بازدید 4868

همه آن چیزی که باید درباره افتادگی پلک و درمان آن بدانید

امروزه روش‌های مختلف خانگی و جراحی بلفاروپلاستی برای درمان افتادگی پلک وجود دارد. اگر به این عارضه دچار هستید، ولی هیچ‌گونه اطلاعات تخصصی و ویژه درمورد درمان افتادگی پلک چشم ندارید، خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶ 05 March 2023

همه آن چیزی که باید درباره افتادگی پلک و درمان آن بدانید

در همه افراد، یکی از تاثیرگذارترین اعضای چهره، چشم‌ها هستند. به بیانی دیگر، چشم‌ها دربیان حالات درونی و احساسات افراد، نقش دارند. به گونه ای که چشم‌های جوان و شاداب، انرژی مثبت را به دیگران القا می‌کنند. هم‌چنین چشم‌های خسته نیز انرژی منفی و بی‌حوصلگی را در اطرافیان بوجود می‌آورند. با وجود پف زیر چشم و یا افتادگی پلک، چشم‌ها و چهره ی فرد، خسته به نظر می‌رسد. 

دلایل افتادگی پلک

بهتر است بدانید که عوامل مختلفی در رخ دادن افتادگی پلک یا همان پتوز چشم تاثیرگذارند. دراینجا تعدادی از دلایل افتادگی پلک بررسی می‌شود.

همه آن چیزی که باید درباره افتادگی پلک و درمان آن بدانید

افتادگی پلک مادرزادی

در نوزادهای تازه متولد شده، به دلایل مشکلات رشدی، عضله ای که حفاظت پلک فوقانی را برعهده دارد، به افتادگی دچار می‌شود. حدود ۷۰ درصد از نوزادانی که به این حالت دچار می‌شوند، افتادگی پلک فقط در یک چشم آن‌ها اتفاق می‌افتد. در این نوزادان، درمان پلک افتاده بسیار مهم است. زیرا می‌تواند برروی بینایی نوزاد تاثیر بگذارد.

پیری و بالارفتن سن

یکی دیگر از دلایل افتادگی پلک، افزایش سن و پیری است. دراین سن، پتوز در هردو چشم رخ می‌دهد. علت افتادگی پلک در سالخوردگی، کش آمدن و از دست دادن خاصیت ارتجاعی بافت تاندون پلک است.

میاستنی گراویس

یکی از عجیب‌ترین دلایل افتادگی پلک، میاستنی گراویس است. دراین عارضه، علاوه بر پلک، بخش‌هایی از عضلات صورت، پاها، بازوها و دیگر قسمت‌های بدن به ضعف عضلانی دچار می‌شوند.

بیماری های عضلانی

یکی از بیماری های ارثی موثر بر افتادگی پلک، دیستروفی عضلانی اوکولوفارنژال است. در این عارضه  به دلیل افتادگی پلک، حرکت چشم‌ها دچار مشکل می‌شود.

مشکلات چشمی

به طور معمول، مشکلات جانبی چشم مانند تومور داخل حفره چشم، عفونت، ضربه به چشم و غیره می‌توانند زمینه ساز افتادگی پلک باشند.

مشکلات عصبی

باتوجه به اینکه کنترل عضلات صورت و چشم برعهده ی مغز است، درصورت آسیب به مغز، عضلات صورت نیز می‌توانند دچار مشکل شوند. آسیب‌های مغزی معمولا دراثر تومور مغزی، سکته مغزی و یا آسیب‌های عصبی ناشی از دیابت طولانی مدت، می‌توانند در تشکیل پتوز چشم تاثیرگذار باشند.

درمان افتادگی پلک در خانه امکان پذیر است؟

بله. می‌توان عارضه افتادگی پلک را با روش‌های خانگی و به کمک یک‌سری مواد گیاهی برطرف کرد‌. طبق گفته ی پزشکان، اگر افتادگی پلک خفیف باشد، یکی از راه حل های کاربردی و مؤثر، درمان خانگی پتوز چشم است. علاوه بر مصرف ترکیبات گیاهی، انجام برخی تمرینات ورزشی نیز در درمان افتادگی پلک تاثیرگذار است.

البته می‌توان پف زیر چشم و پتوز خفیف را به کمک یک‌سری پماد خاص و بعضی از قطره های چشمی مثل آفلاگان، آپراکلونیدین و آپنیک نیز برطرف نمود.

درمان افتادگی پلک چشم بدون جراحی

بهتر است که ورم و افتادگی پلک خفیف بدون عمل جراحی درمان شود، زیرا عوارض جانبی منفی ندارد. در این مقاله، تعدادی از مهم‌ترین درمان‌های خانگی و بدون جراحی افتادگی پلک چشم، بررسی می‌شود.

کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم، منجر به تسکین التهاب پلک‌های ملتهب می‌شود. حتی این کار می‌تواند پوسته های چسبناک در سطح پوست را نیز برطرف کند. زیرا کمپرس آب گرم، جریان خون مورد نیاز پلک‌ها را تامین می‌کند. درنتیجه این امر، می‌تواند در برطرف کردن افتادگی پلک خفیف کمک کننده باشد.

کمپرس سرد

علاوه بر آب گرم، آب سرد نیز در برطرف کردن پتوز چشم، تاثیرگذار است. به صورتی که قرار دادن مقداری یخ برروی نواحی اطراف چشم، پیشنهاد می‌شود. علاوه بر یخ، شستشوی پوست با آب سرد نیز با منقبض کردن رگ‌های زیر پوست، می‌تواند در درمان افتادگی پلک موثر باشد.

ترکیب عسل و سیب

این ترکیب، مقدار قابل توجهی فیبر طبیعی، آب و آنتی اکسیدان دارد، به همین دلیل، می‌تواند در درمان افتادگی و شل شدن پلک‌ها موثر باشد. استفاده مرتب این ماسک به عنوان روتین پوستی توصیه می‌شود.

چای سیاه

چای سیاه حاوی ترکیبات ضدباکتری و ضدالتهابی است. به همین دلیل، یک درمان گیاهی افتادگی چشم محسوب می‌شود. به همین علت، قراردادن پارچه ی خیس آغشته به چای به مدت ۱۰ دقیقه برروی پوست بسیار کمک کننده است.

ترکیب عسل، جو و تخم‌مرغ

این ترکیب سرشاز از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آمینواسیدهای ضروری بدن می‌باشد. به گونه ای که این مواد، خاصیت کشسانی پلک‌ها را بهبود می‌بخشند. علاوه بر آن، جوان کننده پوست نیز هستند.

ترکیب خیار و بابونه

این ترکیب، به عنوان سفت کننده و تقویت کننده‌ی پوست صورت، یک معجون جادویی در درمان ورم و  افتادگی پلک خفیف محسوب می‌شود. علاوه بر آن می‌تواند تیرگی و پف زیر چشم زا نیز برطرف نماید.

گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا، پوست را مرطوب می‌سازد. به همین دلیل، یکی از مواد طبیعی محبوب‌ و مفید برای افزایش استحکام پلک‌ها آلوئه ورا است.

تمرینات ورزشی

امروزه یک‌سری تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات پلک وجود دارد. تمریناتی مثل تحریک عضله های چشم، کشش پلک، تمرین مقاومتی چشم، تراتاکا، تمرینات لیفت ابرو، پلک زدن، گرم کردن پلک‌ها و پوشاندن چشم، از این دسته اند. انجام روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای این تمرینات ذکر شده، می‌تواند افتادگی پلک را بدون هیچ‌گونه برش و جراحی، برطرف کند. زیرا با انجام آن‌ها، گردش خون دراطراف چشم‌ها بیشتر می‌شود. البته باید بدانید که این روش، برای درمان افتادگی پلک شدید بکار نمی‌رود و اثربخش نیست. حتی دربرخی افراد، پتوز چشم را بیشتر می‌کند.

از کجا بفهمیم که پلک ما دچار افتادگی شده است؟

تشخیص افتادگی پلک با نگاه به آینه امکان پذیر است. علاوه بر آن، افرادی که پتوز چشم دارند، دراغلب اوقات برای دید بهتر مجبورند که ابروهای خود را بالاتر ببرند و یا سر خود را به عقب خم کنند. هم‌چنین این افراد معمولا خشکی چشم دارند. چشم‌هایشان دراغلب اوقات، خسته به نظر می‌رسد. بعضی از آن‌ها، دراطراف و یا داخل چشم‌ها، احساس درد می‌کنند. بهتر است درنظر داشته باشید که اگر به علائم ذکر شده مبتلا هستید، به اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از افتادگی پلک چشم

عدم استفاده از لنزهای تماسی

استفاده بیش از حد از لنزهای تماسی، احتمال پتوز چشم را افزایش می‌دهد. البته این موضوع از نظر علمی هنوز ثابت نشده است و در حد یک پیشنهاد است.

استفاده از سرم دور چشم

سرم دور چشم سرشار از ویتامین ث است. به همین دلیل، نقش شگرفی در جوان‌سازی پوست اطراف چشم دارد. البته لازم به ذکر است که قیمت این سرم‌ها درمقایسه با عمل جراحی بسیار کمتر است. 

مصرف موادغذایی ضدالتهاب

امروزه می‌توان با مصرف مواد غذایی ضدالتهاب، تا حد زیادی از افتادگی پلک جلوگیری کرد. بهتر است بدانید که تخم‌شربتی، آجیل، آووکادو، روغن نارگیل، روغن زیتون، دانه های کتان و ماهی قزل آلای وحشی سرشار از ترکیبات ضدالتهاب می‌باشند.‌

ماسک خیار

این میوه ی خوش عطر، دارای مواد آب‌رسان و تغذیه کننده پوست است. به همین دلیل، بهتر است که برای پیشگیری از افتادگی پلک، روزانه چند ورقه خیار را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه برروی چشم‌ها قرار داد. عدم خیره شدن مداوم به صفحه نمایشگر تلفن همراه خیره شدن به مدت طولانی و با فاصله کم به نمایشگر تلفن همراه، احتمال پتوز چشم را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است که برای پیشگیری از افتادگی پلک، کمتر از تلفن همراه استفاده شود.

جراحی بلفاروپلاستی یکی از موثرترین روش درمان افتادگی پلک

همه آن چیزی که باید درباره افتادگی پلک و درمان آن بدانید

بلفاروپلاستی یا همان جراحی زیبایی پلک، یکی از رایج‌ترین و ماندگارترین عمل‌های زیبایی پس از جراحی بینی است. در این روش، برای درمان افتادگی پلک، بالشتک‌های چربی در کناره های خارجی و داخلی پلک تحتانی و به خصوص فوقانی، برداشته می‌شوند.‌ این عمل جراحی، بدون نیاز به بی‌حسی موضعی و یا بی‌هوشی انجام می‌شود. پس از یک هفته از پایان عمل، تورم و کبودی دراطراف پلک‌ها تاچند ماه، طبیعی است و پس از گذشته این مدت، برطرف می‌شود. گاهی اوقات نیز جراحی بلفاروپلاستی برای داشتن پوستی شاداب و جوان، همراه با تزریق بوتاکس و لیفت ابرو نیز انجام می‌شود. امروزه اغلب افرادی که جراحی بلفاروپلاستی انجام می‌دهند از نتیجه کار، بسیار راضی هستند‌.

جراحی بلفاروپلاستی، مزایای زیادی دارد. به طوری که این عمل، همه چین و چروک‌های ریز، پوست اضافی و چربی را در کناره های خارجی چشم ازبین می‌برد. هم‌چنین بلفاروپلاستی می‌تواند تمامی چربی هایی را که جلوی دید چشم را می‌گیرند، از بین ببرد و خط دید و بینایی را گستره تر کند.

البته این عمل جراحی، مانند بسیاری از جراحی های جهان، معایبی دارد. از جمله معایب آن، خون‌ریزی و عفونت، خشکی چشم سوزش‌دار، آسیب به عضلات چشم، تاری دید موقت، دشوار بسته شدن چشم و پلک، تغییر رنگ پوست و نیاز به جراحی ترمیمی است.

یکی از مطمئن‌ترین کلینک‌های پوست و مو، با سابقه درخشان و داشتن نمونه کارهای بسیار عالی، کلینیک هلیا http://heliaclinic.com/ است. کلینیک هلیا می‌تواند با انجام عمل بلفاروپلاستی، زیبایی چهره را دوچندان کند. این کلینیک، با داشتن کادر درمانی مجرب و به روز ترین تجهیزات، این امکان را به شما می‌دهد که با خیالی آسوده، انواع عمل‌های جراحی زیبایی خود را به این کلینیک بسپارید. هم‌چنین می‌توان برای مشاوره رایگان پوست و مو، رضایت زیباجویان قبلی و دیدن نتیجه عمل‌های آن‌ها، به سایت این کلینیک مراجعه نمود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار