بازدید 51758
پای دلار ۲۸۵۰۰ به گمرک هم باز شد

تصمیم مهم ارزی رئیس جمهور برای جلوگیری از شوک تورمی/ ETS کوتاه آمد

پس از اینکه برخی رسانه‌ها نسبت به تبعات رشد نرخ ارز ETS بر افزایش تورم کالا‌های تولیدی و مصرفی هشدار دادند، سرانجام رئیس جمهور به این هشدار‌ها واکنش نشان داد و قیمت ارز ETS را در یک نقطه ثابت اعلام کرد؛ تصمیمی که می‌تواند مانع از جهش تورم در ماه‌های پیش روی از این ناحیه شود.
کد خبر: ۱۱۶۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹ 05 March 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته‌های اخیر، همزمان با رشد نرخ دلار به کانال‌های بالا، نرخ ارز در سامانه ETS هم رشد کرد و از محدوده ۳۰ هزار تومان به ازای حواله فروش یورو به بالای ۴۱ هزار تومان رسید. افزایش ۳۵ درصدی نرخ ETS در کمتر از یک ماه باعث شد تا معادلات نرخ تمام شده کالا‌های وارداتی با ابهامات اساسی روبه رو شود، زیرا بر اساس قانون بودجه، حقوق گمرکی و ورودی کالا‌های وارداتی باید بر مبنای نرخ ETS محاسبه و اخذ شود. در نتیجه با افزایش یکباره نرخ ETS، بهای تمام شده کالا‌های تولیدی و مصرفی در بازار با افزایش مواجه می‌شد.

در این باره، تابناک نیز پنجشنبه گذشته در گزارشی نوشت: افزایش نرخ یورو در ETS از کانال ۳۰ هزار تومان به کانال ۴۱ هزار تومان در شرایطی است که در هفته‌های اخیر، افزایش‌های قابل توجه نرخ ارز در بازار‌های رسمی و غیررسمی، باعث طرح این سوال شده که آیا دولت از این مساله، سود می‌برد؟ سوالی که همچون گذشته از سوی وزیر اقتصاد دولت تکذیب شد.

خاندوزی دوم اسفندماه در نشست خبری در مقام سخنگوی اقتصادی دولت در این باره اظهار داشت: دولت نه تنها منفعتی از بالا رفتن نرخ ارز ندارد، بلکه ارز نفتی خود را با نرخ نیما برای تأمین کالا‌های اساسی ارائه می‌کند. در ادامه گزارش مذکور تاکید شده بود: این اظهارنظر سخنگوی اقتصادی دولت در شرایطی است که همان طور که بیان شد، نرخ ارز ETS با افزایش بیش از ۳۰ درصد هفته‌های اخیر مواجه شد؛ روندی که مسلما با توجه به سازوکار محاسبات حقوق و عوارض گمرکی و همچنین مالیات ارزش افزوده، منجر به افزایش درآمد‌های مالیاتی و عوارض گمرکی از این محل خواهد شد؛ اتفاقی که در گام نخست به تحمیل هزینه‌های سنگین و قابل‌توجهی به واردکنندگان و در نهایت به افزایش فشار تورمی به مصرف کننده نهایی منجر خواهد شد.

همه این موارد در حالی است که وزیر اقتصاد بار‌ها تاکید داشته که دولت از محل افزایش نرخ ارز، هیچ سودی نخواهد داشت؛ اما سوال اینجاست که افزایش بیش از ۳۰ درصدی نرخ ارز ETS منجر به افزایش درآمد‌ها از محل حقوق و عوارض گمرکی و مالیاتی نخواهد شد؟ سوالی که پاسخ آن روشن است و بر اساس قانون بودجه، دولت مبنای محاسبات حقوق گمرکی را نرخ ارز در ETS قرار داده است و حال که نرخ ETS افزایش داشته است، در نتیجه درآمد دولت از این ناحیه نیز رشد می‌کند. 

در نهایت با پیگیری برخی رسانه‌ها و هشدار‌های تورمی نسبت به این افزایش نرخ ارز ETS، روز جمعه رئیس جمهور به این موضوع ورود و دستور تغییر این نرخ را صادر کرد.

خاندوزی وزیر اقتصاد در این باره اظهار داشت: به دستور رئیس جمهور نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق گمرکی افزایش نخواهد یافت و با رقم ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود تا قیمت تمام شده برای تولید کننده و مردم بالا نرود. سخنگوی اقتصادی دولت افزود: این موضوع به سرعت از سوی بانک مرکزی و گمرک اجرا می‌شود و نرخ‌ها به همان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان که نرخ ارز سامانه نیما است باز می‌گردد.

نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ در ایستگاه گمرک و چند سوال

دستور رئیس جمهور مبنی بر تعیین نرخ ثابت ارز برای محاسبات گمرکی در شرایطی است که در روز‌های گذشته همزمان با مباحث بودجه‌ای در مجلس، موضوع نرخ ETS و تغییر درصد حقوق گمرکی از چالش‌های مطرح بوده است، به گونه‌ای که رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور اظهار داشت: حقوق ورودی عبارت است از حقوق گمرکی به علاوه سود بازرگانی، که حقوق گمرکی در اختیار مجلس است و آن به ۴ درصد تثبیت شده، ولی سود بازرگانی در اختیار دولت است. مجلس به دولت اختیار می‌دهد، اما شما به خاطر اینکه نمی‌توانید در درون دولت تفاهم کنید، می‌گویید این  اختیار را به ما ندهید! این اظهارات تعجب آور است.

حسینی خطاب به نماینده دولت افزود: اواسط سال گفته شد که حقوق گمرکی یکسری از کالا‌ها از ۴ به ۱ درصد تغییر کند؛ چرا دو ماه گذشته آن را از ۱ درصد به ۴ درصد تغییر دادید؟ شما مگر قبول ندارید، قانونگذار و سیاستگذار باید شرایط مطمئنی را برای تولید ایجاد کند، لذا نمی‌شود یک یا دو ماه ۴ درصد در نظر گرفته شود و یک یا دو ماه دیگر یک درصد؛ ما به قانون دوفوریتی که شما پیشنهاد دادید، پایبند هستیم.

افقهی نماینده دولت نیز تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد واردات ما مربوط به مواد اولیه و واسطه‌ای است، لذا سال گذشته به دلیل تغییر ریل و تسهیل نرخ ورودی، دولت درخواست کرد، حقوق ورودی از ۴ به ۱ تغییر کند، زیرا تخمین زده می‌شد، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم ایجاد شود. اکنون که نرخ ETS تثبیت شده، از سال ۱۴۰۲ حقوق ورودی مواد اولیه و واسطه‌ای از ۱ به ۴ درصد بازمی‌گردد که با استناد به قانون مادر حقوق گمرک است.

نماینده دولت افزود: با توجه به متن پیشنهادی، اگر بند مربوط به حقوق مواد اولیه، دوباره از ۴ به ۱ بازگردد، دولت با چالش کاهش درآمدی حدود ۴۲ همت مواجه خواهد شد و اگر ۴۲ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت در سال ۱۴۰۲ کاهش یابد، دچار مشکل خواهیم شد.

بر اساس این گزارش، همان طور که نماینده دولت اشاره داشته است، هرگونه کاهش نرخ حقوق گمرکی، باعث کاهش درآمد‌های دولت می‌شود. این اظهارنظر نشان می‌دهد، با وجود پیش بینی نرخ ETS در ارقام بالاتر از ۲۸۵۰۰ تومان در محاسبات بودجه ای، با اقدام جدید دولت مبنی بر نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای حقوق ورودی و گمرکی، درآمد دولت از ناحیه دستخوش تغییرات کاهشی خواهد شد؛ هرچند به گفته رئیس کل گمرک دولت برای کمک به کاهش هزینه واردات کالا‌های اساسی، نرخ محاسباتی ارز برای کالا‌های وارداتی را بدون تغییر هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان تعیین کرده است.

رضوانی‌فر در مورد نرخ محاسباتی عوارض گمرک در سال آینده نیز گفته است: باید منتظر بمانیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ تعیین تکلیف و تصویب شود، چون در آنجا مشخص می‌شود، نرخ محاسباتی حقوق گمرکی چقدر خواهد بود؛ بنابراین، از آنجا که دولت در سال جاری ابتدا سود بازرگانی را کاهش داد و در ادامه به دلیل افزایش نرخ ارز محاسباتی گمرک از ۴۲۰۰ به ETS و تاثیرات تورمی آن، لایحه کاهش حقوق گمرکی یکسری از کالا‌ها از ۴ به ۱ درصد را به مجلس ارسال و مصوبه آن را در نهایت ابلاغ کرد، باید منتظر ماند و دید، در بودجه سال آینده، این اعداد در چه بازه در نوسان خواهند بود؟ آیا دولت باز هم به کاهش سود بازرگانی رضایت خواهد داد، یا اینکه سود بازرگانی را به سازوکار قبلی بازمی‌گرداند و حقوق گمرکی را هم به ۴ درصد افزایش خواهد داد؟

به نظر می‌رسد با توجه به تعیین نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی برای محاسبات حقوق گمرکی و ورودی کالا‌ها به کشور، اگر درصد حقوق گمرکی به ۴ درصد بازگردد، شاهد تاثیر تورمی بر قیمت نهایی کالا‌های تولیدی و مصرفی در سطح بازار خواهیم بود؛ موضوعی که نیازمند توجه دولتمردان و نمایندگان مجلس در روز‌های پایانی بررسی و تصویب بودجه سال آینده است. این موارد پرسش ها و ابهاماتی است با نرخ ETS تثبیت شده که در میان فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و تولیدکنندگان مطرح شده است؛ اما آنچه مسلم است، تصمیم رئیس جمهور برای جلوگیری از تبعات افزایش نرخ ETS بر بازار کالاها، مهم بوده و ضرورت دارد تا در خصوص درصد حقوق گمرکی و ورودی کالا‌ها و سود بازرگانی هم تصمیم گیری شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۶
حالا که همه چی. گران شد؟‌
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
تا زمانی که نقدینگی بالا میرود دلار هم بالا میرود و به هیچ شکلی نمیتوان از آن جلوگیری کرد
بفرمایید که آیا این تصمیم فنی اقتصادی را شخص رئیس جمهور به تنهایی گرفتند ؟

یا مشاوران اقتصادی اش همچون‌سردار دکتر رضایی کمکشان کردند ؟؟
باریکلا رییسی
با شش کلاس سواد، بعید بود
مال جهانگیری فسادزا بود ولی مال اینا عین عدالته.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
آخه اون 4800 تومان بود دیدن وقتی میتونن 28500 تومان بگیرند چرا که نه !!!!
.. با این مملکتداری. یه جوراب ساق کوتاه ۱۰۰هزارتومنِ . یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
آقای ریسی ارز 4200 را حذف کردی ؟ در جراحی اقتصادی که آمدی ابرویش را درست کنی زدی چشم را نیز کور کردی ؟
این تصمیمات تناقض کامل دارد با تصمیمات قبلی دولت بر حذف ارز ۴۲۰۰
سلام و درود
دعا کنید مردم از دست مسولین بی کفایت نجات یابند
وقتی یکی باسواد آقای رئیسی وتیم اقتصادی دستوری سهمیه ای دولت دخالت کنه منتظر فاجعه باشین
سلام نه وزرای جدید نه رئیس جمهور محترم نه مجلس هیچ کدوم کاری به مردم ندارن و خبر از بازار هم ندارن قبلا یک طرح که انجام می‌شد یک سال روی طرح کار میشد الان دوستان بزرگوار شب میخوابن صبح عمل میکنن
قیمتا که یک ریال نیومد پائین
پاسخ ها
رحیم رجبی خشندرق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
حسن روحانی رئیس جمهور پیشین چنان بلایی سراین مملکت اورد دولت میاد خرابکاری‌های ایشون را درست کنه طول میکشه
افزایش نرخ دلار برای کالاهای اساسی از ۴۲۰۰ به ۲۸۵۰۰ و باز گرداندن حقوق ورودی از ۱ ب۴ درصد عملا افزایش حدود ۹ برابری دزآمد که مستقیم روی تورم موثر خواهد بود !!!
از تیم اقتصادی دولت به خاطر این همه زحمت تشکر میکنم، یه دانشگاه امام صادق برای مردم میگذاشتید اقای رئیسی، پیشنهاد من به دولت این است که همه با هم استعفا دهید و به تعطیلات بروید ان شالله بعد از عید در یک انتخابات ازاد یک فرد کاردان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود
روحانی برگرد
با سلام
دولت رئیسی یا با مردم مشکل دارد یا با دین
این چه وضعه مملکت داریه یعنی بهتر ایشون پیدا نمیشه که درد مردم رو بفهمه بابا بس کنید مردم هشتشون گرو نهشون بود شد نود خدا از این همه بی لیاقتی نگذره
با این پیشرفته که داریم خیلی زود چند تا عمل دیگه هم لازم داریم از جمله ورود کالای ضروری کشور با دلار ۲۰۰ هزار تومانی
فقط مونیدم که بر سر ما خواهد آمد آیا تو این همه اقتصاد دان و استاتید دانشگاه و وووو یعنی کسی پیدا نمیشه ی راه حلی ی تکنیکی به اینا نشون بده تا کی باید تاوان ای آزمون خطاها تونو ما بدیم بخدا دیگه بریدیم کم آوردیم
رئیسی قیافه ترحم آمیزی دارد ،! سعی می کنید خودش محقق و مطلع نشان دهد اما شعار توخالی و آمار غلط و قیافه حق به جانب و دیگر هیچ !
اینکه فقط باعث میشه رانت چند هزار میلیاردی بره تو جیب برخی نور چشمان
تورم بیداد میکنه کسی از مسئولین کشور به فکر نیست خدا خودش به دادمان برسه بازار را ول کردن مسئولین به امان خدا هر کی هر چی رو دلش میخاد میگه برای فروش
برای جلوگیری از شوک تورمی ؟؟؟
آقامانمیخواییم رعیس جمهورآقای رعیسی باشه چون نمیتونه هیچکاری برای ملت ایران انجام دهدفقط بفکرخودش وخانواده اش است نمیتونی جمکن برواستفابده
خیلی هرکی هرکی شده طرف با رانت بازی صبح کامیون بنز کمپرسی تک ثبت نام کرده با پیش پرداخت 1270000000 تومان عصر همون روز حوالشو گذاشته 2500000000 تومان میخاد چند ساعته اندازه پولی که داده سود کنه چرا نظارتی نیست
ای کاش همه چیز راآنقدر گران وگرانی وگرانی کنند که ملت قدرت خرید یک کیلو پیاز هم نداشته باشند مثلاً پیاز بشود کیلویی پانصد هزارتومان گران کنید گران کنید گران کنید
اگر مقامات جمهوری اسلامی ایران فرزندان و آشنایان خود را از آمریکا و اروپا کانادا رفتند ماندگار شدند برگردانند دلار پایین میاید
من این قول میبندم که با این کار دلار پایین میاید
بعدانقلاب تنها رئیس جمهوری که۴تاکارمفیدبرامردم کرداحمدی نژادبودکه اونم آخرای کارش رحیم مشاعی گندزدوالاما آدم دلسوز دیگع ندیدیم
شما اول نهار بخورین فکر تان کار میکنه
یک کارگر سنگالی در یک کشور درب و داغون مثل عراق 700 دلار حقوق میگیره تازه محل سکونت و غذا هم بهش میدن. اما متاسفانه اینجا یک مهندس ارشد با سابقه 15 سال کار در دستگاههای دولتی و مشاغل حساس داره 500 دلار میگیره.
اخه نمیدونم چه اصراری به دروغ گویی دارند تورم چیزی نیست با حرف مسئولین ما بدونیم کم شده یا زیاده شده چیزیه که هر روز وقتی برای تهیه مایحتاج به فروشگاه ها میریم حس میکنیم. مثلا همین دیروز خواستم ارده بخرم بار جدید داشت و چندتا با قیمت قبلی . قیمت قبلی 120 هزار تومان قیمت جدید 170 هزار تومان تاریخ تولیدشون دو ماه فرق میکرد میشه حدود 35 درصد تو دو ماه لازم بذکره 35درصد تورمی هستش که خیلی کشورها تو بیشتر از 10 سال تجربه میکنن نه تو دوماه
راستی علم الهدی چرا درباره موفقیتهای اقتصادی دامادش جرفی نمیزنه ؟؟؟
بسمه تعالی
در روایت داریم هرکسی پیشقدم شود برای امری درجامعه ای وببین. که از او فرد بهتی وجود دارد برای کار به خدا و پیغمبر ومومنین خیانت کرده است!!!حال سوال اینست آیامسیولینی که امور را بدست گرفته آن بهتر از خودشان در جامعه نمیدیدند؟اگرجواب مثبت است چه خیانتکارانی!!واگرجواب منفی است چه بیچاره ملتی که اینها بهترینهایش هستند!!
بالا رفتن قیمت دلار کار عمدی طالبان است و طالبان مستقیما از لندن دستور میگیرد.....
عوارض گمرکی با ارز هزار تومنی هم محاسبه شود کالا با ارز آزاد در بازار فروخته می شود،مگر عوارض برنج ،شیر خشک و....نشد یک درصد،،یا سرم و دارو؟؟؟ یه سرم تو این مملکت گیر نمیاد،این ارزها و نرخ ها فقط ایجاد رانت است و کالا با ارز آزاد فروخته می شود تنها راه مبارزه با تورم افزایش دستمزدها طبق تورم است نه ایجاد رانتهای جدید برای افراد خاص
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار