بازدید 7759
۹

مروری بر برخی از دستاوردهای دفاعی کشور در سالی که گذشت

یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ برگ زرینی در صنعت دفاعی کشورمان رقم خورد و به همت و تلاش متخصصان وزارت دفاع موشک صیاد ۴B رونمایی شد.آزمون سامانه ارتقایافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با موشک برد بلند صیاد ۴B با موفقیت انجام شد.
کد خبر: ۱۱۶۸۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 24 March 2023

تابناک /هما امیری_ یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ برگ زرینی در صنعت دفاعی کشورمان رقم خورد و به همت و تلاش متخصصان وزارت دفاع موشک صیاد ۴B رونمایی شد.آزمون سامانه ارتقایافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با موشک برد بلند صیاد ۴B با موفقیت انجام شد.

مروری بر برخی از دستاوردهای دفاعی کشور در سالی که گذشت

در این آزمون، هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت.

موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب است  و برای نخستین بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفت.

برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است.

برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.

سامانه‌ای مانند باور ۳۷۳؛ آرزوی بسیاری از کشور‌ها

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی درباره موشک صیاد ۴B گفت: امروز یکی از دستاورد‌های شگرف و بسیار بزرگ دفاعی و ملی رونمایی شد.

وزارت دفاع ماموریت تامین نیازمندی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیرو‌های مسلح را در مقابله با تهدیدات و دفاع از مرز‌ها به ویژه مرز‌های هوایی برعهده دارد.
تحقیقات درباره این سامانه از سال‌های قبل آغاز شد. متخصصان وزارت دفاع و صنعت دفاعی موفق شدند در تولید یکی از سامانه‌های برد بلند که به نام باور ۳۷۳ نامگذاری شده، اقدامات خود را ساماندهی و دنبال کنند.

به گفته امیرآشتیانی، برد درگیری سامانه باور ۳۷۳ در ابتدا ۲۰۰ کیلومتر و با ارتقای این سامانه در آخرین آزمایش انجام شده با همت عزیزان نیروی پدافند هوایی ارتش و در راستای مقابله با اهداف هوایی دورایستا، موشک‌های بالستیک و انواع هواپیما‌های جنگنده و بمب‌افکن، هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد.

وزیر دفاع به سایر قابلیت‌های سامانه باور ۳۷۳ اشاره کرد و گفت: سامانه مذکور این قابلیت را دارد تا با ۶ هدف درگیر شده و آن‌ها را منهدم کند. بسیاری از کشور‌های صاحب فناوری در دنیا آرزوی داشتن چنین سامانه‌ای را دارند.

به گفته امیرآشتیانی، قطعا موشک صیاد ۴B به عنوان یک دستاورد دفاعی مهم در ارتقای توان رزم نیرو‌های مسلح نقش آفرینی بسیاری خواهد داشت و در آینده شاهد آن خواهیم بود.

ساخت این سامانه از سال ۱۳۹۹ شروع و در هر مرحله دستاورد‌های بسیار خوبی حاصل شد و به لحاظ اهمیت موضوع پدافند هوایی ارتقاء کارآمدی عملیاتی آن متناسب با سطح تهدیدات، به طور مستمر در دستور کار قرار گرفت؛ موشک صیاد ۴B که اهداف دور ایستا را مورد هدف قرار می‌دهد در مقایسه با مشابه خارجی در ردیف بهترین‌های دنیا، که بسیار محدود هستند، قرار می‌گیرد و می‌تواند در فاصله‌های دور اهداف هوایی را شناسایی، رهگیری و منهدم کنند.

صیاد ۴B توانمندی جدیدی را به نیروی پدافند هوایی برای مقابله با موشک‌های بالستیک می‌دهد و به عنوان شکارچی علیه هواپیما‌های شناسایی همانند آواکس‌ها که اخلال کننده در سامانه‌های دفاعی به شمار می‌روند و می‌توانند عملیات جهت انهدام اهدافی در عمق کشور را هدایت و فرماندهی کنند، کاربرد موثر دارد.

این دستاورد برای نیرو‌های مسلح به ویژه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)، بسیار مهم و راهبردی بود، این سامانه قدرت دفاعی و سطح بازدارندگی را ارتقاء داده و دفاع از مراکز حساس و حیاتی در عمق راهبردی کشور را میسر می‌سازد.

خلاقیت و نوآوری در فرآیند پیچیده مدیریت ساخت، ارتقاء توان عملیاتی و آمادگی رزمی، خود اتکایی و قطع وابستگی، کاهش خرابکاری‌های صنعتی به لحاظ بومی سازی فناوری‌ها و صرفه جویی‌های ارزی و اقتصادی از دستاورد‌های راهبردی این فعالیت‌های علمی و فناورانه است.

رونمایی از پایگاه هوایی ارتش در زیر زمین

در ایام دهه مبارکه فجر و در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش، رونمایی شد.

پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد.

این پایگاه با در اختیار داشتن اماکنی، چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و ... این قابلیت را دارد تا جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام ماموریت‌های محوله پذیرا باشند.

این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و بکارگیری عملیاتی انواع جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت.

پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش؛ امن، نفوذناپذیر و غیرقابل انهدام در زیرزمین

عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است.

احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیاز‌ها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‌ها قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را در مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند.

این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آن‌ها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و عاصف امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.

رئیس ستاد کل نیروهای در مرسام رونمایی از این پایگاه با بیان اهمیت پایگاه‌های زیر زمینی گفت: دشمن معتقد است که می‌تواند با بکارگیری قدرت هوایی خود و با بهره‌گیری از برتری هوایی، پایگاه‌های هوایی، شیلتر‌ها و باند‌های پروازی کشور مورد نظر را مورد انهدام قرار داده و با خیال راحت به مأموریت خود ادامه دهد؛ یعنی همان کاری که در تجاوز به کشور‌های افغانستان، عراق و برخی کشور‌ها با خوی تجاوزگری از خود نشان داد که چاره آن علاوه بر پدافند عامل، داشتن پایگاه‌هایی امن، نفوذناپذیر، غیر قابل دسترسی و غیرقابل انهدام در زیر زمین است؛ پایگاه عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه با این مشخصات است که توسط قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) به فرماندهی سرلشکر غلامعلی رشید و با همکاری و همراهی نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۹
نگاهی به دست اور های علمی و فرهنگی کشور نگاهی به رشد اقتصاد کشور نگاهی به تحقیقات و کشفیات کشور نگاهی به تعداد مدرسه ها و بیمارستان‌های کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
نیاز و دغدغه مردم جنگ افزار نیست !! نمی خواهید بفهمید؟
همه چی رو به پیشرفته از ریال و اقتصاد و همه چی حیف این مردم پول یامفت میدن به نیروهای مسلح اخه اینهمه نیرو به کجای کارمون میاد اینهمه جوون رو براشون کار ایجاد میکردید حداقل رزرو نگهشون میداشتید و تسلیحات رو صادر میکردید یه چیزی با این اقتصاد داغون هیچ چیزی ارزش نداره حتی اگه تولید واقعی باشه
با این همه حرفها؟ایران از نظر هوایی بسیار نقطه ضعف دارد،و همچنین در مسافت زیاد در نیروی دریایی ضعیف است و در مسٸله مسافت کوتاه خوب عمل کرده است،ایران حداقل به 500 هواپیمای جنگی و سیصد چرخ بال نیاز دارد که غیر ممکن است،پس اگر جنگی پیش بیاید هرچند می شود صدمه زد ولی باخت با ما است؟
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
ایا می دانید چرا در این زمان با کشوری همسایه پیمان امنیتی امضاه شد؟و حتی با عربستان که رغیب است؟؟؟
راه خروجی را که بمباران کنند آنها دردل کوه حبس میشوند فکری کرده اید ؟مگراینکه فوق سری باشد ثانیا با برد زیادی که موشکهای هوا بسطح دارند از مسافتهای خیلی طولانی استفاده میکنند وموشکها را ازفن آوریهای پهپادی میسازند که شناسایی نشود دشمنان بدنبال ابن هستند که سیلی بزنند آما سیلی نخورند علم وفن آوری آیا برای کمک به سیلی زدن به دشمن اقدامات مفید علمی انجام داده است که دست ارتش خالی نباشد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
خودت فهمیدی چی میگی؟موشک با فن آوری پهپاد چیه
محسن
| Belgium |
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
فکر کردی یکی و دو تا خروجی وجود دارد؟
در فيلم برادران ليلا عضو عاقل خانواده به پدر خانواده مي گفت با پولت بچه هات ميتونن بزرگي کنند. بيخيال نشستن بر تخت بزرگي خاندان بشو!
نشستن روي اون تخت هزينه هاش براي ملته.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر