بازدید 14814

سبقت تورم روستا از شهر/ در روز‌های بودجه‌ای مجلس، تقویت قدرت خرید مردم در اولویت باشد/ ترکیب یارانه و کالابرگ کلید می‌خورد؟

جدیدترین تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان، نشان می‌دهد، در پایان بهمن ماه، در حالی که نرخ تورم سالانه به رقم ۴۷.۷ درصد رسیده است، نرخ تورم سالانه یازده استان کمتر از تورم سالانه کل کشور است.
کد خبر: ۱۱۶۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ 27 February 2023

سبقت تورم روستا از شهر/ در روز‌های بودجه‌ای مجلس، تقویت قدرت خرید مردم در اولویت باشد/ ترکیب یارانه و کالابرگ کلید می‌خورد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در شرایطی که نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ تورم، فشار مضاعفی را به معیشت و قدرت خرید مردم و آب رفتن سفره آن‌ها وارد کرده است، برنامه دولت در بودجه سال آینده، عدم تغییر مبلغ یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی بوده و حتی از سوی نماینده مردم ارومیه در مجلس گفته شده است: «تیم اقتصادی دولت در صحن مطرح کردند توان صدور کالابرگ را نداریم.»

در این شرایط که تورم با افزایش چشمگیری روبه رو شده است، ضرورت دارد تا نمایندگان مجلس در روز‌های باقی مانده از بررسی جزئیات بودجه سال آینده، به موضوع حمایت از قدرت خرید مردم با توجه به تغییرات افزایشی نرخ تورم توجه ویژه‌ای داشته باشند. شنیده شده است که پیشنهاد ارائه کالابرگ همراه با یارانه نقدی (۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی) در دستور نمایندگان مجلس است؛ پیشنهادی که می‌تواند تاثیر مثبتی در تقویت قدیت خرید مردم داشته باشد و خیالشان را از بابت تامین کالا‌های ضروری و اساسی در طول یک ماه راحت کند.


در این باره؛  سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز در توئیتی نوشت: هم‌زمان با این نابسامانی‌های اقتصادی و فشار‌های ارزی، حفظ معیشت قشرهای آسیب‌پذیر، مهم‌ترین اولویت کشور است. دولت باید علاوه بر یارانه نقدی، به مردم کالابرگ بدهد تا تامین حداقل نیاز‌های سفره این اقشار، آسیب نبیند.

تورم در چه وضعیتی است؟

مرکز آمار در جدیدترین اطلاعات تورمی با اشاره به نرخ تورم سالانه کل کشور در پایان بهمن ماه در سطح ۴۷.۷ درصد اعلام کرد: در این ماه، نرخ تورم بیست استان کشور، بالاتر نرخ ۴۷.۷ درصد بوده که در این میان، بیشترین نرخ تورم سالانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ۵۳.۱ درصد است. از سوی دیگر، نرخ تورم یازده استان کشور کمتر از نرخ تورم ۴۷.۷ درصدی بوده که در این میان، کمترین نرخ تورم سالانه متعلق به استان خوزستان با ۴۲.۸ درصد است.

سبقت تورم روستا از شهر/ در روز‌های بودجه‌ای مجلس، تقویت قدرت خرید مردم در اولویت باشد/ ترکیب یارانه و کالابرگ کلید می‌خورد؟

در این میان، با توجه به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور در سطح ۵۳.۴ درصد به ثبت رسیده است، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در میان استان‌های کشور، مربوط به استان سیستان و بلوچستان با نرخ ۶۷.۹ درصد و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز متعلق به استان بوشهر با نرخ ۴۸.۶ درصد است.

تغییرات تورمی در شهر‌ها چگونه بود؟

اطلاعات منتشره توسط مرکز آمار نشان می‌دهد، در دومین ماه زمستان، نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری به رقم ۴۶.۹ درصد رسیده است که در این میان، بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه خانوار‌های شهری متعلق به استان‌های لرستان با ۵۲.۱ درصد و بوشهر با ۴۱.۱ درصد بوده است، در حالی که شاخص تورم ماهانه در شهر‌های ایران در این ماه افزایش داشته، به گونه‌ای که نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری ۳.۴ درصد به ثبت رسیده است، که در این میان، بیشترین و کمترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری مربوط به استان‌های چهار محال و بختیاری با ۵.۸ درصد و کهگیلویه و بویر احمد با ۱.۹ درصد بوده است.

سبقت تورم روستا از شهر/ در روز‌های بودجه‌ای مجلس، تقویت قدرت خرید مردم در اولویت باشد/ ترکیب یارانه و کالابرگ کلید می‌خورد؟

همچنین در شرایطی که نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری در بهمن ماه امسال به رقم ۵۲.۷ درصد رسیده است، خانوار‌های شهری در استان سیستان و بلوچستان با تورم نقطه به نقطه ۶۳ درصدی بیشترین و خانوار‌های شهری در استان بوشهر با تورم نقطه به نقطه ۴۶.۲ درصد کمترین میزان تورم را داشته اند.

تورم روستا بیشتر از شهر!

در حالی که تورم سالانه خانوار‌های شهری در بهمن ماه امسال به رقم ۴۶.۹ درصد رسیده، مرکز آمار اعلام کرده که نرخ تورم سالانه خانوار‌های روستایی ۵۱.۷ درصد بوده که نسبت به تورم سالانه شهرنشینان بیشتر است.

از سوی دیگر، بیشترین تورم سالانه روستاییان، مربوط استان سیستان و بلوچستان با رقم ۵۸.۴ درصد و کمترین میزان تورم سالانه روستا نیز متعلق به استان خوزستان با رقم ۴۵.۴ درصد بوده است.

همچنین در بخش تورم ماهانه، باید توجه داشت که نرخ تورم ماهانه روستاییان در کل کشور به رقم ۴ درصد رسیده است که در این میان، استان قم با ۶.۸ درصد بیشترین تورم ماهانه روستاییان و استان سیستان و بلوچستان نیز با نرخ تورم ماهانه ۱.۹ درصد، کمترین تورم را داشته اند.

اما نرخ تورم نقطه به نقطه روستاییان چگونه بود؟ این شاخص تورمی در کل برای روستاییان کشور به رقم ۵۶.۷ درصد رسیده است که در این میان خانوار‌های روستایی در استان سیستان و بلوچستان با تورم ۷۸.۷ درصد، بیشترین و خانوار‌های روستایی در استان گیلان با ۴۹.۲ درصد کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را داشته اند.

 

سبقت تورم روستا از شهر/ در روز‌های بودجه‌ای مجلس، تقویت قدرت خرید مردم در اولویت باشد/ ترکیب یارانه و کالابرگ کلید می‌خورد؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
قیمت دلار نشان دهنده تورم واقعی است تورم اعلامی مرکز آمار برای مسئولان کاربرد دارد که عملکرد خود را برای مردم توجیه کنند
خط فقر رسیده به بالای ۳۵ میلیون جهت یک خانوار ۴ نفره فاقد مسکن وخودرو چطوری می خواهین قدرت خرید مردم را تقویت کننین ؟؟؟؟؟ علی برکت الله .
با وجود تورم ، سود بانکی افزایش پیدا نکرد که باعث شد غول نقدینگی از خواب بیدار شود و سیلی براه بیندازد که بنیان بسیاری از کسب و کارها را با خود ببرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
در تمام کشور های پیشرفته دنیا بالای پنج درصد سود بانکی نمیدن همین الانم سود بانکی ایران خیلی خیلی زیاده و همین غول نقدینگی که میگین رو به وجود آورده بعد سود بانکی افزایش پیدا کنه؟ دوست دارید بدتر شه؟ تازه باید کاهش پیدا کنه! فقط کسانی از کاهشش ناراحت میشن که سپرده های میلیاردی دارن و دوست دارن پول مفت بگیرن به قیمت تولید بیشتر نقدینگی و تورم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
ناشناس 18:58 کجا سیر می کنی، هر وقت که به پول دادن دولت میرسه میشه تورم زا، افزایش حقوق تورم زا، وام بانکی تورم زاو ....، برادر من تا ابد که نباید سود بانکی بالا باشه، در شرایط کنونی بالا باشه بهتره، هر وقت تورم اومد پایین، سود هم بیاد پایین.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
اگر سود بانکی حداقل به اندازه تورم باشد ارزش پول حفظ شده و اینقدر بازار طلا و ارز ملتهب نمی شد
نتیجه سوءمدیریت سران کشور در مورد بخش های سیاست خارجی و داخلی و اقتصاد که شدیدا به هم وابسته هستند.
بدون تعامل با همه کشور ها...
بدون تعامل با اکثریت مردم ...
بدون مدیران شایسته و انتخاب شده توسط اکثریت مردم...
وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر خواهد شد. قشر متوسط دارد له میشود. از قشر پایین که دیگر اصلا حرفش رو نمی‌شود زد. فاجعه...
ب خدا کم اوردم با دوتا بچه دوساله بیکارم داخل روستا همه چی گرونه با یارانه زندگی میکنم
آقامن یک کاگرهستم ومستاجر بخدابایدکرایه خانه بدم وبااین حقوق وگرانی نه میتونم مرغ وگوشت نه مهمون میتونه خانه بیادخانواده خودم وخانمم الان۶ماهه همدیگروندیدیم آقابایدبکی بگیم دردمونوتوروخدابفکرسفره ی مردم باشیدمردم مگه چه گناهی کردندبایدازگشنگی بمیرندتابفهمیدخجالت که نمیکشیدهمش دروغ میگیدبااین وضعیت میگیدفرزندآوری کنیدمردم نان ندارندبخورند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی