بازدید 10662
با چهارصد و بیست و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حمله پهپادی ارتش اوکراین به مواضع روسیه در کریمه / حضور پسر سخنگوی پوتین در جنگ / گزارش «فوربس» از رشد ثروت میلیاردرهای روسی پس از جنگ

چهارصد و بیست و یک روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶ 24 April 2023

حمله پهپادی ارتش اوکراین به مواضع روسیه در کریمه

بین الملل تابناک: چهارصد و بیست و یک روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

برنامه مخفیانه آمریکا برای ترور فرماندهان «واگنر»
۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۲۳:۵۲

مقام‌های آمریکایی برنامه‌ای مخفیانه برای کشتن مأموران شرکت نظامی خصوصی روسیه، واگنر داشته‌اند. 

روزنامه واشنگتن‌پست روز یکشنبه با گزارش این خبر نوشت هدف آمریکا از این برنامه جلوگیری از نفوذ فزاینده این گروه در آفریقا بوده است. 

روزنامه آمریکایی این موضوع را با استناد به اسنادی که یک افسر گارد ملی نیروی هوایی آمریکا به بیرون درز داده گزارش داده است. 

در بخشی از این مجموعه اسناد سناریوهایی که در آنها مقام‌های پنتاگون درباره روش‌های مختل کردن فعالیت‌های گروه واگنر پیشنهاد کرده‌اند تشریح شده است. 

از جمله این سناریوها کشتن فرماندهان این گروه بوده است. آمریکایی‌ها علاوه بر این درباره ارائه اطلاعات به اوکراین درباره فرماندهان این گروه در آفریقا هم بحث کرده‌اند. 

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته در این اسناد شواهد اندکی وجود دارند مبنی بر اینکه سیا، پنتاگون و سایر نهادهای آمریکایی توانسته باشند مانع مهمی بر سر فعالیت‌های واگنر در ۶ سال گذشته ایجاد کرده باشند. 

کشورهای غربی از مدت‌ها پیش گروه واگنر را به تلاش برای گسترش «نفوذ مخرب» در آفریقا متهم کرده‌اند. 

«یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه واگنر ضمن رد این ادعاها گفته گروه تحت امر او در حال پیشبرد آرمان‌های ضداستعماری کشورهای آفریقایی هستند. 

روسیه: توافق غلات دریای سیاه باید به صورت عادلانه و کامل اجرا شود
۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۲۱:۴۸

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در دیدار آتی خود با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، بر لزوم اجرای عادلانه تمام بخش‌های توافق غلات دریای سیاه تاکید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری "تاس" وی تاکید کرد: ما در مورد این توافق صریح بوده‌ایم. توافق غلات دریای سیاه دارای دو قسمت است و هر دو قسمت باید به صورت مساوی اجرا شوند. جزئیات زیادی وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرد. اما رویکرد اساسی روسیه در خصوص این توافق بارها بیان شده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای حضور در نشست شورای امنیت در نیویورک حضور دارد. وی قرار است با دبیرکل سازمان ملل دیدار کند.

دیمیتری مدودوف مشاور امنیت ملی و رئیس جمهور سابق روسیه گفت، اگر گروه ۷ اقداماتی در راستای ممنوعیت صادرات روسیه انجام دهد، مسکو برای پایان دادن به قرارداد صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه اقداماتی انجام خواهد داد.

مسکو بارها به قرارداد غلات دریای سیاه که بعنوان تنها پیشرفت دیپلماتیک حائز اهمیت طی ۱۴ماه جنگ در اوکراین شناخته می‌شود، اعتراض کرده است.

روسیه پیش‌تر نیز اعلام کرده بود قبل از ضرب الاجل ۱۸ ماه مه در صورتیکه غرب تحریم‌ها علیه صادرات محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی‌اشرا رفع نکند از این قرارداد خارج خواهد شد.

روز گذشته گروه ۷ در اعلامیه وزیران کشاورزی خواستار افزایش، اجرایی شدن و گسترش صادرات قرارداد غلات دریای سیاه اوکراین شد.

ماه جولای سال گذشته معاهده‌ای بین روسیه و اوکراین با حضور ترکیه و نمایندگان سازمان ملل در استانبول برای صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه امضاء شد که هدف اصلی آن جلوگیری از بحران مواد غذایی در جهان بود. آخرین بار این معاهده در ماه نوامبر به مدت ۱۲۰ روز تمدید شد که تا ۱۸ ماه مارس سال جاری اعتبار دارد.

مقام‌های روسیه می‌گویند، هرچند صادرات این کشور از دریای سیاه به طور مستقیم از سوی غرب جلوگیری نمی‌شود ولی تحریم‌های مربوط به بیمه و مسائل مالی پرداختی موجب کند شدن صادرات کود و غلات این کشور شده است.

بورل: مهمات بیشتری در اختیار کی‌یف قرار می‌گیرد
۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۱۹:۴۶

جوزپ بورل روز دوشنبه اظهارداشت: این اتحادیه قراردادهایی در دست تصویب دارد که در صورت تحقق آن مهمات بیشتری به اوکراین ارسال خواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش اختلافاتی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تامین سلاح‌های مورد نیاز کی‌یف رخ داده بود.

بورل هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: بله، هنوز هم اختلاف نظر وجود دارد. اما من مطمئن هستم که همه متوجه خواهند شد که ما در شرایط بسیار فوری قرار داریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مطمئن هستم که در روزهای آینده به توافق خواهیم رسید.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین هفته گذشته در پیامی توییتری از تاخیر کشورهای اروپایی برای تامین مهمات توپخانه ابراز تاسف کرده بود.

بورل از توافق اولیه کشورهای اروپایی برای ارسال مهمات به ارزش ۶۰۰ میلیون یورو خبر داد و گفت در مرحله دوم قرار است تامین مالی یک میلیارد دلاری در این مهم را داشته باشیم ولی هنوز مرحله دوم نهایی نشده است.

مقامات اتحادیه اروپا گفته اند که امیدوارند در پایان ماه آینده اولین قراردادها را با شرکت‌های تسلیحاتی امضا کنند.

مخالفت شدید مجارستان با تحریم‌ هسته‌ای روسیه
۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۱۹:۴۵

مجارستان برخلاف کشورهای حوزه دریای بالتیک که خواستار تحریم صنعت هسته‌ای روسیه هستند، به شدت با هرگونه تصمیمی در این زمینه مخالفت کرده است.

 پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه مجارستان روز دوشنبه اعلام داشت که کشورش حتی با اعمال تحریم‌های جزئی علیه صنعت انرژی هسته‌ای روسیه موافقت نخواهد کرد.

این در حالی است که کشورهای حوزه دریای بالتیک از اتحادیه اروپا تحریم انرژی هسته‌ای روسیه را درخواست کرده‌اند.

گابریلیوس لندسبرگیس وزیر امور خارجه لیتوانی هفته گذشته پیشنهاد تحریم‌هایی علیه شرکت دولتی روسیه روس اتم را مطرح کرد.

وزیر امور خارجه مجارستان در واکنش به اینگونه موضع گیری ها، گفت: اگر اتحادیه اروپا تصمیمی حتی جزئی در تحریم حوزه هسته‌ای روسیه داشته باشد، به این معنی است که تامین انرژی مجارستان تقریبا غیرممکن خواهد بود.

وی افزود باید به همکارانم در کشورهای بالتیک بگویم که حتی به صورت جزئی نیز نمی‌توان تحریم‌های هسته‌ای علیه روسیه در نظر گرفت.

گزارش «فوربس» از رشد ثروت میلیاردرهای روسی بعد از جنگ
۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۱۹:۴۵

براساس گزارش مجله «فوربس»، ثروتمندترین افراد روسیه در سال گذشته ۱۵۲ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کرده‌اند که ناشی از قیمت بالای منابع طبیعی و جبران ضرر هنگفتی است که آنها درست بعد از شروع جنگ اوکراین تجربه کردند.

براساس نسخه روسی مجله فوربس، نام ۱۱۰ میلیاردر روسیه در این فهرست است که ۲۲ میلیاردر نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد و مجموع ثروت آنها از ۳۵۳ میلیارد دلار در زمان اعلام فهرست ۲۰۲۲ به ۵۰۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است، اگر پنج میلیاردر روسی شهروندی خود را لغو نکرده بودند، این لیست طولانی‌تر هم می‌شد. براساس این گزارش، مجموع ثروت میلیاردرهای روسی در سال ۲۰۲۱، پیش از آغاز جنگ اوکراین ۶۰۶ میلیارد دلار بود. فوربس گزارش داد: نتایج رتبه‌بندی سال گذشته همچنین تحت تأثیر پیش‌بینی‌های آخرالزمانی در مورد اقتصاد روسیه بود.

به دنبال دستور حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی، غرب تحریم‌های شدیدی را علیه اقتصاد روسیه و برخی از ثروتمندان آن به راه انداخت تا پوتین را بابت این جنگ تنبیه کند. پوتین تاکید دارد که غرب در تلاش برای نابودی روسیه بوده و بارها از شکست تحریم‌های غرب برای نابودی اقتصاد روسیه و ناکام ماندن آنها در رسیدن کالاهای لوکس غربی به روسیه گفته است.

اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ تحت فشار تحریم‌های غرب ۲.۱ درصد کاهش یافت، اما توانست نفت، فلزات و سایر منابع طبیعی را به بازارهای جهانی، به ویژه به چین، هند و خاورمیانه بفروشد. قیمت نفت اورال که رگ حیات اقتصادی روسیه است، در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۷۶.۰۹ دلار در هر بشکه بود که نسبت به ۶۹ دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. قیمت کودها هم در سال گذشته بالا بود.

«آندری ملنیچنکو» که منبع درآمد اصلی‌اش از فروش کودها بود، در لیست فوربس با حدود ۲۵.۲ میلیارد دلار به عنوان ثروتمندترین فرد روسیه جای گرفت و این میزان دو برابر میزان ثروت پیش‌بینی‌ شده او در سال گذشته است.  

پس از او ولادیمیر پوتانین، رئیس و بزرگترین سهامدار نورنیکل، بزرگترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه شده در جهان، با ثروت ۲۳.۷ میلیارد دلار در رتبه دوم ثروتمندترین فرد روسیه قرار گرفت. ولادیمیر لیسین که کنترل فولادسازی NLMK را در دست دارد و سال گذشته به عنوان ثروتمندترین مرد روسیه در رتبه‌بندی قرار گرفت، با ثروت ۲۲.۱ میلیارد دلار در جایگاه سوم فهرست فوربس روسیه قرار گرفت.

کی‌یف: کمک‌های نظامی غرب کافی نیست
۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۱۹:۴۴

 در ادامه درخواست های مقام‌های اوکراینی از کشورهای غربی جهت ارسال کمک‌های نظامی بیشتر برای جنگ با روسیه، کی‌یف این بار خواستار اختصاص ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی متحدانش به خود شد.

«آندری ملنیک» معاون وزیر امور خارجه اوکراین امروز (دوشنبه) مدعی شد که کمک‌های نظامی هنگفت کشورهای غربی به کی‌یف، که از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس شروع شده، کافی نیست.

ملنیک در ادامه با لحن قلدرمآبانه‌ای خواست که کشورهای غربی هر کدام، ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای تأمین تسلیحات برای اوکراین اختصاص دهند.

وی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «ما از متحدان خود برای کمک‌های نظامی آنها سپاسگزاریم، اما کافی نیست. ما از شرکای خود می خواهیم که از تمام خط قرمزهای ساختگی عبور کرده و ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را برای تحویل تسلیحات اختصاص دهند».

حمله پهپادی ارتش اوکراین به مواضع روسیه در کریمه

در حالی که درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد، دفع حمله پهپادی به منطقه کریمه خبرساز شده است.

طبق گزارش منابع رسانه‌ای از قبیل شبکه «الجزیره»، «میخائیل رازوُجایف» فرماندار شبه جزیره کریمه اعلام کرد که حمله پهپادی به بندر سواستوپول (بزرگترین شهر منطقه کریمه) دفع شد.

به گفته این مقام منصوب روسیه، تلاش برای حمله به سواستوپول خنثی شد. میخائیل رازوُجایف اعلام کرد، ابتدا یک پهپاد مهاجم توسط نیروهای روسیه نابود و یک پهپاد مهاجم دیگر هم خودش منفجر شد.

فرماندار شبه جزیره کریمه البته این را هم اعلام کرد که در این حمله پهپادی ناکام هیچ آسیبی به نیروها و تجهیزات روسیه وارد نشد.

بنا بر گزارش الجزیره، همزمان با انتشار خبرها درباره دفع حمله پهپادی به سواستوپول در خبرها آمده بود که عبور و مرور کشتی‌ها در این بندر به حالت تعلیق درآمده است.

مقام‌های این شهر بندری در کریمه توضیحی درباره دلیل به تعلیق درآمدن عبور و مرور کشتی‌ها ندادند؛ اما پیش از این به دلایلی از قبیل طوفان یا حملات پهپادی این اقدام صورت می‌گرفت.

سواستوپول همراه با بقیه مناطق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ بعد از همه پرسی، از اوکراین جدا و به روسیه پیوست؛ اما اوکراین و بسیاری از کشورها، الحاق کریمه به روسیه و همه پرسی انجام شده در این باره را به رسمیت نشناخته‌اند.

به رغم انتشار خبرها درباره دفع حمله پهپادی به کریمه، مقام‌های اوکراین واکنشی به این خبرها نشان نداده‌اند. مقام‌های اوکراینی پیش از این هم آشکارا مسئولیت حملات به کریمه یا برخی مناطق از خاک روسیه را بر عهده نگرفته بودند.

فروش تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین در بازار سیاه

یک خبرنگار کهنه‌کار آمریکایی در اظهاراتی درخصوص فروش تسلیحات ارسالی به کی‌یف در بازار سیاه گفت، غرب به خوبی می داند که امروز کشورهای هم مرز با اوکراین، غرق در این تسلیحات ارسالی هستند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، سیمور هرش روزنامه نگار کهنه کار آمریکایی در اظهاراتی گفت: لهستان، رومانی و سایر کشورها غرق در تسلیحاتی هستند که قرار بوده به دست کی‌یف برسد.

این خبرنگار برنده جایزه پولیتزر مدعی شد، تسلیحات غربی توسط فرماندهان اوکراینی به قاچاقچیان در لهستان، رومانی و سایر کشورها فروخته می شود.

وی که این اظهارات را در گفت‌وگو با راشا تودی بر زبان می آورد، تشریح کرد که غرب از این تجارت در بازار سیاه به خوبی آگاه است، چون گزارش های متعددی در مورد محموله‌های اسلحه گم شده در رسانه‌های آمریکایی هم منتشر شده است.

هرش در ادامه به گزارشی که شبکه خبری آمریکایی سی بی اس در این مورد تهیه کرده بود اشاره نمود که مدیران این شبکه اندکی پس از انتشار، مجبور به تکذیب آن شدند. وی در توضیح این اقدام سی بی اس گفت: رسانه‌ها اساسا از موضع دولت آمریکا حمایت می‌کنند؛ موضعی که می گوید «ما در کنار اوکراین هستیم. همه ما از روسیه متنفریم.»

این فعال رسانه ای، سرهنگ‌ها و سایر رده های ارتش را در قاچاق تسلیحات دخیل دانست و خاطرنشان کرد: غرب سال گذشته نگران بسیاری از تسلیحات ارسالی از جمله موشک‌های استینگر بود که برای سرنگونی هواپیماها از آن استفاده می شود.

مقام های روسیه بارها در مورد قاچاق سلاح های غربی به خارج از مرزهای اوکراین هشدار داده اند؛ موضوعی که به گفته آنها امنیت را در سایر نقاط جهان وخیم تر کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ماه اکتبر سال گذشته میلادی گفت: تدارکات نظامی ناتو که برای رژیم کی‌یف در نظر گرفته شده بود به دست تروریست‌ها، افراط‌گرایان و گروه‌های جنایتکار در خاورمیانه، آفریقای مرکزی و آسیای جنوب شرقی می‌رسد. وی در آن زمان، گردش مالی خرید و فروش تسلیحات قاچاق را یک میلیارد دلار در ماه تخمین زد.

پسر سخنگوی پوتین از حضورش در جنگ اوکراین خبر داد

 پسر سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای که شنبه منتشر شد، گفت که با نامی مستعار در نیروهای گروه نظامی واگنر وابسته به ارتش روسیه در جریان جنگ اوکراین خدمت کرده است. 

نیکلای پسکوف ۳۳ ساله پسر دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه به یک روزنامه روسی گفت: در اوکراین خدمت کرده که به ادعای رویترز نمونه‌ای نادر از فرزندان مقام‌های ارشد روسیه است که در جنگ حضور یافته است. 

او که پدرش از سال ۲۰۰۸ به عنوان سخنگوی پوتین فعالیت کرده، در این مصاحبه گفت: ابتکار خودم بود. وظیفه خودم می‌دانستم.

به گزارش رویترز، وی افزود دوره مسئولیتش را به مدت کمی کمتر از نیم سال با یک نام فرضی برای مخفی نگه داشتن هویتش به پایان رساند و مدال شجاعت دریافت کرد. او در پاسخ به پرسشی درباره نظر پدش نسبت به خدمت او گفت: فکر می‌کنم به من افتخار می‌کند. پدرم به من گفت که تصمیم درستی گرفتم. 

پیش از این، یوگنی پریگوژین بنیانگذار گروه واگنر گفت دیمیتری پسکوف از او خواسته بود پسرش را به عنوان یک توپچی ساده بپذیرد. نیکولای پسکوف از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ هم در نیروهای راکتی استراتژیک روسیه خدمت کرد. 

پدر او دیمیتری پسکوف که قبل از ورود به کرملین در وزارت خارجه روسیه و خارج از این کشور خدمت می‌کرد، مدتی بعد از آغاز جنگ اوکراین به همراه همسرش و دو فرزند بزرگسالش نیکولای و الیزاوتا در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
فرزندان مسیولام ما از فرزند سخنگوی کزملین یاد بگیره که پاشده رفته جنگ
پوتین فراری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
از پوتین مردتر نداریم تو سیاستمدارا
در ایران فرزند یک مسئول برای دفاع از حرم که هیچ حتی به سربازی هم نمی روند بعد انتظار داریم کار کنند و برای ملک و ملت مفید باشند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
اشتباه بزرگی می کنی آقا یا خانم. اطلاعات ندارید، هجمه بیخودی وارد نکنید
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌ جمهور اوکراین در تازه‌ ترین اقدام خود به بهانه زنده‌ نگه‌ داشتن هویت کشورش ۲ قانون را امضا کرد.

طبق این قوانین استفاده از اسامی روسی برای اماکن عمومی در اوکراین ممنوع است و از این پس دانش زبان و تاریخ اوکراین به عنوان پیش‌ شرطی برای اخذ تابعیت اوکراینی به شمار می‌ رود.

شمار زیادی از خیابان‌های اوکراین که تا کنون اسامی روسی داشتند، به این بهانه مجددا نامگذاری شدند و مجسمه‌ های شخصیت‌ های تاریخی و سرشناس روس نظیر کاترین کبیر در چارچوب پروژه‌ ای که مقامات اوکراینی آن را «استعمارزدایی» یا «روسیه‌زدایی» نامیده‌ گذاری کردند، از بین رفتند.

خخخ یکی نیست به این دلقک بگه اخه اکراین مگه تاریخ جداگانه و مستقل داره؟ کشوری که چهل سال از عمرش نگذشته چه تاریخی داره؟
در جنگ ما هم یکی از فرزندان مقامات حتی یک خراش برنداشتند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
اون زمان خود مقامات بچه بودن فرزندشون کجا بود
پدرام امیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
البته که اوکراین از قدیمی ترین کشورها و پایتختش کیف، قبلا پایتخت روسیه بزرگ بوده است. پس نظرتان کاملا اشتباه هست
پاکستان افغانستان عراق کویت عربستان بنگلادش سنگاپور وووووووو همه اینها عمرشان به 60 نمی رسد و شمای ن خودت را عقل کل حساب می کنی
براساس گزارش مجله «فوربس»، ثروتمندترین افراد روسیه در سال گذشته ۱۵۲ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کرده‌اند که ناشی از قیمت بالای منابع طبیعی و جبران ضرر هنگفتی است که آنها درست بعد از شروع جنگ اوکراین تجربه کردند.

نام ۱۱۰ میلیاردر روسیه در این فهرست است که ۲۲ میلیاردر نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد و مجموع ثروت آنها از ۳۵۳ میلیارد دلار در زمان اعلام فهرست ۲۰۲۲ به ۵۰۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بعد به عده می گن مردم روسیه دارن تو خیابون علف می خورن و همشون بدبخت بیچارن
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی