بازدید 2788
۳

صدراعظم آلمان: چین رقیب اتحادیه اروپا است

اولاف شولتز صدراعظم آلمان عصر سه‌شنبه گفت: چین به جای شریک برای اتحادیه اروپا به‌ طور فزاینده‌ای به عنوان یک رقیب برای این اتحادیه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷ 10 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از بلومبرگ، صدراعظم آلمان در سخنانی با قانونگذاران اتحادیه اروپا در استراسبورگ به مناسبت روز اروپا، از این اتحادیه خواست تا اتکای خود به چین را کاهش دهد و پکن را متهم کرد که به‌ جای شریک به‌ عنوان یک رقیب برای اتحادیه اروپا عمل می‌کند.

شولتز در ادامه با بیان دیدگاه خود درباره یک بلوک اصلاح شده و بزرگ، خاطرنشان کرد: اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد نقشی پیشرو در جهان ایفا کند باید در مورد موضوعاتی از جمله روابط با چین به یک جمع‌بندی کامل برسد و در رابطه با آن یک‌‍صدا باشد.

وی با اشاره به اینکه رابطه اتحادیه اروپا با چین به درستی در قالب سه‌گانه «شریک، رقیب و رقیب سیستمی» می‌گنجد، تاکید کرد: بدون شک رقابت با اتحادیه اروپا از طرف چین افزایش یافته و این اتحادیه از این تحول آگاه است و بر این اساس واکنش نشان می‌دهد.

شولتز اظهار کرد: من با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در این زمینه موافق هستم که بلوک ۲۷ کشوری اروپا نباید به دنبال جدایی فوری از چین باشد بلکه باید یک جداسازی هوشمندانه را اجرا کند.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا باید با کشورهای به اصطلاح جنوب جهانی (کشورهای توسعه‌نیافته) ارتباط برقرار کند و شراکت‌ها و معاملات تجاری جدیدی ارائه دهد که در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی شغل و ثروت ایجاد کند، افزود: این موضوع می‌تواند به کاهش وابستگی اقتصادی به چین نیز کمک کند.

به نوشته بلومبرگ چین مهمترین شریک تجاری آلمان است و قطع روابط تجاری مستحکم فعلی میان دو کشور، به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا آسیب می‌رساند.

همزمان، تنش‌ها با پکن به دلیل موضع تهاجمی فزاینده چین در قبال تایوان افزایش یافته است. حمله روسیه به اوکراین وابستگی بیش از حد آلمان به سوخت‌های فسیلی روسیه را آشکار کرد و شولتز و دولت او مایلند از اشتباه مشابهی با چین در زمینه‌هایی از جمله فناوری و مواد خام اجتناب کنند.

به نوشته بلومبرگ، بازوی روابط خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) در حال کار بر روی استراتژی جدیدی برای این بلوک در قبال چین است که توسط کشورهای عضو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

شولتز با تکرار نکات اصلی سخنرانی خود که آگوست ۲۰۲۲ در پراگ ایراد کرد، خواستار بازنگری اساسی در سیستم تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا شد و پیشنهاد خود مبنی بر اینکه به جای الزام فعلی برای اتفاق آرا، از رأی اکثریت برای تصمیم‌گیری در زمینه‌هایی مانند سیاست خارجی و مالیات استفاده شود را تکرار کرد.

وی افزود: اتحادیه اروپا باید به وعده‌های خود در مورد گسترش این اتحادیه به ویژه عضویت کشورهای بالکان غربی که حدود دو دهه است در انتظار پیوستن به این اتحادیه هستند، عمل کند.

به گزارش ایرنا، آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان پیش از این تاکید کرده بود که آلمان پس از تجربه ناکام اتکای بیش از حد اقتصادی به روسیه، دیگر نباید خود را به هیچ کشوری وابسته کند که به ارزش‌هایی متفاوت از ارزش‌های این کشور (آلمان) عقیده دارد. چنین اشتباهاتی را نباید دو بار تکرار کرد.

صدر اعظم آلمان نیز پیشتر، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۸ مهر ۱۴۰۱) در همین رابطه به روزنامه سوددویچه سایتونگ چاپ مونیخ در مورد معامله با چین گفته بود: وابستگی اقتصادی، آلمان را از نظر سیاسی باج‌پذیر می‌سازد. اینجا بحث حذف کامل روسیه از پهنه اقتصاد آلمان مطرح نیست چرا که اساساً این موضوع در مورد روسیه که یکی از بزرگترین کشورهای دنیا است، امکان‌پذیر نیست بلکه بحث بر سر باز کردن بازارهای جایگزین در آسیا، تنوع و مدیریت ریسک است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
با احمق‌های مثل این از اروپا فقط یک نام باقی مونده
از غربیها حسود تر وجود نداره
اقتصاد آمریکا وغرب همیشه نباید بر مبنای باج پذیر باشدکه هیچ وقت نبوده بلکه باید بر پایه باج گیری باشد که همیشه بوده ودر ایران همیشه رابطه با آنها هامیان قدرت مندی
داشته
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار