بازدید 3883
۴

صدقه‌ها کجا هزینه می‌شوند؟

نگاهی به درآمدهای صندوق صدقات کمیته امداد در ۵ سال اخیر نشان می‌دهد که میزان کمک‌های مردم به محرومان از طریق صندوق‌های صدقه، رشد نسبتاً مطلوبی را طی کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 08 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، کمیته امداد امام(ره) در ۱۴ اسفندماه سال ۱۳۵۷ از سوی امام خمینی(ره) با هدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت محرومان و نیازمندان کشور ایجاد و تاکنون توانسته خدمات بسیار گسترده‌ای را به محرومان و مستمندان جامعه ارائه دهد.

امروزه کمیته امداد امام خمینی(ره) در حوزه های اشتغال و خودکفایی، حمایت و سلامت خانواده، حمایت‌های حقوقی، مسکن و حمایت از مددجویان مستأجر، ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی، خدمات عمرانی و کمک به اقشار محروم جامعه نقش آفرینی می‌کند.همواره یکی از موضوعاتی که کمیته امداد به آن توجه داشته رسیدگی به امور محرومان است، موضوعی که از طریق روش‌هایی مانند جمع آوری صدقات و زکات و دیگر کمک‌های مردمی پیگیری می‌شود.

صدقه، یکی از روش‌هایی است که می‌توان از طریق آن در جهت یاری رساندن به محرومان جامعه اقدام کرد که براساس آمارها پرداخت صدقه‌ در طول سال‌های گذشته افزایش داشته است و این نشان می‌دهد مردم ایران همواره خیرخواه هستند.

نگاهی به درآمدهای صندوق صدقات کمیته امداد در ۵ساله اخیر

براساس آخرین آمارها در سال ۱۴۰۱ مردم ایران ۷۳۰ میلیارد تومان از طریق صندوق صدقات و روش‌های الکترونیکی توانسته‌اند برای کمک به نیازمندان و مستمندان صدقه پرداخت کنند. این در حالی است که نرخ تورم براساس گزارش مرکز آمار ایران در این سال، ۴۷.۷درصد بوده است که با این میزان تورم ما شاهد رشد ۱۹ درصدی پرداخت صدقه در ایران بوده‌ایم.

در سال ۱۴۰۱ مردم ایران ۷۳۰ میلیارد تومان از طریق صندوق صدقات و روش های الکترونیکی توانسته‌اند برای کمک به نیازمندان و مستمندان صدقه پرداخت کنند

در سال ۱۴۰۰ هم مردم خیر اندیش کشورمان ۶میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان از روش های مختلف به صندوق های صدقات کمک کرده‌اند که نسبت به همین آمار در سال گذشته، پرداخت صدقات مردم شاهد افزایش ۲۶درصدی بوده است.

در سال ۱۳۹۹، ایرانی‌ها توانسته‌اند ۴میلیارد و ۸۵۳مییلون تومان به صندوق صدقات کمک کنند، این در حالی است که در سال ۱۳۹۸، این رقم ۳میلیارد و ۸۹۳ میلیون تومان بوده و شاهد رشد ۲۵درصدی در سال ۱۳۹۹ و در سال۱۳۹۸ رشد ۱۸ درصدی بوده ایم.

در سال ۱۳۹۷ نیز ۳میلیارد و ۲۸۶ میلیون تومان میزان کمک مردم به صندوق‌های صدقه بوده است.

همچنین آمارهای کمیته امداد می‌افزاید: در سال ۱۴۰۱، ۳ میلیارد و ۳۰۲ میلیون تومان از صدوق صدقات کوچک جمع آوری و مردم به صندوق بزرگ معابر یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون و ۲۰۹ هزار ریال واریز کرده‌اند.

براساس آخرین آمارهای کمیته امداد، حدود ۵ میلیون صندوق خانگی در خانه های مردم و نزدیک به ۳۰۰ هزار صندوق در معابر و اماکن کشور وجود دارد و در ۱۱ ماهه سال گذشته(۱۴۰۱) حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق‌های صدقات جمع آوری شده است.

حدود ۵ میلیون صندوق خانگی در خانه های مردم و نزدیک به ۳۰۰ هزار صندوق در معابر و اماکن کشور وجود دارد و در ۱۱ ماهه سال گذشته(۱۴۰۱) حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق‌های صدقات جمع آوری شده است

این مبالغ در سرفصل های درمان، ابن سبیل، تحصیل، ازدواج و مسکن افراد نیازمند هزینه شده است.

کمک های مردمی صدقات در سال ۱۴۰۱ چگونه هزینه شدند؟

آمارهای کمیته امداد امام خمینی(ره) نشان می‌دهد که ۱۰۰درصد وجوهات و کمک های جمع آوری شده مردم با نیت صدقه این موارد هزینه شده‌اند.

در بخش صندوق صدقات، ۲۳درصد از تمام دریافتی‌های این صندوق در کمک های موردی هزینه می‌شود.

۱۴.۵درصد از هزینه تمام صندوق‌های صدقات، صرف درمان می شود. ۲۶درصد از هزینه‌های صدوق صدقات نیز به موضوع مسکن اختصاص دارد.

۱۹.۵درصد از هزینه های صندوق صدقات نیز در بخش لوازم زندگی و جهیزیه صرف می شود.

در امور فرهنگی و تحصیلی نیز ۱۲درصد از تمام هزینه‌های دریافتی صندوق‌های صدقات هزینه می‌شود.

ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۱ چقدر زکات دادند؟

مجموع زکات پرداخت شده مردم در سال ۱۴۰۱، ۲هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان بوده که این رقم به نسبت سال گذشته شاهد رشد ۳۴درصدی بوده است.

۸هزار و ۱۷۷ مرکز نیکوکاری در کل کشور در حال فعالیت هستند که از این مجموع در سال ۱۴۰۱، ۸هزار و ۵۳۹ میلیارد تومان در قالب کمک‌های مراکز نیکوکاری جمع آوری شده است.

مجموع زکات پرداخت شده مردم در سال ۱۴۰۱، ۲هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان بوده که این رقم به نسبت سال گذشته با رشد ۳۴درصدی روبرو بوده است

سال گذشته در مجموع ۲۲۷۶ میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.

از این میزان ۱۴۰۰ میلیارد تومان زکات مستحب و ۵۵۳ میلیارد تومان نیز فطریات، کفارات و رد مظالم بوده است.

سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان نیز زکات واجب (زکات مال) از مودیان زکات دریافت شده است.

سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰ درصد زکات جمع‌آوری شده صرف امور معیشتی نیازمندان از جمله تامین جهیزیه، مسایل درمانی،کمک هزینه تحصیلی و ساخت مسکن شد و مابقی در امور عمرانی مناطق محروم هزینه شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴
فقط میدونم بیشترین صندوق های صدقه تو ایران هست با این حال بیشترین ببلایا و بیشترین فقرا رو داره این پول خرج چی میشه خدا میدونه
تعداد کارمندان کمیته امداد در کشور چند نفر است؟ حقوق و مزایا و پاداش آنها در سال چقدر است؟ میزان صدقاتی که مردم میدهند چه میزان است؟ فکر می کنم اگر صدقات مردم را از حقوق کارمندان و مخارج کمیته امداد کم کنید ، تازه پول هم کم می آورند! صدقات همه مخارج خود کمیته است! اسمش را باید بگذارند کمیته صدقه بگیران ایران!
هرجا عشقشون بکشه...
تا جایی که من می‌دونم کسی از فامیل دیگه تو این صندوق ها چیزی نمی دازند و یواش یواش کارمندان خودشون محتاجان صدقه خواهند بود و بعد از جراحی های بعدی نظام انشالله حقوق بگیر قلع وقوع خواهد شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی