بازدید 9375
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

هدایت اعتبار بانکی به سمت تولید مسکن؛ اقدام کلیدی و زمینه‌ساز جهش اقتصادی است

مسکن به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی با کشش بسیار بالا و اشتغال‌آفرینی بسیار متنوع و متعدد در بخش‌های مختلف اقتصادی رونق ایجاد خواهد کرد و عملا با تامین مالی و تجهیز ساخت مسکن، علاوه بر ساخت مسکن به عنوان اصلی‌ترین نیاز مردم در سبد هزینه خود، بخش‌های مختلف اقتصاد نیز وارد رونق خواهند شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵ 06 April 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ رونق تولید و رشد اقتصادی، مهم‌ترین مساله‌ی اقتصادی کشور است. در صورتی که کشور، مستمر رشد اقتصادی بالا داشته باشد، می‌تواند بر سایر مشکلات اقتصادی از جمله، بیکاری، فقر، رفاه پایین و ... غلبه کند. این موضوع نیازمند توجه جدی به تولید و رفع موانع آن است.

یکی از بخش‌های تولیدی که باید مورد توجه قرار گیرد، ساخت مسکن است. این مهم هم در وعده‌های رئیس محترم جمهور و هم در قانون جهش تولید مسکن که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده‌، مورد تاکید قرار گرفته‌ است. ساخت مسکن، پیشینی و پسینی با ۱۳۰ صنعت در ارتباط است و فعال شدن آن می‌تواند باعث رونق در صنایع مختلف و ایجاد اشتغال شود. همچنین تامین مسکن برای خانواده‌های مستاجر و بدون مسکن، رفاه بالایی ایجاد می‌کند.

مقام معظم رهبری در صحبت‌های اخیر خود با مسئولین نظام، تولید مسکن را از جمله اقدامات کلیدی و زمینه‌ساز جهش اقتصادی عنوان کردند. اهمیت تولید مسکن به خصوص در وضعیت کنونی مسکن در سطح کشور بر کسی پوشیده نیست؛ اما مساله اصلی عدم همکاری اجزای مختلف حکمرانی کشور در تحقق اصلی‌ترین وعده دولت سیزدهم است.

نظام بانکی به عنوان اصلی‌ترین ابزار تامین مالی تولید یک میلیون مسکن در سال، اصلی‌ترین دلیل عقب‌ماندگی طرح مسکنی دولت است. با بررسی آمار و ارقام تامین تسهیلات ساخت مسکن در سال گذشته، که طبق قانون باید بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۲۰ درصد تسهیلات اعطایی بانک‌ها) باشد، تنها ۶۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح نهضت ملی مسکن منعقد شده که ۵۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بانک مسکن و مابقی سهم سایر بانک‌هاست.

ذکر این مهم لازم است، از ۶۴ همت مورد اشاره، حدود ۵۲ همت آن مربوط به ساخت مسکن شهری است که ۵۰ همت آن سهم بانک مسکن و تنها ۲ همت سهم سایر بانک‌هاست. این اعداد نشان می‌دهد، به غیر از بانک مسکن، سایر بانک‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و یکی از مهم‌ترین دلایل عقب افتادگی ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیز همین است.

این در حالی است که مقام معظم رهبری مکررا به بحث تامین مالی تولید و هدایت اعتبارات بانکی و نقدینگی به سمت تولید به خصوص تولید اشتغال‌آفرین و با ظرفیت‌های بالا اشاره داشته‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، به «مساله هدایت اعتبار» اشاره کردند و فرمودند: «فاصله بین رشد نقدینگی و رشد تولید ناخالص داخلی، فاصله‌ای نجومی و غیرقابل قبول است و مصرف اعتبارات به شکلی است که این انبوه نقدینگی تأثیری در تولید ندارد، در حالی‌که باید دولت و بانک مرکزی به صورت فعال و با نظارت جدی، تسهیلات‌دهیِ بانک‌ها را منوط به هدایت اعتبار به سمت تولید کنند.»

همچنین رشد تولید از محل ساخت مسکن، علاوه بر کنترل انتظارات تورمی و پوشش بخش مهمی از سبد هزینه‌های خانوار و هدایت نقدینگی سرگردان در جامعه به ساخت مسکن در کنار هدایت اعتبارات بانکی، زمینه های مهار تورم را نیز فراهم خواهد کرد.

مهم‌ترین مساله در کنترل و مهار تورم، تمرکز بر اصلاح روند خلق پول و مدیریت نقدینگی است؛ برای رسیدن به رشد تولید در کنار مهار تورم، مهم‌ترین سیاست اجرایی توسط دولت، سیاست هدایت اعتبارات بانکی به سمت ساخت و تولید مسکن است.

هدایت اعتبارات بانکی به سمت بخش‌های دارای روابط اقتصادی پیشینی و پسینی در اقتصاد را می‌توان مهم‌ترین سیاست سال جاری در مهار تورم همزمان با رشد تولید دانست.

مسکن به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی با کشش بسیار بالا و اشتغال‌آفرینی بسیار متنوع و متعدد در بخش‌های مختلف اقتصادی رونق ایجاد خواهد کرد و عملا با تامین مالی و تجهیز ساخت مسکن، علاوه بر ساخت مسکن به عنوان اصلی‌ترین نیاز مردم در سبد هزینه خود، بخش‌های مختلف اقتصاد نیز وارد رونق خواهند شد و اقتصاد به صورت کلی و فرابخشی رشد خواهد کرد.

برای همین رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی بر ساخت و تولید مسکن دارند و این مهم را از جمله اقدامات کلیدی و زمینه‌ساز جهش اقتصادی کشور عنوان می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
بخدا دیگه از کلمات جهش، پیشرفت و ...‌ تنفر پیدا کردم، از بس، عکس اون رو در جامعه میبینم و هیچ رویکرد مثبتی در اطراف و شرایط زندگی دیده نمی شود
بهترین راهکار جهان بشریت
نه شما اینکاره اید و نه شهرداری ها از اخاذی تحت عناوین مختلف کوتاه می آیند
سلام از وزارت کار در دیوان عدالت اداری شکایت کردم والکی به شکایتم رسیدگی نمیکنند . ومن فاطمه صافی هستم وشوهرم 20ساله پیش فوت کرده و خانه گیرم نمی‌آید وبا این حقوق شوهرم که به اندازه تورم اضافه نکردن . باید شب ها در ماشین پیکانم بخوابم .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
بجای خوابیدن درماشبن خودت زحمت بکش ازتهران که شهرگران وپرترافیک باهوای آلوده است ودیگرجای سکونت ونفس کشیدن هم نیست بروشهرخودت یاشهرهای کم جمعیت ترکه هم اجاره خانه ارزان وهم هوای بهتری داردزندگی کن درآن شهرها هم انسانهای پاک وشربف زیادی باآرامش وخوشی زندگی میکنند توقعت رابه اندازه توانت ساز ازمسکن مهروامثاله کمک بگیر انتظار منزل رایگان نداشته باش که توقع بخردانه ای نیست خداوندهم بهشت رابرایگان نمیدهدوبرای رفتن به آن بایدخیلی خیلی تلاش کرد
چهل و چهار ساله که دارید همین کار رو می کنید، آیا اقتصاد شکوفا شده؟ آیا مسکن ارزان شده؟ آیا اجاره ها پایین آمده؟
مسکن یک کالای مصرفی است و اقتصاد با آن درست نمیشود تا کی باید ثروت کشور به گچ و سیمان و آجر تبدیل شود
تابی به نظرت صاحب یک مال معروف چرا بدهی دارد زیرا آن مال خریدار ندارد
حالا وارد قسمت بعد میشویم به نظرت الان چند نفر خانه نیاز دارند ولی خانه وجود ندارد و چند نفر خانه نیاز دارند ولی پول ندارند خانه بخرند
با این پیشنهاد که دادی اگر جمعیت افرادی که پول ندارند خانه بخرند بیشتر باشد خانه های ساخته شده بلوکه خواهد شد مثل همان مال معروف

از طرف دیگر بانک ها و نقدینگی ما باید در مسیر تولید باشد که ساختمان سازی هم در همین جهت است
ولی وام خرید مسکن در همین مسیر نیست اگر تصور کردی بعد از ساخت مسکن حالا یک وام هم دوباره بدهیم که مسکن خریداری شود و بانک ها پایه پولی را بدون پشتوانه افزایش دهند همین کاری که با انواع وام انجام می دهند
وام ما از دی ماه ۱۴۰۰تو سامانه بانک مسکن ثبت نام کردیم برای تسهیلات ساخت مسکن اما همش میگن یه ریال اعتبار نداریم ...همش وعده و وعید
آیا با افزایش مهرگسیخته ی تورّم در کشور سرمایه ای در دست مردم باقی می ماند که به سمت بخش مسکن و تولید مسکن سازیر شود!!؟؟
تنها راه همان شعار اول انقلاب عزیزمان میباشد ؛ "زمین مال خداست و...." اگر میخواهید وضع درست بشه تنها راه تحویل زمین مجانی (مال خدا) به ملت نیازمند مسکن میباشد ؛ دست از عوام فریبی و دلال بازی زمین و ماشین و ارز و طلا بردارید تا خداوند نظرش نسبت به این ملت شریف برگرده و نجاتشان بدهد.
در کشور کمبود مسکن وجود ندارد بلکه عدم توزیع مناسب مسکن است که مشکل ساز است دولت اگر بخواهد میتواند افراد دارای مسکن متعدد را ملزم به ورود در بخش کشاورزی نماید و همراه و همدوش این افراد ، به کشاوزی کشور رونق دهند و افراد دارای مسکن متعدد نیز سود آوری خود را بجای مسکن از بخش کشاورزی مکانیزه ومدیریت شده حاصل نمایند
هر محصولی که منجر به صادرات و اشتغال شود خوب است ولی اگر منجر به بالا رفتن هزینه زندگی و لوکس شدن هتلینگ زندگی شود خیانت است، تا کنون بساز بفروشها ملت را بیچاره کرده اند و کم خردترین اقتصاد دان به ساخت مسکن میگوید رشد اقتصادی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
نخیر به عدم ساخت مسکن میگوید رشد اقتصادی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها