بازدید 2858

ساداتیان: هنوز هم به احیای برجام امیدواریم

جلال ساداتیان گفت: علی‌رغم وضعیت نامساعدی که اکنون میان ایران و کشورهای غربی به وجود آمده است اما با لابی‌های کشورهای همسایه مانند عمان این امید هنوز هم وجود دارد که مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد
کد خبر: ۱۱۶۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹ 19 February 2023

نامه نیوز، غربی‌ها روزبه‌روز فشارهای خود را بیشتر می‌کنند؛ آخرینش نشست مونیخ بود که رسما از نیروهای اپوزیسیون دعوت کردند. حالا در این شرایط پرسش آن است که آیا هنوز می‌توان به احیای برجام امید داشت؟

جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «علی‌رغم وضعیت نامساعدی که اکنون میان ایران و کشورهای غربی به وجود آمده است اما با لابی‌های کشورهای همسایه مانند عمان این امید هنوز هم وجود دارد که مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد».

او ادامه داد: «تلاش‌های چندوقت اخیر آقای بورل و معاونش مبتنی بر میانجی‌گری میان ایران و طرف‌های برجام بود که البته نتیجه نگرفت. تروئیکای اروپایی مواضع تندی هم علیه ایران گرفت و تا جایی پیش رفتند که پیش‌بینی می‌شد مکانیزم ماشه را فعال کنند و پرونده ایران به شورای امنیت برود اما به نظر می‌رسد تلاش‌ها و لابی‌های کشورهای همسایه برای میانجی‌گری مانع وقع چنین شرایطی شد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «موضوع ارسال پهپاد به روسیه از سوی ایران هم واکنش‌های تندی از سوی غربی‌ها را برانگیخت و باعث تشدید تیرگی روابط ایران و اروپایی‌ها شد. با در نظر داشتن همه این شرایط اما هنوز هم امیدهایی به از سرگیری مذاکرات و شاید به نتیجه‌رسیدن آن وجود دارد».

ساداتیان در پایان گفت: «دولت آقای رئیسی باید تکلیف خود را با نیروهای تندروی داخلی روشن کند. می‌دانیم در حوزه دیپلماسی نیروهای تندرو به دولت فشارهای زیادی وارد می‌کنند اما آقای رئیسی باید بداند که مسئولیت امور دست اوست. ما باید بدانیم که چه کار می‌کنیم. به هر حال وضعیت در حوزه دیپلماسی برای ما خوب نیست و باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم روابطمان با دنیا عادی شود یا نه».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر