بازدید 21631
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

نقاط تاریک لایحه بودجه ۱۴۰۲ را جدی بگیریم/ از سنگ‌اندازی پیش پای مردم برای گرفتن وام تا تداوم کسری بودجه از محل رانت خوراک اعطایی به پتروشیمی‌های گازی

عدم تحول جدی در احکام بودجه و افزایش کسری تراز عملیاتی از نقاط منفی این لایحه است. همچنین از نقاط مثبت لایحه بودجه امسال، می‌توان به کاهش مالیات تولید، تهاتر نفت برای پرداخت بدهی و اجرای پروژه‌های زیرساختی و مالیات بر خام‌فروشی عنوان کرد که از اقدامات مثبتی است که در سال گذشته مجلس به بودجه اضافه کرد و امسال به لایحه اصلی نیز اضافه شده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ 17 January 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نه تنها در موعد قانونی خود بلکه با حدود ۴۰ روز تاخیر نسبت به مهلت تعیین شده در قانون به مجلس تقدیم شد. با بررسی کلیات احکام لایحه بودجه در بخش ماده واحده، این لایحه به معنای واقعی کلمه هیچ رویکرد متفاوتی نسبت به سال گذشته نداشته است و این موضوع عملا بدین معناست که هیچ ابتکار جدیدی در این لایحه در کار نیست و با توجه به کلیات مربوطه تغییر جدی در بخش احکام نداشته است. البته مطلقا این اتفاق به معنی لزوم رد کلیات یا تایید آن نیست؛ اما اینکه احکام بودجه در سال ابتدایی دولت نسبت به سال‌های قبل تحول بسیاری داشت، ولی امسال از این تحول خبری نبود. نکته بسیار مهم در این زمینه، نزدیکی زمان ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه است که اهمیت تحول در برنامه‌های دولت و تمرکز بر ایجاد تحول به مانند سال اول بودجه تهیه شده در این دولت را می‌رساند؛ بنابراین، در بخش احکام ماده واحده نسبت به سال گذشته تفاوت محسوسی نداشته و بخش اصلی آن تنها تکرار برخی از احکام سال گذشته است.

نقاط کلیدی نیازمند اصلاح

در زمینه اقداماتی که نیازمند جدی به اصلاح است، دو تبصره اصلی بودجه، یعنی تبصره ۱۶ تحت عنوان تبصره تسهیلات بانکی است و دیگری تبصره ۱۴ و تبصره هدفمندسازی یارانه‌هاست که اهمیت بسیار بالایی دارد.

امسال دولت با ایجاد سقف برای اعطای تسهیلات بانکی، عملا تنها بخشی از تسهیلات که در اختیار مردم قرار می‌گرفت را حذف و محدود کرده است. اعمال سقف ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای تسهیلات خرد نظیر وام ازدواج، وام فرزندآوری و وام اشتغال، در حالی که برآورد میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها برای سال ۱۴۰۲ به حدود ۷ هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد، بیانگر این است که سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در مسیر اعطای تسهیلات خرد مردمی سنگ‌اندازی جدی کرده‌اند و این رویکرد در حالی است که در سال ۱۴۰۱، انقباضی‌ترین حالت اعطای تسهیلات به مردم و تولید را در پیش گرفتند، ولی خلق نقدینگی بانک‌های خصوصی و دولتی باز هم به بالای ۴۰ درصد رسید؛ بدان معنا که مسیر رفته دولت در عدم اعطای وام خرد، وام اشتغال و وام ساخت مسکن، کاملا غلط بوده و این مسیر غلط نیز در تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز تکرار شده است.

در تبصره ۱۴ لایحه بودجه نیز یکی دیگر از اشتباهات تاریخی بودجه‌ریزی کشور انجام شد که شاهد سقف ریالی بر روی خوراک پتروشیمی‌ها بودیم؛ اتفاقی که سال قبل و پس از شش سال به کارگیری از فرمول شناور و شفاف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، در بودجه سال ۱۴۰۱ کنار گذاشته شد و جایگزین آن سقف ریالی قرار داده شد که رانت خوراک پتروشیمی را به شدت بالا برد. امسال بدون تجربه از اشتباه قبلی، باز هم فرمول شناور کنار گذاشته شد و به جای آن سقف ریالی ۷ هزار تومانی قرار داده شد؛ همه این‌ها در حالی است که گاز طبیعی ایران با قیمت ۱۵ هزار تومان قابلیت صادرات به ترکیه، عراق و دیگر کشور‌های منطقه را دارد، ولی با کنار گذاشتن فرمول شناور خوراک پتروشیمی‌ها، دوباره رانت خوراک به اقتصاد ایران بازگشته که نتیجه آن نابودی بهره‌وری و عدم توسعه زنجیره ارزش و توسعه خام‌فروشی در کشور بوده است؛ بنابراین، در این دو بخش، ابتدا باید با روند معیوب فعلی در بودجه مخالفت کرد تا هم تبصره ۱۶ و هم تبصره ۱۴ اصلاح گردند؛ از همین روی، بحث تسهیلات بانکی و اصلاح و شناورسازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌های احکام بودجه هستند که نیازمند اصلاح هستند.

دخل و خرج در جداول بودجه لایحه ۱۴۰۲

از حیث منابع و مصارف، سقف لایحه بودجه پیشنهادی با ۴۲.۳ درصد رشد (تقریبا متناسب با میزان تورم سال‎جاری نسبت به سال گذشته) به ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان و کسری تراز عملیاتی به میزان ۴۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده‌ است.

این میزان کسری تقریبا معادل یک‎سوم کل هزینه‌های جاری بوده که نشان می‎دهد، دولت برای جبران هزینه‌های خود سهم نفت از بودجه را افزایش داده و به انتشار دوباره اوراق روی‌ آورده است. یکی از نقاط ابهام، بخش درآمد‌های لایحه بودجه امسال میزان فروش نفت، قیمت هر بشکه و نرخ تسعیر است که به نظر می‎رسد، باید اعداد آن با توجه به واقعیات کنونی بین‎المللی به‎روز رسانی شود.

از دیگر بخش‎های نگران کننده در بخش منابع، پیش‎بینی درآمد ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی از محل فروش اموال منقول و غیر منقول و پیش‎بینی درآمد ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی از محل واگذاری شرکت‎های دولتی و فروش سهام این شرکت‎هاست. بر اساس گزارش‎های تفریغ بودجه در سنوات گذشته، عملکرد نامناسب دولت‎ها در بخش‎های ذکر شده، خطر ایجاد کسری بودجه از این دو محل بسیار است. همچنین کاهش ۰.۹ درصدی سهم درآمد‌ها از کل منابع و افزایش ۱.۶ درصدی سهم هزینه‌ها از کل مصارف در این لایحه نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱، گویای آن است که شناسایی دقیق‌تر هزینه‌های جاری - با حجم ۱۴۵۴ هزار میلیارد تومان- و صرفه‌جویی در این بخش از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

به طور کلی عدم تحول جدی در احکام بودجه و افزایش کسری تراز عملیاتی از نقاط منفی این لایحه است. همچنین از نقاط مثبت لایحه بودجه امسال، می‌توان به کاهش مالیات تولید، تهاتر نفت برای پرداخت بدهی و اجرای پروژه‌های زیرساختی و مالیات بر خام‌فروشی عنوان کرد که از اقدامات مثبتی است که در سال گذشته مجلس به بودجه اضافه کرد و امسال به لایحه اصلی نیز اضافه شده است. از همین روی، اهمیت توجه به احکام کلیدی، نیازمند اصلاح و بررسی ویژه بسیار بالاست و باید در مجلس اصلاح گردد؛ بنابراین، کلیات بودجه قابل دفاع است و نباید رد بشود، ولی بخش‌های مختلف و نقاط کلیدی و حساسی از بودجه باید اصلاح شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۹
دولت با این بودجه ریزی که بشدت هزینه های زندگی مردم را

گرانتر و مالیاتها و عوارض را بیشتر کرده است

قطعا مردم را گرفتار تر و ناراضی تر خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
دوست عزیز به نظر شما مردم ارزشی دارند
متاسفانه دولت و مجلس به جای کاهش هزینه های اضافی در بودجه فقط به فکر حداکثر درآمد از مردم با عناوین مختلف هستند از مردمی که زیر بار تورم روزانه دست و پا می زنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
یک طوری نگاه اون میکنند که انگار همه پول ها را گذاشته لای اون دفترچه
ولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
دولت استعفاه رفوزه شدی
خب دیگه
همه قوا دست خودتونه!! ببینیم چکار می کنید
سال دیگه همین موقعه نییاید بگید تقصیر دولت روحانی بود
مالیات و گرفتن پول های بیشتر از مردم خلاصه بودجه
بودجه حوزه علمیه چرا صد و بیست درصد افزایش داشته؟
بودجه خودی ها صدها برابر شده، بودجه سهم مردم کاهش داشته و تازه مالیات هم بیشتر شده
قرار بود در دولت به اصطلاح انقلابی و مردمی، برای جبران کسری بودجه و جلوگیری از افزایش نقدینگی چند اقدام بشود که متاسفانه نشد:
۱. کاهش هزینه های دولتی که نشد
۲. فروش دارایی های بانکها، سازمانها و شرکتهای دولتی که نشد.
۳. مهار افزایش بی رویه بودجه نهادها، سازمانها و بنیادهای مختلف که نه تنها نشد بلکه بسیار بیشتر افزایش یافت
۴. اخذ مالیات از ثروتمندان و دارایی های سرمایه ای که نشد
دولت ساده ترین راه را انتخاب کرد: چاپ پول، انداختن تقصیر به گردن دولت قبل و نتیجتا افزایش فشار تورمی بر مردم مظلوم و بی پناهی که هیچ یاوری نداشتند و ندارند.
حال این سوال مطرح میشود که آیا دولت اختیارات و توانایی لازم برای این کار را داشت یا نه؟ مثلا آیااصولا دولتی در ایران میتواند بودجه نهادهایی همچون مجلس، صداوسیما و موسسات مختلف (بنیاد سعدی شناسی و موسسات به اصطلاح مذهبی و فرهنگی مختلف) را کنترل کند؟؟؟
جواب ساده است. ابدا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
دولتهای قبلی حداقل به فکر این کارها افتادند اما نتوانستند اما این دولت که اصلا اعتقادی به این موارد ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
این دولت چه کاری توانست بکند که این کارها را بکند؟ مثلا آیا وضعیت فساد و رانت در این دولت تغییر کرد؟ آیا گسترش روابط با همسایگان محقق شد؟ آیا تحریمها رفع شد که رئیس دولت شعار میداد ما بلدیم تحریمها را رفع کنیم؟ و موارد دیگر
از اول سال چندین بار مواد شوینده و بهداشتی و هر آنچه مربوط به پتروشیمی هاست گران شده از چند روز پیش باز آوای گرانی مواد شوینده در بازار هست مردم به روال دهها سال پیش شپش بگیرند راحت می شوید ؟
بنظر میرسد بعضی از دوستان در نظر دارند صنعت پتروشیمی را نابود کنند .با همان سقف ریالی 5 هزارتومان هم خیلی از پتروشیمی ها با آه و ناله به پایان سال رسیدن ؟؟!! بزگواران یکبار درست تحلیل هزینه ها را مرور کنید آنوقت متوجه می شود که برای سرپا نگهداشتن همین پتروشیمی های موجود چه باید کرد.شما فکر میکنید در شرایط حال حاضر زنجیره های پائین دستی چقدر ارزش افزوده دارد؟ بعنوان مثال اگر یک واحد MTO را درنظر بگیریم به ازای هرتن الفین 2/7 تن متانول مصرف خواهد کرد اگر دانش خوب در دسترس باشد. حالا اصلا" هزینه های عملیاتی همچون هزینه سوخت ، کاتالیست و مواد شیمیائی مورد نیاز و..... را هم در نظر نگیرید خوب در شرایط حال حاضر قیمت هر تن الفین حدود 700 دلار است اگر قیمت هر تن متانول را حدود 250 دلار فرض کنیم در 2/7 ضرب کنید چقدر میشود؟ میشود 675 دلار پس شما چطور میفرمائید که زنجیره پائین ارزش افزوده بالاتری دارد؟!! پس اگر سوبسید داده نشود در توسعه صنعت پتروشیمی هیچگونه پیشرفتی حاصل نخواهد شد.و این صنعت در ایران به قهقرا خواهد رفت.
آنا من قریبم قریب . آنا من قریبم قریب .
متاسفانه دولت نتوانسته جلوی گرانی ها را بگیرد و احتمالا همین روند ادامه دار خواهد بود حداقل حقوق کارگران و کارمندان را به معنای واقعی افزایش دهید تا ما هم بتوانیم یک زندگی کاملا عادی داشته باشیم امروز برای یک خانواده که اگر مستاجر هم باشد حقوق زیر 20 ملیون جوابگو نیست و متأسفانه قیمتها دیگر مثل قدیم سال به سال افزایش پیدا نمیکند و ما شاهدیم که گاهی اوقات روز به روز هم قیمتها تغییر پیدا کرده و بیشتر میشود خواهشن خواهشن خواهشن حقوق ها ی سال جدید را با واقعیت افزایش دهید تا ما هم بتوانیم آبرومندانه زندگی کنیم و خجالت زده خانواده نباشیم
خواهشن حقوق کارگران را جدی بگیرید امروز حتی 8 ملیون هم برای 10 روز ما جوابگو نیست چون بیستر از یک سوم آن برای اجاره مسکن رفته و سال بعد هم که احتمالا اجاره ها دو برابر خواهد شد لطفا بفکر کارگران باشید
یکسری از دوستان همان افرادی هستند که بعضی وقت ها نظر می‌دهند که همه چیز گل و بلبل است اما الان...
این‌مجلس دوره یازدهم‌مجلس عجیبی است در تاریخ ایران‌خواهد ماند
کاهش بودجه عمرانی ضد اشتغال است
به نظر من هیچ کس کوشش نمی کند برای ایران بهتر تا همه لذت ببریم از زندگی کردن باید این حس کار کردن برای پول از بین برود جوری بزرگ شدیم فقط می خوایم پولدار بشیم حتی اگر دزدی کنیم ما همه چی داریم جز فکر خوب که بتونه فرهنگ را وارد مرحله جدیدی از عدالت بکنه
چرا همش نق می زنید مسئولین ما از بهترین ها و مخلصترین ها و متخصص ترین افراد هستند چرا نا امید هستید؟ امروز کار در دست کاردان است و در هیچ دوره ای نظم در سیستم دولتی نبوده است که الان است به فضل خدا ما تمام مشکلات را پشت سرخواهیم گذاشت و سال ۱۴۰۲ را با بودجه بسیار عالی بهترین رفاه را برای مردم امکانپذیر خواهیم کرد

مجردها بروند ازدواج کنند که مسکن آنها فراهم خواهد شد
خودرو به پایین ترین نرخ خود خواهد رسید
تورم ۱ درصدی خواهیم داشت
رشد ۸ درصدی خواهیم داشت
صادرات ما بی نظیر خواهد بود
صنایع مثل ساعت در حال چرخش خواهند بود
بورس به بالاترین ارزش خودش خواهد رسید
بارقه های نا امیدی و اضمحلال در استکبار جهانی بوضوح مشاهده خواهد شد
بهیچ عنوان نه قطعی برق و گاز و آب در خانه ها خواهیم داشت و نه در صنایع
سال ۱۴۰۲ بی نظیر خواهد بود
با این بودجه دولت ورشکستگی شرکتهای پتروشیمی، فلزات و معادن را که تنها ارزاور در شرایط تحریمند رقم زد نرخ خورکی فروشی دولت به پتروشیمی ها (با 7000 ) است که در اروپا یک سوم و در امریکا و کشورهای عرب منطقه خیلی پایین تر و کمتر از ایران است: با این وصف این شرکتهای ارزاور چطوری میخواهند با کشورهای رقبین در عینحال دشمن رقابت کنند. همه جا دنیا دولتها از شرکتها حمایت می کنند از جمله عربهای خایج فارس ما هم در این شرایط بدست خودمان شرکتها را خودتحریمی می کنیم و بدتر از اسمش را رانت میگذاریم و حرفهای مافیا را میزنیم. اگر این شرکتها نتوانند ارز بیاورند و دولت هم به قیمت مفت بزور ازشان نخرد و جیب مافیا را پر نکند الان قیمت دلار به 100 هزار تومان نزدیک میشد.
بااین دولت فشل وشدیدا ضعیف وهمینطورمجلس خواب آلودو بی سواد آینده بهتری نبایدانتظار داشت
درخصوص افزایش بسیار اندک حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان اشاره ای نکردید!؟ تورم واقعی ۱۵۰ تا ۴۰۰درصد میباشد، حالا این به کنار ، تورم رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی ایران بیش ۴۵ درصده ولی افزایش حقوق و دستمزد فقط ۲۰ درصد!
جناب نویسنده محترم چطور حساب کردین که نرخ خوراک پتروشیمی میشه ۱۵۰۰۰ تومان ؟ ایران الان گاز رو ترکیه به قیمتی صادر می کنه ؟ مشکل اینه که شما انتظار دارین شرکت ها به نرخ دلار آزاد گاز بخرن ولی دلار دریافتی رو در سامانه نیما عرضه کنند
دولت رفوزه استعفاه بده خودتو مارو راحت کن
تورا به هر کسی که میپرستید جلو ای دهزار ده شی وام مردمو نگیرید بخدا دوماهه پولمو گذاشتم بانک که وام بگیرم حالا با اینکه ارزش پولم نصف شده وامم جلوشو بستن این انصافه شما جلو کسایی که وامهای ملیاردی میگیرنو نمیگیرید
آیا دولتی داریم دلش به حال مردم بسوزد فقط دستش توی جیب مردم است گرانی وتورم بلای جان مردم شده است نه دولت داریم ونه مجلس به فکر مردم باشند مردم نان شب ندارند هر روز گرانی در خوراکی ها این چه اقتصادی ویرانی داریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان