بازدید 3338
۱

کشته شدن ۶۰ نفر در سودان در روز عیدفطر

براساس اعلام وزیر بهداشت سودان، نزدیک به ۶۰ نفر در این کشور در اولین روز عید فطر در جریان درگیری‌های داخلی کشته شدند.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳ 22 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از تاس، «هیثم محمد ابراهیم»، وزیر بهداشت سودان روز جمعه اعلام کرد که در درگیری‌های داخلی در سودان در اولین روز عید فطر دست کم ۶۰ نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الشرق گفت: «تعداد مجروحان در طول روز به ۲۰۰ نفر می‌رسد که ۷۵ نفر آن‌ها در ایالت خارطوم هستند و با وجود اعلام آتش بس ۶۰ نفر هم در درگیری‌ها کشته شدند.»

به گفته وزیر بهداشت سودان، این کشور در وضعیت وخیمی قرار دارد، زیرا بسیاری از مراکز درمانی به شدت تحت تأثیر جنگ داخلی قرار گرفته‌اند، به عنوان مثال، ۴۳ بیمارستان از ۱۳۰ بیمارستان در خارطوم به طور کامل ویران شده و ذخیره استراتژیک دارو در دارفور جنوبی در آتش سوزی از بین رفته است.

روز پنجشنبه، نیروهای شبه نظامی واکنش سریع (RFS) با میانجیگری مصر، امارات و عربستان سعودی آتش بس با ارتش سودان را برای تعطیلات عید فطر پذیرفتند، با این حال، درگیری‌ها بین ارتش و شبه نظامیان در روز جمعه همزمان با عیدفطر ادامه یافت و طرفین یکدیگر را به حمله به محله‌های مسکونی خارطوم متهم می‌کنند.

اوضاع در سودان به دلیل اختلافات بین فرمانده ارتش، «عبدالفتاح البرهان»، که ریاست شورای حاکمیتی را هم بر عهده دارد با رئیس شبه نظامیان واکنش سریع، «محمد حمدان دوگلو»، که معاون شورای حاکمیتی است، تشدید شده است. در ۱۵ آوریل، درگیری‌ها در نزدیکی یک پایگاه نظامی در شهرهای مرواه و خارطوم رخ داد. به گفته وزارت بهداشت سودان تا کنون بیش از ۶۰۰ نفر در نتیجه درگیری‌ها در سودان جان خود را از دست داده‌اند. در همین حال، کمیته پزشکان سودان تعداد قربانیان را بیش از ۲۰۰ نفر اعلام کرده است. کمیته پزشکان همچنین آمار زخمی‌ها را بیش از ۱۰۰۰ نفر می‌داند. جنگ داخلی در سودان میان فرماندهان نظامی همچنین بیش از ۳۳۰۰ نفر آواره برجای گذاشته است.

با وجود اینکه همزمان با عید سعید فطر، در سودان آتش بس اعلام شده بود، اما گزارش‌های متعددی از ادامه درگیری‌های نظامی در خارطوم پایتخت سودان میان نظامیان ارتش و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع وجود دارد. این در حالی است که سازوکار سه جانبه در سودان از اعلام آتش بس در عید استقبال کرده و بر اهمیت دستیابی به آتش بس بلندمدت تاکید کرده بود. به گفته مکانیسم سه جانبه در سودان، آتش بس به غیرنظامیان اجازه می‌دهد تا کمک‌های لازم را دریافت کنند.

مشاور حمیدتی، فرمانده شبه نظامیان واکنش سریع درباره نقض آتش بس در سودان گفته است: «ما به آتش بس متعهد هستیم، اما نیروهای البرهان هستند که به آن پایبند نیستند.» مشاور فرمانده نیروهای واکنش سریع الجزیره همچنین افزود: «ارتش آتش بس اعلام می‌کند و سپس نیروهای خود را از مناطق دیگر فرا می‌خواند.»

این مقام شبه نظامی همچینن گفت: «نیروهای ما امروز به فرماندهی کل حمله نکردند. ما آتش بس را نقض نکردیم و ما بودیم که از ابتدا آن را پیشنهاد دادیم.» همزمان، یک منبع در ارتش سودان به الجزیره گفت که نیروهای واکنش سریع به زندان الهدی در ام درمان یورش بردند و تعدادی از افسران پلیس را زخمی کردند. این در حالی است که نیروهای واکنش سریع به ادعای ارتش سودان واکنش نشان دادند و گفتند: «ادعاهای مطرح شده در مورد یورش نیروهای ما به زندان و آزادی زندانیان بی اساس است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اللهم فرج عن کل مکروب
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست