بازدید 29423
بانک یا بورس؛

بالاترین نرخ سود به کدام نوع سپرده گذاری تعلق می‌گیرد؟

طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، سود سپرده‌گذاری بلند مدت یک‌ساله ۲۰.۵ درصد تعیین شده، ولی سپرده‌گذاری در صندوق‌های درآمدثابت بورس می‌تواند سود ۲۶ درصدی روزشمار را محقق کند. سپرده‌گذاری در بانک و صندوق‌های درآمد ثابت، یکی از راحت‌ترین راه‌های دریافت سود ثابت و مشخص از سرمایه است، نرخ سود بانکی را معمولا بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار  تعیین می‌کند؛ اما سود صندوق‌های درآمد ثابت بورسی بسته به عملکرد این صندوق‌ها متفاوت است و تا ۲۶ درصد سالانه نیز می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۶۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷ 21 February 2023

بالاترین نرخ سود به کدام نوع سپرده‌‌گذاری تعلق می‌گیرد؟ 

مقایسه سود بانکی با سود صندوق درآمد ثابت

در آخرین ابلاغیه بانک مرکزی، سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار اینطور آمده و بانک‌های سراسر کشور اجازه دارند در بیشترین حالت ۲۲.۵ درصد سود بدهند.

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: ۵ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه‌ماهه: ۱۲ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: ۱۷ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک ساله: ۲۰ و نیم درصد
سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو ساله: ۲۱ و نیم درصد
سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: ۲۲ و نیم درصد.

اما بر اساس آمار مرکز اطلاعات مالی ایران فیپیران، سود یا بازدهی ۱۰ صندوق برتر درآمد ثابت بورس در یکسال اخیر حدود ۲۳ الی ۲۶ درصد بوده است، برای مثال صندوق درآمد ثابت افران که به صورت ETF و قابل معامله نیز هست، بازدهی ۲۶ درصدی داشته است.

مقایسه سود بانکی و صندوق درآمد ثابت از حیث مدت زمان سپرده‌گذاری

سود سپرده‌های بانکی بنا بر مدت زمان سرمایه‌گذاری متفاوت است، در اوضاع کنونی به سپرده‌های کوتاه مدت ۵ درصد سود ماه‌شمار تعلق می‌گیرد و برای سود ۲۰.۵ درصدی بانک پول حتما باید یک سال در بانک سرمایه‌گذاری شود و برداشت پیش از یک سال مشمول جریمه می‌شود.

در مورد صندوق‌های درآمد ثابت بورسی اما این محدودیت وجود ندارد، چون این صندوق‌ها روزانه در بورس فعالیت‌ دارند و هر روز میزان مشخصی سود کسب می‌کنند، به نوعی می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها با سود روزشمار همراه است. 

نقدشوندگی سپرده‌های بانکی در مقایسه با صندوق‌های درآمد ثابت بورسی

سرمایه‌گذاری در بانک‌ها عموما دو گونه انجام می‌شود: یکی از طریق سپرده بانکی و دیگری از طریق اوراق گواهی سپرده. معمولا فرآیند نقدشوندگی اوراق گواهی سپرده بانکی چند روزی زمان می‌برد، ولی سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت متصل به حساب‌‌های بانکی نقدشونده تر است.

نقدشوندگی صندوق‌های درآمد ثابت بورسی بسته به نوع صندوق متفاوت است؛ برای مثال نقدشوندگی صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله یا به اصطلاح ETF مانند افران بسیار بالاست و سرمایه‌گذاران در چند دقیقه می‌توانند سرمایه خود را نقد کنند و سپس درخواست واریز به حساب بانکی داشته باشند. در مورد صندوق های صدور و ابطالی نیز معمولا یک روز زمان نیاز است.

مقایسه سهولت سرمایه‌گذاری در بانک با صندوق درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در بانک مستلزم حضور در شعب بانکی و پیمودن مراحل افتتاح حساب است، در مورد گواهی سپرده نیز افراد حتی در صورت دارا بودن حساب بانکی، ملزم به حضور دوباره در شعب و انعقاد قرارداد‌های مرتبط گواهی سپرده هستند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت بسته به نوع این صندوق‌ها متفاوت است، صندوق‌های ETF یا قابل معامله که در تابلوی بورس درج نماد شدند مانند «افران» را به راحتی می‌توان از طریق سامانه‌های معاملاتی تمامی کارگزاری بورسی جستجو و سپس سرمایه‌گذاری را شروع کرد. (همچنین نام نویسی و دریافت کدبورسی از سوی بسیاری از کارگزاری‌ها غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود)

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطالی نیز بدون داشتن کدبورسی و با مراجعه به سایت این صندوق‌ها قابل انجام است، صندوق درآمد ثابت ترنج سودمند از این نوع است که بازدهی ۲۶.۲ درصدی سالانه داشته و به راحتی و از طریق سایت صندوق درآمد ثابت ترنج می‌توان در این صندوق سرمایه‌گذاری کرد.

در یک جمع‌بندی باید گفت صندوق‌های درآمد ثابت از ابزارهای نوین مالی در جهان هستند که در سال‌های اخیر در بازار سرمایه ایران نیز رشد چشمگیری داشتند. این صندوق‌ها از حیث سود یا بازدهی سالانه، عدم محدودیت زمانی در سرمایه‌گذاری و امکان دریافت سود روزشمار و سهولت سرمایه‌گذاری و نقدشوندگی بالا، نسبت به سپرده‌های بانکی مزیت‌ دارند و می‌تواند مقصد جدیدی برای سپرده‌های افراد باشد.

 این مطلب توسط کارشناسان بازار سرمایه تهیه و تنظیم شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری و اطلاعات بیشتر به صفحه صندوق‌ درآمد ثابت افران مراجعه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۰
یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ ارز و افزایش بدبختی مردم همین سودهای بسیار کمتر از تورم است دولت افزایش نرخ ارز و تورم را به افزایش نرخ سود بانکی ترجیح داد تا باز هم فشار به مردم وارد شود
مگه مجتهدین قبلا نمی گفتند سود بانکی حرامه؟
عرضه اولیه های اخیر در بورس، تبدیل به "بنداز و در رو " شده اند و نظارتی وجود ندارد. مثل شرکت صنایع غذایی که در یک هفته تمام سهام سهامدار عمده فروخته شد و خدانگهدار. عرضه اولیه جدید هم کاملا من را یاد "کنتورسازی" و شرکتهای اصفهانی انداخت. چند تا سوله که مونتاژ قطعات چینی را انجام می دهد، 23 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری کرده اند ، در حالی که بانک صادارت که چند صد برابر این مجموعه ارزش دارد، 30 هزار میلیارد تومان ارزش دارد. کدام یک از این دو در حال دستکاری ارزش واقعی خود هستند؟
با سلام
دوستان قبل از قبول مطالب هر نوع تبلیغات کمی جستجو کنید مثلا داستان صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا در دوماه اخیر رو هم در نظر بگیرید.
سود بانکی هم در حال حاضر عملاً منفی هست چون خیلی کمتر از تورم واقعی تو کف جامعه است.
ممنون از تابناک عزیز
کسی میتونه جواب بده اونایی ازقبل سپرده داشتند نرخ سود تغییر میکند یانه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
نه باید سپرده قبلی رو بگیری دوباره حساب جدید باز کنی
کدام عاقلی ریال سپرده میکند وقتی پول روز به روز ارزشش از دست می‌دهد از اصل و مایه ضرر است هر چیزی به جز ریال تبدیل کنید اقلا ارزش اش حفظ می‌شود
باید سر رسید سپرده قبلی فرا برسه بعد تغییر سود بدین ...وگرنه قبل از موعد تغییر بدین ضرر میکنید
چرا بانک کشاورزی هنوز همان سود کم قدیمشو داره میده مگر نباید افزایش بده لطفاً بگید کدوم بانک سودش بیشتر تا اونجا سرمایه گذاری کنیم
باوجود تورم ۵۰ درصدی( تورم واقعی بمراتب بیشترازاینست) نرخ سود بانکی باید حداقل ۵۵ درصد باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی