بازدید 15079
۷
به کارگردانی رضا میرکریمی منتشر شد؛

چهار روایت کمیک‌موشن از عباس دوران، مهدی باکری، مصطفی چمران و حسن باقری

پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، امیر جعفری، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، افشین هاشمی و دانش اقباشاوی چهره‌هایی هستند که در این اثر اپیزودیک و بر روی موسیقی متن محمدرضا علیقلی صداپیشگی کرده‌اند و به سطح کیفی این کمیک موشن به شکل معناداری افزوده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴ 13 February 2023

چهار روایت کمیک‌موشن از عباس دوران، مهدی باکری، مصطفی چمران و حسن باقری

سرانجام مجموعه کمیک موشن «نام‌ها» به کارگردانی رضا میرکریمی چندین سال پس از تولید، منتشر شد تا در قالب یک فرم متفاوت، تجربه بصری تاثیرگذاری را به ویژه برای نسل نوجوان و جوان پیرامون چهار شهید شاخص دوران دفاع مقدس فراهم آورد و از نظرگاهی متفاوت به گوشه‌هایی کمتر دیده شده از زندگی این فرماندهان شهید پرداخته شود.

به گزارش «تابناک»؛ کمیک موشن نوعی متفاوت از انیمیشن است که متکی بر کمیک‌بوک یا کمیک‌استریپ پیاده سازی می‌شود و در ایران تجربیات محدودی در استفاده از این تکنیک وجود دارد. مجموعه کمیک‌موشن «نام‌‌ها» اثر رضا میرکریمی یکی از این تجربیات است که در چهار اپیزود به روایت زندگی چهار قهرمان دفاع مقدس، شهید «عباس دوران» از فرماندهان نیروی هوایی ایران، شهید «مهدی باکری» از فرماندهان سپاه پاسداران، شهید «مصطفی چمران» از فرماندهان ایران در نبرد با عراق و شهید «حسن باقری» جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران می‌‌پردازد.

این انیمیشن به تازگی از شبکه دو سیما و همچنین در پلتفرم تلوبیون متعلق به صداوسیما رایگان منتشر شده اما تولید آن به قریب یک دهه پیش بازمی‌گردد و سید رضا میرکریمی با کوششی مداوم کوشید این مجموعه را خلق نماید. با وجود گذشت این مدت قابل توجه از زمان تولید که انتشارش بنابر برخی ملاحظات تاکنون محقق نشده بود، انگار این کمیک موشن‌ها در همین ماه‌های اخیر تولید شده و تکنیک به حدی روزآمد بوده که گذر زمان را در خود نشان نمی‌دهد.

در کنار جنبه بصری، آنچه توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، متن‌های قوی است که برای هریک از این قسمت‌ها نوشته شده و توسط صداپیشگانی که از میان بازیگران مطرح انتخاب شده، اجرا می‌شود. پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، امیر جعفری، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، افشین هاشمی و دانش اقباشاوی چهره‌هایی هستند که در این اثر اپیزودیک و بر روی موسیقی متن محمدرضا علیقلی صداپیشگی کرده‌اند و به سطح کیفی این کمیک موشن به شکل معناداری افزوده‌اند. 

این مجموعه چهار قسمتی از ظرفیت لازم برای نمایش در قالب یک فیلم سینمایی اپیزودیک برخوردار بود و احتمالاً می‌توانست توجه گروهی از مخاطبان را نیز در گیشه به خود جلب کند؛ اما سرمایه گذارانش ترجیح دادند آن را رایگان منتشر کنند و زمینه لازم برای تماشای حداکثری‌اش و بازنمایی رشادت این چهار فرمانده دلیر دفاع مقدس را فراهم کنند.

در میان این چهار اپیزود، بخش دوم که روایتی از شهید خلبان عباس دوران است، چه به لحاظ بصری و چه به لحاظ متن توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند و احتمالاً برای جوانان و نوجوانان جذاب‌تر از دیگر قسمت‌ها خواهد بود. سینمای ایران به ویژه در حوزه انیمیشن برای کودکان و نوجوانان با ضعف جدی روبه روست که «نام‌ها» یک نمونه قابل ارجاع برای جبران این ضعف و فقدان محتوا با تکیه بر منابع معقول است.

برشی کوتاه از اپیزود عباس دوران را در تابناک می‌بینید.

تعداد بازدید : 6593
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
کمیک استریت ؟
کمیک استریپ درست هست.
کار باکیفیتی بود. تیم حرفه ای خروجی حرفه ای داره. باید برای بچه های این دوره از این کارها بیشتر ساخت
خدا قوت در نبود یاد این شهدا ببین کیا در پنت هاوس خودشان را غمخوار و همدرد ملت جا می زنن
برادر لینکشم میذاشتی خوب! بعد 40 سال یه انیمیشن درست و حسابی تولید کردن، درست تبلیغش کنید لااقل!
به به، بسیار زیبا، پر احساس، اثر گذار و عالی از کارگردان ارزشمند و خیلی حرفه ای
سلام برشهیدعباس دوران.شیرازبیشه شیران
سلام برشهیدعباس دوران.شیرازبیشه شیران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر