بازدید 6958
بسته ویدیویی «تابناک»

ارتش استرالیا علیه شترمرغ‌ها / شوخی در دادگاه جرایم جنگی ژاپن / انتفاضه شعبانیه، قیام شیعیان عراق علیه صدام / جنگ دوم چچن چگونه رقم خورد؟ / نماز جمعه تاریخی آیت‌الله طالقانی / انقلاب میخک پرتغال

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷ 10 March 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


ارتش استرالیا علیه شترمرغ‌ها

پس از بازگشت سربازان استرالیایی از جنگ جهانی اول، دولت زمین‌هایی در غرب استرالیا را به عنوان پاداش به آن‌ها داد تا در آن کشاورزی کنند. آن دوران مصادف با دوره رکود بزرگ بود و دولت برای تقویت بخش کشاورزی، قول مساعدت‌هایی به کشاورزان داده بود تا کشت گندم را تقویت کند؛ اما این کمک‌ها هیچ‌ گاه محقق نشد. نارضایتی کشاورزان در اثر رکود و بدقولی دولت زمانی به اوج رسید که شترمرغ‌های استرالیایی (ایمو) هنگام مهاجرت خود به سمت سواحل غربی شروع به غارت زمین‌های کشت شده آن‌ها کردند. گروهی از کهنه سربازان جنگ، استفاده از مسلسل برای مقابله با این تهدید را پیشنهاد کردند و دولت که به دنبال یافتن راهی برای جلب رضایت کشاورزان بود، از این فرصت نهایت استفاده را کرد و ارتش را با مسلسل‌های لوئیس به جنگ لشکر شترمرغ‌ها فرستاد.

اما شرایط آن گونه که انتظار داشتند پیش نرفت، شترمرغ‌ها سریع‌ و زیرک بودند و پس از چندین روز نقشه کشی و شلیک هزاران گلوله، صرفا تعداد ناچیزی از جمعیت شترمرغ‌ها کشته شدند. تلاش برای نصب مسلسل روی کامیون نیز بی فایده بود، چون سرعت دویدن شترمرغ‌ها حدود سه برابر سرعت کامیون‌ها بود. نهایتا ارتش استرالیا ناتوانی خود در کاهش جمعیت شترمرغ‌ها را قبول و عقب‌نشینی کرد و ایموها حمله خود به محصولات کشاورزی را ادامه دادند، تا اینکه نهایتا دولت برای کاهش جمعیت ایموها برای سر آن‌ها جایزه گذاشت و این منجر به حل بحران شترمرغ‌های استرالیا شد. این واقعه همچنان یکی از نقاط جالب توجه تاریخ استرالیاست. در این ویدیو، گزارش تصویری از این «جنگ» را با زیرنویس فارسی ببینید.

 


جنگ دوم چچن چگونه رقم خورد؟

مردم چچن که به واسطه تفاوت‌های اعتقادی و قومی از دیرباز به دنبال استقلال از شوروی و سپس روسیه بودند، سرانجام با جنگ اول چچن به خواسته خود رسیدند؛ اما مشکلات اقتصادی، عدم موفقیت در برقراری یک دولت مرکزی پایدار و فعالیت‌های خشن شبه نظامیان در این منطقه، منجر به جنگ دوم چچن و پس گرفتن این منطقه سرشار از نفت توسط روسیه شد. تصاویری از این جنگ خشن و خونبار را همراه با توضیحات تاریخی در ویدیو تابناک ببینید.

 


شوخی در دادگاه جرایم جنگی ژاپن

پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، دادگاهی برای محاکه جنایتکاران جنگی برگزار شد؛ یکی از شخصیت‌های برجسته در این دادگاه ژنرال توجو هیدکی بود که تقریبا در تمام مدت جنگ جهانی دوم نخست وزیر ژاپن بود. در خلال برگزاری این دادگاه، یکی دیگر از متهمین که قصد داشت خود را دیوانه نشان دهد، به سر کچل توجو ضربه‌ای می‌زند که برای لحظه‌ای کوتاه، جو جدی دادگاه را تغییر و بر لب‌های توجو که مدتی بعد اعدام شد لبخندی می‌نشاند. تصاویر شوخی ژاپنی‌ها در یک قدمی مرگ را در ویدیو تابناک ببینید.

 


نماز جمعه تهران با امامت آیت‌الله طالقانی

آیت‌الله طالقانی در مرداد ۱۳۵۸ به عنوان امام جمعه تهران از سوی امام خمینی برگزیده شد و پیش از بدرود حیات، پنج نماز جمعه اقامه کرد که آخرین آن‌ها در ۱۶ شهریور ۱۳۵۸ در بهشت زهرای تهران برگزار شد. تصاویری که می‌بینید، به روایتی متعلق به ۵ مرداد ۱۳۵۸ و به روایتی ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ است که توسط آسوشتیدپرس ثبت شده است؛ هرچند این تصاویر پیوستگی ندارد، گویای حال و هوای نماز جمعه‌های ابتدایی از جمله نبود نرده در میان صفوف نمازگزاران است.

 

 

انقلاب میخک پرتغال

حدود چهل سال حکومتی دیکتاتوری بر پرتغال حاکم بود که با سانسور و سلب آزادی‌های مردمی و اصرار به ادامه جنگ در مستعمره‌های پرتغال در آفریقا، شرایط سختی برای مردم خود ایجاد کرده بود، این فشارها نهایتا باعث شد که تعدادی از افسران ارتش تصمیم به کودتا بگیرند و به حکومت استادو نوو (دولت جدید) پایان دهند. این حرکت از سمت افسران میانه ارتش که عضو جنبش نیروهای مسلح بودند با حمایت مردمی گسترده رو به رو و با پخش گل‌های میخک بین سربازان و قرار دادن آن در لوله اسلحه‌ها توسط مردم این انقلاب بعدها به انقلاب میخک معروف شد. تصاویری از این انقلاب را همراه با تصاویر شادی مردم پس از پیروزی را در ویدیو تابناک ببینید.

 


انتفاضه شعبانیه، قیام شیعیان عراق علیه صدام

پس از شکست ارتش عراق در جنگ خلیج فارس، مردم عراق که از ظلم و ستم دیکتاتوری او به تنگ آمده بودند، علیه رژیم بعثی قیام کردند. این قیام که از شهر‌های جنوبی عراق شروع شد، به کل کشور عراق گسترش پیدا کرد و جدی بقای حکومت صدام در عراق را به خطر انداخت. به دست گرفتن رهبری قیام توسط مراجع شیعه، نهایتا باعث نگرانی کشور‌های همسایه به خصوص عربستان گشت و نگرانی از تشکیل یک دولت شیعه در عراق باعث شد که آمریکا و کشور‌های همسایه به قول همکاری خود با مردم عراق عمل نکنند و چشم خود را به فجایع و کشتاری که صدام در حال ارتکاب آن بود، ببندند. این اقدام باعث شد، گارد جمهوری به رهبری داماد صدام "حسین کمال" قیام شعبانیه را سرکوب و با کشتاری عظیم و شکنجه‌های فجیع، دولت از دست رفته صدام را احیا کند. یکی از مهمترین شهر‌هایی که در این قیام در برابر ارتش صدام مقاومت کرد، شهر کربلا بود. گفته می‌شود، حسین کمال، هنگامی که با تردید نیرو‌های خود برای حمله به کربلا مواجه شد با تانک به گنبد حرم حضرت امام حسین شلیک کرد و همچنین گفت: «من حسین هستم و آن هم حسین است؛ انتخاب کنید، با کدام حسین هستید!» تصاویر واقعی از انتفاضه را همراه با خاطرات مردمی که شاهد عینی وقایع مارس و آوریل ۱۹۹۱ بودند، در ویدیو تابناک ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر