بازدید 2831

استرداد آخرین متهمان سرقت صندوق امانات بانک ملی

کد خبر: ۱۱۶۰۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷ 21 January 2023

گروه حوادث دو مرد و یک زن که از طراحان اصلی پرونده سرقت صندوق امانات بانک ملی بودند، 7 ماه پس از سرقت در حالی که به کشور ترکیه فرار کرده بودند به ایران تحویل داده شدند.

به گزارش ایران، نخستین ساعات بامداد پنجشنبه 29 دی یک فروند هواپیمای ترکیش ایر در فرودگاه امام خمینی تهران به زمین نشست و 2 مرد و یک زن جوان در حالی که دستبند به‌دست داشتند تحت تدابیر شدید امنیتی از پله‌های هواپیما پایین آمدند. دو پسرخاله و همسر یکی از آنها که خرداد امسال بعد از دستبرد به صندوق امانات بانک ملی با چمدانی پر از دلارهای مسروقه به ترکیه فرار کرده بودند. اما آنها تصور نمی‌کردند که 48 ساعت بعد از ورود به کشور ترکیه دستگیر شوند. متهمان 230 روز قبل - تعطیلات خرداد - با همدستی دوستانشان صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران را ظرف 12 ساعت خالی کرده و میلیاردها تومان دلار، طلا و جواهرات مردم را به سرقت برده اما یک ساعت و نیم قبل از اینکه پلیس متوجه این سرقت شود، کشور را ترک کرده بودند.

صبح 16 خرداد وقتی گزارش این سرقت به پلیس اعلام شد تیمی از کارآگاهان راهی محل شدند، تحقیقات نشان می‌داد سارقان از در پارکینگ بانک بالا آمده و بعد از آن خود را به محوطه داخلی بانک رسانده و نقشه سرقت را اجرا کرده‌اند. آنها برای سرقت صندوق امانات بانک ملی 12 ساعت داخل بانک بودند. پس از برش درهای ایمنی وارد قسمت صندوق‌های امانات شده و نقشه خود را اجرا کرده بودند.

با توجه به اینکه دوربین‌های مداربسته و ‌هارد دستگاه توسط سارقان به سرقت رفته بود، هیچ رد و سرنخی از آنها در دست نبود. در گام بعدی کارآگاهان اداره آگاهی با این احتمال که سرقت‌ها از سوی باندی حرفه‌ای و سابقه‌دار صورت گرفته است، اقدام به رصد متهمانی کرد که در پرونده خود سابقه سرقت از بانک داشتند.

با اطلاعات به‌دست آمده مشخص شد این سرقت کار اعضای یک باند سارق است که صبح 15 اردیبهشت نیز قصد سرقت از بانک تجارت شعبه بهار را داشتند ولی در این سرقت ناکام مانده بودند. تصاویر متهمان در این سرقت ناموفق توانست به پلیس کمک کند و در بررسی‌ها مشخص شد که آنها همان سارقان بانک سپه شهرستان قائمشهر هستند که 19 تیر سال 1400 با تخریب دیوار بانک وارد آنجا شده و 600 میلیون تومان سرقت کرده بودند. در آن سرقت متهمان 48 ساعت بعد دستگیر شده بودند اما پس از تحمل چند ماه حبس با وثیقه آزاد شده و این بار برای اجرای نقشه هایشان راهی پایتخت شده بودند.

با برملا شدن هویت متهمان، عاملان این سرقت شناسایی شدند و بررسی‌ها نشان می‌داد دو نفر از آنها که پسر خاله هستند به همراه همسر یکی از متهمان، تنها یک ساعت و نیم قبل از اینکه رئیس بانک خبر سرقت را به پلیس گزارش دهد، از ایران خارج شده و به ترکیه رفته‌اند. به دستور بازپرس علیرضا بهشتی، از شعبه دوم دادسرای ویژه سرقت تهران، هماهنگی‌های قضایی با پلیس ترکیه صورت گرفته و سه متهم متواری با کمک پلیس بین‌الملل بازداشت شدند.

دو برادر دیگر که از سردسته‌های باند بودند به همراه سایر اعضای گروه که 33 نفر بودند در ادامه تحقیقات پلیسی در چند مرحله از سوی کارآگاهان اداره آگاهی پایتخت بازداشت شدند. در حالی که تحقیقات در این رابطه ادامه داشت، پلیس بین‌الملل ایران با اینترپل وارد عمل شد تا متهمان به ایران برگردانده شوند.

استرداد متهمان

سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل فراجا، در رابطه با این خبر گفت: سارقان حرفه‌ای که در تعطیلات نیمه خردادماه سال‌ جاری وارد بانک ملی شعبه دانشگاه در پایتخت شده و پس از تخریب تعدادی از صندوق امانات، محتویات آنان را به سرقت برده بودند، شب گذشته به کشور مسترد شدند. وی با اشاره به صدور اعلان قرمز متهمان در کمترین زمان افزود: با همکاری خوب قوه قضائیه و وزارت امور خارجه و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی سازمان اینترپل و با تحقیقات انجام شده مشخص شد، متهمان در کشور ترکیه اقامت دارند.

در پی صدور اعلان قرمز متهمان و اعلان به کشورهای عضو اینترپل سیستم قضایی پلیسی آن کشور محدودیت‌های شدیدی برای آنان ایجاد کرد. این مقام انتظامی با اشاره به تلاش مأموران پلیس بین‌الملل فراجا در ردیابی این متهمان و همچنین انعکاس تحت تعقیب بودن آنان به مرزهای ورودی کشور خاطرنشان کرد: متهمان با همکاری پلیس کشور ترکیه از طریق مرز هوایی فرودگاه‌ امام خمینی(ره) به کشور برگردانده وبرای رسیدگی به پرونده، تحویل مراجع قضایی شدند.

گفت‌و‌گو با یکی از متهمان

نقشه سرقت از بانک ملی را چطور طراحی کردید؟ اطلاعات کامل صندوق‌های امانات اعم از جنس صندوق و قفل و سایر اطلاعات را از اینترنت پیدا کردم .سرقت این صندوق امانات کار سختی نبود، یک چکش می‌زدیم قفلش می‌افتاد چون چسبی بود و در صندوق باز می‌شد و آن را سرقت می‌کردیم.

تصور می‌کردی در این سرقت بازداشت شوید؟ حتی یک درصد هم احتمال نمی‌دادیم. آنقدر خیالمان راحت بود که بعد از سرقت فقط 2 تا 3 هزار دلار برداشتیم و برای تفریح به ترکیه رفتیم. می‌خواستیم بعد از 10 روز به ایران برگردیم. با خودمان گفتیم اگر ببینیم پلیس رد ما را زده اموال مسروقه را بر می‌داریم و از کشور فرار می‌کنیم اگر هم دیدیم به ما شک نکرده است که منتظر می‌ماندیم آب‌ها از آسیاب بیفتد بعد هم پول‌ها را خرج می‌کردیم.

اموال مسروقه را کجا گذاشته بودید؟ دلارها و طلاها را نزد دوستم گذاشته بودیم و مقداری از آن هم در صندوق‌عقب ماشین جاساز کرده بودیم فکرش را هم نمی‌کردیم دستگیر شویم.

کی دستگیر شدید؟ 48 ساعت بعد از اینکه سرقت برملا شد در ترکیه بازداشت شدیم اما در این 7 ماه در کمپ بودیم تا کارهای استرداد انجام شود.

پول‌های مسروقه هنوز تحویل صاحبانش نشده است

با گذشت بیش از 7 ماه از سرقت صندوق امانات بانک ملی، شاکی‌ها همچنان سرگردان هستند و گلایه مند. یکی از آنها می‌گوید هنوز اموالمان که سرقت شده بود را به ما نداده‌اند. من یک گردنبند طلا دارم که الان 4 شاکی دیگر هم مدعی هستند چنین گردنبندی داشتند و معلوم نیست گردنبند مال کدام یک از ماست. بانک هم خسارتی به ما نداده من آن موقع می‌خواستم با پول‌هایی که داخل صندوق امانات بود خانه بخرم. حالا قیمت خانه چند برابر شده ولی من هنوز پول‌هایم را دریافت نکرده ام.

شاکی دیگری می‌گوید: فکر می‌کردم حداقل حالا که متضرر شده‌ایم بانک کمکی به ما بکند. خواستم وام بگیرم اما هیچ تسهیلاتی برای ما در نظر نگرفتند و همان شرایطی که برای دیگران بود هم برای ما در نظر گرفتند. غیر از اینکه اموالمان را از دست دادیم از نظر روحی هم خیلی آسیب دیده‌ایم و هر چقدر پول بدهند بازهم جبران نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست