بازدید 2470

توضیحات سخنگوی دولت درباره دلایل رشد تورم

سخنگوی دولت گفت: با توجه به کسری بودجه‌ای که دولت گذشته با آن مواجه بود، رشد اقتصادی پایین، صادرات حداقلی و درآمد مالی پایین بوده است و از طرفی خلق پول صورت می‌گرفت؛ ماهی ۲۷ میلیارد تومان هزینه وجود داشت اما پول نداشتیم.
کد خبر: ۱۱۶۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳ 06 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه‌های خوزستان که امروز (۱۷ بهمن‌ماه) در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در پاسخ به مطالبات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اهواز در خصوص لزوم توجه به حوزه آموزش و پرورش و جلوگیری از دخالت افراد غیر متخصص در انتصابات این حوزه، اظهار کرد: در انتهای سال ۹۹، جمع هزینه‌های جاری کشور و نه سرمایه‌گذاری، در یک ماه حدود ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان بود و با توجه به کسری بودجه‌ای که دولت گذشته با آن مواجه بود، رشد اقتصادی پایین، صادرات حداقلی و درآمد مالی پایین بوده است و از طرفی خلق پول صورت می‌گرفت؛ پس ماهی ۲۷ میلیارد تومان هزینه وجود داشت اما پول نداشتیم.

وی افزود: همان زمان بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تقدیم شد و هزینه‌های جاری را نداشتیم و این رقم تبدیل به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در ماه شده بود. دولتی که بودجه جاری را نمی‌تواست تامین کند، خلق پول انجام داد که هنوز هم تورم آن را احساس می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌های جاری تقریبا دو برابر شد. علی‌رغم اینکه حدود ۱۴ درصد بودجه کشور به آموزش و پرورش تزریق می‌شود اما هزینه و اعتبار به امور پرورشی نمی‌رسد و دلیل این است که ما در سیاست‌گذاری مالی علی‌رغم اینکه پول نداشتیم در هزینه جاری افزایش داشتیم؛ یعنی اضافه شدن بدهی روی بدهی و در این روال ناکارآمد مسیری جز خلق تورم باقی نماند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر