کامودیتی ها به چند دسته و بازار تقسیم می شوند؟

کیفیت یک کامودیتی مشخص، یکنواخت و یکسان است هر چند ممکن است از تولید کننده‌ای به تولیدکننده دیگر تفاوت اندکی وجود داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با کامودیتی ها بهتر است که با انواع بازار و دسته بندی آنها آشنا شویم.
کد خبر: ۱۱۶۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳ 13 March 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، کیفیت یک کامودیتی مشخص، یکنواخت و یکسان است هر چند ممکن است از تولید کننده‌ای به تولیدکننده دیگر تفاوت اندکی وجود داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با کامودیتی ها بهتر است که با انواع بازار و دسته بندی آنها آشنا شویم.

کامودیتی‌ها کالا‌هایی هستند که اغلب به عنوان ماده اولیه در تولید سایر کالا‌ها و خدمات به کار می‌روند. بطور کلی، کیفیت یک کامودیتی مشخص، یکنواخت و یکسان است هر چند ممکن است از تولید کننده‌ای به تولیدکننده دیگر تفاوت اندکی وجود داشته باشد. برخی از کامودیتی‌های رایج عبارتند از: غلات، آهن، طلا، گوشت گاو و گوسفند، نفت و گاز طبیعی.

دسته بندی کامودیتی‌ها

کامودیتی‌های سخت، منابعی هستند که در طبیعت وجود دارند و باید استخراج شوند نظیر: نفت، طلا، مس و آلومینیم و... 

کامودیتی‌های نرم محصولاتی هستند که به طور عمده از فعالیت‌های کشاورزی به دست می‌آیند نظیر ذرت، گندم، شکر و سویا و .... از ویژگی کامودیتی‌های نرم این است که به علت حساسیت بالای این محصولات نسبت به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در اکثر مواقع تغییر قیمت‎های فصلی در بازار این دسته از کامودیتی‌ها دیده می‌شود.

جدول زیر نوع دیگری از تقسیم بندی کامودیتی‌ها را ارائه می‌دهد که انرژی به صورت مجزا در نظر گرفته شده است: 

کامودیتی ها به چند دسته و بازار تقسیم می شوند؟

کامودیتی‌ها نیز همانند سهام هم در تالار معامله‌های فیزیکی هم از طریق شبکه اینترنت به صورت آنلاین و بدون آنکه هیچ کالای فیزیکی مبادله شود خرید و فروش می‌شوند.

برای بررسی انواع کامودیتی‌ها، باید انواع بازار‌های کالایی را مورد بررسی قرار دهیم و برای این کار باید یک شاخص جامع مانند شاخص CBR) Commodity Research Bureau Index) داشته باشیم. در شاخص CRB اثرات ۱۹ کالا در دو حالت نقدی و آتی وجود دارد و این کالا‌ها به ۴ دسته با وزن‌های متفاوت تقسیم شده‌اند که عبارتند از: محصولات کشاورزی، انرژی، فلزی و فلزات گران‌بها.

انواع بازار کامودیتی

بازار انرژی: منابع انرژی سنتی مثل: نفت برنت، نفت خام، بنزین، گاز طبیعی، ذغال سنگ، اتانول، اورانیوم و نفت گرمایشی. انرژی‌ها همچنین شامل انرژی‌های تجدید شدنی مثل انرژی بادی و انرژی خورشیدی نیز می‌شوند.

بازار فلزات: کالا‌های معدنی شامل فلزات گرانبهایی مثل طلا، مس، نقره، پالادیوم و پلاتینیوم همچنین فلزات صنعتی مثل: کانه آهن، قلع، مس، آلومینیوم و روی می‌شوند.

بازار محصولات کشاورزی: این نوع کالا‌ها شامل محصولات خوراکی برای مصرف انسان‌ها مثل شکر، قهوه، کاکائو، جو، گندم و ... است همچنین شامل محصولات غیرخوراکی مثل: پنبه، روغن پالم، پوشاک، لاستیک، کش، پاک کن، مواد اولیه ساختمان و ... نیز می‌شود.

بازار دام و گوشت: شامل تمام حیوانات زنده مثل گاو‌ها و خوک‌ها
در تقسیم بندی دیگر کامودیتی‌ها به چهار بازار فلزات گرانبها، فلزات پایه، نفت و انرژی و نیز بازار کالایی یا محصولات کشاورزی و دامی تقسیم بندی می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار