بازدید 6861

جزئیات مرگ یک پلنگ در ارتفاعات واریان

کد خبر: ۱۱۶۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱ 04 March 2023

مدیرکل محیط زیست البرز با اشاره به مشاهده زخم عمیق بر روی بدن پلنگ تلف شده در ارتفاعات واریان گفت: به احتمال زیاد این جراحات ناشی از درگیری بین گونه‌ای در قلمرو این حیوان بوده است.

به گزارش ایسنا، مجید درگی با اشاره به جزئیات مرگ پلنگی که در ارتفاعات روستای واریان به صورت زخمی دیده شده بود، اظهار کرد: این پلنگ دارای جراحات عمیقی بود که با بررسی مشخص شد تازه نیست و حداقل دو هفته از زمان ایجاد آنها می‌گذرد.

وی ادامه داد: میزان جراحات و عفونت ایجاد شده در بدن این پلنگ زخمی به قدری بود که امکان نجات نداشت و در نهایت علی رغم تلاش‌های صورت گرفته تلف شد.

وی در توضیح علت جراحت این پلنگ گفت: به احتمال زیاد این جراحات ناشی از درگیری بین گونه‌ای در قلمرو این حیوان بوده است.

مدیرکل محیط زیست البرز افزود: متاسفانه وضع این پلنگ به گونه‌ای بود که وقتی مردم نزدیکش رفتند به هیچ وجه امکان حرکت نداشت و عکس العملی نشان نمی‌داد.

درگی ادامه داد: گونه های حیات وحش به خصوص گربه سانانی مثل پلنگ در صورتی که شرایط مناسبی داشته باشند به هیچ وجه به محدوده زندگی انسان نزدیک نمی‌شوند و اگر انسانی ببیند یا فرار می‌کنند و یا برای نجات جان خود عکس العمل حمله نشان می‌دهند ولی این پلنگ به هیچ وجه امکان حرکت نداشت.

این مسئول گفت: البته نباید احتمال حمله از طرف گله‌های سگ‌های بلاصاحب در محدوده زندگی این پلنگ را هم نادیده گرفت هر چند در این مورد این احتمال ضعیف است.

وی با اشاره به اینکه امسال شاهد حمله این سگ‌ها به یک توله خرس و یک بزغاله وحشی هم بودیم، افزود: سگ‌های بلاصاحب اطراف روستاها به دغدغه جدی ما تبدیل شده‌اند چون خطر جدی برای گونه‌های حیات وحش محسوب می‌شوند.

درگی با بیان اینکه البته این معضل صرفاً مختص البرز نیست و چالشی است که کل کشور را درگیر کرده، اضافه کرد: درگیری با گونه‌های حیات وحش و انتقال بیماری به آنها تنها بخشی از خطرات ناشی از  زیست سگ‌های بلاصاحب در مناطق حفاظت شده است.

وی گفت: این سگ‌ها اغلب گروهی زندگی می‌کنند و گاه و بیگاه با گونه وحشی درگیر و به آنها آسیب وارد می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل