بازدید 21101

گزارش ستاد حقوق بشر درباره ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در ایران

بررسی‌ها و یافته‌های وزارت کشور پس از جلسات فشرده با کارشناسان امنیتی و قضایی و وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که بلافاصله پس از گزارش‌ مسمومیت دانش‌آموزان در ۵۲ مدرسه و ۲۵۰ کلاس، نیروهای اورژانس، درمان، آتش‌نشانی و انتظامی در محل حاضر شدند و علاوه بر معاینه دانش آموزان، محیط داخلی و پیرامونی مدرسه را پایش کردند.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶ 11 March 2023

گزارش ستاد حقوق بشر درخصوص ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در ایران

 

تابناک _ ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، گزارش مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در ایران و اقدامات انجام شده برای رسیدگی به این وضعیت را منتشر کرد. در آغاز این گزارش، شرحی از ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در شهر قم و چند استان دیگر و نتایج اولیه چندین آزمایشگاه فوق پیشرفته آمده است.
 

در ادامه این گزارش نوشته شده: در خصوص این وقایع، مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سیاست نظام مبتنی بر مسئولیت پذیری، شفاف‌سازی و حمایت و ارتقای حقوق بشر شهروندان، از همان آغازین روزهای این رخداد سریالی و ضد حقوق بشری مواضع قاطعی را اتخاذ کرده و پیگیری آن را در دستور کار قرار دادند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسمویت دانش‌آموزان را جنایتی بزرگ خواندند و خواهان شناسایی و اشد مجازات عاملان آن شدند. رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز وزرای کشور و اطلاعات را مامور بررسی این موضوع و ارائه گزارش شفاف به مردم کردند. رئیس قوه قضائیه نیز این اقدام را مصداق افساد فی الارض خواندند که مجازات شدید و بدون اغماضی را به دنبال خواهد داشت. ایشان همچنین دستور دادند در دادگستری‌های کل سراسر کشور شعبه خاصی برای رسیدگی به این موضوع و مسائل مرتبط با آن اختصاص یابد. رئیس مجلس هم از روسای چهار کمیسیون تخصصی مجلس خواست، با تشکیل یک کارگروه ویژه، به این موضوع رسیدگی کنند. دبیر ستاد حقوق بشر نیز در این ارتباط اعلام کرد: ستاد حقوق بشر با جدیت پیگیر روشن شدن موضوع مسمومیت دانش آموزان در برخی مدارس بوده و در تماس مداوم با نهادهای امنیتی و قضایی، خواستار شناسایی فوری عاملان این موضوع است. اجازه نخواهیم داد این قضایا مانع بهره‌مندی دانش آموزان از حق آموزش شده و آرامش آنها و خانواده‌ها را سلب کند.


این گزارش می‌افزاید: بلافاصله پس از آغاز حادثه، تیم‌های تخصصی وزارت بهداشت، تحقیقات علمی و میدانی خود را آغاز کردند و در بازه‌های زمانی مختلف، نتایج تحقیقات خود را منتشر کردند. همچنین، وزارت کشور به دستور رئیس جمهور مامور شد تا ابعاد امنیتی و سیاسی ماجرا را به دقت بررسی کرده و گزارش‌های خود در این ارتباط  را شفاف ارائه کند.


اهم یافته‌های کمیته تحقیق وزارت بهداشت شامل سی تن از برجسته‌ترین متخصصان حاکی از این است که بخش اندکی (کمتر از 10 درصد) از دانش‌آموزان یک ماده محرک که از نوع گازهای جنگی، خطرناک و کشنده نبوده، استنشاق کردند و بخش اعظمی نیز تحت تاثیر آثار روحی و روانی و اضطراب قرار گرفتند.


بررسی‌ها و یافته‌های وزارت کشور پس از جلسات فشرده با کارشناسان امنیتی و قضایی و وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که بلافاصله پس از گزارش‌ مسمومیت دانش‌آموزان در ۵۲ مدرسه و ۲۵۰ کلاس، نیروهای اورژانس، درمان، آتش‌نشانی و انتظامی در محل حاضر شدند و علاوه بر معاینه دانش آموزان، محیط داخلی و پیرامونی مدرسه را پایش کردند. برخی افراد در رابطه با مواد محرک دستگیر شدند و دستگاه‌های مربوطه مشغول تحقیق و بررسی کامل هستند.


در پایان این گزارش تاکید شده است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی پایبند به ارزش‌های حقوق بشری، فارغ از هر گونه فشار، عملیات روانی، سوء استفاده ابزاری و برخورد سیاست زده، تمام تلاش خود را برای پیگیری اتفاقات رخ داده انجام خواهد داد و از هیچ تلاشی برای شناسایی و به عدالت سپردن عاملان و مباشران و مسببان این حوادث جنایت بار فروگذار نخواهد کرد.

متن کامل گزارش ستاد حقوق بشر درخصوص مسمومیت دانش‌آموزان و اقدامات انجام شده

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۶
ستاد حقوق بشر جان کجایی دقیقا کجایی؟حیف بودجه ای که برات صرف می شه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
حیف نون
بشر ؟ حقوق بشر ؟ منشور حقوق بشر از این کشور به دنیا معرفی شده و الان وضع ما اینه
چنین مانورهایی هرگز پذیرفتنی نیست. هیچ عقل سلیمی توضیحات اینچنینی را قبول نمی کند. مسمومیت دانش آموزان سازمان یافته تر از آن است که کار دشمن باشد!!!!! و اگر بنا بر فرض محال کار دشمن بود چرا اقدام موثری انجام نمی شود !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اقای پروفسور عقل سلیم، هیچ دانشاموزی مسموم نشده در اثر جریانات معندانه القا شده این احساس به دانشآموز ایجاد استرس دست میده ودانش اموز احساس ترس وناامنی واسترس بهش دست داده خیال میکنه مسموم شده
مساله را خيلي کوچيکش کرديد. خيال ميکنيد ازتون قبول مي کنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
در حد شکلات تاریخ مصرف گذشته
این گزارش حقوق بشری چرا اسم افراد و گروههایی که این جنایت رو انجام دادن چرا نبرده؟
در این گزارش همه چیز کلیشه ای و چیزی است که همه مردم از طریق اخبار صدها بار شنیده اند اما از اصل موضوع خبری نیست
یعنی بطور دقیق و مستند و قطعی مشخص شود که چه کسی اینکار را انجام و با چه هدفی انجام شده است

گزارش های آبکی و سطحی و ورق سیاه کن و هزینه بر بدرد حقوق بشر واقعی نمی خورد

ما در کشور نیاز به گزارش ها و گفته های کوتاه و خلاصه و عمیق و مفید و کارا داریم نه گزارش های کلیشه ای و پرگویی و سطحی
v. دنبال اون دوربین هایی باشید که ظرف 2 تا 3 ساعت موجب شناسایی مجرمین میشن و نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعاتی به داشتن اونا افتخار می کنه ولی نمی تونه دنبال 4 تا بی شرف و بی ناموس بره که بچه های ما رو هدف قرار میدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
دقیقااا با مطرح شدن این مطلب،به عاملین اصلی این جنایت
می رسیم م
کمترین ربطی که این موضوع داره همین کمیته نمی دونم چیچیه. فقط مهمه که نهاد های امنیتی گزارش دقیقی بدن.
عالی است
ممنونیم که بدون سیاسی بازی مساله را پیگیری میکنید
زنده باد ایران
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
اون زنده باد ايرانت منو كشته
ستاد حقوق بشر؟
تاثیر گذار بود
امروز هم دانش آموزان اهواز و آبادان و دیگر استانها رو شیمیایی زدن و مسموم کردند
ما هر چی دیدیم از مسئولین الا پیگیری از روز اول!!
لطفا نوشته را تصحیح بفرمایین.
پنج نفر دختر رقاص اکباتان تهران به همراه مربی در کمتر از چهل و هشت ساعت دستگیر شدند سه ماه از سریال مسمومیت دانش آموزان کشور گذشت حتی به یک نفر مشکوک نشدن در ماه چهارم که موضوع جنبه جهانی و بین المللی گرفت چند نفر را دستگیر کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
100 نفر شناسائی و دستگیر شده اند. گویا در جریان نیستی جواد جون.
تا وضع اینه ما که جرات نمی کنیم بچه ها مون رو بفرستیم مدرسه
اسید پاشی اصفهان را هم گفتند که جنایت بوده ، اما چرا عاملان آن به مردم معرفی نشدند؟ اینقدر به شعور مردم توهین نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
احتمالا شناسائی نشدند.
ملت به مسئولیتی که هرباراون لا تناقض گویی وحرفهای مختلف حرف میزدنند اعتمادندارند. رفتاروکارشون وعده ها وشعارهاشون دیگه مورداعتمادملت نیست . دلیل روشنش وعده های رئیس حمهورکه هیچ کدام عملی نشد وحتی برعکس بعدم ادعای پیشرفت دارند. ریشه کنی فقر یکسال پیش این بود یا واقعآ گسترش فقر بوجود اومد . هواپیما که مسئولین بالارتبه یه روزمنکرشدند چی ؟؟ ملت اعتمادبه حرفهای مسئولین ندارند خانم خز علی گفت پسرم برای آنوزش وفراگیری ... رفته درصورتی که رفته خونه هم خریده این یعنی چه ؟؟؟
خیلی ممنون ولی اولا پاسخ ها سریع نبود ثانیا تاکنون عاملین معرفی نشدن
يادشون رفت بگن " در اين راستا از خجالت مادران دانش آموز درآمده و كتك مفصلى بهشون زديم تا ديگر اداى مريضها رو در نيارن"
پاسخ ها
غلامرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
مگه مادرا گاز تنفس کرده بودند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اولا که هیچ مادری کتک نخورده.
یک زن که دائم به مامورها حمله می کرده و بهشون فحش می داده توسط یک آدم دیگه که پلیس نبوده کتک خورده.
بنابراین اولا زنی که به مامورها حمله می کرده باید محاکمه بشه و دوما مردی که از کوره در رفته و به زن حمله کرده باید محاکمه بشه. سوما ارتباط زنی که شلوغ می کرده و دنبال درگیری بوده با منافقین باید بررسی بشه.
هر وقت یک اتفاقی تو کشور میافته تنها چیزی که اعلام میشه (کار دشمنه) این دفعه یک چیز دیگه ای می گفتید تکراری نباشه همه ملت می‌دونن. چه کسایی نمی خان دختران درس بخونند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
فعلا که مسئولین تاکید به برگزاری کلاس و رسانه های دشمن دنبال تعطیلی کلاس هستند. جوابتون واضح است.
اهم یافته‌های کمیته تحقیق وزارت بهداشت شامل سی تن از برجسته‌ترین متخصصان حاکی از این است که بخش اندکی (کمتر از 10 درصد) از دانش‌آموزان یک ماده محرک که از نوع گازهای جنگی، خطرناک و کشنده نبوده، استنشاق کردند و بخش اعظمی نیز تحت تاثیر آثار روحی و روانی و اضطراب قرار گرفتند.

سایت تابناک داره از اصول اولیه اش عبور می کند. خودت فهمیدی چی نوشتی یا چه چیزی رو می خوای القا کنی و طرف حسابت کی هست.
خداقوت سپاهی ارتشی بسیجی خداقوت یگانهای ویژه حق نگهدارتان امیدوارم همیشه پرتلاش ومقاوم باشیدودست دشمنان این نظام واین انقلاب رارو کنیدمادعاگوی شماهستیم انشاالله هرتیری ازناحیه ی دشمن در چشم خود دشمن
هیچ حمله شیمیایی در کار نیست. استرس و اضطراب ناشی از تبلیغات و هیستیری جمعی است.
اين فقط تمجيد و تعريف از خود بود ... ؟؟؟؟ با كي برخورد شد؟ چه جرياني مقصر شناخته شد؟؟؟ نتيجه بررسي دوربين هاي مدارس چي شد؟؟؟
اخبار گوگل یه مشت چرت و پرته
شک نکنید با این توضیحات دیگه فهمیدیم همه چیز تقصیر امریکاست البته قبلا هم فهمیده بودیم ولی اینقدر مطمئن نبودیم مرسی که هستید
متاسفانه یه عده از خودمون فقط حرف لجن‌های خارج نشین رو قبول میکنید .به خدا همه نظام بسیج شدند تا این عاملین رو دستگیر کنند .که خدا رو شکر تونستن چند عامل رو بگیرند ورود سیاهیش بمونه برا آدمهای وطن فروش
ماجرای فیملهایی که در بعضی دبیرستانها پخش کردن چیه؟ واقعیت داره واقعا؟
ستاد حقوق بشر ! چقدر این واژه در کشورمان مهجور و گمشده به نظر می رسد .
شاید تعطیل بوده ،،، چه می دونیم.
اما واقعا اگر ایران تصمیم جدی برای رعایت و احترام به حقوق بشر و همکاری با کمیته حقیقت یاب را به صورت شفاف و خالصانه نخواهد هنوز هم اتخاذ کند ، پیامدهایی جهانی و انزوای بیش از بیش را در پی دارد چرا که افرادی هستند که بیست و چهار ساعته دارند تلاش می کنند و اصلا حرفه اصلی شان همین کنکاش در حقوق بشر است .
باید سپاه مامور بزاره جلوی در مدرسه ها تا مدتی که کسی جرات نکنه بیا به دانش اموزان اسیب برسونه مثل موقعی که مردم برای مطالبه میمدن تو خیابون همه جا میشد پراز مامور انتظامی حالا هم همین کار بکنن برای امنیت بچه ها این چه وضعی مگر مردم بچه هاشون سرراه پیدا کردن
مگر ایران ستاد حقوق بشر دارد؟؟؟!!!
اینکارها توسط گروهکهایی درحال انجام است وبا گول زدن درست نمیشه که بگید ۲تا بجه تو مدرسه انداختن..امنیت کشور باید بدست صاحبان امنیت یعنی نیروی انتظامی و ارتش بیفتد ارگانهای دیگه هیچگونه رسمیتی ندارن
چند روز پیش بچه ها در یک مدرسه در ژاپن توسط یک گاز مسموم شدن نکنه از نظر بعضی ها اونم کار جمهوری اسلامی بوده، سال ۲۰۰۸ هم در چند مدرسه در بنگلادش این اتفاق افتاد این موارد رو کنار هم بچینید تا به عامل اصلی این حملات پی ببرید البته اگر مغز نداشته تون رو از اراجیف شبکه اینتر اشغال و سایتهای خبری داخلی وطن فروش خالی کنید
خودمان هم جمع کردن بلدیم علت و مسببان را معرفی کنید
وزیر آموزش و پرورش با 2 سانتیمتر برف و آلودگی هوا مدارس رو تعطیل میگرد حاله چی شده که اصرار به بازماندن مدارس تا آخرین لحظه شده اند؟ هیچکس تا حالا به صراحت نگفته که چی شده و چرا شده؟ عاملین رو هم هی دستگیر میکنند ولی باز هم هر روز مسمومیت در شهرهای مختلف ادامه داره؟
ما که هالو ! ما که ببو !
انشاء الله که عقلانیت در مملکت حاکم شود .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان