آیا کاهش دستوری نرخ دلار، محصول را ارزان به‌دست مصرف‌کننده می‌رساند؟

میثم باقری گفت: حذف دلار از قیمت پایه محصولات تولیدی منفعت خاصی برای مصرف‌کنندگان به دنبال نخواهد داشت، زیرا پس از اتمام معاملات در بورس کالا و تحویل کالا به شخص خریدار نظارت در بازار آزاد به تدریج کاهش می‌یابد، بنابراین همین مسئله افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۷۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲ 18 April 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، میثم باقری، رئیس کارگروه معاملات و پایاپای کالای کانون کارگزاران بورس در گفتگو با خبرنگار نبض بورس در خصوص تعیین دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای محاسبه نرخ پایه محصولات پتروشیمی، اظهار کرد: برای بررسی این مسئله در ابتدا باید دید روش تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی به چه نحوی است، زیرا هنگامی که دولت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ را برای تسعیر ارز نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در نظر می‌گیرد و قیمت ارز در بازار آزاد تفاوت قابل توجهی با این نرخ دارد، بنابراین نرخ ارز در بازار آزاد نمی‌تواند اثر چندانی بر تغییر قیمت محصولات بگذارد.  

او بیان کرد: نرخ دلار بر قیمت پایه اثر می‌گذارد و اگر بخواهیم پارامتر دلار را از فرمول قیمت‌گذاری حذف کنیم می‌بایست جایگزین مناسبی را برای آن در نظر بگیریم، زیرا هر قیمت پایه‌ای که مشخص شود بازار براساس مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت محصول را تعیین می‌کند.

رئیس کارگروه معاملات و پایاپای کالای کانون کارگزاران بورس تصریح کرد: حذف دلار از قیمت پایه محصولات تولیدی منفعت خاصی برای مصرف‌کنندگان به دنبال نخواهد داشت، زیرا پس از اتمام معاملات در بورس کالا و تحویل کالا به شخص خریدار نظارت در بازار آزاد به تدریج کاهش می‌یابد، بنابراین همین مسئله افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.  

باقری  در پاسخ به این سوال که آیا امکان تعیین نرخ یک محصول زیر قیمت بازار سایر کشور‌ها در داخل کشور ما وجود دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع به نرخ دلار و قیمت‌های جهانی  بازمی‌گردد، اما با توجه به عدم نظارت کافی بر مسائل گمرکی و مرزی، اگر محصولی را بخواهیم پایین‌تر از قیمت بازار به دست تولیدکننده برسانیم، بخش قابل توجهی از آن نصیب دلالان و سوداگران خواهد شد.

او بیان کرد: به منظور ایجاد تعادل در  بازار، دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد و مکانیزم عرضه و تقاضا را تقویت کند، زیرا یک کالایی مثل پتروشمی تک تک خریدارانش مصارف خاص دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی