بازدید 8750
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

شلیک مشهور صدام حسین با تفنگ / چرا مردم در عکس‌های قدیمی لبخند نمی‌زدند؟ / پانچو بی‌یا رهبر انقلاب مکزیک / عملیات خلیج خوک‌ها / لحظات سانحه هیندنبورگ

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶ 07 March 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


شلیک مشهور صدام حسین با تفنگ

یکی از تصاویری که به عنوان نماد حاکمیت مبتنی بر «نظامی گری / Militarism» صدام حسین مشهور است، شلیکش با یک اسلحه است. از این شلیک تصاویر متفاوتی بر جای مانده که علت آن، شلیک‌های مکرر صدام است. این تصاویر متعلق به افتتاح یک هتل جدید در عراق توسط صدام حسین در هشتم آگوست ۲۰۰۰ میلادی برابر با ۱۸ مرداد ۱۳۷۹ است. صدام در آغاز این مراسم به نشانه شادی مرسوم در میان اعراب، از حاضران تفنگ می‌خواهد و مکرراً شلیک می‌کند. در این تصاویر تبلیغاتی، صدام حسین در داخل این هتل نماز می‌خواند و در ادامه در حضورش جشن و پایکوبی عربی می‌شود. صدام در این دوران که پس از حمله به کویت در ۱۹۹۱ و شکست صدام در آن است، از سوی کشور‌های عربی تنها گذاشته شده بود و به همین دلیل، کشور‌های عربی را متهم می‌کرد که او را به آمریکا و اسرائیل فروخته‌اند. این تصاویر را در تابناک می‌بینید.

 


چرا مردم در عکس‌های قدیمی لبخند نمی‌زدند؟

ویژگی مشترک بسیاری از عکس‌های قدیمی قرن نوزدهم و بیستم قیافه بسیار جدی مردم در آن تصاویر است. این تصاویر اغلب پرتره افرادی است که خیلی جدی و رسمی نشسته یا ایستاده‌اند و حتی در شادترین رویدادها، مانند عروسی از لبخند خبری نیست. در این ویدیو با دلایل فنی و فرهنگی که باعث بروز این مساله شده است، بیشتر آشنا شوید.

 


پانچو بی‌یا رهبر انقلاب مکزیک

«خوسه دوروتئو آرانگو آرامبولا / José Doroteo Arango Arámbula» معروف به پانچو بی‌یا، یکی از رهبران بزرگ انقلاب مکزیک بود. او پیش از انقلاب، یک راهزن و یاغی بود، ولی برای مقابله با دولت دیکتاتوری دیاس با ارتش فدرال وارد نبرد شد و دیاس را مجبور به فرار از مکزیک کرد. بعد از دیاس، زمین‌داری قدرتمند به نام مادرو به قدرت رسید ولی نتوانست اصلاحاتی که وعده داده بود انجام دهد. این باعث شد، بی‌یا دوباره علیه دولت انقلاب کند. در این ویدیو همراه با تصاویری از خود بی‌یا و نبردهایی که او فرمانده آن‌ها بوده با زندگی این قهرمان مردمی مکزیکی بیشتر آشنا شوید.

 


عملیات خلیج خوک‌ها

پس از پیروزی انقلاب کوبا علیه رژیم باتیستا، روابط بین کوبا و آمریکا که حامی باتیستا بود تیره شد. آمریکا که درگیر جنگ سرد با شوروی بود، از اینکه یک کشور کمونیستی نزدیک به خاک آمریکا، روابط خوبی با شوروی داشته باشد، دلخوش نبود و از این روی در زمان آیزنهاور سی‌آی‌ای نقشه حمله‌ای برای براندازی دولت کاسترو طراحی کرد که بعد‌ها با اجازه کندی اجرا شد. برنامه این بود که افراد تبعیدی وفادار به باتیستا تجهیز شده و آموزش داده شوند و در قالب شورشی به کوبا حمله کنند. هواپیما‌های بی-۲۶ را به رنگ هواپیما‌های کوبا رنگ‌آمیزی کردند و قرار بود، مدعی شوند خلبان از نیرو‌های خود کاسترو هست که خیانت کرده است. اما نقشه به آن شکل که انتظار می‌رفت پیش نرفت. خلیج خوک‌ها که به عنوان محل ورود نیرو‌ها انتخاب شده بود، زمینی مردابی داشت و نیرو‌های شورشی که تیپ ۲۵۰۶ نام داشتند، در آن زمین‌گیر و نهایتا بعد از سه روز جنگ شکست خورده و تسلیم شدند. آمریکا به شدت نقش خود در این حمله را انکار کرده بود، اما کوبایی‌ها با سربازانی که اسیر شده بودند، به صورت زنده در تلویزیون مصاحبه و اعترافات آن‌ها را پخش کردند. حمله به خلیج خوک‌ها، یکی از بدترین شکست‌های تاریخ آمریکاست. بسیاری از مقامات سی‌آی‌ای که در این عملیات نقش داشتند اخراج یا مجبور به استعفا شدند. این حمله روابط کوبا و شوروی را نزدیک‌تر کرد که خود نهایتا منجر به بحران موشکی کوبا شد. ویدیو مربوط به این بحران دوران جنگ سرد را نیز می‌توانید در بخش ویدیو تابناک ببینید.

 


لحظات سانحه هیندنبورگ

سانحه هیندنبورگ، واقعه آتش سوزی کشتی هوایی ال‌زد ۱۲۹ هیندنبورگ است که در ششم می ۱۹۳۷، ۱۳ مسافر، ۲۲ خدمه کشتی و یک نفر از افرادی که روی زمین سعی در نجات آسیب دیدگان داشت، کشته شدند. این واقعه منجر به بازبینی جدی در ایمنی زپلین‌ها (کشتی‌های هوایی) و نهایتا خارج شدن آن‌ها از دور وسایل حمل و نقل هوایی شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
از این به بعد مردم باید در عکسهای قدیم لبخند بزنند این یک دستور است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار