بازدید 6812
۸
یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

انتشار صورت‌های مالی ۵۲۱ شرکت دیگر و ثبت رکورد جدید انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی/ نخستین قدم در راستای ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور برداشته شد

مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی دارایی گفت: سال گذشته، مجموعاً ۶۰۳ مورد صورت مالی شرکت‌های دولتی منتشر شد. وعده داده بودیم که صورت مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی را منتشر کنیم. تا کنون این تعداد شرکت تحت کنترل دولت منسجم شناسایی نشده بود و این اتفاق برای نخستین بار در کشور افتاد.
کد خبر: ۱۱۶۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳ 03 April 2023

انتشار صورت‌های مالی ۵۲۱ شرکت دیگر و ثبت رکورد جدید انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی/ اولین قدم در راستای ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور برداشته شد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شفافیت عملکرد آن‌ها به از بین بردن بستر برخی سوءاستفاده‌های احتمالی منجر می‌شود و برای افزایش اعتماد عمومی ضرورت دارد. به عقیده‌ی کارشناسان، انتشار صورت‌های مالی، تمامی شرکت‌های دولتی اهمیت دارد و باید در سریع‌ترین زمان ممکن این کار صورت بگیرد. جنس بودجه‌ی شرکت‌های دولتی با بودجه دستگاه‌ها متفاوت است، زیرا در واقع با دخل‌وخرج یک سری مغازه بزرگ دولتی روبه رو هستیم که با پرداخت مالیات و بخشی از سود خود به دولت به اداره‌ی کشور کمک می‌کنند.

بعضی از این شرکت‌ها زیان ده هستند و از دولت کمک‌زیان می‌گیرند. در نتیجه، بودجه شرکت‌های دولتی قابل جمع بستن با بودجه دستگاه‌های دولتی نیست؛ اما صرف این تفاوت‌ها نمی‌تواند دلیلی بر عدم شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی باشد، زیرا دولت بیش از ۵۰ درصد مالکیت آن‌ها را بر عهده دارد و مردم در این شرکت‌ها ذینفع هستند.  

هرچند شرکت‌های دولتی بیش از نیمی از بودجه‌ی کشور را به خود اختصاص می‌دهند، نحوه‌ی عملکرد آن‌ها از دید عموم پنهان است و بودجه‌ی آن‌ها مورد بررسی دقیق قرار نمی‌گیرد.

طی سال گذشته، اقداماتی در راستای شفاف سازی تاریک خانه‌ی مربوط به عملکرد شرکت‌های دولتی انجام شد و انتشار صورت‌های مالی این شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت. محمد عنبری، مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی دارایی در این خصوص توضیحاتی داده که در ادامه می‌خوانید.

عنبری در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این که در سال گذشته دو نوبت صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی منتشر شد، تصریح کرد: مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی دارایی گفت: سال گذشته، مجموعاً ۶۰۳ مورد صورت مالی شرکت‌های دولتی منتشر شد. وعده داده بودیم که صورت مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی را منتشر کنیم. تا کنون این تعداد شرکت تحت کنترل دولت منسجم شناسایی نشده بود و این اتفاق برای نخستین بار در کشور افتاد. آخرین دوره از انتشار صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی نیز انجام و ۵۲۱ مورد دیگر نیز منتشر شد و در کل ۱۱۲۴ صورت مالی در معرض دید عموم قرار گرفت.

بنابراین، ۱۲۴ مورد بیشتر از آماری که وعده داده بودیم به انتشار صورت‌های مالی پرداختیم. از ۵۲۱ صورت مالی‌ که امروز منتشر شده، ۱۸۷ مورد مربوط به نهاد‌ها و موسسات عمومی غیردولتی است، ۴۲ مورد از آن‌ها زیر مجموعه‌ی تأمین اجتماعی به شمار می‌رود، ۴۴ مورد زیر مجموعه‌ی صندوق بازنشستگی کشوری است، ۲۷ مورد زیر نظر بنیاد شهید و ۷۴ مورد نیز زیر نظر صندوق بازنشستگی صنعت نفت است. ۲۳۲ مورد از این ۵۲۱ صورت مالی مربوط به شرکت‌های زیر مجموعه‌ی بانک‌های دولتی است و ۱۴ مورد زیر نظر سازمان‌های مناطق آزاد است. ۵۹ مورد زیر مجموعه‌ی شرکت‌های دولتی هستند.  

وی در ادامه گفت: صورت‌های مالی‌ که امروز منتشر شده اند، اعم از صورت‌های مالی میان دوره‌ای حسابرسی شده و نشده هستند. ۳۰ مورد از آن‌ها جزو صورت‌های مالی میان دوره‌ای و زیرمجموعه‌ی نهاد‌ها و موسسات عمومی غیردولتی به شمار می‌روند. ۱۱۲۴ مورد صورت مالی از سال ۱۴۰۰ تا کنون منتشر شده است که نسبت به قبل رکوردی در این زمینه محسوب می‌شود. ما نزدیک به چهار برابر سال گذشته این آمار را محقق کرده ایم و دایره‌ی شمول و شناسایی این شرکت‌ها را برای سال جاری توسعه خواهیم داد. نمی‌دانیم این تعداد تا کجا پیش خواهد رفت، اما هر چقدر که در دایره‌ی شمول قانونی باشد، مصر هستیم که محقق شود.  

مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی دارایی خاطرنشان کرد: صورت‌های مالی به انتشار اطلاعات مالی شرکت‌ها می‌پردازد و مواردی از قبیل انواع اطلاعات پرداخت‌ها و دریافت ها، قراردادها، اسناد مالی، تمامی معاهدات و دعوا‌های حقوقی و کل قرارداد‌های بین المللی، وام‌ها و فاینانس‌های داخلی و خارجی را شامل می‌شود. صورت‌های مالی در واقع شامل نهانی‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعات یک شرکت است که مربوط به حساب کتاب شرکت هاست؛ بنابراین، انتشار صورت‌های مالی باعث می‌شود که چیز پنهانی در حوزه‌ی شرکت‌های دولتی به لحاظ مالی نداشته باشیم و تاریک خانه‌ای که در گذشته وجود داشت، از بین برود و شاهد شفافیت بالایی در این زمینه باشیم.  

عنبری ادامه داد: اینکه تا چه اندازه از صورت‌های مالی در عمل برای تجزیه و تحلیل‌ها استفاده شود به همراهی رسانه ها، دانشجویان، اساتید دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران بستگی دارد. قدم اول انتشار این اطلاعات بوده که ما برداشته ایم، در مراحل بعدی همراهی کارشناسان و پژوهشگران و رسانه‌ها مورد نیاز است.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
بابا شفافیت! نکشیمون!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
بانک های خصوصی بدون تجدید ارزیابی چطور در کشور مشغول به کار هستند ... کفایت سرمایه ندارند ....
شما هر وقت توانستید میزان دریافتی ماهانه و درآمدهای ناشی از رانت مقامات و مدیران را برای مردم روشن .و آشکار بیان کنید ، آنوقت دم از شفافیت بزنید.
از صورت های مالی عموم مردم سر در نمی آورند و آنهایی هم که سر در میاورند یا همراه هستند یا صدایشان به جایی نمی رسد.البته اینکه که صورت های مالی قابل اعتماد باشند و عددسازی انجام نشده باشد خود موضوع مهمی است
خلاصه ای را شما بگونه ای مناسب وجمع بندی شده جهت اگاهی منتشر کنید۔
چقدر شفافیت !!!!!!

دولت فقط بخش کوچکی از حاکمیته عمده موارد غیر شفاف در نهادهای حکومتی است که نه بازرسی می شوند نه گزارشی از آنها منتشر می شود و نه مالیات می دهند و نه مجلس حق نظارت بر آنها را دارد این نمایش های بی خاصیت هیچ تاثیری ندارد. اگر راست می گویید مال و اموال همه کارگزاران جمهوری اسلامی را با ۴۰ سال پیشششان منتشر کنید مشخص شود چقد مال و ثروت جمع کرده اند و بگویید از کجا آورده اند.
۹۰ درصد اقتصاد کشور در دست نهادهای حاکمیتی هستند نه دولت شما اگر راست می گویید فقط یک قلم حساب های آستان قدس رضوی را شفاف کنید ببینید یک ریال مالیات داده است و سرمایه هایی که در اختیارش هست کجا مصرف می شود. بقیه بنایدها و نهادها و که اجازه هیچ نظارتی بر آنها را نمی دهند هم که مشخص است چه وضع آشفته ای از نظر شفافیت دارند.
در شرکتهای دولتی و شبه دولتی و خصولتی (بورسی)، بریز و بپاش و سوء استفاده فراوانی در جریان است. اگر همین حیف و میل اموال عمومی کنترل شود، احتمالا بخش زیادی از کسری بودجه جبران میشود
خسته نباشین واقعا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی