بازدید 3001

اظهار نامه گمرکی چیست؟

در این مطلب شما را با ماهیت و نحوه صدور اظهارنامه گمرکی آشنا خواهیم کرد. اگر به تازگی وارد دنیای تجارت شده‌اید و با مفهوم اظهارنامه گمرکی آشنایی ندارید این مقاله برای شما نوشته شده است. 
کد خبر: ۱۱۶۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴ 06 March 2023

اظهار نامه گمرکی چیست؟

دنیای صادرات و واردات مفاهیم ناآشنا و پیچیده‌ای دارد. یکی از این مفاهیم تازه در عرصه بازرگانی اظهارنامه گمرکی است. هر کالایی به‌منظور صادرات یا واردات ابتدا وارد گمرک می‌شود. بعد از انجام مراحل اداری به کالاها اجازه ترخیص یا مجوز خروج داده می‌شود. در این حالت برای صدور مجوز، گمرک باید اطلاعات دقیقی در مورد کالا و جزئیات محموله داشته باشد. این اطلاعات در اظهار گمرکی به‌طور دقیق ذکر شده‌اند. 

آشنایی با مفهوم اظهارنامه گمرکی؛ گزارش اطلاعات به گمرک

سازمان جهانی گمرک (WCO: World Customs Organization) تعریف مشخصی برای اظهارنامه گمرکی در نظر گرفته است. بنا به این تعریف منظور از اظهار گمرکی، هرگونه اظهار یا عملی محسوب می‌شود که مورد قبول یا تحویل گمرک باشد و اطلاعات یا جزئیات مورد‌نیاز گمرک را فراهم کند.

هر محموله‌ای که از انواع روش‌های حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ترکیبی، دریایی یا زمینی به گمرک وارد می‌شوند به منظور ترخیص کالا از گمرک به اظهارنامه گمرکی نیاز خواهند داشت. 

اظهار نامه گمرکی چیست؟

چه اطلاعاتی در اظهارنامه گمرکی ذکر می‌شود؟ 

برای هرگونه عملیات مرتبط با ترخیص کالاهای وارداتی یا صادرات کالا باید بر‌اساس قوانین گمرک و طبق آیین‌نامه‌های اجرایی این سازمان اظهارنامه گمرکی تنظیم شود. براساس این اظهارنامه کالاهای صادراتی یا وارداتی برای گمرک مشخص خواهند شد.  

در واقع زمانی‌که محموله‌ای به کشور وارد می‌شود، به‌عنوان مثال حمل کالا از چین یا بازرگانی قصد ارسال بار به کشور دیگری را داشته باشد، گمرک اطلاعاتی در مورد محتویات و جزئیات محموله ندارد. تجار و شرکت‌های بازرگانی با ارائه اظهارنامه، کالای خود را به گمرک معرفی خواهند کرد. در‌صورتی‌که اطلاعات درج شده در اظهار گمرکی با مشخصات کالا یکسان باشد، اجازه ترخیص و بارگیری کالا صادر می‌شود. 

آشنایی با نحوه تنظیم اظهارنامه گمرکی 

اظهارنامه گمرکی توسط صاحب کالا، نماینده شرکت بازرگانی یا دلال گمرک تنظیم می‌شود. اظهار گمرکی با ثبت تاریخ و امضا در دو نسخه صادر خواهد شد. همچنین همه اسناد مورد‌نیاز مانند فاکتور خرید، گواهی مبدا، اسناد بانکی و مجوزهای مربوط به واردات یا صادرات کالا باید طبق قوانین و مقررات باید ضمیمه برگه اظهارنامه شوند. 

اظهار گمرکی را می‌توان شخصا یا با کمک نماینده قانونی برای محموله‌های ارسالی مختلف همچون مواد اولیه نساجی یا قطعات خودرو تنظیم کرد. 

آشنایی با مراحل پر کردن اظهار گمرکی؛ درج دقیق مشخصات کالا 

برای تنظیم اظهارنامه گمرکی، اطلاعات فرم اظهارنامه باید با‌دقت تکمیل شود. این اطلاعات شامل مواردی همچون مشخصات کالا، شرکت واردکننده کالا و ارزش کالا می‌شود. همچنین ضمیمه اظهارنامه‌های گمرکی در صورتی مورد قبول گمرک هستند که اطلاعات مربوط به مشخصات کالا بر‌اساس استانداردهای بین‌المللی تکمیل شده باشند. بعد از تکمیل فرم اظهارنامه گمرکی در دو نسخه و تحویل آن به گمرک، برگه و سایر اسناد و مجوزهای لازم توسط فرد ارزیاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارزیاب به همه موارد درج شده در اظهارنامه گمرکی توجه می‌کند تا باتوجه‌به نوع کالا تعرفه گمرکی را تعیین کند. هر کالایی تعرفه گمرکی (عوارض یا مالیات) خاص خود را دارد. اگر اطلاعات درج شده در اظهارنامه گمرکی با محموله مغایرت داشته باشد، صاحب کالا جریمه خواهد شد. همچنین اگر در هنگام تکمیل اظهارنامه، صاحب کالا از تعرفه کالای دیگری استفاده کند، مشمول جریمه می‌شود. در‌صورتی‌که اطلاعات درج شده در اظهارنامه به درستی تکمیل شده باشد، اظهار گمرکی توسط ارزیاب امضا می‌شود و در اختیار کارشناس سیستم ارزیابی قرار می‌گیرد. 

شرایط ترخیص کالا از گمرک توسط نماینده با اظهارنامه گمرکی 

صاحب کالا، نماینده شرکت بازرگانی یا دلال گمرک امکان این را خواهند داشت تا با ارائه اظهارنامه گمرکی، محموله را از گمرک دریافت کنند. در واقع با در دست داشتن این برگه، دلال گمرک اجازه خواهد داشت تا به نمایندگی از صاحب کالا، محموله را از گمرک ترخیص کند. در این شرایط اگر اظهارنامه توسط فردی غیر از صاحب کالا به گمرک داده شود، شخص باید به‌عنوان نماینده صاحب کالا باید برگه وکالت یا نمایندگی را ضمیمه اظهارنامه گمرکی کند. 

اظهار نامه گمرکی چیست؟

اهمیت آشنایی با اظهارنامه گمرکی برای ترخیص به‌موقع کالا 

در این مقاله با مفهوم اظهارنامه گمرکی و موارد کاربرد آن آشنا شدیم. هر بازرگان و شرکت بازرگانی برای ترخیص کالا از گمرک یا صادرات کالا به اظهار گمرکی نیاز دارد. در این برگه مشخصات و جزئیات دقیق کالاها ذکر می‌شود. بعد از آشنایی با قوانین گمرکی و تکمیل دقیق فرم اظهارنامه، برای ورود به‌موقع و سالم محموله‌تان به همکاری با یک شرکت حمل و نقل بین المللی نیاز خواهید داشت.

هانزا کلیه مجوزهای لازم را در زمینه حمل و نقل بین المللی از مراجع قانونی ذی‌ربط دریافت کرده است. شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا»، با سال‌ها تجربه در زمینه حمل بار، محموله شما را با قیمت مناسب و در کمترین زمان‌ ممکن به مقصد می‌رساند. همچنین این مجموعه برای ارسال بار از روش‌های مختلفی همچون حمل و نقل زمینی، ترکیبی، دریایی و هوایی استفاده می‌کند. برای آگاهی از خدمات هانزا کافی است وارد سایت این مجموعه به نشانی hansanav.com شوید. برای دریافت مشاوره رایگان نیز پیشنهاد می‌کنیم با شماره تلفن 02143312000 تماس بگیرید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس