، اردوغان در کابینه جدید ترکیه اکثریت قریب به اتفاق وزرا از جمله وزرای اقتصادی را تغییر داده است که نشان از تغییر رویکردها دارد.

محمد شیمشک؛ وزیر خزانه‌داری و دارایی

اردوغان، «محمد شیمشک» را به عنوان وزیر خزانه‌داری و دارایی معرفی کرده است؛ شیشمک هنگامی که وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر در سال‌های 2009 تا 2018 میلادی را برعهده داشت، مورد تقدیر شایان سرمایه‌گذاران قرار داشت.

تعیین شیمشک احتمالا به سیاست‌های اقتصادی غیرسنتی که از چندین سال پیش در دوره حکمرانی اردوغان ادامه داشته و شامل اقداماتی از جمله کاهش نرخ بهره علیرغم افزایش میانگین تورم و تسلط دولت بر بازارها بوده است، پایان خواهد داد.

شیمشک در سال 1967 میلادی در استان باتمان واقع در جنوب شرق ترکیه متولد شده و دوره ابتدایی تا دبیرستان را در همان استان به پایان رسانده و سپس در سال 1988 میلادی در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آنکارا، اقتصاد خوانده و بعد از آن، موفق شده از دانشگاه بریتانیایی اکستر در سال 1993 میلادی در حوزه مالی و اقتصاد، فوق لیسانس خود را اخذ کند.

شیمشک بعد از فعالیت طولانی در نهادهای مالی در بریتانیا و امریکا به ترکیه بازگشته و به حزب عدالت و توسعه پیوست و در سال 2007 میلادی از استان غازی عنتاب به پارلمان راه یافت سپس وزیر مشاور در امور خزانه‌داری شده و کمی بعد در سال 2009 میلادی به عنوان وزیر دارایی معرفی شد، وی همچنین در دولت احمد داود اوغلو منصب معاونت نخست‌وزیر در امور اقتصادی را برعهده داشت.

آلپ ارسلان بیرقدار؛ وزیر انرژی و منابع طبیعی

بیرقدار در سال 1975 میلادی در «کرخان» در استان جنوبی هاتای متولی شده و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده مهندسی مکانیک در دانشگاه تکنیک استانبول به پایان رسانده است.

وی از پایان تحصیلات در دوره لیسانس به نیویورک رفت تا تحصیلات تکمیلی خود را انجام دهد و در آنجا توانست مدرک فوق لیسانس خود را در زمینه راهبردهای مدیریت بازاریابی اخذ کند.

محمد نوری ارسوی؛ در وزارت فرهنگ و گردشگری ماند

ارسوی در 9 ژوئیه سال 2018 میلادی به وزارت فرهنگ و گردشگری منصوب شد، وی بازرگان و عضو حزب عدالت و توسعه است.

ارسوی در دانشگاه استانبول در رشته مدیریت کاریابی تحصیل کرده است و هتل‌ها و شرکت‌های گردشگری زنجیره‌ای از سال 2000 میلادی تاسیس کرده است و از سال 2012 میلادی در انجام گردش‌های دریایی سرمایه‌گذاری کرده و در سال 2017 میلادی سایتی برای رزرو اینترنتی برای حدود 200 هزار نهاد در سراسر جهان افتتاح کرده است.

بقیه تیم اقتصادی در دولت اردوغان

«عمر پولات» وزیر تجارت، «عبدالقادر اورال اوغلو» وزیر حمل و نفت و زیرساخت‌ها، «محمد فاتح قجر» وزیر صنعت و فناوری، «ابراهیم یوماکلی» وزیر کشاورزی و جنگلداری و «وداد ایشیق حان»، وزیر کار و امور اجتماعی از دیگر وزرای اقتصادی تیم اردوغان هستند.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ۶۹ ساله ترکیه روز گذشته در پارلمان این کشور برگزار شد و  اردوغان در این مراسم وعده داد که با رعایت «بی‌طرفی» وظیفه خود را طی پنج سال آینده انجام دهد.

اردوغان روز یکشنبه گذشته در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری موفق شد با کسب بیش از ۵۲ درصد آراء کمال قلیچدار اوغلو، نامزد مشترک شش حزب مخالف دولت را شکست دهد.

روسای جمهوری آذربایجان، ونزوئلا، بلغارستان، آفریقای جنوبی، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمستان از جمله مهمانان خارجی مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان بودند. از ایران محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی برای شرکت در مراسم به آنکارا رفت. نخست‌وزیران ارمنستان، پاکستان و مجارستان از دیگر مهمانان رجب طیب اردوغان هستند.

مهار بحران اقتصادی ترکیه مهم‌ترین چالش پیش‌روی اردوغان در دوره جدید خواهد بود. نرخ تورم که ماه اکتبر سال گذشته به ۸۵ درصد رسید همچنان بالا است و ماه گذشته ۴۴ درصد بود. این در حالی است که لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۱۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان