بازدید 2508

خبرهای امیر ایرانی درباره دستاوردهای جدید نداجا

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: زیردریایی بعثت علاوه بر اژدر به موشک‌های زیرسطح به سطح و زیر سطح به هوا تجهیز خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ 25 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از برنا، در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان به گفت‌وگو با امیردریادار ایرانی نشستیم که این روزها حرکت عظیم ناوگروه 86 نام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش درخشان و غرور آفرین کرده است؛ در این مصاحبه با امیردریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش که با حسن خلق و حوصله به سوالات ما گوش دادند، درباره جدیدترین دستاوردها و الحاق‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو نشستیم. 

برنا: برنامه نیروی دریایی ارتش برای توسعه یگان های مستقر در دریای خزر چه هست؟ و برنامه ساخت چند ناوشکن در شمال کشور در دستور کار نداجا هست؟

دریادار ایرانی: منطقه ماموریتی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر هم هست؛ در دریای خزر ناوشکن دماوند آماده شده است که به زودی الحاق عملیاتی آن انجام می‌شود، و به زودی در خزر هم با همین شعار صلح و دوستی انجام خواهد داد و بازدیدی از کشورهای همسایه خواهیم داشت. نگاه مابه دریای خزر نظامی نیست و چون اصلا فضای این موضوع را ندارد و امکانات و تجهیزاتی که در اختیار نیروی دریایی ارتش است ابعاد دریای خزر برای آن کوچک است ما امروز بردهامون اقیانوسی و بسیار فراتر از این حوزه است اما به دلیل امنیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و حفظ منافع  و منابعی که در دریای خزر وجود دارد قطعا نگاه ما به دریا است و در آینده نزدیک خزر از بعد اقتصادی و تجاری شلوغتر خواهد شد لذا دریانوردان همواره به دلیل برقراری امنیت و ایمنی شان نیاز به حمایت دارند و و با حضور یک واحد رزمی آموزش دیده به دریانوردان ما آرامش و دلگرمی می‌دهد و در این راستا برنامه توسعه و حمایتی خواهیم داشت. 
 
برنا: آیا زیردریایی هم برای ناوگان شمالی ساخته خواهد شد یا خیر فقط برای ناوگان جنوب کشور زیردریایی تولید می‌شود؟

دریادار ایرانی: ناوگان شمالی نیاز به حضور زیر دریایی ندارد و جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد به ویژه نیروی دریایی از نظر تجهیزاتی امروز به درجه ای رسیده است که در مقیاس اقیانوسی عمل می‌کند و دریای خزر برای نیروی دریایی دغدغه نیست. 

برنا: پس از اتمام ساخت ناوشکن های خانواده موج برنامه ساخت ناوهای سنگین تر با مشخصات بالاتر و توان حمل تجهیزات و تسلیحات بیشتر هم در برنامه آینده نداجا هست ؟

دریادار ایرانی: در ناوگان جنوب تناژ بین ۲۵۰۰ تن تا ۱۰ هزار تن را در دستور کار داریم، طراحی تمام و کار ساخت آغاز شده است، اولین ناوشکن سنگین با تناژ حداقل ۵۵۰۰ تن ظرف یک الی دو سال آینده آماده خواهد شد و به ناوگان الحاق خواهد شد.  

برنا: پس از زیردریایی های فاتح صحبت از ساخت زیردریایی سنگین بعثت شد. این زیردریایی چه زمانی رونمایی خواهد شد و چه مشخصه های برتری نسبت به فاتح خواهد داشت ؟

دریادار ایرانی: زیردریایی بعثت سنگین حساب می‌شود و از لحاظ تناژ و وزن بزرگتر و سنگین‌تر از فاتح خواهد بود؛ چون ابعاد تغییر کرده است ما در سامانه تحرک بحث اینکه بتواند مداومت بیشتری را در زیر آب داشته باشد، پیش بینی داریم این اتفاق بیفتد و با توجه به فضایی که دارد علاوه بر اژدر به موشکهای زیرسطح به سطح و زیر سطح به هوا تجهیز خواهد شد، در حوزه تجهیزاتی کاملا به روز و کاملا داخلی است و در کمترین زمان ممکن رونمایی خواهد شد. 

برنا: ناو آموزشی رزمی لقمان در چه مرحله ای از ساخت است و چه زمانی تکمیل خواهد شد؟

دریادار ایرانی: بخش بلوک بندی لقمان آماده شده است و د ر حال سر هم بندی است تا به هم متصل شوند؛ در حوزه داخلی مشکلی از لحاظ تجهیزاتی نداریم و با توجه به ابعاد این ناو علاوه بر تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مجهز به تجهیزات رزمی و دفاعی هم خواهد شد و لذا امیدواریم بتوانیم لقمان را هم برای سال آینده  داریم. 

برنا: موشکهای کروز دریایی که در دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی تولید شده همگی مادون صوت و بر اساس پلتفرم خانواده C704 و C802 و توسعه آنها هستند آیا برنامه ای جهت ساخت پلتفرم جدید با سرعت بالاتر یا قابلیت پنهانکاری در نداجا است؟

دریادار ایرانی: نیروی دریایی ارتش اولین خانواده موشک‌های دریا به ساحل را در اختیار گرفتیم و به زودی رونمایی خواهد شد، ارزیابی عملیاتی انجام شده و کاملا موفق بوده است، برای اولین بار این نوع موشک ساخته می‌شود که در منطقه وجود ندارد، در حوزه ساحل به دریا نیز ساخت موشکهای با برد بالا و با قابلیت پنهانکاری با همکاری وزارت دفاع، شرکت‌های دانش بنیان و جامعه نخبگانی کشور در دستور کار وجود دارد که انشالله به زودی به الحاق خواهد شد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی