بازدید 2736

آلیاژ مخازن صنعت پتروشیمی چه ویژگی‌هایی دارند؟

کد خبر: ۱۱۶۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸ 11 March 2023

صنایع پتروشیمی از تأسیسات مختلف نفت و گاز تشکیل شده‌اند. این تجهیزات شامل انواع مخازن و دستگاه‌های مورد استفاده در ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و جابه‌جایی موادی مثل نفت و گاز هستند. در انبار نفت، پایانه‌های حمل‌ونقل و میادین نفتی مخازن مختلفی استفاده می‌شوند که آلیاژ‌های خاصی در ساخت آن استفاده شده است.

صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی برای اینکه بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را نگهداری کنند و همچنین فرایند‌های میانی و پایانی را بر روی نفت و گاز انجام دهند، نیاز به استفاده از مخازن دارند. این مخازن از آلیاژ‌های خاصی تولید می‌شوند. بررسی ویژگی آلیاژ مخازن پتروشیمی بسیار کاربردی است.

مخازن مورد استفاده در پتروشیمی

این ظروف صنعتی برای نگهداری آب و فراورده‌های پتروشیمی مانند نفت، گاز و سایر مصارف حفاری مناسب هستند. در حالت کلی مخزن­ها در اندازه‌ها و اشکال مختلف ساخته شده‌اند تا برای ذخیره‌سازی محصولات در صنایع گوناگون کاربردی باشند. شکل کلی مخزن به‌صورت افقی، زیرزمین یا عمودی است و جنس آن از سنگ، بتن، فولاد، پلاستیک یا فایبرگلاس است. این محصول بر اساس نوع ماده‌ای نگهداری شده دارای دسته‌بندی‌های خاصی هستند. همچنین مخازن مورد استفاده بر روی زمین با نمونه زیرزمینی ذخیره‌سازی نفت و گاز تفاوت دارند. در نتیجه برخی از مغازه سرپوشیده یا زیرزمینی نام دارند. این محصول از فلزات خاصی تهیه شده است که بررسی ویژگی آلیاژ مخازن پتروشیمی می‌تواند قبل از خرید بسیار کاربردی باشد.

همچنین مشتری می­تواند با دید بهتری نسبت به خرید لوازم مورد نیاز خود در صنعت پتروشیمی اقدام کند. شما می­توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ورق a283 به سایت https://pivan.co/product-category/sheet/hrc/a283-sheet/ مراجعه کنند و اطلاعات کافی درباره انواع مخازن مورد استفاده در صنایع پتروشیمی به دست آورند.

آلیاژ مخازن صنعت پتروشیمی چه ویژگی‌هایی دارند؟

کاربرد اصلی مخازن در صنایع

مخازن برای نگهداری انواع صنایع غذایی، لبتی، شیمیایی، دارویی، عرقیات و پتروشیمی و نفت و گاز مناسب هستند. البته این ظروف بر اساس نوع ماده و آلیاژ مورد استفاده در تولید آن دارای انواع مختلفی هستند. کاربرد‌های اساسی مخازن تحت فشار در صنعت نفت و گاز مخصوص ذخیره انرژی، دیگ بخار، مخازن پنوماتیک، هیدرولیک و گاز‌های مایع مثل بوتان، پروپان، کلر، آمونیاک است.

انواع مخازن مورد استفاده در پتروشیمی

علاوه­ بر تنوع ناشی از ویژگی آلیاژ مخازن پتروشیمی دسته‌بندی دیگری نیز وجود دارد. این تنوع بر اساس نحوه ساخت مخازن دسته‌بندی شده است. انواع این محصول شامل استوانه‌ای عمودی و افقی، بالا باز یا بالا بسته، کف ظرفی، کف صاف، پایین شیب‌دار و کف مخروطی است. ظروف نگهدارنده استوانه‌ای عمودی ظرفیت زیادی دارند و برخی گوشه‌های آن گرد است. به‌دلیل انتقال مایع از دیواره جانبی عمودی به نمای پایین امکان تحمل فشار هیدرواستاتیکی مایع موجود در داخل آن آسان‌تر می‌شود.

مخازن مورد استفاده در ذخیره سوخت صنعتی دسته‌بندی‌های گوناگونی دارند. به­طول مثال متریال مورد استفاده در ساخت مخازن پتروشیمی باید با توجه به عوامل خاصی مثل ضخامت، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، ابعاد، کارخانه تولید‌کننده و... انتخاب شود. همچنین میزان قدرت چکش خواری، مقاومت در برابر اکسیداسیون، میزان انعطاف‌پذیری و... باید در انتخاب آلیاژ مورد استفاده برای ساخت مخزن در نظر گرفته شود.

آلیاژ مناسب برای ساخت مخزن پتروشیمی

در ساخت مخزن مورد استفاده برای صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی مثل نفت و گاز از فلزات گوناگونی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها ورق‌های استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ و ورق اسیدشویی است. ویژگی هر یک از این آلیاژ‌ها در ساخت مخزن تأثیر متفاوتی دارد و می­تواند میزان مقاومت مختلفی را در برابر شرایط گوناگون برای مخزن ایجاد کند.

معرفی آلیاژ استیل ۳۰۴

در ساخت ظروف پتروشیمی مخصوص نگهداری نفت و گاز یک آلیاژ به نام استیل ۳۰۴ استفاده می‌شود. بررسی ویژگی آلیاژ مخازن پتروشیمی نشان می‌دهد که استفاده از استیل به­دلیل مقاومت زیاد‌ آن در مقابل زنگ­زدگی بسیار مناسب است. در مواد تشکیل‌دهنده استیل از کروم، آهن و نیکل با درصدهای خاصی استفاده می‌شود که قدرت مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می‌دهد.

سطح این ورق‌ها صاف و صیقلی و بسیار براق است. کربن موجود در ترکیبات شیمیایی این آلیاژ بسیار کم است و به همین دلیل انعطاف‌پذیری آن افزایش پیدا کرد. در نتیجه فرم‌پذیری و جوشکاری استیل ۳۰۴ به‌آسانی انجام می‌شود. ورق استیل در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارد؛ از جمله در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی که محتویات آن دارای ناخالصی‌های زیادی است.

معرفی استیل ۳۱۶

استیل ۳۱۶ بعد از نمونه ۳۰۴ کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد و از فولاد ضدزنگ ساخته شده است. محتویات این ورق شامل ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است. در این ورق فولادی از ۲ یا ۳ درصد مولیبدن نیز استفاده شده که باعث افزایش مقاومت و استحکام این آلیاژ در برابر دمای بالا شده است و میزان استحکام آن نسبت به استیل ۳۰۴ بسیار بیشتر است.

این استیل می‌تواند در برابر هیدروکلریک اسید، سولفوریک اسید، فرمیک اسید، استیک اسید، اسید کلریدی و... مقاومت کند. وجود ویژگی ضد اسید بودن آن را برای استفاده در مخازن نگهداری نفت، گاز و پتروشیمی کاربردی کرده است. امکان انجام جوشکاری، نگهداری محصولات مختلف نفتی، استفاده به‌عنوان ظروف آزمایشگاهی در پتروشیمی و... در استیل ۳۱۶ امکان‌پذیر است. بهترین کارکرد این محصولات استیل در حمل‌ونقل مواد شیمیایی است که ایمنی زیادی دارند.

آلیاژ مخازن صنعت پتروشیمی چه ویژگی‌هایی دارند؟

معرفی ورق اسیدشویی

یک نوع ورق دیگر مخصوص تولید مخازن پتروشیمی و نفت و گاز همین محصول ورق اسیدشویی است. این ورق از طریق روش نورد گرم تولید می‌شود که انواع اسید‌ها در آن برای شستشوی ورق به کار گرفته می‌شود. در فرایند اسیدشویی خیلی از ناخالصی‌ها و اکسید‌ها از ورق جدا می‌شوند و از بین ‌می‌روند. سطح ورق‌ها نیز به­طور خاصی صاف و صیقلی هستند و کیفیت فوق‌العاده زیادی دارد. این ورق‌ها استفاده گسترده‌ای دارند و برای مصارف ساخت‌وساز کاربردی هستند. ساخت انواع قطعات خودرو و تولید مخازن مخصوص نگهداری سیالات مایع و گازف ساخت مخازن تحت فشار با مقاومت بالا، استفاده برای ساخت مخازن گازی، مناسب برای ساخت مخزن نگهدارنده گاز و نفت و ... از موارد استفاده این محصول است.  

از طریق بررسی ویژگی آلیاژ مخازن پتروشیمی از نوع ورق اسیدشویی متوجه می­شوید که استفاده از این محصول چه مزایای زیادی می‌تواند برای فعالیت‌های مختلف داشته باشد. این محصول بسیار اقتصادی است و استفاده از آن برای شما مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. همچنین قدرت اسید روی آن تاثیر زیادی ندارد و در صورت استفاده در نگهداری مایعات یا نفت و گاز با ویژگی‌های شیمیایی مواد واکنش نمی‌دهد. شما می­توانید قبل از خرید قیمت انواع ورق اسیدشویی را بادقت بسیار بالا بررسی کنید و تصمیم بگیرید.

آلیاژ مخازن صنعت پتروشیمی چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

نتیجه‌گیری

یکی از چالش‌های بسیار بزرگ در صنعت نفت و گاز میزان مقاومت فلزات و آلیاژ‌ها در برابر خوردگی در فرایند استخراج، پالایش و انتقال این محصولات است و همچنین صنایع پتروشیمی در معرض اشتعالات و انفجار‌های گوناگونی قرار دارند و باید برای کنترل دما استاندارد‌های سختگیرانه‌ای در نظر گرفته شود تا فلزات استفاده شده در این شرایط مقاومت حرارتی بالایی داشته باشند. استفاده از فلزات متنوع در این صنعت باعث شده تا فعالان این مجموعه از آلیاژهایی استفاده کنند که میزان استهلاک تجهیزات آن‌ها در بلندمدت کاهش پیدا کند.

آلیاژ بسیار پرکاربرد در مراحل مختلف اکتشاف، فراوری، حمل‌ونقل، پتروشیمی و حفاری آلیاژ‌های فولاد است. این آلیاژ نسبت به خورندگی، تسلیم‌پذیری، سایش، حرارت و... بسیار مقاوم است و در تمام بخش‌های صنعت نفت و گاز استفاده می‌ شود. بررسی ویژگی آلیاژ مخازن پتروشیمی می‌تواند به افراد کمک کند تا نحوه استفاده صحیح از آن را بدانند و از سیالات متناسب با محیط و جنس مناسب برای نگهداری در مخزن استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این آلیاژ‌ها می‌توانید به سایت پیوان مراجعه کنید. این مجموعه از نظر تنوع اجناس و عملکرد بسیار مطلوب است و می­تواند انواع نیاز مشتری را پس بگید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار